دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۱۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۵۷۴۳
تئاتر شهر

اجاره بها، علت تعطیلی تماشاخانه‌ها در تهران

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

باز شدن پای بخش خصوصی به تئاتر و احداث تماشاخانه‌های متعدد در تهران و شهرستان‌ها، اتفاقات مثبت فراوانی افتاد و بسیاری از نمایش‌ها که باید در صف‌های طویل تماشاخانه‌های دولتی می‌ماندند، امکان اجرا پیدا کردند. همچنین مدیران برخی از این تماشاخانه ها، خود دارای رویکرد هنری بودند و به همین جهت اتفاقات خوبی را از لحاظ اجرایی در تماشاخانه‌های خصوصی شاهد هستیم و نمایش‌های خوبی روی صحنه می‌روند. اگرچه نکات مثبت ورود بخش خصوصی به تئاتر زیاد است اما نکات منفی آن هم کم نیست.

 

در سال های ابتدایی که تماشاخانه های خصوصی پا به عرصه تئاتر گذاشته بودند، بسیاری از هنرمندان آنان را نمی‌شناختند و همچنین مرکز هنرهای نمایشی نیز درگیر مشکلات مختلفی با این سالن ها بود، اما حالا این تماشاخانه ها به خوبی جای خود را در بین هنرمندان و مسئولین باز کرده و از سد مشکلات عبور کرده اند و عضو مهمی از خانواده تئاتر شده اند که باید به هرشکل که امکانش وجود دارد از آن ها حمایت شود.

 

اجاره بها، بلای جان سالن های خصوصی

پس از تعطیلی تماشاخانه دا، هم اکنون شاهد تعطیلی تماشاخانه پالیز هستیم که یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های خصوصی تهران است و اتفاقا آثاری که در این تماشاخانه روی صحنه رفته، جزو با کیفیت ترین اجراهاست. اگرچه مسئولین تماشاخانه پالیز می‌گویند که قرار است جابه جایی‌هایی در محل سالن صورت بگیرد اما نگرانی بین هنرمندان تئاتر در رابطه با سالن‌های خصوصی بالا رفته است.

 

یکی از نکات حائز اهمیت در این باره، استیجاری بودن سالن های خصوصی و بی‌توجهی تمام و کمال مرکز هنرهای نمایشی به این سالن هاست. شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی در این باره به فارس می‌گوید: تعطیلی تماشاخانه پالیز جای تاسف دارد اما مدیران مجموعه درحال آماده کردن فضای دیگری برای تماشاخانه هستند که امیدوارم بتوانند سالن را به زودی در جای دیگری تاسیس کنند. به‌هرحال بخش خصوصی مجبور است از املاک استیجاری در یک مقطع استفاده کند و دوباره آن را عودت بدهد که در نتیجه منجر به تعطیلی می‌شود، این یکی از مشکلات سالن‌های خصوصی است که سهم زیادی از درآمدش را مجبور است بابت اجاره ملک بدهد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مشکلات مالی پالیز با هنرمندان می‌گوید: مدیران مجموعه التزام به پرداخت بدهی‌هایشان دارند و قرارداد با گروه‌های نمایشی دو طرفه است، امیدوارم در زمان مناسب با گروه‌ها تسویه حساب بشود و تعهدات‌شان را عملی کنند. مطابق روال اداری اگر شکایتی به ما برسد آن را بررسی می‌کنیم اما تعطیلی تماشاخانه زمان کوتاهی است که رخ داده و علی الظاهر قرار است مکان دیگری تاسیس بشود.

 

ساز و کار نامشخص

اگرچه مدیریت تماشاخانه های دولتی هم با برنامه‌ای منظم و مدون پیش نمی رود اما با توجه به حمایت و توجه مرکز هنرهای نمایشی، کمتر شاهد چنین اتفاقاتی در تماشاخانه های دولتی هستیم. نداشتن ساز و کار مشخص در تماشاخانه های خصوصی، یکی از مهمترین عوامل تضعیف، متوقف شدن و یا تعطیلی تماشاخانه است؛ همان اتفاقی که برای تماشاخانه دا و سپس برای پالیز افتاد.

 

این تماشاخانه ها که در دوره ای مانند قارچ رشد کرده و بسیاری از آن ها دارای اهداف تجاری بودند که چندان عایدشان نشد؛ امروز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. برخی از این تماشاخانه‌ها به شوهای کمدی پرداخته تا از این راه درآمدی کسب کنند و برخی دیگر که اسم و رسمی دارند، در پی درآمدزایی یا دست کم جور کردن دخل و خرج، مجبور به اعمال فشار به گروه‌های تئاتر هستند؛ به طور مثال تماشاخانه به گروه فشار وارد می کند که حتما از یک چهره تلوزیونی یا سینمایی در کار خود استفاده کند تا مخاطب بیشتری را به سالن بکشاند؛ این اتفاقی است که برای بسیاری از گروه ها تجربه خوشایندی نبوده است. شاید در بین تماشاخانه های خصوصی تهران، کمتر از تعداد انگشتان یک دست، مدیرانی حضور داشته باشند با رویکرد هنری که بلیت فروشی برایشان اولویت نباشد و ابتدا به کیفیت اثر توجه کنند.

 

نبود ساز و کار مشخص و به گونه‌ای رهاشدگی این سالن ها به حال خود، وضعیتی نامناسبی را در تئاتر ایجاد کرده است. با تعطیلی تماشخانه هایی مانند پالیز و دا، نگرانی‌ها برای تعطیلی سایر تماشاخانه‌های خصوصی بالا گرفته است که البته نگرانیِ بی‌جایی نیست چرا که بسیاری از این سالن‌ها نمی توانند درآمدزایی مناسب داشته باشند و به تعطیلی می انجامند.

 

نیازمند تنظیم آیین نامه هستیم

با این اوصاف به نظر می رسد، مرکز هنرهای نمایشی باید به موضوع ورود کرده و اجازه ندهد دست کم تعدادی از تماشاخانه های خصوصی که در این سال ها رویکرد مثبتی داشته و دارای سابقه نسبتا درخشانی هستند، متوقف شوند. در این میان مدیر عامل خانه تئاتر در اظهاراتی بیان کرده است که تماشاخانه های خصوصی نیازمند تنظیم یک آیین نامه هستند و همچنین باید از آنان حمایت شود؛ البته گیل آبادی توضیح نداده که این حمایت ها به چه صورت خواهد بود. او در این باره می‌گوید: ما از همان ابتدا که هیات مدیره را ترتیب دادیم؛ کارگروهی برای بررسی آیین‌نامه تماشاخانه‌های خصوصی تشکیل شد که اکنون بخش بزرگی از آن انجام شده و به هیات مدیره سپرده شده است و قرار است با همکاری خود سالن‌دارها و مرکز هنرهای نمایشی به جای خوبی برسیم. حیف است که سالن‌های خصوصی با این همه سال سابقه و تلاشی که داشتند بیش از این دچار مشکلات بشوند.

 

شهرام کرمی نیز معتقد به حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی است و این خصوص بیان می‌کند: اداره کل هنرهای نمایشی خود را حامی تماشاخانه‌های خصوصی می‌داند. به هرحال تماشاخانه‌های خصوصی در راستای هدف و کاهش تصدی‌گری دولتی و استفاده از بخش خصوصی ایجاد شدند. ما سهم زیادی از تئاترمان را در اختیار بخش خصوصی در تهران و دیگر شهرها قرار داده ایم و سیاست‌گذاری دولت این است که کارها به سمتی برود که خود مراکز و سالن‌ها را بخش خصوصی اداره کنند اما با این حال ما خود را حامی تماشاخانه‌های خصوصی می‌دانیم که در این سال‌ها این تماشاخانه‌ها مرحله معرفی خود را طی کردند. پیشتر خیلی هنرمندان با این سالن‌ها آشنا نبودند اما در حال حاضر تجربیات کسب شده و نوع رابطه هم تعریف شده و به نظرم مشکلاتی که ما سال‌های پیش با سالن‌های خصوصی داشتیم امروز کمتر شده است.

 

وی نیز درباره تصویب آیین نامه تئاتر خصوصی می‌گوید: این آیین نامه اکنون در مرحله ویرایش حقوقی است،‌ زیرا قرار است رسمی، اداری و حقوقی باشد که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد چرا که سالن‌های خصوصی به عنوان موسسه هستند و نباید سند یک طرفه تدوین کنیم تا فعالیت‌شان دچار نقص شود بلکه باید آسیب‌ها را شناسایی و رابطه هنرمندان و سالن‌ها تعریف شود.

 

نگاه تجاری به تماشاخانه های خصوصی؛ نابودی تئاتر

البته این وعده ها پیش از این هم داده شده اما اینکه چه زمانی قرار است محقق شود، مشخص نیست. اگر تماشاخانه‌های خصوصی قرار باشد با همین روند پیش بروند، به زودی شاهد اجرای نمایش‌های تجاری بیشتری در این حیطه خواهیم بود. مرکز هنرهای نمایشی، به عنوان متولی امر تئاتر در کشور باید به ساز و کار این تماشاخانه ها توجه بیشتری نشان دهد. متاسفانه در طول سالیان اخیر شاهد بودیم که تماشاخانه‌های خصوصی چگونه توانستند قیمت بلیت تئاتر را حتی در تماشاخانه های دولتی بالا ببرند. همچنین حضور چهره های تلويزیونی و سینمایی تا پیش از پا گرفتن سالن های خصوصی، تا این اندازه در تئاتر وجود نداشت.

 

این مساله‌ای است که بسیاری از هنرمندان تئاتر از آن گله‌مند هستند. تا جایی که وزیر فرهنگ نیز در واکنش به افزایش قیمت بلیت تئاتر و همچنین حضور چهره ها، تئاتر را به امری لاکچری تشبیه کرده است. پیش‌روی تئاتر خصوصی برای افزایش درآمد، تنها به نابودی این هنر منجر می شود و لاغیر. زمانی که سالن دار به فکر تجارت از تئاتر باشد، آنچه در این میان از بین خواهد رفت هنر ناب نمایش است که این روزها هم بدجور زخم خورده است.

 

امید است شاهد تعطیلی سالن های دیگری نباشیم و البته آیین نامه ای که خانه تئاتر قولش را داده به زودی تنظیم شود تا سالن های خصوصی بتوانند با ساز و کاری مشخص و البته در راستانی هنر ناب تئاتر به کار خود ادامه دهند.

 

ghanoondaily.ir
  • 17
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش