چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۶:۲۳ - ۲۷ دي ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۰۲۵۲۲
رادیو و تلویزیون

واکنش ها به حاشیه‌های جدید سریال موسی/ هزینه میلیاردی ساخت قصه موسی

ابرهیم حاتمی کیا,سریال موسی

خبر بودجه ۱۰هزار میلیاردی سریال حضرت موسی با واکنش‌های زیادی در در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. اینکه در شرایطی که با بحران شدید مخاطب مواجه هستیم و البته وضعیت بیکاری سینماگران و اقتصاد معیوب سینما، چرا باید برای سریالی بودجه سنگینی تعیین شود؟ یا این پرسش که فایده فرهنگی ساخت چنین سریالی باتوجه به بودجه میلیاردی چیست و چقدر می‌ارزد؟ ازسوی دیگر ساختن چنین سریال پرهزینه‌ای در شرایط کنونی که با بحران بی‌سابقه اقتصادی مواجه هستیم و مردم در تامین نیازهای اولیه معیشت خود مانده‌اند، چه توجیه اقتصادی و حتی اخلاقی‌ای دارد؟ قرار است این سریال چه ارزش‌افزوده معنوی و فرهنگی‌ای داشته باشد که هزینه نجومی آن را توجیه منطقی کند؟ پیش از پرداختن به این پرسش‌ها، به ابعاد مختلف هزینه این سریال می‌پردازیم.

چرا حاتمی‌کیا سراغ موسی رفت؟

ساخت سریالی درباره حضرت موسی توسط ابراهیم حاتمی‌کیا از همان ابتدا با پرسش‌های زیادی همراه بود. ازجمله اینکه چرا حاتمی‌کیا که هیچ سبقه‌ای در ساخت سریال‌های تاریخی-مذهبی ندارد و حتی در سینما هم نمونه چنین ژانری را تجربه نکرده، به‌صرافت ساخت سریالی درباره حضرت موسی افتاده است؟ خود حاتمی‌کیا دراین‌خصوص گفته بود: «در میان آثار متعددی که ساخته‌ام، جای یک کار قرآنی را خالی می‌بینم و به همین علت با انگیزه و علاقه، این مسئولیت سنگین را می‌پذیرم». به‌گفته او، با این کار قصد داشته به فرج‌الله سلحشور، نویسنده فیلمنامه هم ادای‌دین کرده باشد.

سلحشور قرار بود این سریال را بسازد و سال‌های زیادی را صرف نوشتن این سریال کرده بود اما در اسفندماه ۹۴ براثر سرطان ریه درگذشت و نتوانست مراحل ساخت این سریال را به پایان برساند. سریال «موسی»، به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخی «سیما فیلم»، وابسته به صداوسیما معرفی شده است. نگارش فیلمنامه این سریال و بازنویسی‌های آن با گروهی از نویسندگان به سرپرستی سعید بهمن‌پور است. سیدمحمود رضوی، تهیه‌کنندگی این سریال را به‌عهده دارد.

هزینه میلیاردی ساخت قصه موسی

چند‌ی پیش باتوجه به تاخیری که در ساخت سریال موسی به‌دلیل مسائل مالی پیش آمده بود، محمد‌رضا میرتاج‌الد‌ینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بود‌جه مجلس گفته بود: «ما هم همه‌جانبه حمایت کنیم سریال موسی را که با شیوه‌های تکنولوژی جد‌ید شروع کنند و بیش از این تعلل نکنند. تولید این سریال خیلی طول کشید‌ه و از آن زمانی که حرف آن و سناریوی مرحوم فرج‌الله سلحشور به میان آمد، خیلی گذشته است. ما این موضوع را از روسای صد‌اوسیما می‌خواهیم تا پایان سال، سریال موسی را کلید بزنند و د‌ر بود‌جه ۱۴۰۲ برای آن بود‌جه و بحث‌های حمایتی را خواهیم د‌اشت».

بعد از اینکه میرتاج‌الدینی از میزان بودجه لازم برای ساخت سریال‌های فاخر صحبت به‌میان آورد، جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی در تایید صحبت‌های او اعلام کرده، ساخت این سریال برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد و باید به جریان بیفتد: «مطمئناً به سرانجام رسیدنِ این سریال برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. باید این نوع کارها هرچه زودتر سروسامان بگیرند». حالا با پیشنهاد بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی که به عبارتی مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود، سریال موسی هزینه‌ای بیش از سریال‌هایی مثل بازی تاج و تخت پیدا می‌‌کند که کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است.

فرآیند بودجه‌بندی سریال موسی

سیما فیلم با دوسریال «سلمان فارسی» و «موسی»، دو مجموعه پرهزینه را برعهده گرفته که به‌نظر می‌رسد تولید همزمان آنها با چالش‌های زیادی همراه است. کل بودجه سیما فیلم حدود ۶۰۰میلیارد تومان و بودجه سریال‌سازی آن نیز رقمی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان است. حالا روابط عمومی صدا‌وسیما اعلام کرده، بودجه اختصاص‌یافته به این سازمان، کم است و آنها قادر به ساخت سریال «سلمان فارسی» نیستند. این سازمان اعلام کرده، چون بودجه جداگانه‌ای نیز برای دو مجموعه تاریخی الف‌ویژه فاخر و در دست ساخت «حضرت موسی» و «سلمان فارسی» در نظر گرفته نشده، لذا انتظار می‌رود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به‌شدت کند شود. همزمان تخمین زده شده، بودجه ساخت سریال ابراهیم حاتمی‌کیا شاید به ۱۰هزار میلیارد تومان هم برسد! خبرآنلاین در این مورد نوشته: «وقتی بعد از پنج سال، برآورد این سریال از ۲۰۰میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۰برابر شده -درحالی‌که هنوز ساختش شروع نشده- می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه نهایی تولید، رقمی نزدیک ۱۰هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ چراکه در کمترین حالت، هزینه نهایی یک سریال الف ویژه، سه‌برابر برآورد اولیه است. سریال‌هایی مثل «معمای شاه»، با زیر ۱۰میلیارد تومان برآوردشان شروع شد و درنهایت با ۵۶میلیارد تومان به پایان رسید.»

در حال نگارش این گزارش بودیم که محمود رضوی تهیه‌کننده سریال حضرت موسی، نسبت به بودجه‌ چند هزار میلیاردی سریال واکنش نشان داد. رضوی در توییتی نوشت: «‌حاکمی مردی را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد. مرد گفت: ای حاکم، یا شلاق نخورده‌ای یا هزار نمیدانی چقدر است! حالا داستان همین است یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است! شما که می‌خواستید دروغ بگید لااقل ۱۰هزارمیلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشه و بتونید فحش آبدارتر بدید!»

سریال‌ساز بد

فارغ از سویه‌های مالی و بودجه‌ای سریال موسی، مسئله دیگری که مطرح است، خود مسئله سریال‌سازی توسط ابراهیم حاتمی‌کیاست که پیش از این امتحان خود را پس داده و در آزمون سریال‌سازی موفق نبوده است. در اینکه زندگی حضرت موسی یکی از دراماتیک‌ترین قصه‌های قرآنی و در شمایل کلی‌تر یکی از جذاب‌ترین قصه‌های دنیاست، شکی نیست. قصه‌ای که جلوه‌های ویژه و چشم‌نوازی مثل بازشدن دریا در خود دارد که در بستر تکنیک‌های سینمایی و جلوه‌های‌ویژه‌بصری، می‌تواند بر جذابیت نمایشی آن بیفزاید اما این شکوه، زیبایی و جذابیت‌های‌بصری آن یک‌بار در فیلم ماندگار «ده فرمان» ثبت شده؛ چه‌ضرورتی در ساخت نسخه ایرانی آن.

همچنان که ساخت فیلم محمد رسول‌الله، مجید مجیدی با آن هزینه هنگفت و سنگین نتوانست به‌پای فیلم محمد رسول‌الله (یا رسالت) مصطفی عقاد برسد! فیلمی که از تلویزیون خودمان بارها و بارها پخش شده و همچنان مخاطب -چه مخاطب مومن، چه بی‌اعتقاد- را جذب کرده و تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. فارغ از این مسئله، حضرت موسی گرچه پیامبر الهی است اما به‌نظر می‌رسد ساخت فیلم یا سریالی درباره او باید دغدغه پیروان آن حضرت و یهودیان باشد. کارگردان مسلمان، شخصیت‌های زیادی در تاریخ اسلام دارد که می‌تواند دستمایه ساخت اثری نمایشی قرار بگیرد. همه اینها پرسش‌های مهمی است که پیرامون ساخت سریال «حضرت موسی» در ذهن مردم شکل گرفته و نیازمند پاسخگویی است.

اما آنچه در کنار این پرسش‌ها به کانون مناقشه برسر این سریال بدل شده، محول‌کردن کارگردانی آن به ابراهیم حاتمی‌کیاست! مسئله این است که ابراهیم حاتمی‌کیا بیشتر به‌عنوان کارگردان سینمایی شناخته می‌شود تا کارگردان تلویزیونی. او دو تجربه ناموفق در سریال‌سازی داشته. گرچه «خاک سرخ»، سریال پخته‌تری نسبت به «حلقه سبز» بود، اما هردو به‌عنوان سریال‌های موفق شناخته نمی‌شوند و در زمان خودش با انتقادهای زیادی همراه بودند. مسئله صرفا حاتمی‌کیا نیست. بسیاری از کارگردان‌های موفق سینما که فیلم‌های خوب در مدیوم سینما تولید کرده بودند، در عرصه سریال‌سازی شکست خوردند و نتوانستند مخاطب را جذب و با خود همراه کنند. همچنان‌که سریال‌سازان موفقی داشتیم که در عرصه سینما موفق نبودند یا اثری نساختند. سیروس مقدم و سعید سلطانی ازجمله کارگردان‌هایی هستند که سریال‌های پرمخاطبی ساختند اما در سینما فیلمی نساختند یا کارگردانی مثل حسن فتحی در عرصه سریال‌سازی موفق‌تر از سینما بوده. درواقع مدیوم تلویزیون و سریال‌سازی، مولفه‌ها و مقتضیات خاص خود را دارد که لزوما حضور یک فیلم‌ساز صاحب‌نام یا موفق در سینما، تضمین‌کننده موفقیت آن نیست. ازسوی‌دیگر سریال «حضرت موسی»، یک ژانر تاریخی است که ابراهیم حاتمی‌کیا در آن سابقه و تجربه‌ای ندارد. اینکه او در سینما فیلم‌های بیگ پروداکشن ساخته هم دلیل نمی‌شود که او در یک‌کار عظیم تاریخی که حتی تجربه‌ای کوچک در آن ندارد، موفق باشد.

دو سریالی که حاتمی‌کیا برای تلویزیون ساخته، در ژانر جنگ و دفاع‌مقدس بوده که تخصص و تجربه طولانی در آن داشته اما چندان موفق نبوده؛ چطور اکنون یک‌سریال الف‌ویژه در ژانری که برای او یک تجربه جدید است، می‌تواند موفق باشد. سریالی که با فراز‌وفرودهای زیادی در کارگردانی همراه بوده و از فرج‌الله سلحشور و جمال شورجه عبور کرده تا به دست حاتمی‌کیا رسیده است.

بدیهی است موفقیت یک سریال عظیم تلویزیونی، بیش از تعهد، به تخصص نیاز دارد و حاتمی‌کیا گرچه فیلم‌ساز حرفه‌ای است اما نه تخصصی در ژانر تاریخی دارد، نه تجربه‌ای موفق در سریال‌سازی. شاید ساخت این مجموعه توسط داود میرباقری که کارنامه قابل‌قبولی در ساخت سریال‌های مذهبی دارد، عاقلانه‌تر به‌نظر می‌رسید. اگر او اکنون مشغول ساخت سریال سلمان فارسی است، حسن فتحی هم گزینه مناسبی برای کارگردانی این مجموعه بود که کارنامه درخشانی در تولید سریال‌های تاریخی دارد. سریال‌سازی در میدانی بزرگ و پرهزینه، محل آزمون و خطای هیچ کارگردانی نیست؛ حتی کارگردان صاحب‌نامی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا! اینجا جای ریسک‌پذیری نیست، جای اطمینان است. خود او بعد از سریال «حلقه سبز» به اینکه سریال‌ساز خوبی نیست، اعتراف کرده و گفته بود: «به این نتیجه رسیدم که سریال‌ساز نیستم. من مثل خلبانی‌ام که ۹۰دقیقه می‌تواند بپرد و توانایی پرواز بلندمدت را ندارد.»

hammihanonline.ir
  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش