چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۲۳:۲۳ - ۰۲ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۰۵۱۲
رادیو و تلویزیون

محکومین روی آنتن زمستان

محکومین,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
سریال «محکومین» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سیدجلال سیدحاتمی و حسین قناعت برای پخش از شبکه یک آماده شده است. دست‌اندرکاران این مجموعه دست روی یک موضوع جدید گذاشتند که تا امروز به آن پرداخته نشده است. مجموعه محکومین قرار است در قالب ۳۰ اپیزود دیدنی به مبحث مجازات جایگزین بپردازد. لیلا زارع و سپیده خداوردی دو مددکاری هستند که در این مجموعه نقش ثابت دارند و بازیگران مهمان در هر اپیزود نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گزارش جام جم ، بهروز مفید، تهیه‌کننده درباره هدف تولید مجموعه محکومین به جام‌جم گفت: خوشحالم شبکه یک طرح این مجموعه را پذیرفت و ما آن را تولید کرده‌ایم. مبحث مجازات جایگزین محکومین مهم است و مردم هم اطلاعات زیادی در این باره ندارند. هدف ما اطلاع‌رسانی در قالب یک مجموعه نمایشی اپیزودیک است و این‌که باید به کسانی که بر اثر اشتباهی مرتکب جرم جزیی شدند و دیگر قصد تکرار آن را ندارند، یک فرصت بدهیم. مجازات جایگزین هم بار مالی زندانی را کم می‌کند که در زندان به سر می‌برد و هم این‌که معادل اجتماعی مجازات او یک فعالیت اجتماعی برایش در نظر گرفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: این مبحث در یک سال اخیر به شکل جدی‌تر دنبال شده و برخی قضات موافق این کار هستند و مددکار بر اساس پرونده مجرم، فعالیت اجتماعی او را بررسی می‌کند. برای این اقدام باید وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها همکاری لازم را داشته باشند. هدف ما این است که ارگان‌ها را به این سمت ترغیب کنیم. ضمن این‌که خانواده زندانیان هم در جامعه سابقه بدی نخواهند داشت. امیدواریم با پخش مجموعه محکومین ایجاد فرهنگسازی کنیم.

 

این تهیه‌کننده درباره انتخاب دو کارگردان برای مجموعه توضیح داد: دعوت اولیه ما از آقای حاتمی بود. این مجموعه شامل ۳۰ اپیزود است. یعنی باید ۳۰ تله‌فیلم با حضور بازیگران شاخص تولید می‌کردیم. با توجه به حجم کار و این‌که شبکه قرار بود مجموعه را در دی‌ماه پخش کند، به‌همین دلیل گروه دوم را انتخاب کردیم. ۱۹ قسمت از این مجموعه را گروه اول و ۱۱ قسمت را گروه دوم تولید کردند.

 

وی عنوان کرد: نخ تسبیح این مجموعه دو مددکار هستند‌ که ۱۹ قسمت اول این نقش را لیلا زارع بازی می‌کند و بعد سپیده خداوردی به عنوان مددکار، وارد قصه می‌شود. در مجموع تولید این سریال کار دشواری بود.

 

محکومین,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

مفید با اشاره به تعداد لوکیشن و بازیگران گفت: تعداد ۲۵۹ لوکیشن و ۴۴۴ بازیگر داریم که ۳۸ نفر آنها از بازیگران شاخص هستند. یعنی تعداد بازیگران شاخص بیشتر از یک مجموعه‌ای است که قصه پیوسته دارد. امیدوارم مردم از تماشای مجموعه لذت ببرند.

 

تحقیقات گسترده

حسین قناعت که کارگردانی ۱۱ اپیزود از مجموعه محکومین را به عهده دارد، درباره این‌که چطور شد برای کارگردانی این اثر ترغیب شدید، گفت: قبل از این‌که پیشنهاد کارگردانی به من داده شود، باید تاکید کنم در جریان طرح اولیه این مجموعه که از سوی آقای مفید به شبکه اعلام شد، بودم. من همراه خانم طلا معتضدی و دوست دیگری تحقیقات را برای نگارش آغاز کردیم. موضوع سریال خیلی جذاب بود. شخصا ده تا ۱۵ سال قبل در روزنامه خوانده بودم که یک قاضی برای نوجوانی حکم داده بود که اگر درس بخواند و دپیلم بگیرد، آزاد می‌شود و درس خواندن باعث شد مسیر آن پسر تغییر کند.

 

وی ادامه داد: در جریان تحقیقات، همان قاضی مظفر را پیدا کردم. در مجموع تحقیقات گسترده‌ای انجام دادیم و آقای مفید هم نظرات هوشمندانه‌ای برای فیلمنامه داشتند. من دو فیلم سینمایی با او کار کردم و مشاوره‌های بسیار خوبی در فیلمنامه می‌دهند. در هنگام تحقیقات شش قسمت از فیلمنامه را نوشتم. بعد به دلایلی از گروه جدا شدم تا این‌که آقای مفید از من برای کارگردانی ۱۱ اپیزود دعوت کرد.

 

این کارگردان عنوان کرد: شش قسمت از ۱۱ اپیزود، فیلمنامه‌های خودم را نوشتم و بقیه را خانم معتضدی به نگارش درآوردند که فیلمنامه‌نویس خوبی هم هستند.

 

قناعت درباره انتخاب سپیده خداوردی برای نقش مددکار توضیح داد: مددکار ۱۹ قسمت اول خانم زارع بودند. ما برای مددکار دوم فهرستی از بازیگران آماده کرده بودیم. من بازی خانم خداوردی را ندیده بودم و آقای مفید خانم خداوردی را پیشنهاد کردند. از انتخاب‌مان راضی هستم و امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند.

 

نقش‌های متفاوت

سپیده خداوردی در پاسخ به این سوال که مخاطب شما را تا امروز در ایفای نقش‌های متفاوت دیده، اما مدتی بود که بازی در هیچ اثری را نمی‌پذیرفتید، چطور شد نقش سپیده ابطحی را در مجموعه محکومین قبول کردید؟ آیا دلیل خاصی داشت بازی نمی‌کردید؟ به جام‌جم گفت: من از دو سال پیش که پسرم به دنیا آمد، ترجیح دادم بیشتر وقتم را با او باشم، به همین دلیل در انتخاب کارهایم گزیده‌تر برخورد کردم. البته گاهی فیلمنامه‌های خوب پیشنهاد می‌شد، ولی چون کار در شهرستان بود، به خاطر فرزندم نمی‌پذیرفتم. یا مشکل انتخاب بازیگر یا مالی وجود داشت به همین دلیل سعی کردم بیشتر روی نقش‌ها تامل داشته باشم.

 

وی ادامه داد: ضمن این‌که علاقه‌ای ندارم کاراکترهای مثبت را بپذیرم که نزدیک نقش‌هایی باشد که تا امروز بازی کردم. خیلی‌ها این تصور را دارند که چهره من برای نقش‌های مثبت مناسب‌تر است، اما من چنین اعتقادی ندارم و معتقدم هر بازیگر توانایی ایفای نقش‌های متفاوت را دارد و مخاطبان می‌توانند او را در نقش‌های مختلف ببینند. به نظرم بهتر است فیلمسازان حرفه‌ای ریسک دادن نقش‌های متفاوت را به بازیگران داشته باشند.

 

محکومین,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این بازیگر با انتقاد از این مبحث که چرا فیلمنامه‌ها تا انتها نوشته نمی‌شود، توضیح داد: متاسفانه این مشکل این روزها نصیب فیلمنامه‌ها شده و این‌که نمی‌دانیم تا پایان قصه چه بلایی سر کاراکتر می‌آید. بهتر است فکری برای این معضل شود. البته خانم طلا معتضدی فینال زیبایی برای سپیده ابطحی نوشته تا حضورش در هر بخش از قصه پررنگ و معنادار باشد. ضمن این‌که دوست داشتم در قصه محکومین بیشتر به زندگی شخصی سپیده پرداخت می‌شد و توام با هر اپیزود اتفاقات زندگی او هم دیده می‌شد، اما این اتفاق به خاطر اپیزودیک بودن قصه نیفتاده است. در مجموع امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند و در کنار این‌که سرگرم می‌شوند، یاد هم بگیرند. آرزوی موفقیت برای آقای مفید می‌کنم که همیشه در کارهایی که تولید می‌کنند، بدرخشند.

 

محجوب در نقش یک قاضی

حسین محجوب درباره نقشش در مجموعه محکومین گفت: من در یکی از اپیزودهای این مجموعه بازی می‌کنم و نقش قاضی را به عهده دارم. آنچه مرا برای بازی در این مجموعه ترغیب کرد، موضوع مجموعه بود که تا به حال به آن پرداخته نشده بود. ضمن این‌که از قبل کارهای سیدجمال حاتمی کارگردان را دیده بودم و می‌دانستم کار را می‌شناسد. همه این موارد برای من خوشایند بود‌ و برای انتخاب نقش ترغیبم کرد.

 

وی ادامه داد: تا به حال نقش قاضی را بازی نکرده بودم و برایم جذاب بود. البته قضاوت به عهده مخاطبان است که آیا نقشم را بدرستی ایفا کردم. امیدوارم دوست داشته باشند.

 

این بازیگر درباره این‌که آیا برای نقش قاضی ما به ازایی هم داشتید، عنوان کرد: به هر حال بازیگر برای رسیدن نقش باید الگویی داشته باشد تا بتواند نقشش را بدرستی ایفا کند. من هم به محیط پیرامونم توجه می‌کنم تا نقشم را به گونه‌ای ایفا کنم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.

 

همذات‌پنداری با سپیده

سپیده خداوردی با اشاره به ویژگی‌های نقش سپیده ابطحی در مجموعه محکومین گفت: گرچه این نقش مثبت است، اما ویژگی‌هایی دارد که با دیگر نقش‌هایی که بازی کردم متمایز است. موضوع محکومین کاملا برای مخاطب بکر است و اثری با این محوریت تولید نشده است. همین انگیزه‌ای برای پذیرش نقش شد. ضمن این‌که من قبلا هم یک سریال و یک تله‌فیلم با آقای بهروز مفید، تهیه‌کننده کار کردم. او اشراف زیادی به کارش دارد و به دنبال انجام دادن کار خوب است. حمایت خوب او از اثر به اتفاقات خوب منجر می‌شود. در مجموع موضوع و نقشم را دوست داشتم و پذیرفتم. یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه، اپیزودیک بودن و حضور بازیگران متعدد است که رنگ و لعاب متفاوتی به کار داده است.

 

محکومین,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وی درباره این‌که شما معمولا روی لحن و آهنگ صدای کاراکترهایتان کار می‌کنید و سعی می‌کنید متناسب با نقش هایتان تغییر بدهید، آیا این اتفاق هم در مجموعه محکومین افتاده، توضیح داد: بله. با توجه به ویژگی‌های سپیده در سریال که همنام خودم است و همذات پنداری با کاراکتر، سعی کردم آهنگ و لحن صدایم با شخصیت همخوانی داشته باشد تا برای مخاطب هم قابل لمس باشد.

 

محجوب در نقش یک قاضی

حسین محجوب درباره نقشش در مجموعه محکومین گفت: من در یکی از اپیزودهای این مجموعه بازی می‌کنم و نقش قاضی را به عهده دارم. آنچه مرا برای بازی در این مجموعه ترغیب کرد، موضوع مجموعه بود که تا به حال به آن پرداخته نشده بود. ضمن این‌که از قبل کارهای سیدجمال حاتمی کارگردان را دیده بودم و می‌دانستم کار را می‌شناسد. همه این موارد برای من خوشایند بود‌ و برای انتخاب نقش ترغیبم کرد.

 

وی ادامه داد: تا به حال نقش قاضی را بازی نکرده بودم و برایم جذاب بود. البته قضاوت به عهده مخاطبان است که آیا نقشم را بدرستی ایفا کردم. امیدوارم دوست داشته باشند.

 

این بازیگر درباره این‌که آیا برای نقش قاضی ما به ازایی هم داشتید، عنوان کرد: به هر حال بازیگر برای رسیدن نقش باید الگویی داشته باشد تا بتواند نقشش را بدرستی ایفا کند. من هم به محیط پیرامونم توجه می‌کنم تا نقشم را به گونه‌ای ایفا کنم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.

 

 

 

 

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش