سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۰:۵۹ - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۷۴۵۵
رادیو و تلویزیون

گفتگو با کارگردان محله گل و بلبل

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,مسلم آقاجان‌زاده
برنامه «محله گل و بلبل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسلم آقاجان‌زاده به پایان رسید. پیش‌تر خبر اتمام این برنامه توسط داریوش فرضیایی، رسانه‌ای شده بود.

به گزارش روزنامه صبا، «محله گل و بلبل» در دو فصل ۹۰ قسمتی تهیه و تولید شد که توانست مخاطبان در رده‌های سنی مختلف را به‌خود جذب کند. اما بعد از پایان یافتن فصل دوم از این برنامه، گروه تولید با ایده‌ای جدید دوباره به آنتن شبکه دو سیما بازمی‌گردند. در این خصوص با مسلم آقاجان‌زاده گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

برنامه «محله گل و بلبل» طرفداران زیادی در رده‌های سنی مختلف داشت، آیا پخش برنامه، به‌طور کامل به اتمام رسیده است؟

این فصل از «محله گل و بلبل» ۹۰ قسمت بود که پایان یافت.

 

آیا تصمیم ندارید در قسمت‌های جدید این برنامه را ادامه دهید؟

درحال حاضر مشخص نیست و طرح جدیدی برایش نداریم.

 

این برنامه مخاطبان زیادی را به‌خود جذب کرده بود چرا همین داستان و روال را تمدید نمی‌کنید؟

به‌دلیل این‌که تکراری می‌شود، ما ۹۰ قسمت را تولید کردیم و اگر بخواهیم با همین سبک و سیاق ادامه دهیم به‌نظر جذاب نخواهد آمد. «محله گل و بلبل» تنها برنامه کودکی است که طرفداران زیادی دارد و توانسته جای خودش را در تلویزیون باز کند. اگر ما با داستانی تکراری کار را جلو ببریم مردم دیگر آن را نمی‌پسندند، از آن‌جا که همیشه باید برنامه را در اوج نگهداریم بنابراین باید روی یک طرح و ایده جدیدتر کار کنیم.

 

آیا می‌توانیم در آینده منتظر برنامه‌ای جدید از همین گروه باشیم؟

بله، اما باید روی طرحمان فکر کنیم و ببینیم که طراحی‌های جدید به چه صورتی هستند. در هر صورت باید خیلی متفاوت باشد تا مخاطب به سمت آن بیاید. ما دو فصل ۹۰ قسمتی ساختیم که باید تحولی اساسی در آن داشته باشیم تا برنامه‌ای مشابه تولید نکنیم.

 

درحال حاضر طرحی ندارید؟

فعلا نه، اما روی آن فکر خواهیم کرد.

 

خبری مبنی بر خداحافظی داریوش فرضیایی در رسانه منتشر شد. آیا منظور از این خبر فقط تمام شدن برنامه بود؟

بله؛ منظور داریوش فرضیایی اتمام این فصل و ۹۰ قسمت بوده است و او کماکان در کنار ما خواهند بود.

 

اگر بخواهید از سختی‌های کار در طی این دو فصل ۹۰ قسمتی بگویید. شامل چه مواردی می‌شود؟

ما کاری کاملا نمایشی را با بازیگران حرفه‌ای ساختیم، اما به این دلیل که کار مربوط به گروه کودک می‌شود خیلی ما را جدی نمی‌گیرند. فقط مدیر شبکه، جعفری‌جلوه، به ما کمک کرد و اگر حمایت او و مدیر گروه کودک نبود این پروژه انجام نمی‌شد. بیشتر حمایت مدیر شبکه بود واز جای دیگری تحت حمایت قرار نگرفتیم. معمولا از برنامه‌های کودک خیلی حمایت نمی‌شود. مثل کارهای نمایشی دیگر به این کار نگاه نمی‌شود متاسفانه بین این برنامه و دیگر کارهایی که در سیما فیلم تولید می‌شود فرق می‌گذارند که این رفتار برای ما حالت خوشی ندارد و بسیار ناراحت‌کننده است.

 

متاسفانه کار کودک جدی گرفته نمی‌شود و فقط در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها از کودک حرف می‌زنند اما با یک دید کاملا معمولی به کار کودک نگاه می‌شود. اگر ما با همین بازیگران که کاری فانتزی را ساختیم یک کار بزرگسال می‌ساختیم به به و چه چه خیلی از آقایان و حتی خیلی از مطبوعات را به‌دنبال داشت. اما رسانه‌ها و مطبوعات به این برنامه توجه نکردند. درحالی که «محله گل و بلبل» سال ۹۵ پربیننده‌ترین سریال از نگاه مردم شد. فضای جامعه، «محله گل و بلبل» را پسندیده بود اما مطبوعات و مدیران دنبال کار کودک نیستند.

 

ما حتی با چند نفر از کسانی که برای روابط عمومی معرفی کرده بودیم به مشکل برخوردیم زیرا برایشان سخت بود که در حوزه فعالیت کنند چون مطبوعات اخبار برنامه ما را کار نمی‌کرد و این گونه در حق برنامه‌های کودک اجحاف می‌شود.

 

در این ۹۰ قسمت جدید شاهد پیام‌های اجتماعی مبنی بر فضای مجازی و تلگرام بوده‌ایم. این به سفارش اسپانسر بوده یا شبکه؟

اسپانسر برنامه ما فضای مجازی بود و درواقع کارش همین است. ما هم تلاش کردیم در این ۹۰ قسمت آموزش‌هایی را به مردم بدهیم که حتی برای تلویزیون هم جدید بود. در بازدیدی که حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر؛ رئیس کمسیون فرهنگی مجلس که عضو شورای عالی مجازی نیز هست از پشت صحنه برنامه «محله گل و بلبل» داشت و از شیوه آموزشی ما به‌شدت تعجب کرد، حتی او و دیگران باور نمی‌کردند در فضای تلویزیون چنین کارهایی اتفاق بیفتد و ما آموزش‌هایی را به‌طور تخصصی در زمینه استفاده درست از فضای مجازی به مردم بدهیم. در واقع ما نکته به نکته مسائل مربوط به استفاده از فضای مجازی را به مخاطبان برنامه آموزش دادیم.

 

واکنش مردم نسبت به این آموزش‌ها چطور بود؟

خیلی عالی بود زیرا پیش‌تر چنین چیزی نبوده و مردم هم در این‌باره مشکلات زیادی با فرزندان خود داشته‌اند یا به‌هر حال پشتوانه فکری نداشتند که آن‌ها را برای کمک به فرزندان خود در استفاده از فضای مجازی هدایت کند و در برخی موارد هم ناچار می‌شدند فضای مجازی را در اختیار فرزندان بگذارند اما این کار باعث شد که آموزش‌ها و دغدغه‌ها بیشتر شود.

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,مسلم آقاجان‌زاده

آیا دستمزدهای بازیگران طبق روال کارهای قبلی‌شان پرداخت‌شده یا به‌خاطر کار در حوزه کودک این هزینه کمتر شد؟

ما این برنامه را شبیه به کارهای نمایشی و خیلی تخصصی کار کردیم، حتی از لحاظ گریم و طراحی لباس از افراد حرفه‌ای استفاده کردیم. طراح گریم ما شهرام خلج بود که در فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های الف ویژه کار کرده است. همچنین طراح صحنه و صداگذاری ما و دیگر عواملمان از افراد حرفه‌ای حتی در حوزه سینما بوده‌اند. تولید و ساخت «محله گل و بلبل» شاید از خیلی از کارهای نمایشی هم سنگین‌تر بوده باشد اما ما بدون هیچ کم و کاستی روی آن کار کردیم.

 

کار بعدی شما در مدیوم سینما خواهد بود یا تلویزیون و نمایش خانگی؟

فعلا تصمیم جدی برای این مسئله گرفته نشده است و باید در ابتدا طراحی کنیم. در وهله اول شکل و ایده طراحی مهم است و گرنه تولید شاید خیلی سخت نباشد. ایده، فکر جدید، محتوا و قصه از تولید مهم‌تر است. تولید را در هر صورت می‌شود پیش برد اما فکر و ایده جدید است که مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 

آیا داریوش فرضیایی در پروژه‌های جدید کماکان همراه شماخواهند بود؟

بله، اگر قرار باشد در حوزه کودک کاری انجام دهیم داریوش فرضیایی همراهمان خواهد بود.

 

اکرم رضایی

 

 

  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش