سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۰:۲۷ - ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۴۵۲۷
رادیو و تلویزیون

سیروس مقدم :

«پایتخت ۵» شبیه سری‌های قبلی نیست

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,سیروس مقدم
سیروس مقدم حالا دیگر به یکی از آن چهره‌هایی تبدیل شده که نامش برای تمام مخاطبان تلویزیون آشناست؛ یکی از چند کارگردان پرکار و کوشای تلویزیون که هرساله مجموعه‌های نمایشی را روانه آنتن می‌کند و می‌شود گفت با ذائقه مخاطبانش حسابی آشناست. مخاطبان هم البته با جنس کارهای او ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و مجموعه‌هایی که مقدم ساخته، همه از پربیننده‌ترین‌های زمان پخش خود بوده‌اند.

«علی‌البدل» به عنوان تازه‌ترین مجموعه نوروزی او البته از ضوابطی متفاوت هم برخوردار است. قصه‌ای که برای نخستین بار در فضایی فرضی و لامکان می‌گذرد و داستان شخصیت‌هایش را روایت می‌کند. چگونگی و چرایی ساخت این مجموعه و نیز آگاهی از سرنوشت ساخت «پایتخت ۵» اصلی‌ترین محور گفت‌وگوی ما با سیروس مقدم بود.

 

طبق آمارهای اعلام شده علی‌البدل به عنوان پربیننده‌ترین مجموعه نوروزی از سوی مخاطبان انتخاب شده است. فکر می‌کنید ممکن است که این مجموعه هم ادامه‌دار شود و سری‌های بعدی را هم برایش بسازید؟

این تصمیم به سه عامل اصلی بستگی دارد ؛ اول این‌که باید ببینیم مردم و مخاطبان این بار هم خواهان ادامه این مجموعه هستند یا نه. شرط دوم تصمیم‌گیری مدیران و میزان رضایت آنها از مجموعه است، و در نهایت باید ببینیم اصلا خودمان حرف تازه‌ای برای گفتن داریم یا نه؟ من الان فقط در خصوص بخش سوم می‌توانم بگویم که بله، حرف‌هایی داریم و حتی محسن تنابنده طرح‌هایی را با من مطرح کرده است که در صورت توافق می‌توانیم سری بعدی علی‌البدل را بر اساس آن بسازیم.

 

برای به دور کردن فضا و ساختار علی‌البدل از مجموعه پایتخت چقدر فکر کردید؟ از صحبت‌هایتان به نظر می‌رسد تمام تلاشتان را برای این‌که علی‌البدل اثری مستقل و متمایز در کارنامه‌تان محسوب شود، انجام داده‌اید.

از همان ابتداکه ایده اولیه علی‌البدل در ذهنمان شکل گرفت، تمام تلاشمان را به این موضوع معطوف کردیم، چرا که داشتیم مجموعه‌مان را در اوج موفقیت پایتخت کلید می‌زدیم و امکان مقایسه زیاد بود. لذا همان ابتدا کوشش کردیم به لحاظ جنبه‌های مختلف در ساختار، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، پوشش، دیالوگ‌ها و حتی نوع قصه تا جایی که می‌توانیم از فضای پایتخت دور شویم.

 

کار سختی نبود؟

چرا، سخت‌ترین کارمان بود. ذائقه و سلیقه مردم حالا دیگر حسابی با پایتخت جور شده است. مردم هرگاه محسن تنابنده را می‌بینند یاد نقی می‌افتند، احمد مهران‌فر برایشان همان ارسطوست و در خصوص بازیگران دیگرمان هم همین‌طور. دور شدن از چنین تفکری کاری سخت بود و تمام بازیگران را در نقش‌هایی جدید و متفاوت چیدیم. برای مثال محسن تنابنده که با آن گریم و شخصیت‌پردازی از نقش نقی کاملا فاصله گرفت و ذره‌ای شباهت با آن نقش محبوب نداشت.

 

بــه نظر مـی‌رسیـد برخـــی شخصیت‌پردازی‌هــای علی‌البدل به اندازه پایتخت پخته و کامل نبود و کمی با عجله و سطحی طراحی شده بودند. این قضیه را قبول دارید؟

این اتفاق امری طبیعی است. ما در پایتخت قصه‌ای داشتیم که سر و کارش با آدم‌های واقعی بود و در جامعه می‌شد نمودهای گوناگونشان را دید؛ در حالی که در علی‌البدل شخصیت‌هایمان را تماما از صفر و ابتدا خلق کرده بودیم و خیلی مابه‌ازای بیرونی نداشتند، لذا طراحی‌شان مشکل‌تر بود و طبیعی هم هست که مخاطب دیرتر با آنها ارتباط برقرار می‌کرد و زمان بیشتری لازم بود تا با این شخصیت‌ها مأنوس شود.

 

با توجه به داستان و مضمون کلی کار دوست نداشتید این مجموعه در زمانی نزدیک‌تر به انتخابات روی آنتن برود؟

علی‌البدل اصلا با نیت نزدیکی به زمان انتخابات و اشاره به آن ساخته نشد. حرفی که قصه ما می‌زند، کلی است و فقط می‌خواهیم بگوییم اگر خداوند ثروتی بزرگ و زیرزمینی را در اختیارتان قرار داده، قدرش را بدانید و به دنبال استفاده درست از آن باشید. ضمن این‌که امیدتان هم به این نباشد فردی دیگر سر برسد و ناگهان تمام مشکلات‌تان را حل کند. بهتر است به جای دعواهای بچگانه و لج و لج‌بازی‌ها، بیاییم و به هم کمک کنیم و از آن به نفع بهتر شدن زندگی‌هایمان استفاده کنیم. این حرف اصلی‌مان بود.

 

البته شما پیش از این مجموعه «چک برگشتی» را در زمانی نزدیک به انتخابات ساخته بودید و اتفاقا مجموعه موفقی هم از کار درآمد. دلتان نمی‌خواست به صورت خودخواسته این اتفاق را در علی‌البدل تکرار کنید و در میانه داستان به مردم نوعی آگاهی سیاسی ببخشید یا برای رسیدن به بلوغ سیاسی و افزایش مشارکت اجتماعی ترغیبشان کنید؟

ما هنگام ساخت کار اصلا اطلاع نداشتیم که این مجموعه قرار است نوروزی بشود. در آن زمان برای پخش در ماه رمضان صحبت‌هایی شده بود. بعدش هم که مشخص شد کار نوروزی است، دیگر مجموعه ساخته و ضبطش تمام شده بود.

 

اگر می‌دانستید چطور؟ تغییری در محتوای داستان ایجاد نمی‌کردید؟

خب طبیعی است که تغییراتی می‌دادیم. من همیشه گفته‌ام ما هیچ‌گاه با فیلمنامه کامل سر صحنه فیلمبرداری نمی‌رویم، چرا که دلمان می‌خواهد تا حد امکان به روز باشیم و اتفاقات روز را در کار بگنجانیم. اگر از ابتدا با این آگاهی مجموعه را می‌ساختیم،‌ به طور قطع حرف‌ها و شوخی‌هایی وارد فیلمنامه می‌کردیم.

 

حالا علی‌البدل به پایان رسیده و احتمالا دوباره تمام حواس و انرژی‌تان معطوف پایتخت است. از سری جدید این مجموعه برایمان بگویید. این بار سراغ چه لوکیشن‌هایی خواهید رفت؟

فیلمبرداری پایتخت ۵ بزودی آغاز می‌شود. آن‌طور که در فیلمنامه تعریف شده چند قسمت ابتدایی کار از شهر علی‌آباد واقع در استان مازندران کلید خواهد خورد، چهار قسمت را در یکی از کشورهای خارجی (قبرس) ضبط می‌کنیم و باقی قسمت‌ها مجددا در ایران و احتمالا قشم یا کیش فیلمبرداری می‌شود.

 

در این مجموعه قرار است برای اولین بار همکاری با سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج را تجربه کنید. پیش‌بینی‌تان از این همکاری چیست؟ فکر می‌کنید این سرمایه‌گذاری مشترک چقدر می‌تواند به ارتقای سطح کیفی آثار نمایشی منجر شود؟

واقعیت این است که اگر موسسه اوج ورود نمی‌کرد، شاید اصلا پایتخت ۵ ساخته نمی‌شد؛ به این دلیل که این مجموعه به لحاظ دیگر سریال‌های روز تلویزیون، سریالی پرهزینه‌تر است. قصه ما در چهار منطقه مختلف روایت می‌شود، بخشی از آن در خارج از کشور می‌گذرد و بازیگران متعددی هم داریم؛ لذا با توجه به شرایط مالی سازمان، طبیعی بود ساخت چنین مجموعه‌ای فشاری را تحمیل می‌کرد و در نتیجه نیاز به یک حامی داشتیم. در چنین شرایطی موسسه اوج این همکاری را پیشنهاد کرد و ما هم پذیرفتیم.

 

... و نحوه این همکاری به چه صورت است؟

قطعا شما خود مستحضرید پایتخت پروژه‌ای است که توانسته در جلب نظر گروه‌های مختلف مردم ـ پیر و جوان و زن و مرد ـ موفق باشد و طیف‌های گوناگونی را به تماشای خود بنشاند. هدف اوج از این همکاری این بوده که با امتداد ساخت مجموعه، به نوبه خود به این وفاق ملی کمک کند و ایرانی‌هایی را که دارای منافع و مشترکاتی به لحاظ ملی هستند دوباره دور هم جمع کند. پایتخت سریالی است که در بطن خود به ارزش‌های انسانی و دینی و ملی و روابط درست بین اعضای خانواده می‌پردازد؛ این‌ها از همان ابتدا جزو اهداف و آرمان‌های ما بوده‌اند و لازم نیست حتما پای اوج به میان بیاید که روی ارزش‌هایمان تاکیدی داشته باشیم. از ابتدا هم هیچ سفارش و تاکید خاصی به ما نکرده‌اند؛ چرا که می‌دانند اهداف ما همین است.

 

پخش مجموعه برای ماه رمضان امسال قطعی است؟

تمام تلاشمان را می‌کنیم. فیلمنامه هم در حال نگارش است و سعی می‌کنیم با سرعت خوبی به پیش برویم.

 

نوید اتفاقاتی تازه در پایتخت

اگر قرار بود در پایتخت ۵ هم دوباره همان حرف‌های سابق را بزنیم و روی موج موفقیت سری‌های پیشین کار را ادامه بدهیم، مطمئن باشید اصلا به ساخت مجموعه فکر نمی‌کردیم. حسن پایتخت را باید در رو به جلو بودن همیشگی‌اش دانست و این‌که هر بار با اتفاقاتی جدیدتر روبه‌رو می‌شود و قصه‌های تازه می‌گوید. به شما این اطمینان را می‌دهم که پایتخت ۵ شبیه هیچ‌یک از سری‌های قبلی‌اش نیست و در فضاهایی نو روایت می‌شود.

 

زهرا غفاری

 

 

jamejamonline.ir
  • 17
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش