دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۲۹۶۶
رادیو و تلویزیون

کارگردان «رهایم نکن»: باید دلایل سانسور را برای ما روشن کنند

سریال رهایم نکن,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این روزها مجموعه تلویزیونی «رهایم نکن» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و تهیه کنندگی علی پورکیانی هر شب از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود. در این مجموعه، امین تارخ، فریبا متخصص، محمدرضا هدایتی، مریم بوبانی، مارال فرجاد، نیما شعبان نژاد، دنیا مدنی، بابک بهشاد، علی استادی، معصومه قاسمی‌پور، شیرین آقاکاشی، رحمان باقریان، کاظم هژیر آزاد، حسین ملکی و ... به ایفای نقش می‌پردازند. سریال رمضانی «رهایم نکن» از پنجشنبه ۱۰ خرداد با حواشی مختلفی روبه‌رو شده است. این مجموعه در قسمت شانزدهم با حذف بخش‌هایی مربوط به موضوع تجاوز مواجه شد که انتقاد کارگردان را هم به همراه داشت. 

 

همچنین تلویزیون ترجیح داد با حذف نوبت تکرار شبانگاهی این سریال که حدود ساعت یک بامداد روی آنتن می‌رود، مجموعه قدیمی «متهم گریخت» را در این ساعت پخش کند. اگر این اتفاق را در سال‌های گذشته برای فرد دیگری تعریف می‌کردید آن را باور نمی‌کرد ولی این امر در چند سال اخیر تبدیل به یک رویه عادی در سازمان صدا و سیما شده است. مثلا شبکه مستند اعلام کرده بود که مستند «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی ابراهیم گلستان چهارشنبه نهم خرداد از سوی برنامه «گنجینه» روی آنتن خواهد رفت که این اتفاق هم در کمال تعجب رخ نداد.

 

تغییرات در کلیت سریال‌های تلویزیونی که توسط کارگردان‌های کارکشته و آشنا به خطوط قرمز ساخته می‌شود دیگر تبدیل به موضوعی پیچیده شده است. در حال حاضر مسئولان شبکه‌های مختلف سیما بدون اطلاع و اجازه گروه‌های تولیدی دیالوگ‌ها و حتی صحنه‌هایی را حذف می‌کنند. برای بررسی همین پدیده سراغ محمدمهدی عسگرپور رفته‌ایم که خود یکی از هنرمندان و مدیران با سابقه سینما و تلویزیون بوده است. 

 

نظرات شما را درباره اعمال ممیزی سلیقه‌ای مجموعه تلویزیونی «رهایم نکن» خواندیم و متوجه شدیم که به شدت ناراحت هستید. آیا گفت‌وگوی خاصی بین شما و مسئولان شبکه سوم سیما برای رفع مشکلات صورت گرفته است؟

هنوز صحبت خاصی صورت نگرفته است. البته شنیدم که علی پورکیانی، تهیه‌کننده سریال ما با  آقای مهدی روشن‌روان، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما در دو نوبت تماس تلفنی داشته است، ولی هنوز از محتوای این تماس‌ها چیزی به من منتقل نشده است. من تنها یک توضیح خیلی ساده از آنها خواسته‌ام. منظورم مسئولان فرهنگی و حتی قیچی‌ به دستان سازمان است. منظورم آنهایی است که فرهنگ و هنر را نمی‌فهمند! تاکید می‌کنم که مسئول فرهنگی باید به ما توضیح بدهد! او باید دلایل سانسور را برای گروه ما روشن کنند. به نظرم من اشتباه بزرگی کرده‌ام. فیلمنامه کامل را قبل از شروع سریال به مسئولان تلویزیون تحویل داده‌ام. این کار مدت فراوانی بود که در صدا و سیما مرسوم نبود.

 

همان‌طور که می‌دانید اکثر سریال‌ها با فیلمنامه کامل تولید نمی‌شوند. اغلب آنها با طرح و اینجور چیزها ساخته می‌شوند. گروه تولید می‌گوید برویم جلو تا ببینیم چه پیش می‌آید. در همین گیر و دار می‌شود دعوا کرد و چک و چانه هم زد. مبنی بر اینکه این موضوع قرارمان نبود و فلان اتفاق مورد توافق نبود. ولی من فیلمنامه ۱۰۰ درصد آماده را قبل از پیش تولید به تلویزیون داده‌ام. آنها اگر نکاتی را مد نظرشان دارند باید همان موقعه بیان می‌کردند. به نظرم اینکه الآن یاد یک سری چیزها افتاده‌اند یک نوع خطای حرفه‌ای است. البته این موضوع به تشکیلات سازمان برمی‌گردد. تولید سازمان در جایی و پخشش در جای دیگر است. آنها در دو منظومه جدا از هم زندگی می‌کنند. انگار که خیلی همدیگر را هم به جا نمی‌آورند. 

 

یعنی مشکلات اساسی که در حال وقوع هستند به عدم هماهنگی در سازمان برمی‌گردد؟

شما الآن وقتی وارد سازمان صدا و سیما بشوید با یک آشفته بازار روبه‌رو خواهید شد. در آنجا هیچ بخشی با بخش دیگر هماهنگ نیست چه برسد به بخش سریال و مجموعه‌های تلویزیونی! به هیچ عنوان به گفتار مدیرها توجه نکنید! سازمان خیلی به هم ریخته‌تر از این حرف‌هاست. 

 

نکته‌ای که پرسش‌برانگیز این است که شما از مدیران با سابقه و کاربلد هستید. گمان می‌رود که تمام خطوط قرمز صدا و سیما را هم از بر باشید. آیا تغییر مدیریت در شبکه سوم سیما باعث این مشکلات شده است؟

نمی‌دانم. واقعا نمی‌توانم درباره مدیریت جدید صحبت کنم. هنوز مدیر جدید شبکه سوم سیما را ندیده‌ام و نمی‌دانم که چه دیدگاه‌هایی دارد. نکته مورد نظر من هم همین است. باید یک مدیر مسئولی وجود داشته باشد که بشود با او حرف زد. او باید بیاید و با ما صحبت کند. نباید مدیر‌هایی داشته باشیم که امکان حرف‌ زدن با آنها فراهم نباشد. می‌خواهم یکی از همین مدیرها بیاید و با هم حرف بزنیم تا بدانیم که چه کسی بهتر ممیزی را می‌شناسد، چه کسی جامعه را بهتر می‌شناسد و یا اصلا چه کسی حرفش درست است!

مجموعه «رهایم نکن» در۲۹ قسمت پخش خواهد شد یا بیشتر است؟

مجموعه «رهایم نکن» در اصل ۳۷ قسمت بود. این هم یکی دیگر از مسائل مورد نظر تلویزیون بود. در ابتدا بر اساس ۳۷ قسمت به تفاهم رسیدیم. زمانی که به نزدیکی ماه رمضان نزدیک شدیم، آنها گفتند که الا و بلا باید مجموعه «رهایم نکن» در ۲۹ قسمت پخش شود و بیشتر هم نشود. بنابراین ما بخش‌هایی را فشرده کردیم. به گونه‌ای شد که زمان برخی قسمت‌ها از حد متعارف بالاتر رفت یا اینکه بخش‌هایی را هم حذف کردیم. 

 

برخی از مخاطب‌ها از سریال‌های ماه رمضان خیلی تعریف می‌کنند و برخی دیگر انتقادهای فراوانی به آنها دارند. به نظرتان مخاطب‌های تلویزیون تغییر کرده‌اند یا پای موضوعات دیگری در میان است که نظرات مخاطب‌ها تا این حد متفاوت است؟

تلویزیون باید در آینده آمار مخاطب‌ها را به ما بدهد. آنها تلویحا به من گفته‌اند که سریال «رهایم نکن» مورد پسندترین سریال ماه رمضان بوده است ولی اینکه ذائقه و سلیقه مردم و نسبت‌شان با سریال‌ها چگونه می‌تواند باشد تابع شرایط مختلف است. وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم در این رابطه خیلی تعیین کننده است. این موضوعات نسبت مردم را با رسانه تعریف می‌کند. مردم بعضی وقت‌ها حال خوبی ندارند. بنابراین مدیرها خیال می‌کنند با پخش سریال‌های طنز حال مردم خوب می‌شود ولی نمی‌دانند که کارکردش تنها برای دو هفته است. بعد هم تمام می‌شود و پی کارش می‌رود. در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که ناهنجاری‌های اجتماعی خودش را بین رابطه مردم و رسانه قرار داده است. البته طبیعی است که همه سریال‌ها را بخشی از مردم دوست ندارند همان‌طور که بخش دیگر آنها را دوست دارند. کاری هم در قبال این موضوع نمی‌شود کرد. نکته بسیار مهم چیدمان درست برنامه‌ها است. در تلویزیون با ۱۵۰ شبکه خصوصی مواجه نیستم بلکه با چند شبکه روبه‌رو هستیم که همه آنها از سوی یک بخش مدیریت می‌شوند. بنابراین چیدمان درست برنامه‌ها مهم است. اینکه یک برنامه تلخ چگونه باید در کنار یک برنامه شاد قرار بگیرد مسئله‌ای مورد توجه است. وقتی امروز چنین تفکری وجود نداشته باشد با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

انتقادهایی می‌شود مبنی بر اینکه سریال‌های ماه رمضان با یکدیگر تداخل دارند. یعنی اینکه تا یک سریال تمام نشده سریال دیگری کار خودش را شروع می‌کند. این موضوع را چگونه می‌بینید؟

واقعیتش را بخواهید به این موضوع دقت نکرده‌ام. اولین بار است که از شما می‌شنوم. تصورم این بود که اینگونه نیست.

 

سیدحسین رسولی

 

 

ebtekarnews.com
  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش