سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۰۸:۲۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۲۱۶۲
رادیو و تلویزیون

مجریان صدا و سیما چقدر حقوق می‌گیرند؟

مجریان صدا و سیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
در روزهایی که همه به دنبال شفافیت در مسائل مالی و درآمدهای سازمان‌های مختلف هستند آیا صداوسیما هم به شفافیت برای مخاطبان پایبند است؟

 این‌ روزها، ابهام‌های حقوقی و مالی، شکاف‌هایی عمیق در افکار عمومی کشورمان ایجاد کرده است.  مردم تشنه شنیدن هستند و سخت در تلاش برای افشای رازهای پس پرده و چه بسیار سلبریتی‌های محبوبی که در قاب رسانه‌ملی در مقام منتقد اجتماعی از این شکاف طبقاتی سخن می‌گویند. کت و شلوارهای شیک و پیراهن‌های یقه سفیدشان را مرتب می‌کنند و زل می‌زنند به عدسی دوربین و از این تبعیض سخن می‌گویند. از حقایقی که مردم دوست دارند بشنوند و چه خوب است که همه چیز شفاف باشد. درست مثل ابتکار سامانه شفافیت. آنها این را از همه می‌پرسند اما اصلا دوست ندارند کسی این سوال را از خودشان بپرسد!

 

چه بالاتر از اینکه عالی‌ترین مقامات کشورمان، همه ارکان نظام را توصیه به شفاف‌سازی و تلاش برای شفافیت را از توصیه‌های دینی‌مان عنوان کرده‌اند.

 

رسانه ملی باید بر این اساس آینه شفافیت باشد. آنها باید پرسش‌گری کنند و از همه مسئولین اجرایی و قانون‌گذار و ناظر و دیگر سطوح بپرسند و پرسش‌ها را البته شفاف منتشر کنند

 

در کنارش اما خودشان باید به‌قدری شفاف باشند تا کسی وقتی از درآمدهای خود آنها پرسید به لکنت نیفتند. ولی کافی است از مدیران ارشد تلویزیون این سوال را بپرسید: «سلبریتی‌های روی آنتن‌تان چقدر برای هر شب اجرا می‌گیرند؟»، آن وقت یکی گوشی‌اش را جواب نمی‌دهد. یکی می‌گوید بعدا خبرتان می‌کنم. یکی می‌گوید باشد حضوری و بقیه هم از عرفی رایج می‌گویند که معلوم نیست دقیقا دقیقه‌ای چند است. انگار شفافیت خوب است اما فقط برای دیگران!

 

شفاف‌سازی؟ شاید بعدا!

برای تهیه این گزارش، مدیران تلویزیونی اولین کسانی بودند که به سراغ‌شان رفتیم تا درباره ساز و کار تعیین میزان دستمزدهای مجری‌های تلویزیون از آنها سوال کنیم. مجید زین‌العابدین، مدیر سابق شبکه پنج و مدیر فعلی شبکه یک، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم و محمدحسین رنجبران، مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما افرادی بودند که به دفعات با آنها تماس گرفتیم. مدیر شبکه اول که علیرغم پیامکی که برایش ارسال کردیم و معرفی خودمان و سوژه مورد نظرمان علاقه‌ای به پاسخگویی در این مورد نداشت یا شاید پاسخی در این‌باره پیدا نکرد.

 

محمد احسانی وقتی سوژه‌مان را شنید، گفت دراین‌باره تلفنی پاسخ نمی‌دهد و در مقابل درخواست ما برای تعیین زمانی برای مصاحبه حضوری، متاسفانه تماس تلفنی را قطع کرد و محمدحسین رنجبران هم که مدت‌هاست تمایلی به پاسخگویی در هیچ زمینه‌ای ندارد، در مقابل تماس‌ها و پیامک‌های خبرنگار خبرآنلاین، خواست تا سوژه موردنظر را پیامک کنیم و بعد لزومی به پاسخگویی ندید و ترجیح داد سکوت اختیار کند!

 

البته این اولین بار نیست که مدیران تلویزیون علاقه‌ای به پاسخ دادن به سوال رسانه‌ها ندارند و دور از دسترس بودن همیشه شاخصه مهم آنها بوده است. این سوژه هم اولین سوژه‌ای نیست که مدیران تلویزیون در مقابل آن سکوت می‌کنند، هرچند می‌توانستند به راحتی و با پاسخ دادن به یک سوال به بسیاری از شایعات در زمینه پرداخت دستمزدهای نجومی در تلویزیون پایان دهند؛ هرچند این اتفاق این‌بار که رخ نداد. شاید بعدا اتفاقات بهتری بیفتد.

 

۲۵۰هزارتومان برای هر ساعت!؟

اما آیا می‌توان رقم دقیقی برای دستمزد مجری‌های تلویزیون اعلام کرد؟ آنها که بیشتر آنتن دارند و کمتر می‌گیرند و آنها که کمتر آنتن دارند اما رقم‌های درشت‌تری برای دریافتی‌هایشان در فضای مجازی منتشر شده است. طبیعتا تفاوت سلبریتی‌ای که مخاطب خاص خودش را دارد با مجری‌های معمول تلویزیون می‌تواند از زمین تا آسمان باشد اما اینکه چه کسی چقدر بگیرد را چه کسی مشخص می‌کند؟

 

محمدحسین رضوی، تهیه‌کننده برنامه‌ «پنج ستاره» با اجرای حمید گودرزی، درباره سازوکار پرداخت دستمزد به مجری‌ها می‌گوید: «تلویزیون برای پرداخت دستمزد مجری‌ها دو شیوه دارد. شیوه کدی که تلویزیون به نیابت از تهیه‌کننده دستمزد مجری را پرداخت می‌کند و شیوه دقیقه‌ای که دستمزد عوامل تقسیم می‌شود و دراختیار تهیه‌کننده قرار می‌گیرد تا به آنها پرداخت کنند.»

 

رضوی در واکنش به این پرسش که رقم‌های بالای پرداختی به مجریان از کجا می‌آید، پاسخ می‌دهد: «در مجری‌ها هم استثنائاتی وجود دارد ولی در ۹۰درصد موارد دستمزدها به صورت کدی پرداخت می‌شود. مثلا حمید گودرزی با ما قرارداد دارد ولی طبق برآوردی که در جلسه اولیه انجام می‌گیرد، دستمزد او تعیین می‌شود و از سوی تلویزیون به او پرداخت می‌شود.»

 

او درباره رقم نرمال دریافتی مجری‌های تلویزیون توضیح می‌دهد: «به طور نرمال مجری‌ها برای  اجرای یک برنامه زنده ۶۰ دقیقه‌ای، ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزارتومان دریافت می‌کنند. این درباره مجریانی است که در سامانه مجری‌های تلویزیون ثبت شده‌اند.»

 

مجریان صدا و سیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

صحبت‌های رضوی را یکی از مجری‌های تلویزیون که علاقه‌ای نداشت، نامش ذکر شود، این‌طور تایید می‌کند: «درباره برنامه‌هایی که اسپانسر ندارند رقم دریافتی مجری در همین حدود است. همین الان من برنامه‌ای روی آنتن دارم که برای اجرای هر قسمتش ۲۰۰هزارتومان دریافت می‌کنم. اما برنامه‌هایی که اسپانسر دارند اصلا این حرف‌ها نیست. مثلا من شنیده‌ام که مجری‌های مطرحی مثل احسان علیخانی و رضا رشیدپور یا حتی عادل فردوسی‌پور که خودشان هم تهیه‌کننده هستند و هم اجرا می‌کنند، برای برنامه خودشان اسپانسر می‌آورند و علاوه بر دستمزد معمول اجرا، از رقم پرداختی اسپانسر به تلویزیون هم درصدی برمی‌دارند که رقم کمی هم نمی‌شود.»

 

مورد متفاوت مجری - تهیه‌کننده

در مورد مجری تهیه‌کننده‌ها، آگاهی از رقم خالص دریافتی‌شان امکان‌پذیر نیست. مثلا هیچ‌وقت کسی رقمی قطعی برای درآمد عادل فردوسی‌پور از برنامه «نود» یا احسان علیخانی از «ماه عسل» اعلام نکرده است؛ برنامه‌هایی که سال‌هاست پخش می‌شوند و همیشه هم بیشترین آمار مخاطب و بالتبع بیشترین و بهترین درخواست‌ها برای اسپانسرینگ را داشته‌اند.

 

البته برای مثال احسان علیخانی یکی دوبار در برنامه‌های مختلف به درآمدش از «ماه عسل» اشاره کرده است. همین چند ماه پیش هم که ماجراهای موسسه ثامن پیش آمده بود، او در برنامه «حالا خورشید»، یک سری عدد و رقم مبهم برای دفاع از خود عنوان کرد که هیچ‌ نقطه تاریکی را در این زمینه روشن نکرد. یا مثلا عادل فردوسی‌پور یک بار در اوایل دهه ۹۰ رقم درآمدش از برنامه «نود» را یک و نیم میلیون تومان در ماه اعلام کرده بود که البته برای امروز، هیچ رقم دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

 

تمایل مجری‌هایی که در تلویزیون ستاره می‌شوند به تهیه‌کنندگی برنامه‌های خودشان، نشان می‌دهد رقم‌ها قطعا آنقدری جذاب است که مجری‌ها علاوه بر اجرا که باید تمرکز خود را روی آن بگذارند به تهیه‌کنندگی که اتفاقا بسیار پرزحمت هم هست ورود می‌کنند و دیگر حاضر به اجرای برنامه‌هایی که دیگری تهیه‌کننده‌اش باشد، نیستند.

 

مجریان صدا و سیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

اسپانسرهای رنگارنگ تلویزیون و سلبریتی‌های تازه‌وارد!

این روزها کنترل تلویزیون را که به دست بگیری و هر شبکه‌ای را انتخاب کنی، یک بازیگر شیک می‌بینی که رو به دوربین ایستاده و یک اپلیکیشن خاص را تبلیغ می‌کند یا از بیننده‌ها می‌خواهد ستاره... مربع را بگیرند و کلی جایزه برنده شوند! درباره این اسپانسرهای جدید که رقابتی سخت با یکدیگر دارند و هر بار اتفاقی تازه را در این رسانه رقم می‌زنند و کم مانده تام کروز و برد پیت را برای اجرا در تلویزیون ایران بیاورند، بحث و گفت‌وگو بسیار است؛ مثل این‌که از کجا پیدایشان شد و تلویزیون را قرق کردند و معادلات بسیاری را در این رسانه به هم زدند.

 

مثلا فکرش را بکنید اگر اسپانسری در کار نبود، چقدر ممکن بود محمدرضا گلزار روی آنتن تلویزیون بیاید؛ بازیگری که ده سالی بود حتی گفته می‌شد ممنوع‌التصویر است. گلزار به لطف همین اسپانسرها حالا هفته‌هاست برنامه‌ای را اجرا می‌کند و در آن رخ به رخ با بیننده صحبت می‌کند و تصویرش در نماهای مختلف روی آنتن می‌رود. اما نکته‌ای که درباره این هنرپیشه گران سینما وجود دارد و از پیش از روی آنتن رفتن «برنده باش» بارها و بارها به آن پرداخته شده، رقم دستمزدش برای این اجرای تلویزیونی است.

 

یک بار گفتند او ۱۵ میلیارد تومان گرفته، بار دیگر یک تهیه‌کننده تلویزیونی رقم دستمزدش را هشت و نیم میلیاردتومان اعلام کرد و یک بار هم یک رسانه در گزارشی نوشته بود که او در سود خالصی که از طریق فروش سوالات در اپلیکیشن برنامه به جیب اسپانسرها می‌رود، سهیم است. هاشم رضایت اما تمام این رقم‌ها را تکذیب می‌کند. او که پیش از «برنده باش»، برنامه «دورهمی» را با اجرای مهران مدیری برای تلویزیون تهیه کرده بود، می‌گوید: «تا الان که ما با اسپانسرها صحبت کردیم هنوز اپلیکیشن «برنده باش» به درآمدزایی نرسیده که بخواهد سودی هم به گلزار بدهد.»

 

مجریان صدا و سیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این تهیه‌کننده البته درباره رقم دقیق دستمزد سلبریتی‌ها برای اجرا در تلویزیون به سوالات ما پاسخ نمی‌دهد و تنها به تکذیب رقم‌ها بسنده می‌کند. مثلا این‌که «هشت و نیم میلیارد از اساس غلط است. دوستان رسانه‌ای می‌توانند هر رقمی که دوست داشتند بگویند. مثل اینکه یک بار مهران مدیری در پاسخ به چنین موضوعی گفت اصلا شما بگویید من صدمیلیون برای هر شب اجرا می‌گیرم!»

 

هاشم رضایت در این زمینه به دفاع از تلویزیون می‌پردازد و می‌گوید: «پرداخت تلویزیون به مجری‌ها و بازیگرهایی که وارد کار اجرا می‌شوند، متعادل است. اتفاقا در خارج از تلویزیون است که رقم‌های نجومی می‌دهند. صداوسیما در مقابل پرداخت‌های نجومی مقاومت می‌کند و اجازه نمی‌دهد بالاتر از نُرمی که در نظر دارد رقمی پرداخت شود.»

 

با این شرایط، به نظر می‌رسد تا زمانی که قراردادها و ساز و کار حضور اسپانسرها در صدا و سیما شفاف نباشد، نمی‌توان به مشخص شدن میزان حقوق مجریان هم امیدی داشت.

 

فاطمه پاقلعه‌نژاد

 

khabaronline.ir
  • 14
  • 7
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش