جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۱۸۳۲
رادیو و تلویزیون

اردشیر لاریجانی با انتشار نامه‌ای به شایعه پخش ربنا پایان داد

تلویزیون روی موج حاشیه‌

 دنیای اقتصاد / حاشیه‌های صداوسیما پایان ندارد، درحالی‌که هنوز آتش شایعه‌های مربوط به استعفای رئیس رسانه ملی در فضای مجازی فروکش نکرده، حواشی متعدد و بی‌سابقه‌ای پیرامون برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان رسانه‌ای ایجاد شده است. قضیه از این قرار است که تنها در یک شبانه‌روز سازمان صداو سیما به مهم‌ترین کانون حواشی تبدیل شد. پخش ترانه‌ای از محسن چاوشی در قسمت آخر یک سریال، انتشار تصاویری از زنان بی‌حجاب در یک سریال و نامه جواد لاریجانی به وزیر ارشاد درباره پخش ربنای شجریان مهم‌ترین موضوع‌هایی بودند که نوک تیز شوخی‌ها، انتقادها و پرسش‌ها را به سمت مدیران رسانه ملی هدایت کردند. این سه موضوع در شبانه‌روز گذشته بیشترین حجم از محتوای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ترانه انتخاباتی محسن چاوشی

در واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی مربوط به دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، ‌محسن چاوشی یک قطعه موسیقی به نام «بیست هزار آرزو» با شعری از مولانا را به حسن روحانی تقدیم کرد تا در زمره هواداران او قرار بگیرد. این قطعه موسیقی به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و چرخید تا اینکه یک هفته پس از برگزاری انتخابات و پیروزی حسن روحانی، حاشیه‌ساز شد. قضیه این بود که جمعه شب گذشته در زمانی‌ که قسمت آخر مجموعه تلویزیونی «دیوار به‌ دیوار» در حال پخش بود در پایان‌ بندی آن کلیپی با همراهی بازیگران این مجموعه پخش شد که این بازیگران ترانه انتخاباتی بیست‌ هزار آرزوی محسن چاوشی را به‌صورت دابسمش اجرا می‌کردند.

 

این موضوع اعتراض شدید برخی از هواداران رقبای روحانی در انتخابات هفته گذشته را به دنبال داشت و باعث شد تا در تکرار این مجموعه، کلیپ پایانی حذف شود. البته شبکه سوم سیما اعلام کرد که حذف این کلیپ به علت کمبود زمان و فشرده بودن کنداکتور پخش اتفاق افتاده است. این در حالی بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقد بودند که صداوسیما در مقابل انتقاد رسانه‌های نزدیک به دیگر نامزدهای ریاست جمهوری سر تسلیم فرودآورده و کلیپ را پخش نکرده است. این موضوع درحالی‌که بازخوردهای بسیار زیادی در فضای مجازی داشت، واکنش رسمی از سوی مدیران سازمان نگرفت.

 

با این حال حمید رحیمی تهیه‌کننده مجموعه «دیوار به دیوار» درباره حاشیه‌های پیش آمده درباره آخرین قسمت این مجموعه گفت: فضایی که در قسمت پایانی سریال ساخته شد، هیچ فضای حمایتی نبوده است. مگر می‌شود رنگ بنفش را حذف کنیم؛ فضای انتخاباتی تمام شده است و دیگر رنگ مطرح نیست، ما باید همه رنگ‌ها را داشته باشیم. او ادامه داد: چرا باید رنگ‌ها را جدا کنیم. ما سریالی را از هشت ماه پیش برای تولید آغاز کردیم و لزومی ندارد رنگ‌هایمان را جدا کنیم. ما فقط و فقط به سریال خودمان نگاه کردیم و کاری به جناح‌های سیاسی نداشتیم. رحیمی سپس مطرح کرد: محسن چاوشی این شعر را تقدیم به هیچ کاندیدایی نکرده بود و اینها همه سوءتفاهم است. شعر ترانه‌ای که ایشان خوانده‌اند، متعلق به مولاناست. اینکه کسی طرف خودش بگیرد، کاملا اشتباه است. محسن چاوشی در پیام‌هایی که منتشر کرده بود این شعر را تقدیم به ملت ایران کرده بود. حال کاندیدایی این را به سمت خود کشیده است، به ما ربطی ندارد.

 

کلاه گیس یا پرده آبی؟

حاشیه کلیپ قسمت آخر سریال دیوار به دیوار تمام نشده بود که حاشیه‌های دیگری قسمت اول سریال نفس را دربرگرفت. در نخستین روز از ماه مبارک رمضان و همزمان با پخش قسمت اول سریال مناسبتی نفس در برخی از سکانس‌ها تصاویری پخش شد که در آن بازیگران زن بدون پوشش سر و حجاب در خیابان‌ها و دیگر اماکن عمومی تهران قدم می‌زدند. این موضوع به یکباره واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی ایجاد کرد. در زمان کوتاهی موجی در فضای مجازی ایجاد شد که بازیگران این سریال از کلاه گیس استفاده کرده‌اند. به همین مناسبت تعدادی از کاربران توییتر با اشاره به این موضوع به اکران نشدن فیلم سینمایی کاناپه آخرین ساخته کیانوش عیاری به خاطر استفاده از کلاه‌گیس اعتراض کردند.کاربری دراین باره نوشت: «در سریال مناسبتی «نفس» که از شبکه۳ داره پخش میشه و روایت قبل از انقلاب است زنانی بدون حجاب در نقش عابر و دانشجو دیدم.»

 

کاربر دیگری نوشت: «چقدر از دیدن زن کلاه گیس به سر هیجان زده شدید زلیخا هم اون‌همه کلاه گیس داشت دیگه بابا، عین کاموا.» کاربر دیگری هم در توییتر خود نوشت: «در سکانس‌های متعدد سریال نفس که از شبکه ۳ پخش می‌شود زنان کلاه‌گیس به سردارند. فیلم کاناپه «عیاری» به‌دلیل مشابه مجوز اکران نگرفته.» اما زمان زیادی از این واکنش‌ها نگذشت که گروه سازنده استفاده از کلاه گیس را تکذیب کردند. روابط عمومی سریال «نفس» در توضیحی درباره این سریال رمضانی اعلام کرد: پیش از این در خبری که ۲۲ اردیبهشت‌ماه همراه با یک عکس در رسانه‌ها منتشر شده، اعلام شده بود عوامل سریال «نفس» برای ضبط صحنه‌های تروکاژی در خارج از کشور، به ارمنستان سفر کرده‌اند.طی این سفر، تصاویری با حضور تعدادی از بازیگران ارمنی ساکن در ارمنستان، با قرار گرفتن مقابل پرده ضبط شد تا بعدا از طریق جلوه‌های ویژه در پس زمینه تصاویری که در داخل کشور ضبط شده بودند، قرار بگیرد. جلیل سامان، نیز در واکنش به این اتفاق گفته است: ظاهرا تبحر همکاران فنی ما توانسته بینندگان را کاملا متقاعد سازد. این تصاویر واقعی هستند و بانوان بی حجاب در سطح شهر مشغول ترددند. این واقعا باعث دلگرمی است که همکاران ما در بخش‌های فنی تا چه اندازه با تکنیک‌های روز آشنایی داشته و قادرند از آن استفاده کنند.

 

ربنای استاد؛ که همچنان... که هنوز...

در سال‌های اخیر پخش یا عدم پخش ربنای استاد محمد رضا شجریان در ماه مبارک رمضان یکی از چالش‌های مهم صدا و سیما بوده و موافقان و منتقدان زیادی داشته است. قضیه این است که چند روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به رئیس رسانه ملی از او خواسته بود تا ربنا را پخش کند. انتشار خبر این نامه موجی از امیدواری را در جامعه ایجاد کرده بود و بسیاری منتظر بودند تا در نخستین غروب ماه مبارک، ‌صدای ربنای شجریان را از تلویزیون بشنوند. اما ربنا پخش نشد و بلافاصله بعد از پایان امیدها به پخش این قطعه از سیما، محمدجواد لاریجانی، یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا وسیما به نامه سیدرضا صالحی‌امیری پاسخ داد. به گزارش ایلنا، لاریجانی در این نامه نوشته است: «متن کامل این نامه به این شرح است: «از آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، بنابراین در تلاوت مذکور توجه به آیات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است.

 

لذا خواهشمند است که سایر قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرمایید که اتفاقا دارای ساختار موسیقایی مهم‌تری هم هستند. حتما می‌دانید که تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آیات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده که برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند. البته این حساسیت در میان موسیقی‌دانان بزرگ و حرفه‌ای هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند که قطعات مهم‌ترکیبی آنان همراه با آواز پخش شود؛ زیرا معتقدند توجه به الحان و معانی (و گاه حرکات متناظر بدنی) توجه به رموز و ظرافت‌های نهفته در تناسب‌های ایقاعی را که جوهر اصلی هنر موسیقی است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,حاشیه‌های صداوسیما

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,حاشیه‌های صداوسیما

 

  • 14
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش