جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۴۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۰۶۴۵
رادیو و تلویزیون

چرا تلویزیون گلزار را دوست دارد اما فردوسی‌پور را نه؟

محمدرضا گلزار وعادل فردوسی پور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

حذف فردوسی پور و برنامه ۹۰، اگر تا چند روز پیش تنها شایعه و حدس و گمان بود، با پخش نشدن این برنامه در هفته جاری رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است! یک هفته پس از اعلام پایان همکاری مهران مدیری با صداوسیما، ظواهر امر از پایان همکاری عادل فردوسی پور و رسانه ملی بعد از حدود ۲۰ سال حکایت دارد. دو شنبه شب روابط عمومی شبکه ۳ صدا و سیما اعلام کرد که برنامه ۹۰ به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری آن پخش نمی‌شود. در بیانیه تند و کم سابقه شبکه سه آمده است که رفتار عادل فردوسی‌پور در پی توقف پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس و اسپانیا غیرحرفه‌ای بوده و فردوسی‌پور بر خلاف ابلاغ گروه ورزش به رفتار خارج از عرف خود ادامه داده است. وب سایت نود نیز خبر پخش نشدن این برنامه را منتشر کرد، اما در آن خبر به متن بیانیه شبکه سه اشاره‌ای نشده بود. برنامه ۹۰ حذف می‌شود و برنامه‌های عاری از محتوایی مثل «برنده باش» که هر روز به شمار انتقادات آن افزوده می‌شود، بیشتر و بیشتر می‌شود!

 

عادل فردوسی پور که از محبوبیت خاصی برخوردار است کنار گذاشته می‌شود و امثال گلزارها و گودرزی‌ها و تفتی‌ها بر صندلی مجری گری تکیه می‌زنند و نتیجه این می‌شود که خیلی چیزها سر جای خودش نیست! نه هنرمند، نه مجری و نه بازیگر! اما سوال این است که آیا مدیران شبکه‌های مختلف به این موضوع فکر کرده‌اند که این آش شله‌قلمکاری که درست می‌شود چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

 

خودزنی صدا و سیما؟

در این بین شایعاتی مبنی بر اختلافات فردوسی پور و مدیر جوان شبکه سه منتشر می‌شود، خیلی‌ها هم معتقدند که فردوسی پور قرار بود در برنامه این هفته به موضوع کلاه برداری از فوتبالیست‌های ایرانی در گرجستان بپردازد و به همین دلیل از پخش برنامه جلوگیری کردند! اما این طور که معلوم است واقعیت ماجرا از قرار چیز دیگری است! مسئله این است که وقتی حمید گودرزی و محمد رضا گلزار می‌توانند سلبریتی‌های مجری نما باشند دیگر جایی برای امثال عادل فردوسی پور با دانش و تخصصش باقی نمی‌ماند! ما تنها کشوری هستیم که دشمنان برای ما ۲۸۰ شبکه فارسی‌زبان رایگان درست کرده‌اند که همه چیز هم پخش می‌کند؛ از فوتبال گرفته تا سریال‌های پر زرق و برق کره‌ای و ترکیه‌ای تا حتی دستور آشپزی! در این شرایط که رسانه ملی برنامه‌های پربیننده محدودی دارد به یکباره یکی از پر بیننده ترین برنامه‌ها حذف می‌شود! خیلی‌ها این حرکت صدا و سیما را که در ابتدا با حذف مهران مدیری و پس از آن هم حذف عادل فردوسی پور همراه بود یک خود زنی می‌دانند اما هنوز هم مشخص نیست که در سیاست‌های داخلی رسانه ملی بر کدام پاشنه می‌چرخد!

 

دوشنبه شب‌ها زود می‌خوابیم

«برنامه ۹۰ و فردوسی‌پور تعطیل شد؟! پس دوشنبه شب‌ها زود می‌خوابیم!» شاید در نگاه اول این جمله نگاه طنز آلود یک کاربر فضای مجازی به حذف برنامه ۹۰ به شمار بیاید اما وقتی کمی عمیق تر به موضوع نگاه می‌کنید فاجعه‌ای پشت آن پنهان است! این اعتراض ساده نشان دهنده این است که نه تنها برنامه دیگری نمی‌تواند جایگزین برنامه ۹۰ باشد و اگر جایگزین هم شود آن بیننده و بازخورد کافی را نخواهد داشت، بلکه حتی اگر این برنامه با مجری گری شخص دیگری هم پخش شود باز هم باز خورد مناسب را از آن دریافت نمی‌کنید! همین اتفاقات اخیر سوژه طنز خیلی‌ها در فضای مجازی شده است! طنزی که بیشتر از اینکه خنده‌دار به نظر برسد جنبه اعتراض به خود گرفته است! جایگزینی گلزار به جای عادل یکی از همین طنزهاست که بیشتر از جنبه طنز نوعی اعتراض محسوب می‌شود! اعتراض به آش شله قلمکاری که مدیران رسانه ملی برای مخاطبین درست کرده‌اند!

 

 

محمدرضا گلزار مجری خوبی نیست

« توفیق نیافتن برنامه برنده باش به این دلیل است که از محمدرضا گلزار در جای خود استفاده نشده، آقای گلزار مجری خوبی نیست، هنرپیشه‌ خوبی است؛ بنابراین وقتی از ایشان به عنوان مجری استفاده می‌کنیم هم برنامه اشکال پیدا می‌کند و هم ویژگی‌های هنری آقای گلزار زیر سوال می‌رود. » اینها سخنان محمد حسین صوفی، دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما است، سخنانی گوهربار که از اشتباهات مدیران رسانه‌ای شبکه‌های تلویزیونی حکایت دارد! فردوسی پور اما مجری خوبی است و این موضوع را طی ۲۰ سال گذشته بار‌ها و بارها ثابت کرده است، پس چطور می‌شود که او را از کاری که در آن تخصص دارد برکنار می‌کنند و دلایل واهی را برای این اقدامات خود در نظر می‌گیرند؟ مدیرانی که گلزار را مجری می‌کنند چرا و چگونه از مجری گری حرفه‌ای امثال فردوسی پور چشم پوشی می‌کنند؟

 

اعتماد سازی؛ یکی از اصول رسانه‌های دیداری و شنیداری

صدیقه ببران، کارشناس رسانه در این باره می‌گوید: «در بخش رسانه‌ها و به خصوص در حوزه صدا و سیما که طی سال‌های اخیر با اضافه شدن رسانه‌های خارج از کشور، در بازار رقابتی بسیار شدیدی قرار گرفته، اصل مهم جذب مخاطب بیشتر، کسب اعتبار منبع بالاتر و اعتماد سازی بیشتر مدنظر قرار گرفته شده است. قطعا در بحث رسانه‌های ایرانی به خصوص رسانه‌های دیداری - شنیداری که در کشور ما منحصر به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، این امر یکی از اصول ارتقای حوزه رسانه به جهت توسعه است. در این بین نیاز سنجی مخاطب در رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته و اتفاقی که طی سال‌های اخیر رخ داده این است که تلاش‌های زیادی در جهت جذب مخاطب صورت گرفته و مدیران شبکه به این موضوع رسیده‌اند که قطعا مخاطبین، حوزه‌های سرگرمی، فیلم، سریال و برنامه‌های مردم پسند متعددی که پخش می‌شود را بیشتر می‌پسندند و این می‌تواند به میزان اعتماد سازی رسانه ملی اضافه کند.»

 

تلاش‌ها یا کافی نیست یا صحیح نیست!

او در ادامه افزود: «اما تلاش‌هایی که تاکنون در این خصوص صورت گرفته یا کافی نبوده و یا این که بخشی از این تلاش‌ها صحیح نبوده است! برای مثال یکی از برنامه‌هایی که از نظر مردم جذاب است برنامه سرگرمی و مسابقات است، در حال حاضر تلویزیون از مدل‌های مختلفی از این مسابقات استفاده می‌کند و در این بین هم از برخی مدل‌های خارجی اقتباس می‌کند! یکی از کار‌هایی که در حوزه مسابقات انجام می‌شود استفاده از سلبریتی‌های مختلف به عنوان مجری برای جذب بیننده بیشتر است، البته میزان اقبال به این نوع مسابقات در یک زمانی مناسب بود و آن هم وقتی بود که محتوای مسابقه و البته سلبریتی انتخاب شده مناسب و متناسب با ذائقه مردم بود، اما در حال حاضر می‌بینیم که میزان استقبال مردم از مسابقات جدید زیاد نیست! با رصد چند تا از این برنامه‌ها متوجه می‌شویم که آن‌ها نه از لحاظ محتوایی و نه از لحاظ مجری موفق نبودند. چون در این برنامه‌ها سلبریتی‌های انتخاب شده در این حوزه جذاب نیستند! مثلا ممکن است سلبریتی بازیگر خوبی باشد اما الزاما مجری خوبی نیست! قطعا مسابقه سرگرمی حوزه خوبی برای جذب مخاطب است اما با ابداعات جدید نه با تقلید! آن هم تقلید نصفه و نیمه‌ای که جواب لازم را هم نمی‌گیرد!»

 

برندسازی مجری تلویزیون

ببران در ادامه توضیح داد: «از طرف دیگر در سراسر دنیا، یکی از دلایلی که برنامه‌ای در رادیو و تلویزیون گل می‌کند این است که برای آن برنامه برند سازی انجام شده است، یعنی مجری و حسن‌های برند برای برنامه‌ای در نظر گرفته شود و آن برند خودش به حوزه برنامه‌ای که پخش می‌شود ارزش افزوده می‌بخشد! در کشور ما هم در برخی موارد این اتفاق رخ داده است، برای مثال آقای فردوسی پور که برنامه ۹۰ را اجرا می‌کردند و یا قبل از ایشان آقای مرحوم شفیع که برنامه ورزش و مردم را اجرا می‌کردند. یکی از ویژگی‌های این برنامه‌ها ماندگاری آن‌ها بود و محتوا و مجری گری مجری برنامه نیز از دیگر دلایلی بود که این برنامه‌ها محبوب شد، علت ماندگاری این برنامه‌ها این بود که در آن‌ها ابداعات جدیدی اتفاق می‌افتاد برای مثال آقای فردوسی پور ابداعات جدیدی در برنامه ۹۰ داشت و برنامه متفاوتی را اجرا می‌کرد. چند سال پیش که هنوز مردم با تلفن همراه و فضای مجازی ارتباط آنچنانی بر قرار نکرده بودند برنامه ۹۰ عادل فردوسی پور کاملا مخاطب محور بود و از اس ام اس برای بر قراری ارتباط با مخاطب استفاده می‌کرد! حالا بعد از این همه سال که به نظر می‌رسد برخی برنامه‌ها برنامه موفقی بوده‌اند، شاهدیم که این برنامه‌ها کمرنگ می‌شوند یا به هر دلیلی به حاشیه رانده می‌شوند!»

 

اعتماد مردم کاهش می‌یابد

وی تصریح کرد:« مدیران رسانه ملی باید جایگزین بهتری برای این برنامه‌ها پیدا می‌کردند که بعد آن‌ها را حذف کنند چون وقتی جایگزینی برای آن‌ها ندارند جای خالی این برنامه‌ها منجر می‌شود که میزان اعتماد مردم کاهش یابد، با این عملکرد بالطبع میزان رغبت و همچنین استفاده مخاطب از آن شبکه‌ها کاهش می‌یابد. هر چقدر که این میزان کاهش یابد در مقابل آن به میزان رجوع مردم به سایر شبکه‌های خارج از کشور افزوده می‌شود و این موضوع یکی از معضلاتی است که خطر شدیدی را به همراه دارد. در خیلی از موارد این معضل قابل جبران نخواهد بود و ما مخاطبانمان را از دست می‌دهیم و میزان اعتبار منبع ما کاهش می‌یابد.»

 

 

aftabeyazd.ir
  • 73
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش