چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۱۴ - ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۱۳۸۲
رادیو و تلویزیون

ادعاها درباره صادقانه نبودن «شب‌های مافیا» صحت دارد؟!

سعید ابوطالب ، کارگردان «شب‌های مافیا»,، کارگردان «شب‌های مافیا»
سعید ابوطالب، کارگردان «شب‌های مافیا» می‌گوید علی‌رغم این که خودش هم یکی، دو بار شنیده است که برخی از افراد ادعایی درباره صادقانه نبودن «شب‌های مافیا» دارند اما هر بازیگری که در رئالیتی‌شوهای آن‌ها شرکت کند حتما روی این موضع صحه می‌گذارد که آن‌چه جلوی دوربین می‌بیند، یک اتفاق کاملا واقعی است.

به گزارش ایسنا، در سری جدید «شب‌های مافیا» یک کارگردان، یک خواننده، یکی از داوران سابق مسابقه «عصر جدید» و چند بازیگر، با یکدیگر رقابت کردند و توانایی خود در متقاعد کردن دیگران را به چالش کشیدند.

مسابقه «شب‌های مافیا» پس از وقفه‌ای چندماهه، در سری چهارم میزبان علی اوجی، علیرضا خمسه، سیامک صفری، منوچهر هادی، ایمان صفا، مهران رجبی، رامین راستاد، علیرضا اوسیوند، کاوه سماک‌باشی، وحید آقاپور، معین زندی و سیدبشیر حسینی بود. محمدرضا علیمردانی نیز به عنوان گرداننده بازی مافیا، در سری جدید این مسابقه به جایگاه قبلی‌اش بازگشته است. او در چند فصل‌ جایش را به کامبیز دیرباز داده بود اما در این فصل بار دیگر علیمردانی به عنوان گرداننده بازی مافیا در کنار هنرمندان حضور دارد.

ایمان صفا درباره بازی مافیا می‌گوید: «وقتی در فضای بازی مافیا قرار می‌گیری ناخودآگاه استرسی سراغت می‌آید که نکند هویت مرا تشخیص دهند. بهترین راه برای تشخیص مافیا دقت کردن به حرف‌های آدم‌ها و گرفتن سوتی‌ها و تناقض‌هایشان است. چند تا دوربین دور و بر ماست و اگر برای مثال چشم‌هایم را باز کنم، مردم می‌بینند، پس هیچگاه سابقه خودم را به خاطر بُرد در یک دست بازی مافیا که جایزه‌ مادی یا معنوی هم ندارد، خراب نمی‌کنم. گاهی از این حرص می‌خوردم که برخی ممکن است در بازی خطاهایی کنند که مردم و طرفدارانشان در برابرشان گارد بگیرند.» 

صفا سپس با اشاره به شباهت بازی مافیا به زندگی واقعی، بیان می‌کند: «بازی مافیا، بازی زندگی است. ما گاهی در زندگی‌مان برای پیشبرد اهدافمان دروغ می‌گوییم. من نمی‌گویم درست است اما می‌گوییم و گاهی برای پیشبرد اهدافمان در زندگی شخصی می‌رویم از یک آدم، استعلام خوب یا بد بودن آدم دیگری را می‌گیریم و اینگونه کارآگاه می‌شویم. خیلی وقت‌ها چون حس می‌کنیم که یک آدم مظلوم واقع شده، کمکش می‌کنیم و نجاتش می‌دهیم و دکتر می‌شویم. خیلی وقت‌ها برای اینکه هدفمان را پیش ببریم جلوی هر ضربه‌ای مقاومت می‌کنیم و دوباره سرپا می‌شویم و آنجا نقش جان سخت را بازی می‌کنیم.» 

رامین راستاد هم درباره اینکه چقدر بازی «مافیا» را جدی گرفته است، می‌گوید: «مسابقه را خیلی جدی گرفته‌ام ولی حاضر نیستم برای یک مسابقه و سرگرمی، دوستانم را زیر سوال ببرم یا چیزی بگویم که ناراحت شوند؛ آنقدر برایم ارزش ندارد. اما مساله تقلب برایم مهم است؛ اگر هنرمندی حاضر شود در مسابقه‌ای که برای سرگرمی مردم ساخته می‌شود تقلب کند، باید به حالش گریه کرد.» 

وحید آقاپور درباره میزان جدی بودنش در این مسابقه، می‌گوید: «استراتژی من این است که چیزی را که گفتنش را ضروری بدانم می‌گویم و چیزی که به نظرم ارزش مطرح کردن نداشته باشد را مطرح نمی‌کنم. به همین دلیل آنچه که از من در این مسابقه می شنوید کاملا جدی است و در راستای پیشبرد مسابقه است و به نظرم ضرورت داشته است که بگویم.» 

آقاپور با اعتقاد بر اینکه در مسابقه مافیا حس ششم و استدلال هر دو مهم هستند، در این زمینه ادامه می‌دهد: «استدلال قوی می‌تواند کمک کند و در عین حال حس ششم قوی هم به همان اندازه می‌تواند پیش‌برنده باشد و کمک کند.» 

سعید ابوطالب به عنوان کارگردان مسابقه «شب‌های مافیا»، می‌گوید: «مافیا رئالیتی‌شویی است که از قبل بسترش در جامعه وجود داشت و یک بازی دورهمی بود که در کافی‌شاپ‌ها و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه بازی می‌شد. بنابراین ما خودمان را به مخاطب نزدیک کردیم و سعی کردیم چیزی را که مخاطب بازی می‌کند و دوست دارد، تصویری کنیم.» 

کارگردان «شب‌های مافیا» در پاسخ به این پرسش که انتخاب بازیکنان در مسابقه «شب‌های مافیا» براساس چه مولفه‌هایی صورت می‌گیرد و آیا اسپانسر در انتخاب‌ها دخالت دارد، تشریح می‌کند: «در هر پروژه‌ای برای انتخاب بازیگر مولفه‌های زیادی وجود دارد. یکی این است که آن بازیگر به این نوع برنامه‌سازی علاقه‌مند باشد و دعوت ما را بپذیرد. نکته مهم‌تر این است که بتواند بازی مافیا را یاد بگیرد و بازی کند. ما برخی از بازیگران مطرح را دعوت می‌کنیم و بعد از اینکه در تمرینات شرکت می‌کنند، می‌گویند کار ما نیست. بعد باید ببینیم بازیگران فرصت دارند در برنامه حاضر شوند یا نه؛ توافق مالی با بازیگر هم مطرح است. مشخصا اسپانسر در انتخاب بازیگر دخالت نمی‌کند. اگرچه شرکت فیلیمو به عنوان سفارش‌دهنده پیشنهاداتش را می‌دهد و با هم تعامل می‌کنیم و به یکسری اسم می‌رسیم. بازیگرانی که دعوت کردیم و تشریف نیاوردند زیاد هستند و بازیگرانی هم خودشان مایلند در این مجموعه شرکت کنند ولی ما احساس می‌کنیم که نمی‌توانند به «شب‌های مافیا» کمکی کنند و دعوتشان نمی‌کنیم. به هر حال «شب‌های مافیا» از تلویزیون پخش نمی‌شود و در بخش خصوصی پخش می‌شود، بنابراین هزینه‌بر است و باید به معادلات اقتصادی‌اش هم فکر کنیم.» 

او با بیان این که همیشه از حاشیه در برنامه‌سازی دوری کرده است، در این زمینه عنوان می‌کند: «در مجموعه «شب‌های مافیا» ما از حاشیه‌سازی پرهیز می‌کنیم و سعی می‌کنیم همه اتفاقات حرفه‌ای و بدون حاشیه انجام شود. در این خصوص، هم بازیگران و هم عوامل پشت دوربین کمک می‌کنند که اتفاق غیرعرفی نیفتد و حاشیه‌سازی نشود که به کار آسیب نزند.» 

این مستندساز در ادامه گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره مطالبی که مبنی بر واقعی اجرا نشدن مسابقه مافیا توسط بازیگران و یا احتمال تقلب در این برنامه عنوان می‌شود، تصریح می‌کند: «خیلی‌ از بازیگران قبل از اینکه جلوی دوربین بیایند، در جلسات متعدد تمرینی ما شرکت می‌کنند. طبیعتا برخی نیز ممکن است مایل باشند که جلوی دوربین به آن‌ها کمک شود و این انتظار را از گروه کارگردانی دارند ولی همه جذابیت این رئالیتی‌شو این است که آنچه که جلوی دوربین اتفاق می‌افتد شفاف و صادقانه باشد؛ بنابراین، علی رغم اینکه خود من یکی دو بار شنیدم برخی از افراد ادعایی درباره صادقانه نبودن «شب‌های مافیا» دارند، هر بازیگری که در رئالیتی‌شوهای ما شرکت کند حتما روی این موضع صحه می‌گذارد که آنچه جلوی دوربین می‌بینید، یک اتفاق کاملا واقعی است. همچنان که به واقعی بودن این ژانر اصرار دارم، دقت می‌کنم که همه چیز رئال و واقعی باشد؛ بنابراین مطمئن باشید در برنامه «شب‌های مافیا»، هیچ اتفاق غیرصادقانه و غیرشفافی رخ نمی‌دهد.» 

مجموعه رئالیتی‌شوی «شب‌های مافیا» ساخته سعید ابوطالب، نخستین بار در آبان‌ماه ۱۳۹۹ در بستر شبکه نمایش خانگی پخش شد. ابوطالب پیش از این نیز در حوزه ساخت رئالیتی‌شو فعال بوده است. «رالی ایرانی» و «شام ایرانی» از رئالیتی‌شوهایی هستند که ابوطالب با استفاده از چهره‌های شناخته شده روانه بازار نمایش خانگی کرده است. او این روزها در فکر ساخت مسابقه‌ای جدید با نام «ارتش سری» است.

  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش