دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۱۶ - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۲۲۵۹۷
رادیو و تلویزیون

رییس اسبق صداوسیما: ساترا صلاحیت نظارت بر تولیدکنندگان محتوای تصویری و فضای مجازی را ندارد

محمدهاشمی رفسنجانی,رئیس اسبق صدا وسیما
رییس اسبق صداوسیما معتقد است که صداوسیما تبدیل به یک سازمان بسیار وسیع شده است. امروز شاهد هستیم که شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در این سازمان فعالیت دارند که باید در خصوص نحوه فعالیت و خروجی کار آن‌ها یک نظر خواهی مردمی صورت گرفته شود.

به گزارش  ایلنا، افزایش بودجه صداوسیما از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است، این پرسش را ایجاد کرده آیا این سازمان عریض و طویل در سال‌های اخیر توانسته نیاز تمام اقشار جامعه را برطرف کند که حال لایق دریافت چنین بودجه‌ای نیز باشد. 

نحوه نظارت بر خرج‌کرد بودجه اختصاصی متعلق به صداوسیما نیز از جمله مواردی است که در این سال‌ها همواره مورد پرسش کنش‌گران سیاسی و اجتماعی قرار داشته است. بسیاری از این کنش‌گران عقیده دارند که باید یک تحقیق و تفحص جدی از نحوه خرج‌کرد بودجه اختصاصی به صداوسیما صورت بگیرد و مدیران این سازمان در ادوار مختلف پاسخگوی قصورات احتمالی خود نیز باشند تا شفافیت بر این سازمان حاکم شود. 

در همین ارتباط محمد هاشمی رفسنجانی که روزگاری سکان هدایت رسانه ملی را برعهده داشته است، درباره عملکرد این سازمان گفت: گاهی افزایش بودجه صدا و سیما و سایر نهادها تابع وضعیت اقتصادی و تورمی در کشور است و به راحتی نمی‌توان موضوع افزایش بودجه رسانه ملی را مورد نقد غیر کارشناسی قرار داد. 

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است در سالهای اخیر رسانه ملی نتوانسته صدای تمامی جریانات سیاسی را منعکس کند و به نوعی از عملکرد فراجناحی فاصله گرفته است. 

بودجه و تورم رابطه مستقیم باهم دارند

هاشمی؛ همچنین در خصوص علل توجه بیش از نمایندگان مجلس یازدهم به صدا و سیما، اظهار داشت: اختصاص بودجه به هر ارگان و یا نهادی تابع تورم و شرایط روز اقتصاد است و به صورت دقیق نمی‌توان اعلام کرد که افزایش بودجه صدا و سیما تا چه میزان بر اساس شرایط فعلی اقتصاد شکل گرفته است. 

وی گفت: آنچه مسلم است بودجه صدا و سیما باید متناسب با تورم و حقوق و دستمزد پرسنل افزایش پیدا کند. 

آیا رسانه ملی تبدیل به یک سازمان عریض و طویل شده است؟ 

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد رسانه ملی با وجود دریافت بودجه هنگفت، بیان داشت: صدا و سیما تبدیل به یک سازمان بسیار وسیع شده است. امروز شاهد هستیم که شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در این سازمان فعالیت دارند که باید در خصوص نحوه فعالیت و خروجی کار آن‌ها یک نظر خواهی مردمی صورت گرفته شود. 

نباید مانع رقابت بخش خصوصی با صدا و سیما شویم

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا باید برخی اپلیکیشن‌ها و حتی بخش‌های صدا و سیما از جمله «ساترا» در مقابل شرکت‌های نوپا و خصوصی بودجه‌های کلان دریافت کنند، اظهار داشت: باید فضایی فراهم شود تا تمامی بخش‌ها با یکدیگر به صورت عادلانه رقابت کنند. زیرا توجه به یک بخش خاص موجب می‌شود تا پاسخگویی به حداقل برسد و حتی زمینه‌های سوءاستفاده نیز فراهم شود. صدا و سیما یا زیر مجموعه‌های آن مانند ساترا صلاحیت نظارت بر فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای و اپلیکیشن‌ها را ندارند، چراکه نگاه سیاسی، جناحی بر این نهاد حاکم است. از کجا معلوم دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای هم دچار محدودیت نشود. 

هاشمی ضمن اشاره به ضریب نفوذ فعلی رسانه ملی، تصریح کرد: باید بر اساس یک نظرسنجی کاملا حرفه‌ای مشخص شود که برنامه‌های صدا و سیما در بخش‌های مختلف تا چه میزان در میان مردم مورد پسند قرار گرفته است. 

بخش‌های خبری جامعیت خود را از دست داده‌اند

وی اضافه کرد: اگر به صورت موردی به برنامه‌های صدا و سیما نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بخش‌های خبری رسانه ملی از جامعیت لازم برخوردار نیست. 

رییس اسبق صدا و سیما تصریح کرد: متاسفانه رسانه ملی صدای تمامی جریانات سیاسی را منعکس نمی‌کند. در بسیاری از موارد مشاهده شده که در برنامه‌های مناسبتی همچون؛ دفاع مقدس و دهه فجر تنها از برخی افراد نام برده می‌شود و الباقی شخصیت‌های تاثیرگذار به مردم معرفی نمی‌شوند یا از تاریخ سیاسی کشور حذف می‌شوند.

آیا صدا و سیما تاریخ را تحریف می‌کند؟ 

هاشمی در پایان تأکید کرد: رسانه ملی به صورت فرا جناحی عمل نمی‌کند و با رصد برنامه‌های سیاسی می‌توان به این نتیجه رسید که نه تنها بخشی از واقعیات به مردم منتقل نمی‌شود، بلکه در برخی برنامه‌ها تحریف تاریخی نیز صورت می‌گیرد.

  • 9
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
دقیقا صد در صد موافقم سریال زمانه این رئس عالی بو به نسبتی داشت کاری نداریم تکرار می کنند مانند سریال آوشین سریال آئینه
دقیقا صد در صد موافقم سریال زمانه این رئس عالی بو به نسبتی داشت کاری نداریم تکرار می کنند مانند سریال آوشین سریال آئینه
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش