دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۷:۵۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۶۸۶۱
رادیو و تلویزیون

دعوا بر سر چند صد میلیارد تومان ناقابل است!

جمال شورجه و مرحوم فرج‌الله سلحشور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع) میراث معنوی مرحوم سلحشور

سریال حضرت موسی(ع) در سال‌های اخیر یک بازی جذاب بوده است؛سریالی که هر چند وقت یک‌بار خبری یا شایعه‌ای و گلایه‌ای‌درباره اش از یکی از طرفین این بازی شنیده می‌شود و بعد سکوتی چند‌ماهه را شاهدیم و بعد دوباره خبری و شایعه‌ای و گلایه‌ای و دوباره سکوت، تا شاید وقتی دیگر. اين حکایت این سریال و دست‌اندرکاران بالقوه‌اش در سال‌های اخیر بوده است که بیش و پیش از هر کارکرد دیگری می‌تواند در تبیین نوع تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های حاکم بر تلویزیون موثر باشد؛ سیاستی مبتنی بر رودربایستی، مصلحت‌اندیشی، تردیدهای مداوم و البته بی‌تصمیمی و بی‌عملی؛ مواردی که بهترین بازیگران بازی همیشه جذاب این سریال فاخر بوده‌اند.

 

آغاز داستان

ماجرای سریال حضرت موسی(ع) از جایی خبرساز شد که اجل به فرج‌الله سلحشور مهلت نداد و با مرگ کارگردانی که برگ برنده تلویزیون در آثار مربوط به بنی‌اسراییل محسوب می‌شد، این پروژه به جمال شورجه رسید که با فیلم‌هایی چون روزنه، سی‌و‌سه روز و چندین و چند اثر دفاع مقدسی دیگر ازجمله سینماگران موسوم به ارزشی قلمداد می‌شد.

 

شورجه مدعی شده که مرحوم سلحشور وصیت کرده تا او ساخت سریال موسی(ع) را پیگیری کند و او نیز با تمام توان برای انجام این وصیت تلاش خواهد کرد. درواقع شورجه در کوتاه‌زمانی به‌ عنوان میراث‌دار خودخوانده سلحشور سکان این سریال را در دست گرفت.

 

بعد از آن هم این بازی تکراری راه افتاد که می‌دیدیم خبری و شایعه‌ای درباره این سریال درج می‌شد و سپس فترتی چندماهه را شاهد بودیم و دوباره و دوباره‌ها. یک‌بار  انتقادات شورجه را می‌خواندیم که چرا تلویزیونی‌ها با تخصیص بودجه مناسب پروژه موسی(ع) را راه‌اندازی نمی‌کنند.

 

بار دیگر از بی‌عملی مدیران صداو سیما انتقاد می‌کرد؛ زمانی دیگر بودجه چند صد‌میلیاردی کار را با رسانه‌ها در میان می‌گذاشت و در دوری دیگر از بازی اعلام آمادگی می‌کرد تا سریال را بدون کمک تلویزیون و تنها با کمک اسپانسرهای کار جلوی دوربین ببرد. درواقع با این اخبار و شایعات پشت سر شورجه گفته می‌شد که میراث‌دار خودخوانده سلحشور روی کارگردانی این سریال بشدت حساب باز کرده و نمی‌خواهد این سریال را رسانه‌ها به فراموشی بسپرند و به این دلیل حتی بارها در این راه از احمد میرعلایی به‌عنوان تهیه‌کننده کار نام ‌برده بود تا نام سریال موسی(ع) در تیتر اخبار بیاید.

 

اتفاقاتی پشت سر هم که البته خود جمال شورجه منکر عامدانه‌بودن درج اخبار مرتبط با آن است و به «شهروند» می‌گوید: این غیرطبیعی نیست که هر چند وقت یک‌بار نام این سریال در رسانه‌ها بیاید. بله این اتفاق افتاده و باز هم اتفاق خواهد افتاد. این یک پروژه سنگین و استراتژیک است که در بسیاری از مسائل از قبیل پیش‌تولید و تولید و حتی در موارد اولیه چون برآورد بودجه تفاوت زیادی با پروژه‌های عادی تلویزیون دارد.

 

اهمیت سریال

در این‌جای گزارش بهتر است دلایل اهمیت پروژه‌ای چون حضرت موسی(ع) را از زبان خود جمال شورجه بشنویم: این از آن سریال‌هایی است که باید به‌طور ویژه به آن نگاه شود. کاری که هم از نظر امنیت ملی اهمیت دارد و هم این‌که یک کار ملی و قرآنی استراتژیک است. به این دلیل این کار باید به‌نوعی ساخته شود که بتواند با انواع فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که در این‌باره ساخته شده است، برابری کند. درخصوص اهمیت این سریال همین نکته بس که در قرآن مجید حدود ‌هزار آیه در مورد موسی بن عمران آمده است.

 

اختلافات

پروژه موسی از همان ابتدا محل نزاع‌های فراوانی بوده است. فراموش نکرده‌ایم روزهایی را که یکی از رادیکال‌ترین سایت‌های سیاسی درباره این سریال، شورجه و تهیه‌کننده سریال حضرت موسی(ع) خبر از اختلافات پشت پرده نهادهای ذینفع در این سریال داد و از جمال شورجه و احمد میرعلایی انتقاد کرد و پیشنهاد داد ساخت این سریال به کارگردانان آماده‌تر و خوش‌دست‌تری همچون شهریار بحرانی یا داود میرباقری سپرده شود.

 

این البته تنها مورد این اختلافات نبود؛ اما از آن‌جا که از سوی سایتی که یکی از متحدان و همفکران کارگردان موسی(ع) ایراد شده بود، می‌توانست خبر از اختلافاتی عمیق‌تر داشته باشد که شواهد نشان داد برداشت درستی از انتقادات بوده است. در اوایل ‌سال جاری بود که اختلافات شورجه با میرباقری، معاون سیما  عیان شد به نظر می‌رسد حداقل در این جنبه حل شده و جمال شورجه به «شهروند» می‌گوید که با مدیران تلویزیون به توافق رسیده است: یک زمانی چنین صحبت‌هایی بود؛ اما در آخرین جلسه‌ای که با آقای میرباقری داشتیم ایشان گفتند که بروید با جدیت کار کنید و حتی به بودجه هم فکر نکنید. فقط و فقط وظیفه شما این است که به کیفیت کار فکر کنید.

 

بحث شیرین ٤٠٠  میلیاردی

و چنین می‌شود که داستان به مهمترین جای خود می‌رسد؛ بودجه. این فراز از داستان سریال حضرت موسی(ع) بارها و بارها محل شایعات فراوانی بوده که این قضیه در تمام کارنامه این سینماگر بااخلاق و خوشنام جریان ارزشی بی‌سابقه است.

 

اول بار که صحبت از بودجه باورنکردنی این سریال وسط آمد، چنان حیرتی را باعث شد که در باور نمی‌گنجید. بله؛ صحبت از برآورد هنگفت این سریال بود؛ و این شایعه یا حقیقت؟!  که گفته می‌شد تیم شورجه و میرعلایی برای ساخت این سریال مبلغی حدود ٢٥٠‌میلیارد تومان از صداوسیما مطالبه کرده‌اند. مبلغی بسیار بالا در مقیاس‌های سینما و تلویزیون ایران که با این‌که الان چند وقتی از آن صحبت‌ها می‌گذرد و قطعا برآوردهای مالی آثار سینمایی و تلویزیونی بسته به تورم روز دچار تغییر شده، باز هم رقمی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

 

این در حالی است که در روزهای اخیر در مورد این سریال صحبت از ارقامی بالاتر به میان آمده است؛ چیزی در مایه‌های دو برابر آن مبلغ قبلی که حداقل وقتی در «شهروند» به آن اشاره شد، تکذیبش نکردند و این برآورد نوید ادامه مناقشات را در روزها و ماه‌های آتی می‌دهد. در پاسخ به این موارد اگر چه زمان اشاره به آن بودجه ٢٥٠ میلیاردی جمال شورجه به «شهروند» گفت قصد پاسخگویی به ادعای منتقدان را ندارد، اما روز گذشته در این‌باره گفت: من ترجیح می‌دهم در این مرحله از کار حرفی از بودجه و هزینه و مواردی از این قبیل نزنم. این مباحثات باعث می‌شود اصل موضوع فراموش شود و پای حواشی را باز می‌کند.

 

درواقع نمی‌خواهم سریال با این بحث‌ها لوث شود. در کل اما نباید فراموش کرد سریالی چون حضرت موسی(ع) را هم می‌شود خیلی کم‌هزینه و حتی در قالبی چون تله‌تئاتر ساخت و هم در قالبی شکیل که در بازارهای بین‌المللی و پیش مخاطبان جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که این اعداد و ارقام نه برای یک روز و یک ماه که برای کل سریال است.

 

ساخت سریال موسی ٥‌ سال طول می‌کشد و طی این ٥‌ سال باید به پروژه پول تزریق شود. قبلا یک بار به این نکته هم اشاره کرده بودم که ما آمادگی این را داریم که وام این کار را بدهند، خودمان خصوصی این کار را انجام دهیم، اما تلویزیون اجازه نمی‌دهد. نکته اما این‌جاست که معاون سیما هم درباره رقم دقیق برآورد بودجه سریال اظهارنظر نمی‌کند و آن را به زمان اعلام رسمی آغاز کار موکول می‌کند.

 

آغاز راه

اما در حال حاضر سریال حضرت موسی(ع) در چه مرحله‌ای است؟ جمال شورجه در این مورد می‌گوید: الان یک‌ سال‌و‌نیم می‌شود که در جلسات متعددی درباره سریال شرکت می‌کنیم؛ اما هنوز قدم جدی برداشته نشده است. در واقع در حال مذاکره با مسئولان سازمان صدا‌وسیما هستیم و قول‌های خوبی گرفته‌ایم، اما هنوز بودجه‌ای دریافت نکرده‌ایم. اگر دریافت بودجه و مراحل پیش‌تولید با شتاب انجام بپذیرد، احتمالا می‌توانیم مرحله پیش‌تولید کار را به ‌طور رسمی آغاز کنیم.

 

میراث  معنوی

نکته مهم دیگر درباره ادامه راه مرحوم سلحشور توسط جمال شورجه است. برخی با استفاده از ترکیب وارث خودخوانده اقدامات شورجه را در این زمینه زیر سوال می‌برند. درواقع با این‌که در روزهایی که فرج‌الله سلحشور در حال مبارزه با مرگ بود، شاید سرنوشت پروژه تلویزیونی حضرت موسی مهمترین چیزی بود که ذهنش را به خود مشغول می‌کرد؛ اما از نظر برخی این موضوع باورکردنی نیست که در آن وضع و حال مرحوم سلحشور فیلمنامه این کار را به جمال شورجه واگذار کرده باشد.

 

شورجه این موضوع را تأیید می‌کند: مرحوم سلحشور تمام آرزویشان این بود که این سریال را خودشان بسازند. در آن روزهای آخر هم نه و ما نه هیچ‌کس دیگر توانش را نداشت با او در مورد سریال در روزهای بعد از درگذشت ایشان صحبت کند؛ اما در کل ظاهرا ماموریت ایشان در این دنیا با نگارش فیلمنامه این سریال تمام ‌شد و حالا در آن دنیا دارند از مواهب انجام این کار بهره می‌برند. بعد از آن هم قرعه این آخرین پروژه قرآنی به نام من افتاده و من هم ‌قطع و یقین از این فرصت استفاده خواهم کرد.

 

ادامه راه سریال

نقشه‌های جمال شورجه برای ادامه راه این سریال چیست؟ پاسخ را از زبان این کارگردان می‌خوانیم: با آقایان مجید میرفخرایی، عبدالله اسکندری و تورج منصوری برای چهره‌پردازی صحبت کردیم؛ اما هنوز این صحبت‌ها منجر به قرارداد نشده است. در زمینه بازیگری هم هنوز هیچ‌گونه قراردادی برای ایفای نقش با هیچ بازیگری بسته نشده است. این را هم باید بگویم که ما قصد نداریم‌‌ هالیوودی‌ها را پشت دوربین ردیف کنیم؛ بلکه توانمندی هنرمندان داخلی را دیده‌ایم و می‌دانیم که قدرت کار در سطح جهانی را دارند؛ تنها مشکل این‌جاست که صداوسیما باید این موضوع را بپذیرد.

 

او همچنین درباره انتخاب بازیگر برای این پروژه بزرگ هم می‌گوید: به جز مصطفی زمانی که حضورش از قبل قطعی شده برای انتخاب سایر بازیگران کارگروهی از افراد متخصص تشکیل خواهیم داد که بتوانیم بهترین‌های بازیگری را در این مجموعه داشته باشیم. ملاک اولیه من برای انتخاب یک بازیگر در ابتدا توانمندی بازیگر و توانایی ایفای نقش مورد نظر است. اخلاق‌مداری و قدرت درک و لمس مباحث دینی و اعتقادی از دیگر الگوهای اصلی من است. من مثل برخی لابی در میهمانی‌های شبانه ندارم تا بتوانم از آن طریق بازیگران خود را انتخاب کنم و در اصل هیچ اعتقادی به این نوع بازیگران و این نوع چیدمان بازیگری هم ندارم.

 

فینال داستان

می‌گویند فرق ما با‌ هالیوودی‌ها این است که ما برای این‌که اوضاع برای ساخت یک سریال فاخر جور شود، دست رو دست می‌گذاریم و در همان زمان‌ هالیوودی‌ها کار را می‌سازند؛ این بارها به اثبات رسیده است. در مورد موسی(ع) هم این اوضاع را شاهدیم که الان چند ‌سال می‌شود این پروژه بلاتکلیف مانده است. به نظر می‌آید مدیران باید در این مرحله با قاطعیت پاسخ دهند که این سریال را می‌خواهند یا نه.

 

آیا در شرایط مالی تلویزیون یک سریال چهارصد و اندی میلیاردی، اصلا همان دویست میلیاردی، حتی صد میلیاردی می‌تواند جزو اولویت‌های مدیران باشد که حدود ١٠درصد بودجه سالانه سازمان عریض و طویل صداوسیماست؟ آیا تجارب اخیر تلویزیون نشان نداده که برای افزایش مخاطب شاید آخرین عامل موثر پول است؟ آیا سریال حضرت موسی(ع)  می‌تواند آورده‌ای هم‌اندازه بودجه‌اش برای تلویزیون داشته باشد؟ پاسخ این سوالات هر چه باشد، مدیران باید این سریال را از این وضع بلاتکلیف درآورند. حقیقت این است که انتشار گاه به گاه اخباری درباره ساخت یک سریال بی‌آن‌که اتفاقی جدی رخ دهد، چندان صورت زیبایی ندارد.

امین فرج‌پور

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 9
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش