دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۸:۴۵ - ۳۰ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۹۱۹
رادیو و تلویزیون

پس از «رادیو هفت»

«رادیو شب» کاری جدید از منصور ضابطیان

منصور ضابطیان,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

کافی است چشم هایتان را ببندید و به نوای رادیوی شبانهِ تلویزیونی گوش بدهید. البته که ترجیح این است که چشم ها باز باز باشد، برای به نظاره نشستن صحنه های ناب تصویری که در قاب این رادیوی تلویزیونی پیشکش چشم هایتان می شود. «رادیو شب» تازه ترین محصول تفکر منصور ضابطیان و محمد صوفی است. با منصور ضابطیان که با تجربه مدیوم های مختلف رسانه، از رسانه های کاغذی تا رسانه های تصویری، طی این سال ها دستاوردهای خوبی از خود بر جای گذاشته است، هم کلام شدیم تا از زوایای پنهان «رادیو شب» و زمزمه ها و حرف وحدیث هایی که از گوشه و کنار به گوش می رسد با او بگوییم. از ماجرای «رادیو هفت» تا قهر با بعضی مسئولان تلویزیون و کوچ به شبکه «شما» .

 

 سال ها پیش، زمان ساخت «رادیو هفت» جایی گفته بودید «رادیو هفت» یک عاشقانه آرامبخش شبانه است. می خواهیم با همین جمله وارد «رادیو شب» شویم. کمی برایمان از «رادیو شب» و زوایای مختلف ساخت این برنامه تلویزیونی بگویید.

-رادیو شب ادامه منطقی «رادیو هفت» است. حقیقت این است که ما خیلی عامدانه و آگاهانه «رادیو هفت» را ادامه می دهیم. مردم در چند سالی که «رادیو هفت» ساخته و پخش می شد به شدت دنبالش بودند که ادامه اش بدهیم. خب طبیعتا چون ما به شبکه دیگری رفتیم باید اسم برنامه را عوض می کردیم. ولی در واقع «رادیو شب» همان «رادیو هفت» است با اسم جدیدش.

 

 و هنوز همان آرامبخش شبانه است؟

- قطعا همین طور است. ما به دنبال همان فضای آرام و حس احترام هستیم. اما این بار یک رسالت دیگر داریم و آن این است که تمام این ها قرار است زیر پرچم «وحدت ملی» ارائه شود.

 

 چون در شبکه «شما» هستید؟

- دقیقاً. شبکه «شما» شبکه ای است که مراکز استان ها به آن متصل است و در واقع همه استان ها را پوشش می دهد، از این رو ما تمام بخش هایی را که از قبل داشتیم به این سمت می بریم که این آرامش بتواند رنگ و بوی قومیت های مختلف ایرانی را داشته باشد.

 

 شاید به همین دلیل است که در «رادیو شب» خیلی بیشتر از «رادیو هفت» با موسیقی های محلی، لهجه های قومیت های اقصی نقاط ایران و... روبه رو هستیم.

- همین طور است. اصلا ما با توجه به رسالت شبکه «شما» و این نگاه، بیشتر به این سمت رفته ایم.

 

 «نقره»، «صد برگ»، «رادیو هفت» و حالا «رادیو شب»؛ هرکدام در یک شبکه! آیا این تعویض کانال های سیما برای ساخت برنامه آگاهانه است یا مسئله دیگری در میان است؟

- خب طبیعی است در چه مقطعی با چه شبکه ای و مدیرانش به توافق برسیم. ولی به هر حال برای برنامه ساز تفاوتی نمی کند در چه شبکه ای برنامه بسازد. اگر برنامه خوب بسازد در هر شبکه ای باشد دیده می شود.

 

 اجازه بدهید سوال را به شکل دیگری مطرح کنم؛ زمزمه هایی وجود دارد که کوچ منصور ضابطیان و برنامه «رادیو هفت» اش از شبکه آموزش به شبکه «شما»، به سبب اختلاف با معاونت سیماست. به هر حال شبکه «شما» زیر مجموعه معاونت استان هاست. این مسئله صحت دارد؟

- بله صحت دارد. شبکه «شما» زیرمجموعه مدیریتی دکتر دارابی است و کار کردن با ایشان همیشه مایه افتخار ما بوده است. چه زمانی که معاونت سیما بودند وچه حال که معاونت استان ها هستند. ما ترجیح دادیم که در این مقطع در این مجموعه کار کنیم. بسیار هم از این بابت خوشحالیم. تمام تلاش مان را هم می کنیم تا برنامه مان بتواند آن قدر خوب باشد تا به بینندگان شبکه «شما» اضافه کند.

 

 بگذارید وارد بحث گروه «رادیو شب» شویم. گروهی که می توان گفت همیشه در طول این سال ها با منصور ضابطیان بودند.

- ما در واقع تیمی داریم که سال هاست با هم کار می کنیم. من و محمد صوفی ۲۵ سال است که با هم کار می کنیم و در کنار ما بچه هایی که به تیم ما اضافه شدند، هر کدام تخصصی دارند که برای ما آن قدر مهم است که حاضر نیستیم از دست اش بدهیم. بنابراین فرمایش شما درست است این تیم ثابت است و کمتر پیش می آید کسی از تیم برود.

 

 ولی در این دوره امیرعلی نبویان که یکی از بهترین های «رادیو هفت» بود با شما نیست!

- بله به دلیل این که امیرعلی درگیر یک قرارداد با جایی است و یک سریالی را می نویسد، خب طبیعی است که نتوانست در «رادیو شب» با ما باشد.

 

 و مارال دوستی چطور؟

- ایشان هم درگیر پروژه های دیگری هستند و هم ایشان و هم ما ترجیح دادیم در این دوره با هم همکاری نداشته باشیم.

 

 یعنی دلیل این که هر دوی این چهره ها در «رادیو شب» با شما نیستند فقط گرفتاری کاری آن هاست؟ !

- درباره امیرعلی نبویان بله. ولی خانم دوستی خیر.

 

 در این سال ها که «رادیو هفت» و بعد هم حالا «رادیو شب» را ضبط کردید، بازیگر و چهره هایی بودند که دوست داشتید به برنامه تان بیایند و آیتم اجرا کنند اما به هر دلیلی نشده باشد؟

- خیلی ها هستند که معمولاً در تلویزیون حضور ندارند. حالا یا تلویزیون با آن ها مشکل دارد یا آن ها دوست ندارند به تلویزیون بیایند، ولی خب از دوستان خوب ما هم هستند. اما می توانم بگویم ۹۰ درصد بچه های سینما، تلویزیون و تئاتر در این ۶-۷ سالی که ما برنامه می سازیم به برنامه ما آمدند و متنی اجرا کردند.

 

 و اما چند سوال درباره خود منصور ضابطیان...

- حتماً.

 

 منصور ضابطیان در مدیاهای مختلف رسانه کار کرده است. از مدیای کاغذ و تجربه روزنامه نگار و انتشار کتاب بگیرید تا مدیای تلویزیون و برنامه هایی مثل همین «رادیو شب» . کدام مدیا را بیشتر می پسندید؟

- ببینید همه کارهایی که من می کنم در یک زمینه است، فقط شاید همان طور که شما می گویید مدیومش فرق می کند. نمی توانم خیلی بگویم کدام بیشتر، کدام کمتر. اما شاید بتوانم این طور بگویم که مخاطبی که کتاب های من را می خواند یک کمی مخاطب کیفی تری است به نسبت مخاطبی که در تلویزیون من را دنبال می کند. به دلیل این که مخاطبی که شما را در تلویزیون دنبال می کند ممکن است خیلی اتفاقی همین طور که در کانال ها می چرخیده شما را دیده است ولی مخاطبی که کتاب شما را می خرد، شما را انتخاب کرده است. شاید بتوانم این طوری جواب شما را بدهم وقتی یک نفر در خیابان به شما برسد و بگوید من برنامه تلویزیونی شما را دیدم، خوشحال می شوم اما وقتی یکی بیاید و بگوید من کتاب تو را خواندم، خیلی خوشحال می شوم.

 

 یعنی یک حس کاملا متفاوت.

- دقیقاً. شاید بتوانم بگویم کتاب به لحاظ درآمدی و گستردگی رابطه با مخاطب اصلاً قابل مقایسه با تلویزیون نیست اما به هر حال یک شرافت و اعتباری دارد که قابل مقایسه با هیچ برنامه تلویزیونی و درآمدی نیست و من آن را دوست دارم.

 

 اما با این وجود شما رابطه خوبی هم با فضای مجازی دارید!

- به نظرم نمی شود که نباشد. طبیعتاً فضای مجازی یک بخشی از دنیای مدرن است که اگر آدم نخواهد به آن توجه کند از دنیای مدرن عقب می افتد.

 

 و سوال آخر؛ «رادیو شب» قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟ دقیق تر بگویم مسیر «رادیو هفت» ها و «رادیو شب» ها در برنامه سازی منصور ضابطیان چگونه است؟

- تا زمانی که مردم دوست مان داشته باشند. خیلی برنامه ها هستند در تلویزیون جهان تا ۵۰ سال ادامه داشتند و روی آنتن رفتند. من یک زمانی آن اوایل که «رادیو هفت» را کار می کردیم می گفتم خب یک سال می رویم و دیگر تعطیل می کنیم اما بعد دیدم مقاومت بیهوده ای است. وقتی مردم از یک چیزی خوش شان می آید که نباید تعطیل اش کنیم. مثل این است که شما یک محصولی را در کارخانه تان تولید کنید و وقتی با استقبال مواجه شد بگویید نه دیگر خسته شده ام و کارخانه را تعطیل کنید!

 

 پس «رادیو شب» تا زمانی که مردم دوست داشته باشند، ادامه خواهد داشت؟

- قطعا همین طور است.

 

مرتضی اخوان 

 

 

khorasannews.com
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش