پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۱۹ - ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۰۲۰۷
رادیو و تلویزیون

محسن تقوی‌زنوز:

چه باید کرد تا بی‌طرفی صداوسیما ثابت شود؟/مردم حضور فعالی در مناظره‌ها ندارند

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,محسن تقوی‌زنوز
محسن تقوی‌زنوز، برنامه‌ساز تلویزیون و مدرس دانشکده صداوسیما می‌گوید: دو برنامه اختصاص دارد به نامزد بدون حضور مجری و نامزد رو به دوربین برنامه خواهد داشت. در بعضی از فرمت‌ها هم دیده‌اند که سوالاتی را از مردم بپرسند و آن سوالات را به نامزدها منتقل کنند تا پاسخگو باشد اما در بخش مناظره، برنامه بیشتر شبیه به شکل مناظره سال ۹۲ خواهد بود.

محسن تقوی‌زنوز در گفتگو با ایلنا، با اشاره به برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ گفت: مثل سال ۹۲ قرار است برنامه‌هایی با فرمت‌های مختلف از نامزدهای ریاست‌جمهوری برنامه ضبط شود؛ تا جایی که اطلاع دارم؛ دو برنامه فقط اختصاص دارد به نامزد بدون حضور مجری و نامزد رو به دوربین برنامه خواهد داشت و صحبت خواهد کرد. در بعضی از فرمت‌ها هم دیده‌اند که سوالاتی را از مردم بپرسند و آن سوالات را به نامزدها منتقل کنند تا پاسخگو باشد اما در بخش مناظره، برنامه بیشتر شبیه به شکل مناظره سال ۹۲ خواهد بود.

 

مناظره سال ۸۸ نواقصی داشت

مردم حضور فعالی در مناظره‌ها ندارند

این تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیونی ادامه داد: من هم گمان می‌کنم اگر نامزدها در کنار هم باشند، در مورد یک سوال مشترک، بیننده راحت‌تر نظریات همه نامزدهای ریاست‌جمهوری را می‌شنود و می‌تواند سبک، سنگین و ارزیابی کند و ببیند کدام پاسخ، پاسخ مناسبی است از نظر بیننده نسبت به آن سوال. درحالی که فرمتی که سال ۸۸ اجرا شد را دچار نواقصی از این نظر می‌دانم؛ به خاطر اینکه مناظره بین دو کاندیدا انجام می‌شد و اگر هم سوالی مطرح می‌شد ممکن بود بیننده فراموش کند کاندیدای موردنظر دیروز یا روز قبل‌اش چه پاسخی در مورد آن سوال داده است.

 

تقوی‌زنوز در پاسخ به این سوال که آیا مردم و سوالات‌شان در این مناظره‌ها دیده می‌شوند یا نه؟ گفت: فکر می‌کنم این می‌تواند یکی از نقص‌ها باشد که مردم حضور فعالی در مناظره‌ها ندارند اما سوالاتی که طبیعتا از نامزدهای ریاست‌جمهوری پرسیده می‌شود می‌تواند برگرفته از سوالات مردم هم باشد اما آن حضور فعال به این معنی که خودشان در استودیو حضور داشته باشند و از نامزدها سوال بپرسند بعید می‌دانم نسبت به امکاناتی که تلویزیون ما دارد، بتواند اجرا شود.

 

او ادامه داد: چون فضا محدود است مشکلاتی درمیان است. هم از نظر اینکه امکان حضور مردم را نمی‌توانیم داشته باشیم و هم از نظر اینکه زمان محدود است و امکان پاسخگویی نامزدهای ریاست‌جمهوری به یک سوال خیلی محدود می‌شود و طبیعتا اگر سوال سنگین باشد به خاطر محدودیت زمانی پاسخگویی به آن سوال‌ها، عملا شاید نامزدهای ریاست‌جمهوری نتوانند به آن سوال، پاسخ بایسته‌ای بدهند.

 

نامزدها در مناظره‌های جمعی فرصت کمتری برای پاسخگویی دارند

اعضای کابینه موردنظر نامزد باید مناظره برگزار کنند

تقوی‌زنوز با بیان اینکه «برای هر دو شکل برگزاری مناظره در سال ۸۸ و ۹۲ می‌توان نقدهایی را درنظر گرفت» گفت: یکی از نقدهایی که از طرف کاندیدها انجام می‌گیرد این است که در مناظره‌هایی که همه‌ کاندیداها حضور دارند همه نامزدهای ریاست‌جمهوری فرصت کمتری برای پاسخگویی به سوالات پیدا می‌کنند؛ در واقع نقدی را می‌توان برای هر دو شکل تجربه شده مناظره درنظر گرفت اما من مزیت بیشتری را می‌دهم به اینکه همه نامزدها حضور دارند و در یک برنامه مورد ارزیابی مردم قرار می‌گیرند.

 

این مدرس دانشگاه صداوسیما، به یک اشکال کلی در مناظره‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: نامزدهای ریاست‌جمهوری طبیعتا در همه موضوعات متخصص نیستند و کاش سازوکار در کشورمان طوری می‌شد که نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌توانستند مثلا معاون اول‌شان را انتخاب کنند؛ کسی که در زمینه دیگری تخصص دارد. یا حتی بعضی از اعضای کابینه‌شان را معرفی می‌کردند تا در بحث‌های تخصصی اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی و هنری مناظره‌هایی هم برای آن افراد انجام می‌گرفت.

 

ضعف‌های مناظره‌های تلویزیونی این دوره کمتر می‌شود

تقوی‌زنوز در پاسخ به این سوال که صداوسیما با دو تجربه‌ای که در برگزاری مناظره‌ها پشت سر گذاشته، چه باید کند تا سطح انتقادهای بیننده‌ها و خود کاندیداها را در شکل اجرا و سوال‌های مطرح شده، به حداقل برساند؟ گفت: معتقدم مناظره سال ۹۲ پیشرفت محسوسی از نظر شکل نسبت به سال ۸۸ داشت؛ در بخش سوالات هم انتظار دارم و مطمئنا این اتفاق می‌افتد که بسیاری از ضعف‌ها و انتقادات مناظره دوره گذشته برطرف می‌شود.

 

او با بیان اینکه در طراحی سوالات مناظره سال ۹۲ هم از تخصص و دانش افراد کارشناس استفاده شد، گفت: آن زمان هم از حضور کارشناسان استفاده کردند اما کامل و جامع نبود؛ به اعتقاد من در مناظره سال ۹۶ این هم‌فکری با کارشناسان و متخصصان بیشتر اتفاق می‌افتد. نه اینکه مناظره این دوره، اشکالی نخواهد داشت؛ طبیعتا تمامی برنامه‌های تلویزیونی که مورد توجه بیننده عظیمی قرار می‌گیرد اشکالاتی خواهد داشت اما حدس من این است که در خیلی از بخش‌های مناظره و آیتم‌های آن، نسبت به سال ۹۲ ، مشکل خیلی کمتری از دید نامزدهای ریاست جمهوری خواهیم داشت و به طبع از نظر بیننده‌ها هم همین طور خواهد بود.

 

چه کار باید کرد تا بی‌طرفی صداوسیما در مناظره‌ها ثابت شود؟

این برنامه‌ساز تلویزیون در پاسخ به این سوال که «چه کار باید کرد تا بی‌طرفی صداوسیما در مناظره‌ها ثابت شده و خیال مخاطب راحت شود؟» گفت: از نظر شکلی، طبیعتا باید حتی در اندازه نما، یعنی اندازه‌ای که از تک تک نامزدهای ریاست‌جمهوری گرفته می‌شود و حتی طول زمان آن نما، عدالت رعایت شود. چون بیننده حساس است و اگر ببیند نمای بسته‌ای از یک نامزد ریاست‌جمهوری بیشتر پخش شده و از یک نامزد انتخاباتی نمای بسته کمتری، احساس می‌کند عدالت رعایت نشده.

 

یا حتی اگر حس کند مجری برنامه که به شکلی داور اجرایی آن مناظره هم هست، در لحن و بیان و داوری خودش به یکی از کاندیداها حتی ناخواسته گرایش پیدا کرده، از نظر بیننده حتما مورد اشکال قرار دارد. اعتقادم این است که هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی باید طوری مناظره انجام شود که بیننده پیش خودش حس کند که کاملا رعایت عدالت در مورد تک تک نامزدها صورت گرفته است.

 

تقوی‌زنوز با بیان اینکه «البته یک بخش ماجرا دست تلویزیون و برنامه‌ساز مناظره نیست» گفت: فکر کنید یک نامزد انتخاباتی بسیار بیان خوبی دارد و از ریتم بیان خیلی مناسب و تْن صدای خیلی خوبی برخوردار است، این دیگر بحثی شخصی است. یا نامزد دیگری نتواند بیان یا صدای خوبی داشته باشد و کاریزمای خاصی که ممکن است در بعضی‌ها باشد و در بعضی نه. همین را بیننده شاید درنظر نگیرد و حس کند تلویزیون جانبداری کرده در حالی که آن نامزد، بیان شیوا و تجزیه و تحلیل خوبی دارد که مشخصه فردی او می‌شود و تلویزیون کاری نمی‌تواند انجام دهد.

 

گاهی ویژگی شخصی نامزد موجب برتری او در مناظره می‌شود

او با بیان اینکه «گاهی ویژگی شخصی نامزد موجب برتری او در مناظره می‌شود» گفت: اگر ما این برتری و این ویژگی‌ها را درنظر نگیریم ممکن است پیش خودمان فکر کنیم برنامه‌ساز جهت‌گیری کرده یا به سمت یکی از کاندیدها افتاده و به کاندیدای دیگر کمتر مهلت و امان داده است. ممکن است بیننده این را در علاقه‌اش به یک نامزد درنظر نگیرد.

 

تقوی‌زنوز تصریح کرد: جدای از ویژگی‌های فردی هریک از نامزدها، تلویزیون باید این عدالت را چه در زمان نشان دادن تصاویر نامزدها و چه در نوع بیان مجری برنامه رعایت کند. بیان مجری برای پرسش یک سوال خاص و ضرب‌آهنگ و لحن او باید برای تک تک نامزدها یکسان باشد. مطمئنم تلویزیون می‌رود به سمت اینکه مورد سوءبرداشت قرار نگیرد اما گاهی ویژگی‌های فردی در نامزدها تعیین‌کننده هستند و ممکن است گاهی اوقات بیننده این را درنظر نگیرد.

 

این مدرس دانشگاه صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او در دوره گذشته این شاخص‌های بی‌طرفی ازسوی رسانه ملی رعایت شده؟ گفت: روش سال ۸۸ را من اصلا روش مناسبی نمی‌دانم و به آن نقد دارم و معتقدم اصلا درست نبود. در کشوری مثل امریکا قبل از اینکه نامزدهای نهایی دو حزب انتخاب شوند هرکدام تعدادی را معرفی می‌کنند و همه آنها مقابل مردم قرار می‌گیرند و این مجریان شبکه‌های تلویزیونی هستند که سوالی را مطرح می‌کنند؛ مثلا در مورد ایران نظر تک تک این افراد را می‌گیرند.

 

جای قرار گرفتن نامزدها در مناظره گروهی ممکن است عادلانه به نظر نیاید

تقوی‌زنوز با بیان اینکه به اعتقاد او، قرار گرفتن تمامی نامزدها کنار هم در مناظره مزیت است، گفت: ولی همین کنار هم قرار گرفتن گاهی اوقات اشکالاتی را هم ایجاد می‌کند؛ مثل اینکه کدام یک از نامزدها اول قرار بگیرد، کدام به مجری نزدیک‌تر باشد و کدام دورتر. همه اینها ممکن است از یک زاویه دید به نوعی از عدالت خارج باشد اما چاره‌ای هم نیست.

 

او یادآور شد: می‌دانم که حتی سر محل ایستادن‌های نامزدها، قرعه‌کشی انجام می‌گیرد که به کدام نامزد، کدام جایگاه تعلق بگیرد. یعنی کاری نمی‌توان کرد؛ اگر نامزدها دو نفر باشند می‌توانند در طرفین مجری قرار بگیرند اما وقتی تعداد زیاد می‌شود قرارگیری‌شان هم داخل میزها و نزدیکی‌شان کنار مجری ممکن است عادلانه به نظر نیاید. چون کسی که نزدیک مجری است صدای او را راحت‌تر می‌شنود اما برای نامزدی که دورتر است مجری شاید مجبور باشد بلندتر صحبت کند و سوال را بلندتر بیان کند؛ همین ممکن است برای بیننده داخل خانه سوال ایجاد کند در حالی که راه دیگری هم نیست. نمی‌دانم همین قرعه‌کشی جایگاه‌ها را سال ۹۲ نشان دادند یا نه اما باید نشان دهند.

 

تقوی‌زنوز با اشاره به مثالی گفت: مانند قرعه‌کشی مسابقات ورزشی است که کسی در گروهی قرار می‌گیرد که سخت است و کسی در گروهی ساده؛ در مناظره‌های تلویزیونی در بعضی از بخش‌ها امکان اینکه عدالت را برقرار کنند وجود دارد و باید با کمال و حد اعلا آن را انجام داد اما بعضی بخش‌‌ها با قرعه‌کشی به دست می‌آید مثل همین که اولین نفر چه کسی صحبت کند و سوال را جواب دهد و دومین نفر و آخرین نفر چه کسی باشد. همین موضوع در جلب نظر بیننده یک مناظره خیلی تاثیر دارد چون اولین نفر با یک سوال اولین برخورد را دارد اما کسی که نفر آخر است برای پاسخگویی به سوال آماده‌تر است و پاسخ سنجیده‌تری را می‌دهد.

 

او خاطرنشان کرد: با تجربه این سال‌ها معتقدم بعضی بخش‌ها را در مناظره نمی‌شود کاری کرد؛ قرعه تعیین می‌کند که نقطه نظر مردم نسبت به یک پاسخ، از این رو به آن رو شود و آن پاسخ حتی در تغییر نگاه مردم نسبت به یک نامزد انتخابات تعیین‌کننده شود. اما در بخش‌هایی که دست برنامه‌ساز و تلویزیون باز است، باید عدالت رعایت شود چون اگر نشود، بیننده آن را به خوبی درک می‌کند.

 

 

  • 10
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش