شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۵۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۵۳۰۲
رادیو و تلویزیون

سریالی که محرم پخش می‌شود;

حق‌طلبی ریحانه در هاتف

مجموعه تلویزیونی هاتف,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مجموعه تلویزیونی هاتف به تهیه‌کنندگی نعمت چگینی و کارگردانی داریوش یاری در مرکز سیما فیلم تولید می‌شود تا در ایام محرم، از یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش شود.

نقش محوری این مجموعه زنی به نام ریحانه است که تلاش می‌کند پیگیر آخرین گفته ناتمام پدرش باشد. این نقش را زیبا بروفه بازی می‌کند. در کنار او حمید گودرزی، محمد حاتمی، سیدمهرداد ضیایی، کمند امیرسلیمانی، محمد فیلی و مریم بوبانی به ایفای نقش می‌پردازند.

 

مجموعه تلویزیونی هاتف در ده قسمت، اواخر تیر ماه کلید خورده و گروه در دهکده المپیک مشغول ضبط است. فروغ فروهیده فیلمنامه این سریال را نوشته و پیش‌بینی می‌شود در دهه دوم محرم روی آنتن برود.

 

در خلاصه داستان مجموعه آمده است: روز عاشورا، ابراهیم در کربلا بر اثر حمله قلبی می‌میرد. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر می‌شود. این پیگیری، ریحانه را رو در روی خانواده و زندگی زناشویی‌اش قرار می‌دهد، اما او اعتقاد دارد، عدالت نمی‌تواند پشت در خانه آدم جا بماند. او پرده از ابهام وصیت پدر برمی‌دارد. در این روند شخصیت و ایمان خودش را بازسازی می‌کند و به دست می‌آورد.

 

تصویربرداری در عراق

نعمت چگینی، تهیه‌کننده مجموعه هاتف درباره تولید این اثر و پیامی که قرار است به مخاطب ارائه بدهد، به جام‌جم گفت: این مجموعه برای سیما فیلم و پخش در ایام محرم در نظر گرفته شده و موضوعش حق‌طلبی است. گاهی شاهد هستیم که عدالت برای برخی آدم‌ها تا پشت درهای خانه‌هایشان باقی می‌ماند و نگاهشان در این باره در خانه تغییر می‌کند. ما در قصه مجموعه هاتف به این موضوع می‌پردازیم که چطور عدالت و حق‌طلبی به خانواده وارد می‌شود.

 

وی ادامه داد: این پروژه را اواخر تیر ماه کلید زدیم. در حال حاضر، گروه در دهکده المپیک و در شهرک چشمه مشغول ضبط در یک کترینگ غذای حلال هستند. در این لوکیشن محمد فیلی، محمدحاتمی، زیبا بروفه و مریم بوبانی بازی می‌کنند.

 

این تهیه‌کننده درباره انتخاب داریوش یاری به عنوان کارگردان سریال توضیح داد: یاری پیشینه درازمدتی در حوزه ساخت آثاری با محوریت عاشورا و امام حسین‌(ع) دارد. او فیلم سینمایی دخیل را با این محوریت ساخته و هفت مستند سینمایی درباره عاشورا دارد. از کارهای او با این موضوع می‌توان به کربلا جغرافیای یک تاریخ، یونس و حبیب اشاره کرد. بنابراین، بهترین گزینه برای کارگردانی این اثر او بود که درک بسیار خوبی از موضوع دارد.

 

چگینی درباره لوکیشن‌های این اثر گفت: لوکیشن‌های این مجموعه تهران، گیلان و عراق است. اواسط شهریور ماه با حضور بازیگران تهرانی برای ادامه ضبط به کربلا می‌رویم. گرچه ساخت یک اثر در کشور دیگر دشواری‌های خودش را دارد، اما قسمت شده تا یک مجموعه درباره امام حسین‌(ع) بسازیم. بنابراین هم باید سختی‌ها را به جان خرید و هم یک کار با کیفیت انجام داد. بخشی از قصه، پیاده‌روی اربعین است که این بخش‌ها را در نجف، کربلا و بین الحرمین ضبط می‌کنیم.

 

زیبا بروفه نقش ریحانه، محمد فیلی نقش ابراهیم پدر ریحانه، حمید گودرزی نقش دانیال همسر ریحانه، مریم بوبانی نقش مادر ریحانه، محمد حاتمی نقش برادر بزرگ ریحانه، کمند امیرسلیمانی نقش خواهر ریحانه، کاظم بلوچی نقش معتمد محل، شهرام قائدی نقش همسر کمند امیرسلیمانی و رزیتا غفاری و سیدمهرداد ضیایی سایر نقش‌های مجموعه را بازی می‌کنند.

 

حق و حق‌طلبی

داریوش یاری درباره پذیرش کارگردانی این اثر گفت: این مجموعه به موضوع عدالت و عدالت‌طلبی می‌پردازد و این که تا زمانی به عدالت اعتقاد داریم که منافع ما را تحت‌تاثیر قرار ندهد و گرفتارمان نکند. شخصیت محوری قصه زنی به نام ریحانه است که برای رسیدن حق به حقدار، ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد.

 

وی در پاسخ این سوال که با توجه به این که شما دست به قلم هستید، آیا تغییراتی در فیلمنامه اعمال کرده‌اید یا نه؟ توضیح داد: بله، کم و بیش هر بخش از کار که لازم باشد، سر صحنه تغییرات را اعمال می‌کنم.

 

این کارگردان درباره این که چطور شد زیبا بروفه را برای نقش اول این مجموعه انتخاب کرده‌اید، اظهار کرد: سن و سال این بازیگر برای این نقش مناسب بود، ضمن این که با هم تجربه همکاری داشتیم و با توجه به سرعتی که ما برای رساندن کار داریم، احساس کردم دقت خانم بروفه در کار و بازی‌اش برای این کار مناسب است.

 

یاری درباره این که ساخت چنین آثاری را در تلویزیون چقدر ضروری می‌دانید، گفت: اگر کارهای مناسبتی که برای ایام محرم و رمضان آماده می‌شود، پایه اصولی داشته باشد، مسلما می‌تواند برای مخاطب موثر باشد و مضامین تاثیرگذار به مخاطب ارائه بدهد. حق و حق‌طلبی خیلی اهمیت دارد، اما گاهی شاهد هستیم که برخی غفلت می‌کنند و حق را از بین می‌برند. در مجموعه هاتف به این موضوعات می‌پردازیم. بنابراین ساخت آثاری با محوریت بازخوانی مفاهیم عاشورا کمک زیادی به ما در حوزه اخلاق می‌کند.

 

یک نقش دوگانه

محمد حاتمی، یکی از بازیگران مجموعه هاتف است. وی درباره پذیرش بازی در این مجموعه گفت: کارهای قبلی داریوش یاری را دیده بودم. بنابراین وقتی از من برای بازی در سریال هاتف دعوت کرد، نسبت به کارهایش شناخت داشتم. قصه با مضمون محرم است و بعد از خواندن دوستش داشتم.

 

وی ادامه داد: نقشم در این مجموعه دو گانه است و مثل تمام آدم‌های جامعه است که رفتارهایشان دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرد. همین ویژگی شخصیت باعث می‌شود، رنگ آمیزی در بازی‌ام داشته باشم و این برایم جالب است. در مجموعه هاتف نقش صادق، پسر بزرگ آقا ابراهیم را بازی می‌کنم. این بازیگر درباره این که بازیگران نقش مقابل چقدر برایش اهمیت دارد، توضیح داد: آنچه برای من اهمیت دارد، قصه و کارگردان است و درباره چیزهای دیگر تحقیق نمی‌کنم.

 

ریحانه، زنی با روحیات متفاوت

زیبا بروفه، بازیگر نقش ریحانه در پاسخ این سوال که چرا گزیده در تلویزیون کار می‌کنید، توضیح داد: دلیل این که من چند سال اخیر در تلویزیون خیلی کار قبول نکردم، این بوده که نگاه کارمندی به کارم ندارم. دلم می‌خواهد نقشی را بپذیرم که از آن لذت ببرم و ذهنیت مردم را که خاطرات خوبی از کارهای قبلی‌ام دارند، خراب نکنم. دوست ندارم وقتی در خیابان قدم می‌زنم، مردم به من بگویند خانم بروفه این چه کاری بود که بازی کرده بودید. نظر مردم برایم مهم و قابل احترام است و اول باید خودم از کارم لذت ببرم.

 

وی ادامه داد: با احتیاط کارهایم را انتخاب می‌کنم. دلیل پذیرش بازی در سریال هاتف این بود که کمتر پیش می‌آید نقش محوری یک قصه زن باشد و ریحانه قهرمان اصلی سریال هاتف است. او یک زن فعال اجتماعی امروزی است. البته نمی‌خواهم بگویم زن‌های خانه‌نشین خوب نیستند، اما دوست دارم زنان قدرتمند و موفق جامعه را در آثار نمایشی نشان بدهم.

 

وی درباره این که چند سال پیش هم در سریال سیروس مقدم، نقش محوری قصه را با نام ریحانه به عهده داشته و حالا بعد از چند سال این نام دوباره تکرار شده است، توضیح داد: گرچه ریحانه هاتف مثل سریال سیروس مقدم به دنبال حقیقت است و نام‌ها شبیه هستند، اما دو کاراکتر، نگاه‌های متفاوت و مستقل دارند.

 

ارادت زیاد به امام حسین‌(ع)

زیبا بروفه: بیشترین دلیلم برای بازی در مجموعه هاتف، حضور آقای یاری در کسوت کارگردان بود. قبلا با او کار کرده بودم و سبک کاری و روحیاتش را می‌شناسم. همکاری با این کارگردان لذت‌بخش است، زیرا راحت و ساده از کار نمی‌گذرد، ضمن این که کارهای سخت را دوست دارم و برایم جذاب است. یکی دیگر از ویژگی‌های سریال هاتف، همکاری با یک تیم حرفه‌ای است که مسلما می‌توانم از آنها خیلی یاد بگیرم و همه اینها در بازی‌ام کمک می‌کند.

 

اولین بار است که با چگینی در مقام تهیه‌کننده همکاری می‌کنم. من به عنوان مسلمان، ارادت زیادی به امام حسین‌(ع) دارم و همین مزید بر علت شد تا بازی در این سریال را بپذیرم.

 

 

 

jamejamonline.ir
  • 15
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش