چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۳:۴۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۰۷۳۰
تئاتر شهر

در آستانه اجرای دوباره 'آبی مایل به صورتی'

ساناز بیان: برای کار تازه باید معجزه شود

ساناز بیان,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
ساناز بیان که قصد دارد نمایش 'آبی مایل به صورتی' را دوباره روی صحنه ببرد، با توضیح درباره جابه‌جایی دو بازیگرش تاکید کرد: این روزها شرایط تولید تئاتر بسیار وحشتناک است و اگر کسی بخواهد از ایده‌آل‌هایش کوتاه نیاید سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایش «آبی مایل به صورتی» که به بخشی از مسائل تطبیق جنسیت، نارضایتی جنسیتی و  ترنسکشوال‌ها می‌پردازد سال ۹۶ حدود چهار ماه روی صحنه بود و با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شد، اما این‌بار با تغییر دو بازیگر قرار است روی صحنه برود؛ یکی نسیم ادبی و دیگری گیتی قاسمی که مرضیه بدرقه و آیه کیانپور جایگزین آن‌ها شده‌اند.

 

در این‌باره ساناز بیان کارگردان نمایش، توضیح داد: معمولاً بازیگر در کارهای این‌چنینی که به لحاظ عاطفی درگیر می‌شود و نیز به دلیل سختی‌ها و رنج‌ها و زخم‌هایی که در نقش وجود دارد، باید آمادگی خاصی داشته باشد تا بتواند دست‌کم یک ماه هر شب روی صحنه برود؛ در صورتی که شاید حتی یک شب تماشای نمایش برای تماشاگر سخت باشد. خانم ادبی هم از دوستان هنری خوب من هستند و به دلیل این‌که چندان آمادگی روحی لازم را نداشتند و تداخل کاری هم برای‌شان وجود داشت امکان همکاری دوباره فراهم نشد و به همین دلیل مرضیه بدرقه که در اجرای قبلی همراه گروه بود و اتفاقاً همین نقش را حدود ۲۰ شب اجرا کرد با ما همراهی می‌کند. آیه کیانپور هم نقش «مَلی» را به جای خانم گیتی قاسمی بازی خواهد کرد چون ایشان هم شرایط حضور در این نوبت از اجرا را نداشتند.

 

او در ادامه در پاسخ به این‌که چرا دوباره نمایش «آبی مایل به صورتی» را برای اجرا آماده می‌کند؟ به ایسنا گفت: من نمایشنامه‌های زیادی دارم و در این مدت روی چند پروژه هم کار کردم که تا آستانه اجرا رفتند، اما همه چیز فقط به من بستگی ندارد چون در حال حاضر شرایط تولید تئاتر وحشتناک است و اگر بخواهم کم‌فروشی نکنم و باایده‌ال‌های خودم پیش بروم کار خیلی سخت می‌شود و به همین دلیل فکر می‌کنم با وجود این‌که متن‌های نوشته‌شده و آماده دیگری هم دارم شاید «آبی مایل به صورتی» تا مدت‌ها همچنان آخرین کار من باشد.

 

بیان با اشاره به نمایش «خانه عروسک» ایبسن که چند سال قبل در نروژ اجرا کرده بود، اضافه کرد: این نمایش به‌جز نروژ یک هفته هم در سالن قشقایی روی صحنه رفت و هیچ وقت در ایران به اجرای عمومی نرسید، به همین دلیل قصد داشتم سال گذشته با همان دوستان نروژی آن را در یک سالن بلک‌باکس که برای کارم مناسب بود اجرا کنم اما همراهی نکردند و من هم دیگر پیگیری نکردم. در نهایت امسال با وجود همه مشکلات آن‌چه باعث شد این نمایش را دوباره اجرا کنم درخواست‌هایی بود که از طرف تماشاگران به من و گروهم منتقل می‌شد.

 

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که برای اجرای نمایش «آبی مایل به صورتی» چهار سال تحقیق و پژوهش کرده است، گفت: من برای تمام نمایش‌هایم پشتوانه تحقیقی دارم و فکر می‌کنم تا وقتی شرایط این‌طور باشد که برای فروش گیشه تن‌مان بلرزد و مدام نگران باشیم و دغدغه‌های اصلی من به عنوان کارگردان به جای پژوهش و کار روی اثرم، قیمت آهن و لوازم مورد نیاز برای تهیه دکور و ملزومات اجرا باشد که اصلاً با روحیه و کار من همخوان نیست، ادامه کار سخت خواهد بود چون تمام این‌ها آزاردهنده است و همین سبب شده از مدتی قبل روی نوشتن فیلمنامه متمرکز شوم که البته گفتنش برایم خیلی تلخ است ولی فکر می‌کنم باید معجزه شود که بتوانم دوباره یک کار تازه در تئاتر انجام دهم.

 

ساناز بیان,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاترعکس مربوط به اجرای سال ۹۶ است

بیان درباره این‌که آیا قصد ندارد نمایش خود را در شهرهای دیگر هم اجرا کند؟ توضیح داد: پیشنهاد اجرا در شهرستان مطرح شد اما بحث دکور و هماهنگی برای یک گروه بزرگ اجرایی و در واقع استانداردهای لازم برای اجرا هم مطرح است ضمن این‌که من دوست داشتم این نمایش را در شهرهایی مثل اصفهان و مشهد که می‌دانم چنین موضوعاتی برای مسئولان‌شان کمی تابو است اجرا کنم ولی در همان پیگیری‌های اولیه متوجه شدم چه به لحاظ شرایط تولید و چه به لحاظ مساعدت‌های اداری شرایط مهیا نیست.

 

به گفته او، نمایش «آبی مایل به صورتی» از نیمه خردادماه در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

 

عاطفه رضوی، آناهیتا اقبال‌نژاد، بهنام شرفی، امین میری، محمدهادی عطایی، مرضیه بدرقه، آیه کیان‌پور، امید سلیمی، ستایش محمودی و ملیکا پارسا بازیگران این نمایش هستند؛ نمایشی که ساناز بیان پیش‌تر درباره‌اش گفته بود: «آبی مایل به صورتی» قشری از جامعه را سوژه خود قرار داده که بی‌رحمی و ناآگاهی مردم سخت‌ترین بخش زندگی‌شان را می‌سازد. درواقع آن‌چه بی‌رحمانه‌ترین بخش زندگی ترنس‌ها را می‌سازد، برخورد شرع و قانون نیست بلکه بی رحمی ما مردم نسبت به آن‌هاست.

 

او تاکید کرده بود: در فتوای امام خمینی (ره) درباره تغییر عمل جنسیت تاکید شده که این موضوع با تأیید طبیب مورد اعتماد اشکال شرعی ندارد و حتی یک نوع دلسوزی در نوشته مربوط به این مسئله وجود دارد که در آن نصیحت شده تا مردم مراعات حال ترنس‌ها را بکنند.

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش