دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۲۱:۰۲ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۲۱۷۵۵
رادیو و تلویزیون

رئیس صداوسیما: ما تریبون نظامیم

پیمان جبلی,رئیس صداوسیما
پیمان جبلی پاسخِ سؤالات مردمی را درباره چابک‌سازی، طرح ادغام یا تغییرات، اتفاقات خبری تلویزیون و کمیّت شبکه‌ها و کیفیت برنامه‌های سیما داد.

به گزارش تسنیم، چند بحث امروز حائز اهمیت است؛ هم مردم نسبت به آن دغدغه دارند و هم رسانه‌ای‌ها، مواردی همچون چابک‌سازی شبکه‌های تلویزیونی، بحث ادغام و یا تغییرات مدیریتی و ساختاری، کمیّت و کیفیت برنامه‌ها و شبکه‌های صدا و سیما، حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و خیلی از موارد دیگر است.  

پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در اولین اظهارنظر خود نسبت به حقِ پخش تلویزیونی، تأکید کرد: ما تابع قانونیم و باید ببینیم قانون بودجه امسال چگونه خواهد بود سال گذشته از قانون بودجه تبعیت کردیم و امسال هم این گونه خواهد بود.  

- بنابر قانون لایحه بودجه به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمد‌های تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

پیمان جبلی در برنامه رادیویی «پل مدیریت» که پاسخگوی سوالات مردم بود درباره چالش حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی صحبت کرد.  

او همچنین درباره بحث تغییر ساختاری و طرح مطرح شده ادغام نکاتی داشت و به چابک‌سازی و مسائل دیگر هم اشاره کرد.

مشروح صحبت‌های رئیس صداوسیما در این برنامه رادیویی را بخوانید:

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در ابتدایِ صحبت‌های خودش اشاره کرد: صداوسیما جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم است. صداوسیما تنها یک سازمان نیست بلکه امانت مردم است. مردم لحظات خوشی و ناخوشی را با صداوسیما سپری می‌کنند. انتظار دارند اخبار خوب بشنوند، محتوای فاخر و سالم را ببینند به دلیل اینکه خودشان را صاحب رسانه و صداوسیما می‌دانند. همه ما در صداوسیما امانت‌دار مردمیم؛ مردم به‌دنبالِ باور، اعتقاد، فرهنگ، سرنوشت، آینده و تاریخ و نگرش‌شان در صداوسیما هستند و نباید چیزی ببینند که با فرهنگ، باور، زندگی و اعتقادات‌شان در تناقض باشد. در درجه اول باید این نکته را به رسمیت بشناسیم که امانت‌دار مردمیم.  

وی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم راهبردمان این باشد ما بهترین واسطه بین نظام و مردمیم. مردمی که ارتباط شان با نظام و حق شان این است دستاورد‌های نظام‌شان را ببینند و بشنوند. نظامی که حق دارد از کمک،  مشارکت و همراهی مردم برخوردار شون. اگر نظام جمهوری اسلامی روزی از مردم جدا شود نظام جمهوری اسلامی نیست. مردمی که دغدغه‌شان همراهی با نظام‌شان نباشد این نظام را در مسیر دیگری باید ببینیم. خوشبختانه رابطه بین نظام و مردم مبتنی بر اعتماد متقابل بوده و سرمایه اصلی‌اش را مردم می‌داند.  

بخش ابتدایی تماس‌های مردمی درباره دغدغه برخی از کارکنان صداوسیما بود که مشکلات حقوقی و بیمه‌ای داشتند. حتی برخی از رئیس صداوسیما خواستند دغدغه‌ها و مطالبات مردمی را از آنتن رادیو و تلویزیون ببینند و بشنوند و مشکلات اقشار مختلف پیگیری شود. او در پاسخ به این سؤالات گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده هیچ همکاری در سازمان صداوسیما خارج از دایره پرداختی‌ها و حقِ بیمه و سنوات نباشد؛ حالا این تلاش‌ها کاملاً به نتیجه رسیده، درست اجرا شده و یا نیاز به بازنگری دارد. در اولویت‌های کاری ما توجه به حق و حقوقِ کارکنان است با هر نوع رابطه کاری و استخدامی که دارند. ما واقعاً تمام تلاش‌مان را کردیم حداکثر رفاه و حقوق معیشتی همکاران‌مان را تأمین کنیم.  

او درباره پرداختن به مطالبات و دغدغه‌های مردم در رادیو و تلویزیون، تأکید کرد: واقعاً تلاش ما در این مدت، رسیدگی به مشکلات مردم و شنیده شدن مطالبات‌شان، بوده‌است. همان‌طور که در ابتدایِ راه اعلام کردم صداوسیما اجازه نخواهد داد مشکلی از مردم روی زمین بماند. اگر صداوسیما با اعتماد به نفس و امانت‌داری، مطالبات و مسائل مردم و دستاورد‌های نظام را همزمان دنبال کند قطعاً هیج مشکلی لاینحل باقی نخواهد ماند.  

سؤال دیگری درباره چابک‌سازی مطرح شد که آیا شبکه‌های موازی حذف خواهد شد یا ساعت پخشِ رادیو‌ها و شبکه‌های استانی کاهش پیدا می‌کند؛ جبلی رئیس صداوسیما این‌گونه پاسخ داد: 

چابک‌سازی یکی از ضرورت‌های دروه تحولی است. با این مسئله در دوران‌های گذشته روبرو بودیم که بنابر اقتضائات، یک دوره‌ای گسترش کمّی قابل‌توجهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و استانی داشتیم. اما همگام با این گسترش، توسعه زیرساخت‌های لازم، منابع انسانی و بودجه‌ای، فرآیندی، مدیریتی و تشکیلاتی، اتفاق نیفتاد.  نهایتاً به این نتیجه رسیده که این گستردگی رادیو و تلویزیونی نه فنی و لجستیکی، نه از حیثِ بودجه‌ای و نیروی انسانی از پشتیبانی لازم برخوردار نیستند.

او در پاسخ به این سؤال که چه تصویری از صداوسیمای ۵ سال بعد خواهیم داشت، تأکید کرد:  با اتکا به ایثار و تلاش و جهاد همکاران عزیزم دارم که بار اصلی روی دوش آن‌ها است، نگاه‌مان به برنامه‌ها و سازمان صداوسیما مثبت است. در درجه بعد برای ۵ سال برنامه‌های تحولی که داریم در سه رویکرد تحول محتوایی، تحول رویکردی و تحول سازوکار پیش خواهد رفت.  

رئیس صداوسیما در واکنش به این نکته که گفته می‌شود رسانه ملی برای عده خاصی است و نقد آزاد نیست، گفت: صداوسیما جدای از تحولات جامعه نیست و در واقع تافته جدابافته نیست. صداوسیما در این مسیر پرفراز و نشیب حرکت می‌کند و همگام با این تحولات، ممکن است صداوسیما در مواقعی فاصله گرفته و ضروری است خودش را جزئی از این واقعیت بداند. از زمانی که این مسئولیت به من سپرده شده از نزدیک می‌گویم بسیاری از مواردی که نمی‌پرداختیم به خاطر محافظه‌کا v‌ی خودمان و به خاطر خودسانسوری است که وجود دارد. اگر با ایمان، اعتقاد و امانت‌داری و اعتماد به نفس کار‌ها را پیش ببریم؛ صداوسیما آنجایی که باید بنشیند و کاری که باید انجام دهد؛ اعتماد به نفس و شجاعت داشته باشد در عین‌حال امانت‌دار مردم و جایگاهی که مورد اعتماد مردم باشد، خواهد رسید.  

او درباره بودجه و انتظاراتش از حمایت‌های مجلس و دولت، خاطرنشان کرد: صداوسیما کشتی است که همه نظام در آن نشسته‌اند، اگر قوی باشد جامعه و کشور به قدرت می‌رسند و اگر ضعیف باشد جامعه و کشور ضعیف است. صداوسیما یک نهاد منفصل از دولت و حاکمیت نیست. از دولت و مجلس انتظار دارم این واقعیت را که صداوسیما می‌تواند در صورت پشتیبانی و حمایتِ درست، حلال تمام مشکلات جامعه باشد و سنگ‌های بزرگی در کشور بردارد، باور کند. ما هم شرایط دولت و تحریم‌های سختی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم را درک می‌کنیم؛ اما اعتقاد داریم حداقل‌هایی که صداوسیما برای ساخت کار‌های کیفی نیاز دارد قابل صرف‌نظر کردن نیست. مردم و دولتمردان هم از ما انتظار دارند که باید در این فضای رقابتی دست‌مان باز باشد محتوای خوب و تأثیرگذار تولید کنیم.  

جبلی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه از کیفیت سیما و صدا و برنامه‌ها و سریال‌هایشان راضی هستید، گفت: رضایت ما مهم نیست بلکه رضایت مردم حائز اهمیت است. آیا مردم از سطح کیفی ما راضی‌اند؟  احساس کردیم از سطح رضایت مردم فاصله معناداری داریم و باید تلاش کنیم این فاصله را کاهش دهیم. در حوزه خبر، سریال و برنامه‌های سراسری،  محلی و استانی نیاز به بازنگری داریم. تلاش کردیم در حوزه خبر و بخش‌های زودبازده علائم تحولی را نشان دهیم که تا حدود زیادی قابل لمس برای جامعه‌اند.

او تأکید کرد: اتفاقی که در سامانه‌های سوخت اتفاق افتاد و در روز‌های اولیه مسئولیت بنده بود، ورود هوشمندانه و متفاوتِ رسانه ملّی باعث شد بحرانی از سر جامعه کم شود. تلاش می‌کنیم تحول را در حوزه‌های زودبازده ادامه دهیم، چرا که در حوزه برنامه‌ها، سریال‌های نمایشی سیما نیاز به کار دارد و باید فرآیند‌ها اصلاح شود. قطعاً این بخش، از دیگر بخش‌ها فرآیندِ طولانی‌تر و زمان‌بری خواهد داشت.

رئیس صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا این تحولات را بعد از عید نوروز شاهد خواهیم بود، گفت: اجرای تحولات قدم به قدم آغاز شده است. در ابتدایِ راه، آسیب‌شناسی محتوای آنتن، مشورت با کارشناسان اهل فن و اصلاح فرآیندی برای کل محتوا را داشتیم. در صورتی که نیاز داشته باشد با تغییر ساختار و تغییر بدون ساختار در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای سازمان اتفاق خواهد افتاد.  

جبلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه دولت‌ها تصویر شفافی از کار رسانه‌ای ندارند و تصورشان این است صداوسیما باید روابط عمومی سازمان‌ها و دولت‌ها باشد،   گفت: ما روابط عمومی هیچ دستگاهی نیستیم، اما با افتخار می‌گوییم تریبون نظامیم. خدمات و دستاورد‌های نظام را نشان می‌دهیم، اما از طرفی دیگر قطعاً چشم‌مان را روی کوتاهی‌ها نمی‌بندیم. به مطالبات و حقوق مردم توجه داریم و با اطمینان خاطر این مسیر را دنبال می‌کنیم که هیچ‌کدام از این دو نقش ما در تعارض آن یکی نیستند. مردم اگر ببینند کار‌ها و مراحل پیشرفت‌های سازمان صداوسیما به چه سمت و سویی است، به آینده امیدوار خواهند بود.  

رئیس صداوسیما درباره گسترشِ کمّی شبکه‌های تلویزیونی توضیح داد: در دوران آقای لاریجانی به دلیل بحث تهاجم فرهنگی و ظهور شبکه‌های ماهواره‌ای، گسترش کمّی شبکه‌های تلویزیونی اتفاق افتاد. این گسترش با توسعه زیرساخت‌های فنی، پشتیبانی و نیروی انسانی اتفاق نیفتاد. به نظر می‌رسد سرعت گسترش کمّی از سرعت همراه شدن این زیرساخت‌ها بیشتر بود. این موضوع باعث شد تا امروز این گسترش کمّی، چالشی باشد که گریبان‌گیر مدیران شود. ما این گسترش کمّی را با حفظ آن خواهیم داشت که به کیفیت برنامه‌ها و آثار نمایشی ختم شود. در شبکه‌های کم‌مخاطب و بی‌مخاطب، تغییر مأموریت خواهیم داشت تا این شبکه‌ها محبوبیت پیدا کنند. اگر این گسترش کمّی همراه با مخاطب نباشد و تغییری نکند، ناگزیر به تغییر این رویه خواهیم بود؛ و او در پاسخ به سؤالی درباره رایگان نبودنِ تلوبیون و اینترنت بالایِ آن، گفت: برخی از برنامه‌های تلوبیون رایگا ناست خصوصاً پخش زنده‌های صداوسیما و برخی هم نیم بها است. الان فیلم سینمایی «منصور» که در تلوبیون اکران شده، رایگان تماشا می‌شود. برخی از برنامه‌های دیگر که در تلوبیون و ایرانصدا نیم‌بها هستند را سعی می‌کنیم زیرساخت‌ها را طوری مدیریت کنیم تمام خدماتِ این سامانه‌ها رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.  

جبلی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح ادغام در پیش است و این تغییرات، تازگی خبر را از بین نمی‌برد، گفت: اولاً نام این اتفاقات را ادغام نگذاریم و هم‌افزایی بین خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر است. این طرح چیزی نیست که باعث کاهش ظرفیت خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر باشد. این طرح نیاز به تبیین و توضیح بیشتر دارد. قصد داشتیم با این کار، از تمام ظرفیت‌های معاونت سیاسی صداوسیما در راستای تخصصی‌شدن و پیگیری تخصصی اولویت‌ها بهره‌مند شویم.

او درباره حق پخش تلویزیونی مسابقات تلویزیونی، افزود: صمیمانه بگویم خیلی در این موضوع، مظلوم واقع شدیم. در عین حال خودمان را خادم ورزش کشور، قهرمانان و ورزشکاران‌مان می‌دانیم.  فضایی که درباره حق پخش ورزشی سازمان صداوسیما ایجاد شد، طرحِ آن توسط برخی از متولیان امر و کسانی که از پرونده حق پخش با خبرند، نوعی کم‌لطفی است. براساس قانون، صداوسیما و وزارت ورزش باید درآمد‌های ناشی از تبلیغات مسابقات ورزشی را به خزانه دولت واریز کند. مجموعه واریزی ۷۰ درصد در اختیار صداوسیما و ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش خواهد بود. تا جایی که مطلعم در چند سال اخیر،  ده‌ها میلیارد درآمد تبلیغاتی ناشی از مسابقات ورزشی به خزانه واریز شده و وزارت ورزش هیچ مبلغی را واریز نکرده است.  وظیفه صداوسیما نیست این مبلغ را به باشگاه‌ها بدهد و وظیفه وزارت ورزش است. ما کاملاً پایبند قانونیم و بقیه دستگاه‌ها هم باید پایبند قانون باشند.

جبلی در پایان درباره چشم‌انداز توسعه رادیو هم گفت: رادیو رسانه گرم، مردمی و همراه و صمیمی است که همیشه مورد توجه مردم بوده و هست.  برنامه ما برای گسترش کمّی و کیفی توجه به ظرفیت‌هایی است که در رادیو غافل شدیم. در رادیوست که می‌توانیم با روستا صحبت کنیم، به کشاورزان آموزش بدهیم، شرایط بحران و مدیریت بحران را به مخاطب انتقال دهیم، عدالت را به مردم آموزش و به حوزه‌های مغفول‌مانده را بسیار جدّی‌تر توجه کنیم.   رادیوست که می‌توانیم با روستا صحبت کنیم و آموزش به کشاورزی بدهیم و شرایط بحران را در قالب مدیریت بحران انتقال بدهیم و عدالت را به مردم آموزش بدهیم و حوزه‌های مغفول مانده را بسیار جدّی‌تر توجه کنیم. همچنین باید به توسعه ابزار‌های کمکی صدای رادیو هم بیشتر توجه شود که مهمترین آن سامانه ایرانصدا است.

  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش