جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۳:۰۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۲۹۵۹
رادیو و تلویزیون

برنامه «هفت»؛

کارشناسی یا راه رفتن روی اعصاب مخاطب؟

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,برنامه هفت

عمده ایرادی که به سری سوم هفت تا قبل از جشنواره گرفته می شد عدم توجه به جذابیت های ژورنالیستی است. این ضعفی است که «هفت» محمود گبرلو به آن مبتلا بود و نتوانست از حواشی سینما آنطور که فریدون جیرانی استفاده می کرد، بهره ببرد.

 

آنالیز ویژه برنامه «هفت» در طول برپایی جشنواره فیلم فجر. نقاط قوت و ضعف آن کجا بود؟ مجری و منتقدان در این ۱۰ شب چه کردند؟ برنامه در مجموع چه عملکردی داشت؟ 

 

رویکرد ژورنالیستی و خنثی نبودن

عمده ایرادی که به سری سوم هفت تا قبل از جشنواره گرفته می شد عدم توجه به جذابیت های ژورنالیستی است. این ضعفی است که «هفت» محمود گبرلو به آن مبتلا بود و نتوانست از حواشی سینما آنطور که فریدون جیرانی استفاده می کرد، بهره ببرد.

 

بهروز افخمی برنامه اش را خیلی سنگین شروع کرد و بیش از آن که مورد پسند مخاطبان گسترده تلویزیون باشد، مناسب کسانی بود که وجه «آموزشی»برای شان اولویت دارد. به مرور عنصر سرگرمی به برنامه تزریق شد اما در دوران جشنواره فجر مسیر هفت بر مدار تعریف ژورنالیستی قرار گرفت. سردمداران این جریان خود بهروز افخمی است که پیش تر با موضع گیری در قبال داوری جشنواره سی و چهارم، «فروشنده» و نیز جشنواره کن فردیت خود را بیش از یک مجری صرفِ بی طرف نشان داده بود. او در شب های جشنواره از سینماگران دعوت می کرد و با آن ها مصاحبه انجام می داد.

 

رویکرد ژورنالیستی هفت بعد از اعلام نامزدهای بخش های مختلف جشنواره کامل شد. بهروز افخمی با طرح این مسئله که داوران به خاطر دو تابعیتی بودن واهمه دارند به «ماجرای نیمروز» سیمرغ دهند، جنجالی کم سابقه ایجاد کرد و آن را با درخواست استعفا از حجتالله ایوبی به اوج رساند. برنامه پنجشنبه هم محلی شد برای اعتراض دوباره سینماگران.

 

آنالیز منتقدان

مسعود فراستی منتقد ثابت سری سوم برنامه هفت است و در ایام برگزاری جشنواره سی و پنجم فجر، سعید قطبی زاده به عنوان منتقد مهمان در برنامه حضور داشت. امتیاز فراستی به بیان صریح اوست که موقع نقد تعارف را کنار می گذارد. مخالف خوانی، وجهه ای از فراستی ساخته که باعث می شود جدل او و کارگردان برای بیننده لحظاتی مهیج را رقم بزند.

 

منتقد هفت می داند که اگر ذره ای از سخت گیری اش عدول کند، جایگاه فعلی اش را از دست می دهد. پیرو همین نگرش در ایام جشنواره فیلم ها را با ادبیات خاص خود نواخت و حتی در موارد زیادی با اعتراض بهروز افخمی و سعید قطبی زاده مواجه شد. این نوع نقد، در ایام برگزاری جشنواره آن هم در غیاب کارگردان، اگر نگوییم «حرفه ای» نیست، از «انصاف» هم به دور است.

 

 انتخاب سعید قطبی زاده به عنوان کسی که پیش تر در برنامه هفت توانسته از پس فراستی بربیاید، امتیاز هفت به حساب می آید. او سعی می کرد فیلم ها را در حد بضاعت سینمای ایران نقد کند و تاکید داشت اگر کسی نسبت به کار قبلی یک قدم جلو آمده حائز تحسین است. عیبش همانی است که یک بار اشاره کردیم و آن استفاده از ادبیات بی پیراسته بود.

 

مخاطب هدف

اشاره کردیم سری سوم برنامه هفت تا مدت ها مخاطب خاصی را نشانه گرفته بود. یعنی مخاطب اصلی کسانی اند که می خواهند از این برنامه نکاتی یاد بگیرند و دانش شان را به روز کنند. این نگاه در برنامه هفت همچنان جاری است و به رغم بالا رفتن وجه ژورنالیستی اش، برنامه در سطح نمانده. در ایام برگزاری جشنواره فجر، سیاست اصلی برنامه، واکاوی فیلم ها و اتفاقات بود. خب طبیعی است که به خاطر محدود بودن مخاطبان جشنواره، برنامه باید به گونه ای باشد که «همه» متاعی از آن داشته باشد.

 

  

این اتفاق گاهی رخ می داد و گاهی نه. مثلا در بخش مصاحبه به مهمان، بهروز افخمی سوژه را محدود به فیلم نمی کرد و مخاطبان می توانستند با برنامه همراه شوند اما در بخش های  دیگر مثل میز نقد، فقط کسانی که فیلم را در جشنواره دیده اند، متوجه می شدند ماجرا چیست. در حالی که می شد برای هر فیلم، آیتم تهیه کرد و شمایی کلی از آن به بیننده داد. وانگهی محور برنامه بر فیلم های کاخ جنشواره بود و گویی برنامه فقط برای بیننده هایی که در برج میلاد مشتری جنشواره هستند، تهیه می شود. بحث ها و نیز دوربین برنامه باید به سینماهای مردمی هم می رفت و مخاطبش را در جمعی خاص محدود نمی کرد.

 

خطر تک صدایی

برنامه هفت در هر سه دوره سعی می کرده «انصاف» را رعایت کند. خود بهروز افخمی بارها در مباحث مختلف روی آنتن اعلام رده که از فلان کارگردان دعوت کردیم اما نیامد و مجبوریم در غیاب او فیلمش را نقد کنیم. این نگراش در ویژه برنامه جشنواره فجر هم وجود داشت که حد اعلای آن دعوت از حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی است.

 

چهارشنبه شب بهروز افخمی با او گفت و گویی داغ و بی پرده انجام داد و ایوبی هم از عملکرد خود، دبیر جشنواره و هیات داروان دفاع کرد. هفت اما پنجشنبه شب و بعد از اختتامیه با شکلی دیگر روی آنتن رفت. مجری اعلام کرد بنا به قول ایوبی قرار بوده نمایندگانی از هیات داوران به برنامه بیایند و چون نیستند صندلی شان خالی است.

 

برخلاف سیروس الوند که روی خط تلفنی قراردادن صندلی خالی در بنرامه را عیب دانست، نمی دانیم اما معتقدیم اگر هفت واقعا می خواست چندصدایی شکل بگیرد می توانست از گزینه هایی غیر از داوران دعوت کند. علی معلم یک شب قبل در مقام مهمان، داروان را نواخت، نمی شد کسی همسنگ جایگاه او به برنامه می آمد تا از هیات داوران دفاع کند؟ هفت برنامه ای تاثیرگذار و جریان ساز است و به جای شاخ به شاخ شدن با سینماگران منتقد برنامه، باید تغییر رویه دهد و آرامش ایجاد کند که افخمی این کار را خوب بلد است.

 

آنالیز مجری

بهروز افخمی کم کم سمت و سوی برنامه اش را به جایی برد که در کنار «تحلیل»، «حاشیه» هم داشته باشد. این اتفاق به طور مشخص سال پیش رخ داد که اودر گفت و گو با داوران جشنواره فجر تعارف را کنار گذاشت و از آن ها خواست به شکل عینی درباره نتایج داوری حرف بزنند. چند باری هم با ذکر نام، نقل قول ها را بیان کرد و برنامه «هفت» این گونه توی چشم آمد. فارغ از اینکه دیدگاه افخمی در قبال موضوعات مختلف سینما را بپسندیم یا نه، همین که او دارای مانیفست است باعث می شود، مجری هویت یابد.

 

در هیاهوی جشنواره فجر، دیدگاه و موضع گیری بهروز افخمی در برابر نامزدها، روی کل برنامه هفت سایه انداخته بود و شانیت افخمی از یک مجری صرف به سردبیر معنا گرفت. دوئل با حجت الله ایوبی و طرح ماجرای دوتابعیتی داوران دو نمونه بارز از این تغییر جایگاه است. ایراد افخمی، به تاکید بیش از اندازه بر موضع اش بر میگردد که به جای گوش دادن به صدای مخالف دنبال «پاسخ کامل» است و نتیجه اش عصبانی شدن در جدل با شاهرخ دولکو بود. وقتی همه می دانند چه دیدگاهی در قبال داوری جشنواره دارد نیاز نیست بر آن ها اصرار کند برخی گمان کنند او تاب صدای مخالف ندارد.

 

ارزبابی کلی

تا پیش از برنامه هفت، سهم بیننده ها و علاقه مندان به سینما از جشنواره فجر محدود بود. فریدون جیرانی اما نگاهی تازه به این رویداد داشت و باعث شد مشتاقان هر شب شاهد نقد و خبر و حاشیه باشند. از این منظر وجود برنامه هفت لازم است و ضروری.دو برنامه ای که بهروز افخمی سال پیش و امسال در ایام جشنواره روی آنتن فرستاد از الگوی اصلی هفت عدول نکردند و علاقه مندان آن چهاز یک برنامه سینمایی نیاز داشتند بهره بردند.

 

هفت با همه نقاط قوت و ضعفش امسال هم یکه تازی کرد و باعث شد تنور جشنواره داع بماند. حضور چهره ها در استودیو بخش فان برنامه بود که مجری با آن ها درباره گذشته و حال شان مصاحبه می کرد و نقبی به فیلم های جشنوارهای شان می زد. نقد و بررسی فیلم ها اما بیش از همه مناسب کسانی بود که در کاخ جشنواره فیلم ها را می دیدند. آیتم های برنامه هفت در طول جشنواره بیشتر شد اما همچنان به استاندارد لازم نرسیده است. یک سری نکات ریز هم در آیتم سازی باید رعایت می شد که نشد؛ از جمله عدم درج اسم مصاحبه شونده ها که گاهی به اقتضای شغلشان، برای بعضی از بیننده ها آشنا نبودند.

 

 

 

۷sobh.com
  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش