به گزارش عصر ایران، علی فروغی مدیر جوان شبکه ۳ سیما در برنامه «حالا خورشید» در جواب پرسش احتمال پخش مجدد برنامه ۷۷ (برنامهای تخصصی با محوریت سینما) اعلام کرد: « از اواسط دی و یک ماه قبل از جشن سینمای ایران (جشنواره فجر) روی آنتن خواهیم داشت و بهروز افخمی با انرژی کار را پیش میبرد و یک ۷ جدی خواهیم داشت. »
برنامه ۷ از ابتدای شروع به کارش تا به امروز چند بار دچار تغییر شده است ابتدا با فریدون جیرانی شروع بکار کرد و بعد از او محمود گبرلو سکان آن را در دست گرفت و بعد از گبرلو، بهروز افخمی عهده دار آن شد و سال گذشته فقط ۱۰ روز همزمان با جشنواره فجر پخش شد که رضا رشیدپور آنرا اجرا کرد و بعد از آن اگر چه اسامی مختلفی برای سری جدید برنامه ۷ مطرح شد (مانند: علیرضا رئیسیان، محمدحسین لطیفی، مهدی کرمپور و…. ) عاقبت به اینجا رسیده است که دوباره بهروز افخمی مجری آن باشد.
گرچه برنامه «هفت» بویژه در دو سال اخیر از اهداف اولیه و فلسفه وجودیاش فاصله گرفته و به تریبونی علیه سینما تبدیل شده بود اما تعطیلی تنها برنامه سینمایی تلویزیون (در آنزمان) هم خبری امیدوارکننده برای اهالی سینما نبود با وجود این انتظار این بود که این تعطیلی کوتاه مدت فرصتی برای بازاندیشی درباره اهداف و سیاستهای این برنامه باشد و علاقهمندان سینما شاهد همان برنامهای باشند که از پاییز سال ۸۸ که زمزمههای ساخت آن مطرح شد منتظرش بودند؛ برنامهای تحلیلی، خبری و البته انتقادی برای بیان دغدغههای سینمای ایران.
شاخصههایی که شاید بتوان رگههایی از آن را در سری اول این برنامه با اجرای فریدون جیرانی جستوجو کرد؛ فیلمساز و منتقد سینما که با وجود نظرات متفاوتی که نسبت به حضورش و اجرای این برنامه داشت در مقام سردبیر و مجری این برنامه توانست در حد امکان از برنامه تک صدایی فاصله بگیرد اما به دلایل مختلف و اغلب سیاسی بهطور ناگهانی تیم مدیریتی این برنامه تغییر کرد و در اردیبهشت ماه سال ۹۱ فریدون جیرانی که از اردیبهشت سال ۸۸ سکان هدایت این برنامه را به عهده داشت با یک ساعت تأخیر برنامه آخرش را روی آنتن برد و کنایههایی را هم به مدیران تلویزیون مطرح کرد.
بعد از خداحافظی جیرانی، اجرای برنامه «هفت» به محمود گبرلو رسید؛ دورانی خنثی و کم تأثیر. خرداد سال ۹۴ مدیران تلویزیون بار دیگر به بهانه تراکم برنامههای مناسبتی پخش این برنامه را متوقف کردند تا بیشتر درباره ترکیب این برنامه و نحوه اجرای آن فکر کنند. به فاصله کمتر از ۴ ماه سری سوم این برنامه با اجرای بهروز افخمی آغاز شد.
افخمی با وجود داشتن کارنامه کاری و سواد سینمایی اما برنامهای با رویکرد کاملاً سیاسی را روی آنتن تلویزیون برد. و از ابتدا با شعار نجات سینمای ایران و پخش چند برنامه درباره چگونگی پذیرش این برنامه و مصاحبه با مدیران صدا و سیما و ... از همان ابتدا نشان داد که بیشتر از نجات سینمای ایران به فکر مشروعیت بخشیدن به حضور خودش در این برنامه است.
از آخرین برنامه اجرا شده توسط بهروز افخمی حدود ۱ سال و نیم گذشته است اما پاسخ مدیران تلویزیون درباره علت طولانی شدن تعطیلی که قرار بود کوتاه مدت باشد، سکوت بوده و در ایام نزدیک به جشنواره فیلم فجر سال گذشته، رضا رشید پور برای همان مدت جشنواره مجری برنامه ۷ بود که آنهم با نقد و بحث فراوان همراه شد.
حال باید به مدیران تلویزیون گفت که اجرای دوباره برنامه ۷ توسط بهروز افخمی یک حرکت رو به عقب است زیرا که در دوره او به دلیل جهت گیریهای سیاسی و برخورد کاملا سلیقهای او با فیلمها ضعیفترین دوره برنامه ۷ را شاهد بودیم برنامهای که هدف و استراتژی مشخصی نداشت، گاهی اوقات به یک نوع گپ و گفت افخمی با دوستان و هم نظرانش شبیه می شد و گاهی اوقات به یک کلاس درس برای هنرجویان تازه کار عاشق سینما (افخمی با یک دوست یا همکار می نشست و بخشهایی از فیلم مورد علاقه خود را پخش کرده و درباره تعلق خاطرخود به آن صحنه حرف می زد!)
در بخش نقد فیلم هم با ثابت بودن حضور مسعود فراستی و تک بعدی بودن نگاه و نقد او عملا با مقوله نقد فیلم طرف نبودیم بلکه فقط همیشه منتقدی حضور داشت که با یک چوب تمام فیلمها را می نواخت.
اتفاقا در برنامه ۷ بالا بردن سطح نقد فیلم باید نقش اساسی داشته باشد تا درک و مفاهمه مابین فیلمساز و منتقد به سطح بالاتری ارتقا یابد و سوءتفاهم بین اهالی سینما و جامعه منتقدان را بر طرف کند نه اینکه باعث شود این جدایی و مجادله بیشتر و عمیقتر گردد.
احمد طالبی نژاد در واکنش به این تصمیم مدیر جوان شبکه ۳ نوشت: « دوره بهروز افخمی اما دوره چندان موفقی نبود چرا که اصولاً هیچ چیز از نگاه او جدی نیست، حتی سینما و زندگی. در پاسخ به چندین بار دعوت افخمی از من برای حضور در برنامه، وقتی شرط گذاشتم به برنامهای که مسعود فراستی حضور داشته باشد نمیروم، پاسخاش این بود که فراستی را با هدف نگاه نقادانه به برنامه دعوت نمیکند و هدفش استفاده از موقعیت او برای ایجاد جنجال و تنش در برنامه است.
بر این اساس افخمی هر برنامهای که بسازد میتواند جنجالآفرین باشد اما فرهنگساز نخواهد بود! در حالی که جهت برنامه هفت باید رشد و ارتقای سلیقه مردم نسبت به فیلم و سینما باشد. افخمی به تبع مسعود فراستی که خط اصلی برنامه را تعیین میکند مردم را از سینما منزجر میکند و از این تنور آبی برای سینما گرم نخواهد شد.»
برنامه هفت برنامهای تخصصی درباره هنر هفتم است و بهترین اتفاق آنست که یک مجله تصویری متنوع باشد با شیوه درست خبررسانی مستقیم و شنیدنی و تحلیلهای بیطرفانه، و برنامهای مرجع باشد برای ارائه نظریات متفاوت سینمایی بدون اینکه از زاویه نگاه خاصی برخوردار باشد. (برنامهای مانند ۹۰ اما سینمایی) راستی خود برنامه ۹۰ ادامه خواهد داشت؟!
نهال موسوی
- 10
- 8