چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۱:۰۳ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۱۲۰۲
رادیو و تلویزیون

گزارشی از پشت صحنه یک برنامه عیدانه

عموهای فیتیله‌‌ای، نوروز در «بهترین شو»

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,عموهای فیتیله‌‌ای

صحبت از برنامه‌های کودک تلویزیون که می‌شود، نام فیتیله‌ای‌ها به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های موفق برنامه‌ساز به ذهن می‌آید. گروهی که از سال ۱۳۶۴ با همت سه عضو اصلی‌اش با نام اولیه «گروه تئاتر چهره‌نما» پا گرفت. محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن سال‌ها به طور مستقل در تئاترهای مختلف و نمایش‌های مدرسه‌ای بازی کردند، در ادامه راهشان به تلویزیون باز شد و برای مدتی نزدیک به ده سال، خاطره‌انگیزترین صبح‌های جمعه را برای مخاطبان کودک و حتی بزرگسالشان رقم زدند.

 

 تصویر عموهای فیتیله‌‌ای، نوروز در «بهترین شو»

حالا فیتیله‌ای‌ها پس از مدتی وقفه، قرار است دوباره به تلویزیون برگردند و این بار نه مثل همیشه در قالب نمایشی بلکه بازگشتشان سبک و سیاقی جدید و تا اندازه‌ای جدی دارد. عموهای فیتیله‌ای حالا قرار است داوران مسابقه‌ای باشند که «بهترین شو» نام گرفته و هدف از برگزاری‌اش معرفی استعدادهای کودکان و نوجوانان مختلف ایران در زمینه‌های گوناگون است. گزارش زیر، حاصل یک روز حضور ما در پشت صحنه این مسابقه و همراهی با گروه برنامه‌ساز آن است.

 

برداشت اول ـ خارجی

دمای هوا به زیر صفر درجه رسیده اما آسمان هنوز صاف است و ابرهای سفیدش سرِباریدن ندارند. در عوض تا دلتان بخواهد سوز می‌آید و سرمایی که تا عمق جان می‌پیچد. لوکیشن اصلی مجموعه در رستوران محیطی برج میلاد تهران واقع شده، اما لحظه‌ای که ما به گروه می‌رسیم، همه عوامل بیرون محوطه فواره‌های برج جمع شده‌اند تا یکی از صحنه‌هایی که امکان ضبطش در نمای داخلی و اتاق داوری مسابقات وجود نداشته را فیلمبرداری کنند. در این بخش قرار است یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه که دختری ۱۶ ساله است و از شهر اهواز آمده، یک خودروی سواری را همراه با چهار سرنشین درونش به تنهایی و توسط طنابی با دندان بکشد!

 

عموهای فیتیله‌ای به عنوان داوران مسابقه سوار خودرو شده‌اند و کارگردان برنامه حامد جوادزاده نکاتی را با عموها در میان می‌گذارد. سرما امان همه را بریده است. دستور شروع ضبط داده می‌شود، دختر طناب را به دندان می‌کشد، در آغاز خبری نیست اما کمی بعد، در کمال ناباوری ما و عوامل، چرخ‌های خودرو به حرکت درمی‌آید و جلو می‌رود. هنوز کات داده نشده که صدای تشویق جمعیت بلند می‌شود.

 

برداشت دوم ـ داخلی

بعد از ضبط این صحنه، گروه برای استراحت و گرم شدن به داخل رستوران محیطی برج برمی‌گردند. اینجا لوکیشن اصلی برنامه است که البته با تغییر شکل در رستوران، حالا شامل سالن انتظار شرکت‌کنندگان و والدینشان، دالان ورود شرکت‌کنندگان به اتاق داوران و نیز اتاق داوران است. بهترین‌شو مسابقه‌ای است که استعدادهای مختلف کودکان و نوجوانان ایرانی را کشف کرده و به نمایش می‌گذارد. علیرضا آقایی، تهیه‌کننده این برنامه توضیح می‌دهد: «بهترین شو» یعنی بهترینی که می‌توانی بشو و برنامه‌ای است که این بهترین‌ها را به نمایش می‌گذارد.

 

ما در مرحله اول از طریق فراخوان از کودکان خواستیم ویدئوهای یک تا دو دقیقه‌ای از استعدادهایشان برایمان بفرستند؛ چیزی نزدیک به ۲۰۰۰ فیلم برایمان ارسال شد و صد استعداد منتخب را برای دور اول این مسابقه برگزیدیم. این تهیه‌کننده می‌افزاید: در ابتدا قرار بود کودکان و نوجوانان بین ده تا ۱۶ سال در مسابقه شرکت کنند اما بعد با توجه به استقبال خوب گروه‌های سنی کودک و خردسال تصمیم گرفتیم از این محدودیت سنی صرف‌نظر کنیم و به همین دلیل اکنون شاهد حضور گروه‌های سنی گوناگون در برنامه‌ هستیم.

 

بیرون کشیدن کارت رنگی از پاکت

دو پاکت شبیه به هم با محتویات متفاوت تکلیف هر شرکت‌کننده را روشن می‌کند؛ در یکی از پاکت‌ها لوگوی مسابقه به صورت سیاه و سفید (به معنای شکست شرکت‌کننده) و در دیگری لوگوی مسابقه به صورت رنگی قرار گرفته است و جواز حضور در دور بعدی را صادر می‌کند.

 

آقایی درباره مبنای انتخاب شرکت‌کنندگان برتر توضیح می‌دهد: به هر حال تعریفی از استعداد وجود دارد و توانایی هر فرد برای بروز استعداد و تحت تاثیر قرار دادن داوران، ملاک است. ما اینجا از کودک شاهنامه‌‌خوان داریم، تا نوجوانی که صدای خوبی دارد و آواز می‌خواند یا کسی که قادر است خودرویی را با دندانش حرکت بدهد. البته ما در این مسابقه با دو نوع استعداد مواجهیم؛ یکی استعدادهای ذاتی و درونی خود افراد و دیگری استعدادهایی که در اثر تمرین و ممارست ایجاد می‌شوند و ما برای هر دو دسته احترام قائلیم.

 

داوری بر مبنای تصمیمی مشترک

مسلمی، گلی و فروتن یکی یکی گریم می‌شوند و در کنار هم روی صندلی داوری مسابقه می‌نشینند. محمد مسلمی، یکی از سه عموی فیتیله‌ای می‌گوید: گرچه گاهی با بچه‌ها شوخی می‌کنیم، اما سبک اجرای این برنامه از کارهای قبلی ما جدی‌تر است. او با اشاره به نوع داوری‌ها هم توضیح می‌دهد: هر سه نفر با هم به یک نتیجه جمعی می‌رسیم و تصمیم مشترک می‌گیریم.

 

علی فروتن، یکی دیگر از عموها که همیشه اجرایی پرانرژی دارد، توضیح می‌دهد: تاکید داشتیم که فقط بچه‌هایی با استعداد خاص و ویژه‌ در این برنامه شرکت کنند. با این حال تعداد زیادی شرکت‌کننده داریم که از نظر پدر و مادرهایشان استعداد خاصی دارند و معمولا این بچه‌ها برای بروز استعدادها از سوی والدین تحت فشار قرار می‌گیرند. این مجری می‌گوید: کار ما کارشناسی نیست، بلکه برنامه هر شرکت‌کننده را به لحاظ زیبایی بصری و قدرت اجرای خودش، بررسی می‌کنیم و در مرحله بعد داوری نهایی را با کمک داوران و کارشناسان خاص همان رشته انجام می‌دهیم.

 

حمید گلی، دیگر مجری فیتیله‌ای معتقد است: در اجرای این برنامه حتی داوری‌هایمان هم رنگ نمایشی دارد و این برای خودمان هم تجربه جدیدی است. شرکت‌کنندگان این برنامه کودکانی هستند که سال‌ها مخاطب برنامه‌هایمان بوده‌اند و به دلیل علاقه به گروه عموهای فیتیله‌ای، توقع دارند که به همه رای مثبت بدهیم اما باید متوجه شوند که کار داوری باید بدرستی انجام شود و هر کس باید توانایی‌هایش را به معرض داوری بگذارد.

 

در انتظار فصل دو

«بهترین شو» قرار است از نیمه دوم اسفند روزهای جمعه در قالب ۱۵ قسمت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه دو سیما به نمایش درآید و احتمالا پخش آن در ایام عید نوروز هم ادامه خواهد داشت. گزارش ما تمام شده و در حال ترک لوکیشن هستیم، اما هنوز کودکان بسیاری را می‌بینیم که در سالن رستوران منتظرند تا نوبتشان برسد و عموها داوریشان کنند.

 

تعدادی بی‌شمار که از راه‌های دور و نزدیک آمده‌اند؛ البته این همه ماجرا نیست و سازندگان برنامه امیدوارند با پخش سری اول، کودکانی که فراخوان برنامه را ندیده بودند از برگزاری این مسابقه باخبر شوند و در آن شرکت کنند؛ کودکانی که هرکدام می‌توانند بهترین باشند.

 

بچه‌ها را تحت فشار نگذاریم!

فروتن: دوست دارم یکی از اهداف «بهترین شو» این باشد که پدر و مادرها آگاه شوند و بتوانند استعدادهای فرزندانشان را بدرستی کشف کنند و تفاوت بین علاقه، توانایی و استعداد را با هم متوجه شوند. علاقه با استعداد فرق می‌کند و نباید اشتباهش گرفت. نگاه واقع‌بینانه و منطقی به استعدادها و توانایی‌ها،‌ بزرگ‌ترین کمکی است که والدین می‌توانند به فرزندانشان کنند. قرار نیست حتما همه بچه‌ها کار خارق‌العاده‌ای انجام بدهند و معمولی بودن هیچ مشکلی ندارد.

 

 

jamejamonline.ir
  • 16
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش