دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۸:۱۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۳۳۵۲
رادیو و تلویزیون

نگاهی به گنیجنه‌های صداوسیما؛

از لباس وزیران دربار تا اجاره شمشیر نایاب

گنیجنه‌های صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
گنجینه‌های پُربار لباس و وسایل صحنه، میراث سال‌ها فعالیت صداوسیما در حوزه سریال‌سازی است؛ این میراث، یادگار دوره‌هایی است که سریال‌های باکیفیت و ماندگار تلویزیونی رونق داشتند.

به گزارش ایسنا، گنجینه‌ لباس صداوسیما که در شهرک سینمایی واقع شده است، دربرگیرنده هزاران دست لباس است. ارزشمندترین لباس‌های این گنجینه اصلِ لباس‌های وزرای دربار پهلوی دوم و لباس‌های سربازاران جشن‌های ۲۵۰۰ ساله است که با وجود ارزش موزه‌ای که دارند همچنان در گنجینه لباس صداوسیما نگه‌داری می‌شوند، بازدید عمومی ندارند و در صورت تشخیص مسوولان مربوطه در اختیار پروژه‌هایی ملی قرار می‌گیرند.

 

این گنجینه شامل دو قسمت می‌شود؛ بخش اول لباس‌های تاریخ معاصر و به ویژه پهلوی اول و دوم را شامل می‌شود. ارزشمندترین لباس‌هایی که در این گنجینه وجود دارد مربوط به لباس‌های وزرای دربار پهلوی دوم است. این لباس‌ها بعد از انقلاب برای سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی به آرشیو صداوسیما آورده شدند، از آن زمان به بعد در اختیار این سازمان قرار گرفتند و بعدها به انبار لباس‌های صداوسیما در شهرک سینمایی «غزالی» منتقل شدند.

 

البته انبار لباس‌های صداوسیما در چند سال اخیر به گنجینه لباس‌ تبدیل شده و شرایط نگهداری و دسته‌بندی‌ آن تغییر کرده است؛ پیش از آن بسیاری از لباس‌ها در شرایط مناسبی قرار نداشتند و دچار آسیب می‌شدند. با این وجود همچنان نیز لباس‌هایی همچون لباس فرم وزرای دربار پهلوی دوم که از ارزش تاریخی برخوردارند، در کنار لباس‌های معمولی‌تر نگهداری می‌شوند.

 

کمال فیض‌آبادی، مدیر شهرک‌های تلویزیونی در این زمینه توضیح می‌دهد که «لباس‌هایی همانند لباس‌ فرم وزرای  دربار که دارای ارزش تاریخی هستند، فقط در اختیار پروژه‌هایی قرار می‌گیرند که جزو پروژه‌های ملی باشند و نه صرفا پروژه‌های الف ویژه؛ به عنوان مثال سریال‌ «معمای شاه» از جمله این موارد بود.»

 

او درباره اینکه چه کسی در این زمینه تصمیم می‌گیرد نیز می‌گوید: در این تصمیم‌گیری در ابتدا مدیر شهرک‌های تلویزیونی و کارشناسان تاثیرگذار هستند. پس از اعلام به مرکز تولید فنی و معاونت سیما، در صورت موافقت لباس‌ها را در اختیار پروژه قرار می‌دهیم. اگر این لباس‌ها در اختیار پروژه‌ای قرار بگیرند و به این لباس‌ها آسیبی وارد شود، قاعدتا باید خسارت پرداخته شود.»

 

گنیجنه‌های صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیونبخشی از گنجینه لباس صداوسیما، واقع در شهرک‌های تلویزیونی

بخش دیگر گنجینه لباس، شامل لباس‌های تاریخی از دوره قاجار گرفته تا صدر اسلام می‌شود. به عنوان مثال اغلب لباس‌هایی که در سریال‌هایی همچون «امام علی (ع)»، «تنهاترین سردار» و «مختارنامه» استفاده شدند، در این گنجینه قرار دارند. ارزشمندترین لباس‌هایی که در بخش قرار دارند، لباس‌های جشن‌های ۲۵۰۰ ساله است که مربوط به سربازان دورره‌های هخامنشیان و اشکانیان است.

 

به غیر لباس‌های ارزشمند گنجینه لباس که فقط در اختیار پروژه‌های ملی قرار داده می‌شود، سایر البسه با تعرفه‌های تعیین شده از سوی کارشناسان و مدیر شهرک‌های تلویزیونی، در اختیار سایر پروژه‌ها قرار می‌گیرند. 

 

یک از کارشناسان لباس شهرک‌های تلویزیونی که مسوول بخش گنیجنه لباس‌های تاریخی است و تجربه بیش از ۱۰ سال طراحی لباس در پروژه‌هایی همچون «نربام آسمان»، «کیمیاگر»، «در چشم باد»، «راه‌ آبی ابریشم» و «دوران مشروطه» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، گنجینه لباس شهرک‌های تلویزیونی را بزرگترین گنجینه لباس ایران می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر این گنجینه به خاطر دارا بودن لباس‌های دوره‌های مختلف کامل‌ترین آرشیو کشور محسوب می‌شود و بسیاری از فعالان عرصه سریال و فیلم برای تهیه لباس به اینجا مراجعه می‌کنند.

 

او ادامه می‌دهد: ارزشمندترین لباس‌های گنجینه دوم شهرک لباس‌های سپاهایان دوره ایران باستان است که در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله استفاده شده است. این لباس‌ها به لحاظ ساخت و متریال لباس‌های فاخری محسوب می‌شود. البته این لباس‌ها نواقصی هم دارند که امیدواریم با تمهیداتی که در سال‌های آینده فراهم می‌شود، این نواقص نیز برطرف شوند.

 

گنیجنه‌های صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون۲۵ هزار دست لباس در گنجینه‌های لباس شهرک‌های تلویزیونی موجود است

عروسک‌های قدیمی برنامه‌های تلویزیونی نیز در بخش گنجینه لباس قرار دارند. این عروسک‌ها که قطعا برای بسیاری از ما خاطره‌انگیز هستند و نمونه‌های سینمایی آنها در موزه سینما قرار گفته‌اند، در یکی از انبارهای شهرک سینمایی بدون هیچ بازدیدکننده‌ای خاک می‌خورند.

 

البته طبق وعده‌های مدیر شهرک‌های تلویزیونی قرار است در آینده این عروسک‌ها به موزه‌های شهرک‌های تلویزیونی منتقل شوند تا هم شرایط نگهداری آنها بهتر شود و عمر طولانی‌تری داشته باشند و هم اینکه در معرض دید عموم قرار بگیرند.

 

گنیجنه‌های صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیونعروسک برنامه کودک «بستنی‌ها» در گنجینه وسایل صحنه شهرک‌های تلویزیونی

انبار وسایل صحنه، دیگر گنجینه صداوسیما در شهرک‌های تلویزیونی مسحوب می‌شود که بیش از ۱۷ هزار قلم جنس را در خود جای داده است. تمامی اجناس این انبار در ۱۶ گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که با تعرفه‌های مشخصی در اختیار پروژه‌ها قرار می‌گیرند. 

 

از وسایل ارزشمندی که با وجود ارزش بالا، همچنان در این انبار قرار گرفته‌اند می‌توان به پیانوی قدیمی رادیو که سال‌هاست فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است و در نهایت به گوشه‌ای از این انبار رسیده، اشاره کرد. هنرمندانی همچون جواد معروفی، انوشیروان روحانی‌، سیروس شهردار و روح‌الله خالقی‌ با این پیانو آثار ماندگاری را به جا گذاشته‌اند.

 

این میراث قدیمی در دوره‌ای در ساختمان قدیمی رادیو قرار داشت، اما به دلیل حجم بزرگی که داشت همواره از سوی برخی رادیویی‌ها یک مزاحم تلقی می‌شده است و در راهرو، حیاط و حتی گاهی زیر باران هم قرار گرفته بود؛ و هم‌ اکنون هم در گوشه‌ای از انبار وسایل صحنه شهرک سینمایی رها شده است تا شاید روزی با تاسیس موزه شهرک‌های تلویزیونی، جای مناسب خود را پیدا کند.

 

مدیر شهرک‌های تلویزیونی در این زمینه توضیح می‌دهد: در حال حاضر فضای موزه برای انتقال وسایل ارزشمند گنجینه‌های شهرک آماده شده، اما کارهای جزئی دیگر در حال آماده‌سازی است. همه در تلاش هستیم که هرچه زودتر این اتفاق بیفتد و اجناس و لباس‌های با ارزش شهرک به موزه منتقل شوند. به هر این پروژه‌ها زمانبر است، اما تلاش می‌کنیم پیش از آغاز سال جدید از موزه شهرک رونمایی کنیم.

 

مسوول و کارشناس گنجینه لوازم صحنه نیز درباره وسایل موجود در این انبار توضیح می‌دهد: ما از مهد کودک تا الف ویژه سینما و تلویزیون را در اینجا سرویس‌دهی می‌کنیم. میانگین پروژه‌هایی که در طول سال با ما همکاری دارند حدود ۵۰۰ پروژه است.

 

او درباره تعرفه‌های این اجناس نیز می‌گوید: هر جنسی برای خودش تعرفه مشخصی دارد. این تعرفه‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که اگر پروژه‌ای بخواهد به مدت شش ماه اجناس را ببرد، به هیچ وجه میزان هزینه‌ای می‌کند با قیمت اصلی جنس برابر نمی‌شود. به عنوان مثال شمشیری که الان در بازار نیست و برای ساخت آن باید حدود ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود را ما به مدت ۴۰ روز، نهایتا ۱۰ هزار تومان می‌دهیم.

 

اجناس گنجینه وسایل صحنه شهرک‌های تلویزیونی به سه درجه تقسیم‌بندی شده‌اند. اجناس درجه یک وسایلی هستند که بیشتر جنبه موزه‌ای دارد و در اختیار پروژه‌ها قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه بخواهند برای ساخت، نمونه‌برداری کنند. وسایلی همانند شهر فرنگ، موتور تشریفات زمان پهلوی دوم که در تلویزیون ملی قرار داشت و پیانوی قدیمی ارزش موزه‌ای دارند. این اجناس نیز در صورت تاسیس موزه‌های شهرک‌های سینمایی به آنجا منتقل خواهند شد.

 

اجناس درجه دو، طرح از روی اصل هستند؛ به عنوان مثال از روی شمشیرهای قدیمی که در انبار وجود دارند و از ارزش بالایی برخوردارند، نمونه‌هایی ساخته شده است که در اختیار پروژه‌ها قرار داده می‌شود. اجناس درجه سه هم ماکت هستند.

 

گنیجنه‌های صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیونبخشی از گنجینه وسایل صحنه در شهرک‌های تلویزیونی

گنجینه ماشین‌های صحنه نیز به تازگی و به مدت حدودا یک سال است که در به گنجینه‌های شهرک‌های تلویزیونی  اضافه شده است. این گنجینه که به کمک بخش خصوصی شکل گرفته است، در بر دارنده ماشین‌های قدیمی است که با تعرفه‌های مشخصی در اختیار پروژه‌ها قرار می‌گیرند. در حال حاضر ماشین‌های دهه‌های ۲۰ و ۳۰ تکمیل است و برخی از ماشین‌های دهه ۵۰ نیز وجود دارد.

 

فیض‌آبادی درباره گنجینه ماشین‌های صحنه، توضیح می‌دهد: یکی از نقاط ضعف شهرک‌های تلویزیونی این بود که پروژه‌ها با شرکت‌های مختلفی خارج از شهرک وارد مذاکره می‌شدند و ماشین‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کردند؛ این درحالی بود که تعدادی از خودروهای شهرک فرسوده شده بودند و در انبار خاک می‌خوردند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با بخش خصوصی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کردند همکاری کنیم تا هم خودروهای فرسوده را تعمیر کنیم و هم اینکه خودروهای جدیدی را به مجموعه اضافه کنیم.

 

گنیجنه‌های صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیونگنجینه ماشین‌های صحنه
  • 17
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش