محمد تقی فهیم ـ منتقد سینما ـ در گفتوگویی با ایسنا، درباره رویکرد «هفت» جدید و انتخاب رضا رشیدپور به عنوان مجری برنامه اظهار کرد: «هفت» جزو برندهای سینمای ایران است. یعنی سینمای ایران در قاب کوچک و این اتفاق هم به این دلیل افتاده است که پایهگذاری آن به خوبی با آن معیارها و مولفههایی که قبلا مدنظر بوده، برای اینکه برنامه فراگیری شود، درست انجام شده است. حتی بحث این مطرح بود که «هفت»، «نود» سینمایی باشد. حال اینکه چقدر «نود» شد یا نشد، در آن مسیر گام برداشت. «هفت» را نباید صرفا مختص سینماگران بدانیم. «هفت» باعث شده است که آدمهایی از جریانها و طیفهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگون و به ویژه سینماگران و همچنین مخاطبان انبوه، اخبار و موضوعات سینمایی را دنبال کنند.
او ادامه داد: در این مدت تعطیلی «هفت» برنامههای دیگر سینمایی روی آنتن رفتند ولی واقعا کسی این برنامهها را نمیبیند. این نشان میدهد که «هفت» اهمیت زیادی دارد و من فکر میکنم مسئولان و مدیران تلویزیون این اهمیت را خیلی جدی نگرفتند. به همین دلیل شما میبینید که مدتی تعطیل بود و الان هم که به راه افتاده است، متأسفانه انتخاب رضا رشیدپور برای اجرای برنامه انتخاب خوبی نیست.
فهیم با انتقاد به شیوه اجرای برنامه هفت توسط رضا رشیدپور گفت: به نظر میآمد این اجرا برای کارمندان گذرنامه باشد که به هر حال مأموران گذرنامه آن طرف چنین برخوردی با مشتریان خارجی و داخلی دارند.
این منتقد سپس گفت: سینما جریانی است که اساسا بنای آن بر جسارت، صراحت، نقد درست و منصفانه پایهریزی شده است. هر فردی فیلمهایی دوست دارد ببیند که در پرداخت به موضوع صریح و جسورانه باشند. ما فیلمهایی را میپسندیم که بکرتر، تازهتر و با طراوتتر است. حال برنامهای هم که قرار است به سینما بپردازد، باید این ویژگی را داشته باشد.
برنامهای که شامگاه گذشته به روی آنتن رفت، سقوط «هفت» بود و یک هشدار برای مدیران تلویزیون که چرا برنامهای با این موقعیت مهم را از بین میبرند. رسانههای جهان در دنیا برای یک نفر بیننده به سردبیرانشان فراخوان میدهند که مخاطبان ما چرا و چگونه ریزش کرده است اما اینجا برنامهای که توانسته چنین مخاطبانی در سطح ایران به دست بیاورد، با ندانمکاری و انتخاب غلط به سطح پایین تنزل میدهند.
فهیم با بیان اینکه انتخاب رضا رشیدپور به عنوان مجری «هفت» خودزنی تلویزیون و «هفت» بود، اظهار کرد: این برنامه برای شبهای دهه فجر میتواند مقطع گذار باشد ولی باید فکری به حال آن شود.
او با بیان اینکه مهمترین بخش «هفت» قسمت مربوط به نقد آن بود، گفت: شما وقتی در فضای دیروز سینما قرار میگرفتید، برخورد اهالی سینما، منتقدان، خبرنگاران و حتی افراد عادی را با فیلمها میدید. حال توقع این است حداقل چنین نظراتی در این میزگرد و میز نقد، بازتاب پیدا کند. ما باید ببینیم نسبت به فیلمها چه واکنشهایی هست؛ چرا در یک برنامه این واقعیت ماست مالی میشود و این نوع برنامه برگزار کردن توهین به شعور مخاطب است. مگر میشود در یک جریان و اتفاق سینمایی همه چیز را گل و بلبل و باشکوه و جلال و باطراوت بازگو کنی.
همه خبرنگاران نسبت به افتتاحیه نقد داشتند و حالا آقایی آمده و نمایشی ضد محتوای اصلی جشنواره اجرا میکند.اگر فردوسیپور توانسته مجری «نود» ورزشی باشد، به این دلیل است که چیزی را از فوتبال روی آنتن میآورد که مردم با آنها برخورد دارند. ولی ما در محیط سینما چیزهایی میبینیم که بعد در برنامه تلویزیونی آقایان مستقیم میخواهند به شعور ما توهین کنند. کسی با برخی برخوردهای توهینآمیز آقای فراستی موافق نبود.
این یک بحث، بحث دیگر اینکه آدم به سینماگران احترام بگذارد و توهین نکند یک رویکرد است. اما اینکه بر عکس به شعور مخاطب توهین کند که بدتر از توهینهای آقای فراستی است. متأسفانه برنامه «هفت» در شامگاه گذشته غیرقابل تحمل بود. ولی همچنان «هفت» است و بیننده دارد. مردم «هفت»ی را میخواهند که در آن خودشان، سینما و نقد سینما را ببینند. حتی تعریف و تمجیدش را هم در جای خود در قالب دراماتیک و آن چیزی که در سینما اتفاق میافتد، میخواهد؛ البته قرار نیست نقدها صرفا کوبنده باشد.
فهیم همچنین گفت: اتفاقی که در «هفت» جدید افتاد، هشداری برای آقایان است. سازندگان تلاش میکنند مخاطب به دست بیاورند. جهان رسانه جهان رقابت است. نگذارید مخاطبان از دست بروند. انتخاب مهران مدیری حداقل این حسن را داشت که مسائل را وارونه و گل و بلبل جلوه نمیداد. مهران مدیری این هوش را داشت که با سینما، سینماگر و منتقدان و پدیده نمایشی طرف است. به این صراحت نمیتواند به چشم مخاطب نگاه کند و مطالب را به گونهای دیگر جلوه دهد. آنچه مسلم است باید به فکر «هفت» بود و نباید به راحتی مخاطب به دست آمده را از دست داد.
- 19
- 1