جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۵۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۴۴۵۲
رادیو و تلویزیون

همه چیز درباره مستند غیرفوتبالیِ «به‌وقت جام»

مستند به وقت جام,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

روزی که خبرگزاری بسیج تیتر زد ​«ثریا تعطیل شد تا نود دیدبان پیشرفت ایران باشد!» و در آخر نوشت: «واقعیت آن است که رسانه ملی از نجابت بچه‌های حزب الهی در برنامه ثریا حُسن ‌استفاده و  آن را محدود می‌کند و در مقابلِ پررویی برنامه‌ای مانند نود که بارها و بارها پا را از گلیم خود درازتر کرده سکوت می‌کند!» معلوم بود که چه خوابی برای فردوسی‌پور و برنامه‌اش دیده‌اند؛ این‌بار اما در یک صف‌آراییِ جدید: «ثریا» در قالب «به وقت جام» و «نود» در قالب «بیست‌هجده». ماجرا از این قرار است که این روزها مستندی به نام «به وقت جام» لابه‌لای برنامه تلویزیونی «بیست‌هجده» پخش می‌شود؛ مستندی که فردوسی‌پور و تیمش نقشی در تهیه و تولیدِ آن نداشته‌اند.

 

«به وقت جام» بر وزن «به وقت شام»

این مستند برخلاف دیگر مستندهای این‌چنینی که معمولا از شبکه افق یا دیگر شبکه‌ها پخش می‌شود، عنوان‌بندی ندارد؛ یعنی در ابتدا فقط زیرنویس می‌شود که «مستند به وقت جام» و در انتها هم نام مجریِ طرح آورده می‌شود: «موسسه دیدبان پیشرفت فردا.» البته این مستند در سایت‌هایی که بازنشر می‌شود یک کپشن هم دارد: «مستند به وقت جام که از شبکه سه سیما پخش می‌شود، نگاهی متفاوت دارد به کشور‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه.»

 

غیرفوتبالی‌ترین مستند در فوتبالی‌ترین برنامه

«به وقت جام» برعکس اسم و زمان پخشش ربط چندانی به فوتبال ندارد. فوتبال برایش ابزاری است که به مدد آن رویکرد خود را تبلیغ کند. در واقع، این مستند به بهانه بازی‌های جام جهانی، سیاست‌گذاری‌های کشورهای مختلف حاضر در جام جهانی در مقابل حاکمیت ایران را انتخاب و متناسب با رویکرد خود نقد می‌کند. مثلا در قسمت عربستان با یک دانشجوی ایرانی که در این کشور درس می‌خواند، همراه می‌شود یا حتی از دل پرداختن به «محمد صلاح» به آمریکا می‌رسد. در این میان در تمام فرصت‌ها سراغ کشور خودمان و برنامه دولتمردانش می‌رود. البته فوتبال در حال حاضر مهمترین ورزش دنیا است و عجیب نیست که برنامه‌سازان اثر خود را لابه‌لای برنامه پرمخاطب «بیست هجده» و بدون هماهنگی با سازندگانش پخش کنند. در واقع آنها تایم طلایی تلویزیون را در اختیار گرفته‌اند تا به موثرترین روش، مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهند.

 

پشت پرده چه خبر است؟

«موسسه دیدبان پیشرفت فردا» تنها عنوانی است که در این مستند دیده می‌شود؛ عنوانی که نزدیک به شعار یک برنامه تلویزیونی به نام «ثریا» است: «دیدبانی برای پیشرفت ایران.» «ثریا» در ابتدای کار نشان داد که برنامه‌ای برای معرفی و بررسی پیشرفت‌های علمی کشور است؛ اما رفته رفته رویکرد جدیدی به خود گرفت و به تریبونی برای نقد کنایه‌آمیزِ برنامه‌های دولت تبدیل شد. این برنامه فردای دعوت از دولتمردان خبری با عنوان پشت پرده در خبرگزاری فارس منتشر  کرد. «ثریا» از تهیه کننده و مجری‌اش (محسن مقصودی) چهره‌ای متعهد و انقلابی  نمایش می‌داد.

 

این بار اما آنها ردی از خود در کار جدیدشان به جا نگذاشته‌اند؛ چراکه دنبال تاثیرِ حداکثری‌ هستند و با تصورِ سفید مخاطبان کار دارند. تنها جایی که می‌شود تبلیغ این برنامه را دید، صفحه اینستاگرام برنامه تلویزیونی ثریا است. آنها مدام با استوری و پُست، برنامه جدیدشان را تبلیغ می‌کنند. زیر پُست‌های مربوط به مستند «به وقت جام» یک کامنتِ پرتکرار به چشم می‌خورد: «به صفحه حامیان دکتر رییسی بپیوندید.» در بخش تگ‌های صفحه هم حضور یک فرد پُربسامد است: «علی‌اکبر رائفی پور.» درضمن، خبرگزاری دانشجو و پایگاه خبری نسیم آنلاین هم برای این مستند تبلیغ می‌کنند. شما از این نام‌ها چه چیزی دستگیرتان می‌شود؟

 

جُرم «نود»: پُرمخاطب‌بودن

برنامه تلویزیونی «نود» نمونه برنامه موفق در جذب مخاطب است. در سال‌های اخیر بسیاری از برنامه‌سازان سعی کرده‌اند ورژنی از «نود» را در حوزه کاریِ خود بسازند؛ اما هیچ‌یک موفق نبوده‌اند. خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که «ثریا» و خط فکری آن را تبلیغ می‌کنند، مدام دست به قیاسِ این برنامه با «نود» می‌زنند. برای نمونه پایگاه ٥٩٨ (متعلق به موسسه مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال) تیتر زده است «اگر به‌جای «محسن مقصودی ثریا»، «عادل فردوسی‌پور نود» روبه‌روی وزیر بهداشت نشسته بود»، این موارد نشان می‌دهد که آنها «نود» را به عنوان یک برنامه پرمخاطب و تاثیرگذار نشانه گرفته‌اند و حالا هم روی کار جدید تیم فردوسی‌پور (بیست‌هجده) زوم کرده‌اند.کسی فکرش را نمی‌کرد همزمان با آغاز بازی‌های جام جهانی برنامه‌سازان «ثریا» به موازات برنامه‌سازان «نود» انتقام بگیرند: محسن مقصودی رودرروی فردوسی‌پور. به نظر شما این تقابل چقدر عادلانه است؟!

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 24
  • 19
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۲۰
جدیدترین
قدیمی ترین
با خودت چند چندی!؟ فوتبال شما چه گلی به سر مردم زده!؟ فردوسی پور مجانی تا حالا گزارش کرده!؟ تو چرا داغ کردی خیلی حالیت میشه تو هم بساز یا ساکت باش در ضمن نوکر کشور بودن برای شما غرب باوران بی شرفی محسوب میشه لطف کن برو خارج از همونجا برنامه بساز وقتی داخل ایرانی غلط میکنی بچه های انقلابی رو میکوبی، یه لطفی کن پشت این و اون هم مخفی نشو جرات نداری حرف نزن خائن اون کسی هست که دو قطبی دروغین درست کنه عادل فردوسی پور و مقصودی چه ربطی به هم دارن که پشت یکی مخفی شده زهر خودتو به یکی دیگه بریزی؟ واقعا رکورد بی شرفی رو این چند سال هزار بار خودتون شکوندید فکر کن خیلی مهمی سرپولک خان
من یه قسمتشو از فصل دوم دیدم خیلی هم عالی بود!
من یه قسمت از فضل دومشو دسدم مستند بسیار خوبیم هست
من یه قسمت از فصل دومش رو دیدم به نظرم یکی از بهترین مستند هایی هست که تا حالا دیدم و اختلاف برنامه ها رو اگه هست هم دوست ندارم و با این پست های تخریب کننده مثل این هم موافق نیستم. شما دارید یجورایی میکوبونید ...
به نظر من خیلی جالب بود مخصوصا قسمت اخر که در مورد ایران بود.
من دو سه قسمتش رو دیدم، بنظرم کار نو و متفاوتی اومد و هر بار هم که دیدم نا خودآگاه تا آخرش رو تماشا کردم. کار هر کسی که می خواد باشه، باشه . ایرادش فقط این بود که اسمش به وقت جام بود ولی ربطی به فوتبال نداشت
کار هر کسی که میخواد باشه؛تولید هر کسی؛بدیهیه عادل با قدرتی ک داره میتونه با حرفاش کسی رو ب زیر بکشونه یا بالا ببره؛ ولی قیاسش با این مستند بی ربطه؛ دنیای تکنولوژیه... شما مستند رو ببین..هم خوبی رو میگه هم بدی ... بقیه ش به عهده بیننده س... عادت داریم فقط دشمن تراشی کنیم... هم برنامه عادل خوب بود.هم مستندها
حالا شما چرا یهت برخورده مستند و اول ببین بعد بشین فردوسی پورتم ببین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش