جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۳۹ - ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۰۳۹۹
تئاتر شهر

بهروز غریب پور: امسال اپرای عروسکی آران را به ثبت می‌رسانم

بهروز غریب پور,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

بهروز غریب‌پور را با اپراهای عروسکی داستان‌ها و شاعران کلاسیک ایرانی می‌شناسیم. این‏بار هم اگرچه گروه «تئاتر عروسکی آران» یکی دیگر از داستان‌های ادبیات کلاسیک را روی صحنه برده است اما برای مخاطبان این نسل چندان شناخته‏شده نیست. روایت «شیخ صنعان و دختر ترسا» را شاید از زبان مادربزرگ و پدربزرگ‌هایمان شنیده‌ایم. شیخ زاهدی که بعد از ۵۰ سال اقامت و عبادت، خواب‌نما می‌شود و با یارانش قصد سفر به روم می‌کند و در آنجا عاشق دختر ترسا شده و دل و دین می‌دهد. این روایت از منطق‌الطیر عطار نیشابوری را غریب‌پور به نام «اپرای عشق» روی صحنه برد.

 

این کارگردان تئاتر عروسکی می‌گوید: «استقبال مخاطبان باعث شد که علی‌رغم برنامه‌ریزی که داشتیم اجرای «اپرای عشق» در سالن فردوسی را تمدید کنیم و همچنین بعد از آن اجرای «اپرای خیام» را خواهیم داشت».

از آنجایی که پیش‌تر قصه «لیلی و مجنون» را روی صحنه برده بودید، چطور شد که تصمیم گرفتید نام «اپرای عشق» را برای «شیخ صنعان و دختر ترسا» انتخاب کنید؟

 

 زمانی که به پیشینه داستان‌های کلاسیک در جامعه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم بعضی ‌از داستان‌های شاهنامه یا نظامی به قدری معروف شده‌اند که گذاشتن هر نام دیگری روی آن‌ها شبهاتی را ایجاد می‌کند و در مواردی اصلا ضرورتی برای داشتن نام جدید وجود ندارد. «شیخ صنعان و دختر ترسا» برای این نسل و این مخاطب کاملا ناشناخته است چرا که مدت‌هاست این داستان در کتاب‌های درسی نیست و اصلا توجهی به آن نشده است. بنابراین می‌خواستم نامی را انتخاب کنم که طولانی نباشد و از سوی دیگر مبنای داستان را مشخص کند. وقتی می‌گوییم «اپرای عشق»، مضمون نمایش به سهولت نشان داده می‌شود.

 

از چه زمانی تصمیم گرفتید «روایت شیخ صنعان» را کار کنید؟

 بسیاری از داستان‌هایی که در این سال‌ها روی صحنه بردم مربوط به چالش‌های دوران جوانی و نوجوانی من است. در واقع من دوره رضاشاه و محمدرضاشاه در شهر سنندج به دنیا آمدم و زندگی کردم و از آنجایی که تغییرات در شهرهای کوچک به کندی اعمال می‌شود حتی از زمان قاجار هم آموزه‌هایی داشتم. آن زمان هنوز در قهوه‌خانه‌ها و شب‌نشینی‌ها خواندن و شنیدن قصه‌هایی مثل «شیخ صنعان و دختر ترسا» رواج داشت. طبیعی است که این داستان ‌برای من آشنا بود. در دوران دانشجویی نیز مجدد بازآفرینی شد، چراکه ادبیات فارسی کلاسیک را زیرنظر دکتر ضیاءالدین سجادی و شناخت ادبیات نمایشی ایرانی را زیر نظر دکتر مهین تجدد و فریدون رهنما گذراندم. این سه بزرگوار توجه ویژه‌ای به ادبیات کلاسیک داشتند، به‏خصوص فریدون رهنما که از سویی در دنیای شعر و سینما یک مدرنیست محسوب می‌شود و از سوی دیگر بی‌نهایت به ادبیات فارسی علاقه‌مند بود.

 

پس می‌توان گفت از سال‌ها قبل برای اجرای داستان‌های کلاسیکی از این نوع برنامه‌ریزی کردید؟

دهه ۴۰ یا ۵۰۰ گروه «باله پارس» رقصی تحت عنوان «شیخ صنعان و دختر ترسا» کار کردند اما با اطلاعاتی که همان زمان هم درباره این حکایت داشتم، به نظرم برداشت چندان عمیقی نمی‌آمد. بنابراین همواره بر آن بودم که برداشت خودم از داستان را اجرایی کنم. بالاخره بعد از کارهایی در این مدت انجام دادم این اپرا در الویت قرار گرفت و پس از دو سال کارکردن به اضافه پیشینه‌ای که در این باره داشتم موفق به اجرای آن شدم.

 

متن نمایشنامه چندبار بازنویسی شد؟

به صورت معمول هر لیبراتور را ۳ بار می‌نویسم.

 

روند نگارش متون منظوم در این کار چگونه است و از چه منابعی استفاده کردید؟

 در داستان شیخ صنعان بسیاری از گفت‌و‌گوها روایی است. بنابراین جنبه دراماتیک ندارد. زمانی که این داستان را توصیف می‌کنید بسیار متفاوت‌تر از دیالوگ‌نویسی است. به این منظور از دیوان شمس، دیوان شیخ عطار و از داستان اصلی (منطق‌الطیر) استفاده کردم. می‌توان گفت اپرای «شیخ صنعان و دختر ترسا» ترکیبی از همه قابلیت‌های شعری است که امکان تبدیل‏شدن به دیالوگ را دارند.

 

عروسک‌های موردنیاز اپراها به صورت کامل در داخل کشور ساخته می‌شود؟ با وجود تحریم‌های ایران، مشکلی برای تهیه مواد و عناصر موردنیازتان نداشتید؟

 خیر! ما در اوج تحریم‌ها «اپرای عشق» را کار کردیم. قیمت‌های بازار بسیار بالا رفت ولی خوشبختانه تمام آنچه موردنیاز بود به جز یکی دو مورد را در داخل ایران تهیه کردیم. در واقع بعد از اپرای «رستم و سهراب» اراده کردم تا هر آنچه نیاز داریم از ایران تهیه شود و تمام افراد هم ایرانی باشند. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و قطعا هدف‏مان جز این نیست.

تا پیش از این موسیقی‌های اپرای عروسکی در خارج از ایران ضبط می‏شد، در مورد «شیخ صنعان» چطور بود؟

برای «شیخ صنعان و دختر ترسا» از اپرای غیرایرانی استفاده نکردیم. شورا کریمی به عنوان آهنگساز در «شیخ صنعان» همکاری کرد و به نظرم استراتژی بنده را کاملا متوجه شد.

 

پس انتخاب ارکستر خارجی ارتباطی به موارد تکنیکی نداشت؟ صرفا شما فرد موردنظر را به‏عنوان آهنگساز اپرا پیدا نکرده بودید.

 این قضیه دو وجهه دارد اینکه آیا به خدمت گرفتن اپرای غیرایرانی خوب است یا نه؟ معتقدم که خیلی خوب است به دلیل اینکه یک رهبر ارکستر با تجربه در ماحصل کار تاثیر بسزایی دارد. در «اپرای سعدی» که با بهزاد عبدی کار کردم، ولادیمیر سیرنکو باتجربه به‏عنوان رهبر ارکستر پارتیتور یک آهنگساز جوان را تا حد بسیاری بالا برد که کاملا طبیعی است. همچنین در «اپرای خیام» پارتیتور امیر بهزاد جوان کم‌تجربه را فرنوش بهزاد که ارکستر اوراسیا را در لندن دارد تا حد زیادی بالا برد. همچنین ایرادات و مزایای کار را آشکار کرد. بنابراین داشتن یک ارکستر بزرگ کمک‌کننده است. با این‌همه در «اپرای شیخ صنعان» شرایط به‏گونه‌ای بود که تولید کار با هزینه بالا غیرقابل انجام بود. پس، من و شورا کریمی باید تصمیم می‌گرفتیم که زبده‌ترین نوازنده‌های ارکستر سمفونیک را گرد هم آوریم و یک ارکستر جدید به وجود بیاوریم.

 

نکته قابل توجه دیگری که در «اپرای عشق» وجود دارد ساخت عروسک حیواناتی نظیر خوک است. آیا خلق این مدل عروسک‌ها متفاوت‌تر از نمونه‌های دیگر بود؟

بدون شک ساخت عروسک حیوانات سخت‌تر است به دلیل اینکه تجربه ۹۹ اپرا پشت سر گروه تولیدکنندگان عروسک وجود دارد. به‏عنوان مثال طراحان ما با ساخت عروسک اسب آشنایی دارند چون در اکثر کارهایی که تابه‌حال انجام دادیم، اسب بوده است. درحالی‏که قرار بود برای نخستین‏بار خوک بسازند. وقتی تجربه داشته باشند می‌دانند که آناتومی عروسک چگونه است، به چند قطعه نیاز دارند و مواردی از این دست به کمک سازندگان عروسک می‌آید. در مورد ساخت خوک اما ماجرا متفاوت است چون شاید فقط یکبار برای همیشه از این عروسک در نمایشی استفاده شود. البته همیشه لیبراتور را به این هدف می‌نویسم تا به قدری سخت باشد که همه گروه را به چالش بکشد. همانطور که می‏بیند شیوه طراحی صحنه نیز در «اپرای عشق» کاملا متفاوت است. بنابراین اصلا و ابدا گروه درجا نمی‌زند و باید تجارب نوین کسب کند. لذت من هم به همین چالش‌های جدید است. اگر چیزی به حالت روتین درآید به سرعت آن را کنار می‌گذارم.‌

 

در پایان نمایش مخاطبان تازه بازی‌دهندگان عروسک را در بالای صحنه می‌بینند و متوجه می‌شوند که چه کار سخت  و پیچیده‌ای داشتند. درباره روند کار آن‌ها در این اپرا توضیح می‌دهید؟

خانم معترف که کارگردان ‌تئاتر است و به جهان نمایش عروسکی اشراف دارد، بعد از تماشای اجرای سال ۹۷۷ به من تبریک گفت و رفت ولی کمی بعد برگشت و گفت: «خیلی کار سختی انجام دادید. این بچه‌ها تمام‏ مدت آن بالا بودند؟» در واقع بازی‌دهندگان عروسک تمام مدت بالای سن هستند. ما دو پل داریم که عروسک‌ها باید بین این دو پل بازی داده شوند. تماشاگران وقتی پرسپکتیو را می‌بینند، تصور می‌کنند که هر عروسک به عروسک‌های انتهای صحنه نگاه می‌کند درحالی‏که مطلقا چنین اتفاق نمی‏افتد.

 

بازی‌دهنده باید تمرین لازم را داشته باشد که وانمود کند انتهای صحنه را می‌بیند. این در حالی است که اصلا به روی صحنه دید ندارد. ضمن اینکه بازی‌دهندگان باید در ارتفاع یک متر و ۷۰ سانتی ‌مستقر شوند، پس مجبورند که خم شوند و عروسک را بازی دهند، حرکت کنند، بدوند و سوار اسب شوند. همه این‌ها سخت است و نیاز به بدن آماده و ورزیده دارد. در کل، روش کاری ما یکی از سخت‌ترین‌ها در کل دنیاست و به‏نوعی می‌توان گفت که منسوخ شده است.

متاسفانه این روزها آسان‌طلبی گروه‌های تئاتر عروسکی در طراحی صحنه و بازی‏دادن عروسک‌ها رواج پیدا کرده است.

 

با توجه به اینکه قرار نبود «اپرای عشق» در سال جدید تمدید شود، چرا تصمیم گرفتید که اجرای این اپرا را ادامه دهید؟

از آنجایی که قرار است «اپرای خیام» را در کشور رومانی اجرا کنیم، برنامه‌ریزی سال ۹۸ به‏گونه‌ای بود که تمرین و بازآفرینی این اپرا برای اجرا در تهران هم انجام شود و بعد به سفر برویم. وقتی استقبال مردم را که از «اپرای عشق» دیده‌ایم، فکر کردیم اجرای ما در خردادماه است و به این صورت فروردین و اردیبهشت‏ماه سال جاری در برنامه خالی بود. همچنین نمی‌توانستیم این دو ماه را صرفا به «اپرای خیام» اختصاص دهیم. در نهایت استقبال مخاطبان و خلائی که در برنامه وجود داشت باعث شد که اجرای «اپرای عشق» را در سال جاری ادامه دهیم و پس از آن در اردیبهشت‏ماه «اپرای خیام» را روی صحنه می‌بریم.

 

به خاطر دارم که پیگیر تعلق‏گرفتن ردیف بودجه‌ای برای اپرای عروسکی بودید، آیا در سال ۹۷ این مهم انجام شد؟ همچنین سرمایه‌گذار «اپرای عشق» چه کسی بود؟

 سرمایه‌گذار اپرای عشق؛ بنیاد فرهنگی و هنری رودکی است. این بنیاد در سال‌های اخیر حمایتش را از این شیوه نوین اپرایی سلب نکرده است، اگرچه هنوز با آنچه باید فاصله داریم. پیش‌تر قرار بود ردیف بودجه‌ای به گروه «تئاتر عروسکی آران» تخصیص داده شود که هنوز مثل «ارکستر سمفونیک ملی» رسمی نشده اما حمایت‌ها تا حد زیادی انجام شد. این مورد در برنامه‌های بنیاد وجود دارد اما هنوز در برنامه‌های دولت وجود ندارد. خوشبختانه بنیاد رودکی و شاکله فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته است اپرای عروسکی که گروه «آران» انجام می‌دهند شاخص است، مطلقا تقلید از شیوه غربی نیست و یک شیوه ابداعی ایرانی است، در همین راستا یکی از کارهایی که سال جدید قصد انجامش را دارم به‏ثبت‏رساندن اپرای عروسکی است که در دنیا منحصربه‏فرد است. همچنین وظایف محوله به این گروه از جمله شناساندن ادبیات کهن ایرانی انحصاری نیست پس باید به رسمیت شناخته شود.

 

فاطمه رنج‌اندیش

 

 

ebtekarnews.com
  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش