پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۰۱ - ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۱۲۰۴
رادیو و تلویزیون

بررسی عملکرد اشکان خطیبی در اجرای مسابقه «پنج ستاره»

اشکان خطیبی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

ذات رقابت و مسابقه آن هم از نوع تلویزیونی جذاب و پرکشش است؛ به ویژه وقتی پای جوایز چند ده میلیونی هم در میان باشد، گرم تر و پرمخاطب تر دنبال خواهد شد. با این حال رقابتی که با لقب پرسروصدای «بزرگ ترین مسابقه تلویزیونی» و یدک کشیدن نام اشکان خطیبی از اواخر سال گذشته روی آنتن شبکه پنج رفته، برخلاف شعار تبلیغاتی «اتفاق جذابی قراره بیفته»، نتوانسته است متفاوت و جالب توجه از آب دربیاید؛ نکته ای که می توان با جست وجویی ساده در میان انعکاس نظرات مخاطبان این برنامه در فضای مجازی دریافت. تجربه نه چندان موفق «پنج ستاره» بیانگر این واقعیت است که همیشه فرمول «سلبریتی + جایزه» نمی تواند موفقیت یک برنامه را تضمین کند.

 

خصوصاً آن که در گونه مسابقه، با نمونه های موفق و پربیننده ای چون «مسابقه هفته» مقایسه شود. صرف نظر از نکات قوت و ضعف «پنج ستاره» از منظر برنامه سازی، مطلب حاضر تنها به بررسی اجرای اشکان خطیبی اختصاص دارد. او که تاکنون بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون شناخته می شد، چند وقتی است چالش دیگری را در قالب تصویر تجربه می کند. چهره ای پرهیجان و خوش انرژی که تجربیات مختلفی مانند کارگردانی، خوانندگی، مترجمی و حتی مدیریت پردیس سینمایی را از سر گذرانده است و حالا هم یک مسابقه تلویزیونی را اجرا می کند.در ادامه به بررسی اجرای اشکان خطیبی می پردازیم؛ همراه ما باشید.

 

۱-رسمی و کم هیجان

با این که خطیبی سابقه اجرای «خانه ای با طرح نو» و ویژه برنامه نوروزی «بهارستان» را داشت و شاید نامش به واسطه همین روحیه شاد و پرهیجان، برای اجرای این رقابت مناسب به نظر می رسید، اما قسمت هایی که از «پنج ستاره» روی آنتن رفته، این ایده را ناموفق و اشتباه نشان داده است. انگار خطیبی تنها روی ظاهر و حاضرجوابی خود حساب کرده است. با این که وی در این مسابقه با لحنی رسمی تر اما همراه با شوخ طبعی بیشتر ظاهر شده ولی نتوانسته است احساس هیجان و جاذبه یک رقابت چالشی چند میلیونی را در مخاطبانش برانگیزد. شاید یک دلیل آن همراهی خطیبی با شرکت کنندگانش برای برنده شدن باشد. حرفی که بارها در طول برنامه می گوید که «شاید شما همان شرکت کننده ای باشی که منتظر رسیدنش بودم» !

 

۲-شیک

خطیبی از قد و قامت مناسبی برای ظاهر شدن در قالب مجری برخوردار است و پوشش رسمی و آراسته وی هم از اولین روز اجرا به چشم آمده است؛ البته با شناختی که از شخصیت وی داریم، اتفاقی دور از انتظار هم به نظر نمی رسید. حضور خطیبی در برنامه های مختلف تلویزیون، با ادبیات و پوشش مناسب، نشان داده شئون این رسانه را می شناسد و از این منظر به نگاه و حضور مخاطبانش احترام می گذارد.

 

۳-بدون غافلگیری

می دانید اجرای تلویزیونی از آن دسته کارهایی نیست که تنها با دارا بودن برخی عناصر رایج و شناخته شده جواب بدهد، استعداد و توان ذاتی و به قول معروف «آنِ» اجرا هم از نگاه عموم مردم، نکته ای غیرقابل پیش بینی است که تا جلوی دوربین نروند، باقی ماندن یا نماندن در صحنه برای آن ها روشن نمی شود. نکته ظریفی که خطیبی نتوانسته است تاکنون با غافلگیری های مخصوص به خود، اجرایش را از دیگر رقبای قَدرش متمایز کند و با خلاقیت هایی از نوع سلام و احوال پرسی خاص، یک شعار، تکیه کلام، خواندن شعر یا... جایی برای خود دست وپا کند.

 

اشکان خطیبی به جز برخی تکیه کلام های رایج در این سبک برنامه های شاد و مفرح، با عباراتی از جمله «شما هم با این سوال چالشی به وجد آمدید» یا «همان شرکت کننده ای که می خواستم» به تهییج و ترغیب بیشتر مخاطبان و نیز تماشاچیان می پردازد که خب البته، کافی نیست و آن طور که از اشکان خطیبی توقع می رود، موفق نبوده است.

 

۴-متبسم و کم تحرک

از آن جا که ناگزیر در این مسابقه، مجری و شرکت کننده به صورت ایستاده برنامه را دنبال می کنند، قدرت مانور بیشتری دارند اما اشکان خطیبی معمولاً صاف و اتوکشیده اجرا می کند و اگر تعویض دوربین ها به کمک برنامه نیاید، حال وهوای «پنج ستاره» بسیار خسته کننده و تکراری می شود. از طرفی در طول برنامه، لبخند گرم و صمیمانه ای بر لب خطیبی است که ارتباط با وی را برای مخاطب چه از نزدیک و چه دور خوشایندتر می کند. توجه به زبان بدن شاید کمتر از دیگر عناصر اجرا، مهم و ضروری به نظر بیاید ولی به صورت ناخودآگاه بر سلیقه و انتخاب مخاطب اثرگذار است. نمونه جذاب و متفاوت از این نوع، اجرای احمد نجفی در «صندلی داغ» بود که بیشتر از سؤال و جواب های داغ، با حرف ها و حرکات خاص بدنی خود از دیگران متفاوت می شد.

 

سارا صالحی

 

 

khorasannews.com
  • 15
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش