دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۳۶ - ۱۰ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۲۶۹۴
رادیو و تلویزیون

نقدی بر عملکرد شبکه چهار، شبکه «فرهیختگان»

شبکه فرهیختگان,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
اغلب از شبکه چهار سیما با عنوان‌هایی چون شبکه «فرهیختگان» و «دانایی» یاد می‌شود؛ القابی که نه تنها بار مسؤولیت این شبکه را بیشتر می‌کند، بلکه انتظار مخاطب را هم بالا می‌برد. اما اینکه چقدر این شبکه در جذب مخاطب موفق است، بحث دیگری است.

به گزارش ایسنا، طرح تاسیس شبکه چهار در سال ۱۳۷۴ با هدف جذب مخاطبان خاص و با شعار «شبکه فرهیختگان و نخبگان» به تصویب رسید. پس از فعالیت آزمایشی، ۲۴ فروردین ماه ۷۵ فعالیت رسمی خود را با پخش ۱۲ساعت برنامه در یک روز آغاز کرد. دی‌ ماه سال ۸۶ پخش شبکه از ۱۲ به ۱۴ ساعت افزایش یافت و در نهایت از ابتدای سال ۹۳، ۲۴ ساعته شد.

 

تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری و دینی با پشتوانه تحلیلی غنی‌تر و اینکه شبکه بتواند بستری برای مشارکت نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان جامعه در برنامه‌های کلان و خرد نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم کند از جمله مهترین اهداف تاسیس این شبکه که در این سال‌ها مدیران زیادی را به خود دیده، عنوان شده است.

 

بر این اساس می‌توان گفت که حرکت در راستای تولید برنامه‌های محتوامحور از مهمترین رسالت‌های شبکه‌ چهار سیما محسوب می‌شود. اما اینکه تا چه اندازه در این مسیر از عنصر خلاقیت برای جذب مخاطب بیشتر، آن هم مخاطبی که قشر تحصیلکرده و فرهیخته را دربرمی‌گیرد بهره گرفته شده، موضوعی است که در این گزارش در گفت‌وگو با تعدادی از مخاطبان و یک منتقد آثار نمایشی به بحث گذاشته شده است.

 

شبکه چهار از نگاه مخاطبان

خانمی ۲۵ ساله، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی می‌گوید: به طور کلی خیلی تلویزیون نمی‌بینم. ولی با توجه به اینکه گاهی جسته و گریخته برنامه‌های شبکه چهار را را نگاه می‌کنم، معتقدم که برنامه‌های این شبکه از محتوای بهتری نسبت به سایر شبکه‌های تلویزیونی برخوردارند؛ شاید در ظاهر این برنامه‌ها از جذابیت‌های بصری یا هیجانی چندانی برخوردار نباشند، اما از لحاظ محتوایی در سطح بالایی قرار دارند.

 

همچنین خانمی  ۲۸ ساله، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی معتقد است که «شبکه چهار مخاطب خاص خودش را دارد و نباید انتظار داشت که مخاطب زیادی داشته باشد. به هر حال برنامه‌هایی که در این شبکه تولید می‌شود، برای قشر فرهیخته است و طبیعی است که نتواند عموم مردم را جذب کند؛ البته به نظرم شبکه چهار در گذشته عملکرد بهتری داشت؛ پخش برنامه‌هایی همچون تله‌تئاتر نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب داشتند که برای مدتی متوقف شده بود و الان حتی بازپخش تله‌تئاترهای قدیمی هم باعث جذب مخاطب می‌شود.»

 

آقایی ۲۳ ساله، دانشجوی دوره کارشناسی مهندسی عمران، معتقد است که «شاید این شبکه برای نسل گذشته جذابیت داشت، ولی برای نسل ما این مدل برنامه‌های آرام که فقط بحث علمی و فرهنگی می‌کنند دیگر جذابیتی ندارد. منظورم این نیست که برنامه‌های پرمحتوا برای نسل ما جذابیتی ندارد، بلکه منظورم بیشتر به ساختار این برنامه‌ها برمی‌گردد. الان در دنیا برنامه‌هایی تولید می‌شوند که هم از لحاظ محوایی بسیار قوی هستند و هم آنقدر ساختارشان هیجان‌انگیز است که آدم چاره‌ای جز تماشای آنها ندارد. اما شبکه چهار با توجه به تغییراتی که در فضای رسانه‌ای دنیا ایجاد شده و تغییر نسل مخاطب، نه تنها نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده، بلکه پسرفت هم داشته است.

 

خانمی ۲۹ ساله، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی نیز می‌گوید: به طور کلی خیلی کم تلویزیون نگاه می‌کنم، چون دیگر برنامه‌های تلویزیون و رادیو همانند گذشته جذاب نیستند و حتی برنامه‌های سرگرمی‌ هم سخیف شده‌اند. امروز برای مخاطبی که دسترسی زیادی به اطلاعات دارد، تلویزیون ما مطلب اضافه‌تر یا جذاب‌تری عنوان نمی‌کند. با وجود همه این مسائل فکر می‌کنم شبکه‌های چهار و نسیم به لحاظ محتوایی و سرگرمی عملکرد بهتری نسبت به سایر شبکه‌های تلویزیونی دارند و برنامه‌های متنوع‌ و فکرشده‌تری را تولید می‌کنند، به گونه‌ای که این تفاوت برای بیننده کاملا مشخص است. 

 

آقایی ۳۵ ساله، دانشجوی دکتری رشته مهندسی پزشکی نیز می‌گوید: برنامه‌های شبکه چهار در زمانی که ما جوان‌تر بودیم بسیار جالب بود و اتفاقا برنامه‌هایی تولید می‌کرد که هم با ماهیت این شبکه همخوانی داشت و هم آن را از شبکه‌های دیگر متمایز می‌کرد؛ به عنوان مثال تله‌تئاترها جزو برنامه‌های بسیار جذابی بود که آنها را باید حتما از شبکه چهار دنبال می‌کردیم یا اینکه در آن دوران برنامه آقای صالح علا به دلیل ادبیات تازه‌ و محتوایی که داشت جالب بود، اما دیگر اینچنین نیست و تکرار همان برنامه و همان ادبیات و ساختار بعد از این همه سال کار جالبی نبود. به هر حال الان شبکه چهار حضور چندان موثری ندارد و حتی ما هم که این شبکه را دوست داشتیم، امروز دیگر مخاطب آن نیستیم.

 

شبکه چهار نیاز به خون تازه دارد

محمدتقی فهیم، منتقد آثار نمایشی نیز با بیان اینکه «در حال حاضر شبکه چهار، تبدیل به شبکه‌ای از دست رفته شده که در واقع بود و نبود آن اصلاً فرقی نمی‌کند»، اظهار می‌کند: دوستان هزینه‌هایی برای تولید برنامه‌های این شبکه می‌کنند، ولی عملاً بازدهی وجود ندارد. کمتر دیده می‌شود که به مغازه یا فروشگاهی در سطح شهر برویم و تلویزیون آن شبکه چهار را نشان بدهد. فکر می‌کنم دوستان در شبکه چهار به طور کلی ماهیت رسانه‌ را فراموش کرده‌اند و نمی‌دانند که با یک رسانه‌ بزرگ تصویری و صوتی سر  و کار دارند.

 

او ادامه می‌دهد: وقتی امام (ره) گفتند تلویزیون باید دانشگاه باشد، منظورشان این نبود که در تلویزیون باید سخنرانی پخش کنند یا دو نفر آدم خسته و بی‌حال روبه‌روی هم بنشینند و مدام حرف بزنند. بلکه دانشگاه بودن به معنای پیام‌دهی موثر است، اما در چگونگی انتقال این پیام که نباید دانشگاهی عمل کرد و به مردم درس داد. بلکه باید با بهره‌گیری از روش‌های نوین و خلاقیت برنامه‌های محتوا محور تولید کرد. مشکل اصلی شبکه چهار فقدان تعریف درست از رسانه‌های تصویری و صوتی است. هر آنچه که در تلویزیون پخش می‌شود، حتی اگر یک برنامه سخرنانی هم باید حتما دارای زیبایی‌ بصری و از عنصر خلاقیت و سرگرمی‌سازی در آن بهره گرفته شده باشد. این درحالی است که حتی در نشست‌های گفت‌وگومحور و مناظره‌ای شبکه چهار هم هیچ هیجان و خلاقیتی وجود ندارد که باعث ایجاد چالش و جذب مخاطب بشود.

 

این منتقد با بیان اینکه «دیگر سکون در رسانه‌های تصویری معنایی ندارد»، خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌آید عناوینی که برای شبکه‌ها انتخاب شده است را بجای آنکه ماموریت اصلی آن شبکه‌ها بدانند، به نوعی فقط به عنوان پلاک روی پیشانی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در شبکه چهار سیما که از آن به عنوان شبکه فرهیختگان یاد می‌شود، قرار نیست که افراد فرهیخته فقط بنشینند و سخنرانی کنند. امروز دیگر سکون در رسانه‌ها اصلا معنایی ندارد و تمام شبکه‌های خارجی روبه‌روز تلاش می‌کنند تا ایده‌های جدیدی را در برنامه‌های تولیدیشان به کار ببرند. به گونه‌ای که حتی در بخش اعلام برنامه‌ها نیز ساکن نیستند، با استفاده از ایده‌های جدید و جذاب در حال حرکت، حتی دویدن و به طور کلی در حال نمایش این کار را انجام می‌دهند.

 

فهیم با اشاره به ماموریت اصلی شبکه چهار مبنی بر جذب نخبگان جامعه، می‌گوید: راه جذب نخبگان به برنامه‌های محتوامحور پخش سخنرانی نیست. مگر این نخبگان جامعه خودشان کم سخنرانی دیده‌اند. وقتی قرار است نخبگان را جذب کنیم باید علاوه بر بالا بودن سطح محتوایی برنامه‌ها سطح جذابیت و خلاقیت آنها نیز بالا باشد. طبیعتا محتوای برنامه شبکه چهار باید از سایر شبکه‌ها متفاوت باشد، ولی این تفاوت باید در نوع و ساختار برنامه‌ها  نیز دیده شود.

 

او یادآور می‌شود: زمانی شبکه‌ چهار مهم می‌شود که بتواند تاثیرگذار باشد و مخاطب را با خود همراه کند؛ بنابراین با این شرایط فعلی می‌توان گفت که بودن یا نبودن شبکه چهار فرق چندانی با هم نمی‌کند؛ البته پیشتر این شبکه برنامه‌هایی را تولید می‌کرد که جذاب و در جذب مخاطب موفق بود، اما چند سالی است که شبکه چهار برنامه خوب ادامه داری تولید نکرده است که همچون گذشته برای ما تبدیل به خاطره شده باشد. به عنوان مثال برنامه آقای صالح علاء که این شب‌ها با عنوان «چشم شب روشن» راهی آنتن می‌شود، با وجود اینکه از محتوای خیلی خوبی هم برخوردار است، اما دیگر همچون سابق نمی‌تواند در جذب موفق باشد. در کل باید گفت که شبکه چهار به شدت نیاز به خون تازه و برنامه‌ریزی‌های جدید دارد.

 

 

 

 

  • 18
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش