سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۵۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۶۴۳۷
رادیو و تلویزیون

زندگی هنرمندانه ایرانی با مهمانخانه از شبکه ۴

مهمانخانه,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
روزگاری فراغت خانواده‌های ایرانی به امور هنری می‌گذشت؛ مادربزرگ‌ها استاد قصه‌گویی بودند و مادرها اگر قالیبافی و گلدوزی نمی‌کردند، حتما با دست‌های خودشان عروسکی برای فرزندانشان می‌ساختند، پدرها هم معمولا اهل شعر بودند و موسیقی؛ یا سازی می‌نواختند یا خط می‌نوشتند و مهمانی‌ها و شب‌نشینی‌ها به قصه‌گویی می‌گذشت. حالا یک بار دیگر هنر ابزار و بهانه‌ای شده برای راه یافتن به دل خانواده‌های ایرانی در یک برنامه تلویزیونی به‌نام مهمانخانه.

به گزارش جام‌جم، برنامه مهمانخانه به تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا ضرغامی و اجرای امیرحسین مدرس، به یاد روزگار گذشته و براساس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تلاش دارد به خانواده‌های ایرانی برای دوباره هنرمندانه زندگی کردن اطلاعات بدهد.

 

این برنامه شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از شبکه چهار به صورت زنده پخش می‌شود و تا امروز بیشتر از چند قسمت از آن به نمایش درنیامده است.

 

میزبانی به سبک امروز

برنامه مهمانخانه گرچه به آداب و رسوم، فرهنگ و هنر ایرانی توجه دارد، دکوری کم‌و‌بیش مدرن دارد. از شیشه‌های رنگی و فضای سنتی در آن خبری نیست. استودیوی این برنامه اتاقی است شبیه مهمانخانه‌های امروز که به عنوان پذیرایی می‌شناسیم. میزبان یا مجری این برنامه امیرحسین مدرس است که مخاطبان تلویزیون هنوز خاطره اجرای خوبش را در برنامه نیم‌رخ به یاد دارند.

 

مهمانخانه هر روز پذیرای آدم‌های فاضل و هنرمندی است که در فرهنگ ایرانی همیشه در صدر بوده و قدر دیده‌اند. نقاش، نویسنده، شاعر، خوشنویس، متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی، کارآفرین، روان‌شناس و جامعه‌شناس یا حتی پزشک یا انیمیشن‌ساز.

 

سیدمحمدرضا ضرغامی از توجه به روح خانواده در این برنامه خبر می‌دهد و دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: شبکه چهار شبکه فرهیختگان است و این برنامه سعی دارد به خانواده‌های فرهیخته خوراک بدهد. برای همین موضوعات متنوع و بخش‌های متعددی برای این برنامه طراحی کرده‌ایم که از کتابخوانی تا فضای مجازی را شامل می‌شود.

 

این تهیه‌کننده معتقد است، موفقیت نسل‌ها به خانواده بستگی دارد و هر قدر خانواده‌ها به هنر و دانایی بیشتر تجهیز شده باشند، جامعه موفق‌تر و نسل‌های توانمندتری شکل خواهد گرفت.

 

برای زندگی امروز

معرفی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی به عنوان ایده اصلی برنامه مهمانخانه به شکل‌گیری بخش‌های متنوع در آن منجر شده است. سیدمحمدرضا ضرغامی درباره این بخش‌ها می‌گوید: این برنامه از ۱۴ بخش متنوع با عناوین کتابخانه، تماشاخانه، داروخانه، حکیم‌خانه، مطبخ خانه، مسافرخانه، آیینه‌خانه، مکتب‌خانه، گلخانه، چاپارخانه، کارخانه، نگارخانه، سقاخانه و عمارت‌خانه تشکیل شده است.

 

این تهیه‌کننده درباره بخش‌های متنوع برنامه می‌گوید: کتابخانه با هدف ایجاد انگیزه‌کتابخوانی طراحی شده و مخاطبان با تازه‌‌های نشر و کتابخانه‌های شهر آشنا خواهند شد. در بخش «تماشاخانه» که به تئاتر، سینما، انیمیشن و فیلم کوتاه می‌پردازد با حضور کارشناسان، تاثیرات این حوزه‌ها بر روان‌شناسی کودک و نوجوان و آموزش سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بررسی می‌شود. معرفی یکی از افراد تاثیرگذار در تاریخ تئاتر ایران و جهان، معرفی تماشاخانه‌ها و سینماهای قدیمی شهر و معرفی یکی از مشاغل سینما از بخش‌های مربوط به تماشاخانه است.

 

براساس توضیحات ضرغامی، در بخش مطبخ‌خانه که از دو قسمت چایخانه و مطبخ تشکیل شده است، غذاها و دمنوش‌های اصیل ایرانی معرفی و مخاطب با خواص درمانی آنها و نکات خانه‌داری آشنا می‌شود. بخشی به نام آیینه‌خانه با هدف پرداختن به آیین همسرداری و مدیریت خانواده در این برنامه در نظر گرفته شده و در نهایت معرفی سقاخانه‌های قدیمی تهران، عمارت‌ها و بناهای قدیمی در پایتخت و سایر شهرها با بازگویی مشخصات معماری و قصه هر بنا، روان‌شناسی کودک و نوجوان و البته اطلاع‌رسانی درباره دنیای مجازی از دیگر بخش‌های این برنامه است.

 

این تهیه‌کننده اظهار می‌کند: چاپارخانه بخشی است که به معرفی رسانه اجتماعی سروش اختصاص دارد و ضمن نظرسنجی و استفاده از این رسانه، مخاطبان درباره آن اطلاعاتی به دست می‌آورند. مهندس جعفر خورشاد، مدیر عامل رسانه سروش، کارشناس این بخش و یکی از اعضای اتاق فکر برنامه است.

 

ضرغامی درباره اجرای این برنامه می‌گوید: مهمانخانه به یک مجری فرهیخته، اهل مطالعه و هنرمند نیاز داشت. آقای فروتن مشغول کاری شدند و نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم و امیرحسین مدرس که مجری فرهیخته و اهل ترانه‌سرایی و خطاطی است، می‌توانست یکی از گزینه‌های مناسب باشد.

 

این تهیه‌کننده امیدوار است در آینده مهمانخانه از همراهی مسعود فروتن هم بهره‌مند و با حضور او یک بخش کتابخوانی و قصه‌گویی به برنامه اضافه شود.

 

یک بار دیگر خانواده در شبکه ۴

بعد از برنامه «اردیبهشت» که به موضوعات مرتبط با خانواده و زنان توجه داشت، دیگر برنامه‌ای با این مضمون در شبکه چهار وجود نداشت تا برنامه مهمانخانه در گروه اجتماعی شبکه چهار برای خانواده‌ها تدارک دیده شد.

 

مهدی بنی‌هاشمی، مدیرگروه اجتماعی شبکه چهار با اشاره به جای خالی یک برنامه خانواده ‌محور در این شبکه، درباره مهمانخانه به جام‌جم می‌گوید: سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در این برنامه مد نظر قرار گرفته و مخاطبانی که برای این برنامه تعریف شده‌اند همان مخاطبان فرهیخته شبکه چهار هستند. بخش‌های متنوعی برای این برنامه طراحی شده و بر اساس بازخوردی که از مخاطبان دریافت خواهیم کرد، شکل و ساختار برنامه مهمانخانه قوام پیدا خواهد کرد.

 

بنی‌هاشمی امیدوار است با این برنامه، شبکه چهار مخاطبان عمومی‌تری پیدا کند و در این باره توضیح می‌دهد: خوب است پزشکان ما درباره مباحث عمومی‌ هنر نکاتی را بدانند و هنرمندان ما درباره موضوعات عمومی‌تر پزشکی اطلاعاتی کسب کنند. این اتفاق برای خانواده‌های ایرانی قطعا مفید خواهد بود.

 

میزبانی از فرهیختگان

امیرحسین مدرس که از شنبه تا چهارشنبه هر هفته قرار است پای صحبت مهمانان متعددی در برنامه مهمانخانه بنشیند، از همکاری و همراهی با شبکه چهار خرسند است و می‌گوید: همین که از شبکه‌ای با مردم حرف می‌زنم که متخصصان و فرهیختگان را مخاطب قرار داده، خوشحالم.

 

این مجری درباره اجرای مهمانخانه به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: برای من صحبت کردن با چنین مخاطبی راحت‌تر است. گفت‌وگوی تخصصی با مهمانانی از حوزه‌های مختلف گرچه شاید دشوار باشد، اما برای من این امتیاز را دارد که مطالعه پیوسته داشته باشم و سعی کنم به روز باشم. مطالعه کردن از علایق شخصی من است، اما مهمانخانه بهانه‌ای می‌شود برای این‌که بتوانم بیشتر برای مطالعه و آموختن وقت بگذارم. مدرس اهمیت مطالعه را در این می‌داند که او را در طرح سوالات مناسب‌تر یاری می‌دهد و در این باره می‌گوید: قرار نیست این برنامه تکرار مکررات باشد و من باید بتوانم سوالات تازه مطرح کنم، فضایی را به‌وجود بیاورم که در عین صمیمیت از سطح علمی مناسب برخوردار باشد و مهمانان دچار اضطراب نشوند. برای امیرحسین مدرس برنامه مهمانخانه آغاز یک مسیر است به سمت هدفی مشخص و او گرچه نمی‌داند چه اتفاقاتی در این مسیر رخ خواهد داد، اما خود را برای پیمودنش آماده کرده است.

 

 

 

 

 

  • 15
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش