جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۲:۵۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۷۵۵۰
رادیو و تلویزیون

معاون سیما اعلام کرد؛

۳۸ درصد از مردم، ماهواره‌ تماشا می‌کنند

مرتضی میرباقری,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی، معاون سیما با معرفی حوزه‌های مختلف این معاونت به تشریح سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات مؤثر در شبکه‌های مختلف تلویزیون پرداخت.

به گزارش ایلنا، مرتضی میرباقری با اشاره به فعالیت ۱۴ شبکه و ۳ کانال تلویزیونی، از حضور مراکز مختلف همچون سیما فیلم، صبا، تولید و فنی به عنوان مراکز پشتیبان در زمینه فیلم و سریال، انیمیشن و هدایت لجستیک خبر داد و افزود: اداره کل تأمین و رسانه بین الملل، مرکز طرح و برنامه و ارزیابی، اداره کل امور مالی و اداری و روابط عمومی نیز در  بخش صف به برنامه سازان یاری می‌دهند.

 

معاون سیما در ادامه با تشریح چگونگی تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان سیما به عنوان نقشه راه در حوزه برنامه سازی به معرفی فعالیت‌های شبکه و مراکز تولیدی پرداخت.

 

وی برنامه‌سازی در تلویزیون را براساس راهبردها و نقشه راه اسناد بالادستی دانسته و افزود: با توجه به همین اسناد بالادستی افزایش توان مهندسی و مدیریت پیام، افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ و تبدیل شدن به رسانه مرجع در دستور کار قرار گرفت.

 

معاون سیما در ادامه از حضور بازیگران جدید در عرصه رسانه‌ای سخن گفت و ادامه داد: وظیفه امروز ما آینده پژوهی است، به عبارت دیگر باید بدانیم در چند سال آینده در کجای کار قرار داریم.

 

وی با اشاره به آماری مستند از کاهش میزان و مدت زمان تماشای تلویزیون در سراسر جهان خبر داد و گفت: براساس همین مطالعات، طی ۱۱ سال اخیر با وجود کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون در کشور میزان بینندگان سیمای جمهوری اسلامی همچنان ثابت باقی مانده است.

 

 میرباقری همچنین اتصال به اینترنت، ایجاد تلویزیون اجتماعی را از مهمترین ویژگی‌های آینده تلویزیون خواند و گفت: گرایش به سرگرمی، کاهش الگوی تماشای «خانواده در کنار تلویزیون» و شخصی سازی در دریافت محتوای تلویزیون در بازتعریف نظری و عملی سیما اهمیتی ویژه دارد.

 

وی افزود: امروزه توقعات از سیما بسیار بالاست به عنوان مثال در جریان انتخابات رسانه ملی پرچم دار تهییج و ترغیب مردم است و در بسیاری از مواقع به میدان آمده است.

 

معاون سیما نیاز به برنامه سازی در تمامی موضوعات را از چالش‌های تلویزیون دانست و اضافه کرد: با توجه به آرایش پیچیده دشمن در جنگ رسانه‌ای امروز باید به تمام امور و جریانات اشراف داشت. در این مسیر آموزش بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه مورد نیاز به شمار می‌آید و باید به آن توجهی ویژه داشت.

 

 میرباقری در ادامه از اقدامات و برنامه‌های این معاونت در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی برنامه‌ها سخن گفت و اضافه کرد: تثبیت آرامش بخشی و ایجاد اصلاحات ساختاری در مرکز سیما فیلم، مرکز طرح و برنامه و ارزیابی، شبکه پنج، امید و گروه‌های کودک و سیاسی و معارف از اقدامات مؤثر در چند سال اخیر به شمار می‌آید.

 

وی دعوت از هنرمندان و نخبگان برای برنامه سازی و تدوین برنامه پنج ساله سیما را از دیگر اقدامات مؤثر در جهت جذب مخاطب دانست و افزود: تغییر ساختار مدیریتی در سیما از دیگر موضوعاتی بود که در دوره جدید به آن توجه شد، به همین منظور به تدریج تلاش کردیم تا با انتصاب تدریجی مدیران جوان و انقلابی در بخش‌های مختلف؛ جوان گرایی را در کنار تجربه به کار بندیم. به طوری که امروز شاهد کاهش متوسط سنی ۲۰ سال در میان مدیران سیما هستیم.

 

معاون سیما از احیاء و تشکیل شوراها، قرارگاه‌ها و هیات های اندیشه ورزی خبر داد و گفت: تحلیل طراحی و ایجاد نسخه آزمایش سامانه پیام (پشتیبانی یکپارچه از محتوا) از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. هم اکنون ۵۰ موضوع رصد شده توسط کارشناسان رصد و تجمیع شده‌اند و در این سامانه قرار گرفته‌اند.

 

وی در تشریح ایجاد سامانه دیده بان گفت: در این سامانه به صورت روزانه رسانه‌های دشمن رصد شده و در کمترین بازه زمانه موضوعات در اختیار برنامه ساز قرار می‌گیرد.

 

 میرباقری در ادامه با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه حضور تلویزیون در سبد رسانه‌ای خانواده‌ها خاطر نشان کرد: در یک نظرسنجی تلاش شده تا سبد رسانه‌ای خانواده‌ها در قالب برنامه‌های مختلف و به تفکیک رسانه‌های داخلی و خارجی و اینترنتی سنجیده شود. براساس نتایج این نظرسنجی همچنان ۷۲ درصد مردم کشور فیلم و سریال‌ها را از شبکه‌های سیما دنبال می‌کنند. این گروه از شرکت کنندگان به طور متوسط روزانه ۱۱۳ دقیقه از برنامه‌های نمایشی ما استفاده می‌کنند. در مقابل تنها ۳۸ درصد سبد برنامه‌های نمایشی خود را از تلویزیون‌های خارجی تأمین می‌کنند.

 

وی با ذکر این نکته که بینندگان شبکه‌های سیما ۲ برابر بیشتر از مخاطبان شبکه‌های فارسی زبان خارجی هستند، اضافه کرد: با احتساب مدت زمانی که افراد بیننده برنامه‌های ما هستند؛ به عدد ۵ بر ۱ می‌رسیم. یعنی تعداد بینندگان تلویزیون جمهوری اسلامی از نظر تعداد و مدت زمان مشاهده ۵ برابر بیشتر از شبکه‌های خارجی است.

 

معاون سیما اضافه کرد: اگر مصرف رسانه ای مردم ایران را عدد ۱۰۰ در نظر بگیریم ۳۸.۲ درصد بیننده فیلم و سریال، ۱۶.۸ برنامه های طنز، ۱۲.۶ برنامه های سیاسی و ۹.۶ بیننده برنامه های ورزشی هستند.

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش