دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۲:۱۵ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۰۶۰۱
رادیو و تلویزیون

پیشنهاد بیژن بیرنگ به مدیران جدید تلویزیون: اگر این‌کاره نیستید، استعفا دهید

بیژن بیرنگ,پیشنهاد بیژن بیرنگ به مدیران جدید تلویزیون
بیژن بیرنگ درباره تغییر مدیران شبکه‌های تلویزیونی و معاون سیما می‌گوید: نه جوان بودن مهم است، نه پیر و مسن بودن؛ کار در تلویزیون دانش و تجربه می‌خواهد.

بیژن بیرنگ ـ کارگردان و تهیه کننده باسابقه سینما و تلویزیون ـ که مدت ها حاضر به شرکت در مصاحبه ای نبود، حالا به سخن آمده و درباره جابه جایی‌ها و تغییرات اخیر مدیران تلویزیون که سازمان صداوسیما را به سمت جوانگرایی سوق داده است، به ایسنا می گوید: جوان گرایی و این حرف ها یکسری توهمات است؛ مثلا چرا ما نباید در مسأله آب یک متخصص نود ساله را صدا کنیم که شرایط را درست کند و به جایش جوانگرایی کنیم و یک بچه بیست ساله را بیاوریم که مسائل را حل کند؟ پس تجربه کجای کار است؟ تجربه در دنیا هیچ نقشی ندارد؟ سواد نقشی ندارد؟ مثلا اگر یک آدم ۲۰ ـ ۳۰ ساله را مدیر یک شبکه کنیم، می‌خواهیم چه اتفاقی بیفتد، وقتی که کار نکرده، دستیاری نکرده، آموزش ندیده و تجربه نکرده است؟ معلوم است که اشتباه می‌کند.

او در پاسخ به اینکه پیشنهادش به مدیران جدید تلویزیون و معاون جدیدی سیما چیست؟ تصریح می کند: پیشنهادم این است که اگر این کاره نیستند، وقت هیچکس را نگیرند، استعفا بدهند و بروند. با پیشنهاد، کسی کاری یاد نمی‌گیرد!

این کارگردان پیشکسوت که همراه با مرحوم مسعود رسام، ساخت سریال خاطره انگیز «خانه سبز» با بازی مرحوم خسرو شکیبایی را در کارنامه دارد، با بیان اینکه در حال حاضر نه تلویزیون تماشا می کند و نه با این رسانه همکاری می کند، تصریح می کند: آن زمان که من با تلویزیون کار می‌کردم، مدیرها و آدم‌ها این شکلی نبودند. الان می‌خواهید معجزه اتفاق بیفتد؟

بیرنگ در ادامه با بازگویی اظهارنظری از جان هیوستون، کارگردان شناخته شده آمریکایی، درباره وظایف تهیه کننده و نیز تشبیه کردن تلویزیون به یک تهیه کننده بزرگ، عنوان می کند: از نظر من تلویزیون تهیه کننده بزرگ است؛ ما که به عنوان تهیه کننده کار می‌کردیم، تهیه کننده نبودیم، ما فقط تهیه کننده اجرایی بودیم. جان هیوستون درباره وظایف یک تهیه کننده می‌گوید: ۵۰ درصد وظیفه یک تهیه کننده انتخاب درست است؛ یعنی با انتخاب درست ۵۰ درصد کار درست می‌شود. ۱۰ درصد ویژگی های آدم‌هاست. هر کسی ویژگی خاص خودش را دارد که قاعدتا برای هیچکس ۱۰ درصدش کامل نمی‌شود. ۲۰ درصد خلاقیت است که از این ۲۰ درصد هم کسی نمی‌تواند ۱۰۰ درصدش را خالق باشد، جز خداوند تبارک و تعالی. ۲۰ درصد از کیفیت کار می ماند که هیچ موقع این ۲۰ درصد هم پر نمی‌شود. هیچکاری نمی‌تواند ۹۰ درصد خوب باشد؛ نهایت ۸۰ درصد خوب می شود؛ بنابراین این کارگردان آمریکایی نتیجه می‌گیرد که بزرگترین وظیفه تهیه کننده انتخاب درست است. پس اگر تلویزیون به عنوان یک تهیه کننده، مدیرانش را درست انتخاب کند و اگر مدیرانش لایق باشند و آن‌ها هم انتخاب ‌های درستی کنند، یک شبکه راه می‌افتد.

او می افزاید: اگر تلویزیون در انتخاب مدیران درست عمل کند و مدیران در انتخاب عوامل و برنامه سازان درست عمل کنند، از یک مصاحبه گرفته تا یک سریال، کار راه می‌افتد؛ مثلا اگر یک مدیر شبکه آقای ایرج طهماسب را انتخاب کند، ۵۰ درصد راه را رفته است. از ۵۰ درصد باقی هم چند درصد بالا درست می‌شود و کاری درحد ۶۰ ـ ۷۰ درصد می‌شود که کار خوبی از آب درمی‌آید. ولی اگر از اول انتخاب آن‌ها آقای طهماسب نباشد و کار آقای طهماسب را به آدم دیگری بدهند، دیگر معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

بیرنگ با توضیح اینکه برای دستیابی به نتیجه ایده‌آل و دلخواه باید انتخاب درستی داشته و در مسیر درستی گام برداشت، خاطرنشان می کند: اگر انتخاب‌هایت اشتباه باشد، هیچ راه چاره ای وجود ندارد و اتفاقی هم نمی‌افتد. تو باید تدارک را درست بچینی تا معجزه هم کمک کند.

کارگردان سریال «همسران» با یادآوریِ یک روایت طنزآمیز عنوان می کند: می‌گویند شخصی رفته بود پیش بزرگی، دعا می‌کرد که بلیتش را برنده کند و گریه می‌کرد. یک شب آن بزرگ به خوابش آمد و گفت تو باید یک بلیط بخری که من برنده‌اش کنم! قصه ما همین است. اگر هر کسی سر جایش باشد، کارها درست می‌شود. آدم هایی که در جای نادرست قرار می‌گیرند را می‌خواهیم با مشورت و راهنمایی به جایی برسانیم که نمی‌شود.

بیژن بیرنگ ساخت سریال‌های خاطره انگیزی همچون «همسران» و «خانه سبز» و نیز تهیه کنندگی مجموعه‌هایی همچون «تولدی دیگر» و «دنیای شیرین دریا» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

  • 9
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش