دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۷:۴۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۳۶۵۲
رادیو و تلویزیون

افزایش دایره اختیارات اسپانسرها در صدا و سیما

صدا و سیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

چند سال پیش اگر شبکه های ماهواره را بالا و پایین می کردی و فیلمی توجهت را جلب می‌کرد، ممکن بود تماشای یک فیلم دو ساعته گاهی تا ۵ یا ۶ ساعت طول بکشد، از بس تبلیغات ترک اعتیاد، داروی تقویت قوای جنسی و افزایش قد، وسطش به خورد مخاطب می دادند. در بسیاری مواقع مردم حاضر بودند قید فیلم را بزنند تا از شر تبلیغات اعصاب خردکن راحت شوند. اگر هم پیام نارضایتی از مخاطبان دریافت می‌کردند، توجیه شان تنها یک چیز بود؛ "برای بقای شبکه های مان نیاز داریم تبلیغ بگیریم و با پولش، حیات مان روی آنتن را تمدید کنیم" اما کمتر کسی فکرش را می کرد پای تبلیغات آزار دهنده به رسانه ملی ایران هم باز شود.

حساسیتی که دیگر نیست

تا کمتر از یک دهه قبل، تلویزیون حساسیت بسیار زیادی روی بحث تبلیغات داشت و با دقت وسواس گونه ای، محتویات برنامه ها را رصد می‌کرد تا مبادا اسپانسری از تلویزیون و مخاطبان چند دَه میلیونی اش سوءاستفاده کرده و تبلیغات خود را به شکلی آشکارا به نمایش بگذارد اما در چند سال اخیر، قبح ماجرا ریخته و مدیران سازمان صدا و سیما انگار دیگر برای شان اهمیتی ندارد اسپانسرها، تبلیغات را در چشم مخاطب فرو کنند. هنوز هم اگر هنگام تماشای سریال های تلویزیونی، کمی دقت کنید، می بینید در صحنه‌هایی که اتومبیلی در حال حرکت است، لوگویش را شطرنجی کرده اند تا شاید یک وقت مردم متوجه نشوند بازیگران از چه خودروهایی استفاده می کنند و فردایش هجوم ببرند برای خریدش! اما صدا و سیما در عمل، رفتاری مغایر با حفظ شان مهم ترین رسانه کشور دارد. شبکه‌های ماهواره ای روزگاری پر بودند از تبلیغ کرم جانوران مختلفی مثل حلزون و کفش های طبی و لوازم ورزشی برای لاغری. تلویزیون ایران هم شیوه ای سنتی در تبلیغ محصولات داشت که البته کپی ناقص و ابتری بود از تبلیغات خوش آب و رنگ شبکه های ترکیه ای ولی باز هم بر اصولی نسبی استوار بود اما حالا شبکه های تلویزیون را که عوض کنید، کفش «فلان تاک»، ماسک صورت و رنده و خردکن هایی را می بینید که دقیقا با شیوه روایت شبکه های ماهواره ای و در بازه های زمانی طولانی و خسته کننده پخش می شوند.

افزایش دایره اختیارات اسپانسرها

نکته رنج آورتر درباره سیاست های کنونی صدا و سیما، افزایش وسعت دایره اختیارات اسپانسرهایی است که با خود پول می آورند و رسانه ملی هم که با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می کند، تن به هر خواسته ای می دهد، تا جایی که اسپانسرهای متمول در انتخاب مجریان، میهمانان شان و تاسف بارتر این که در محتوای برنامه ها دخالت می کنند و نظر می‌دهند. به طور مثال اسپانسرهای مسابقه «برنده باش» که هیچ گاه به طور دقیق مشخص نشد چه افراد یا ارگانی هستند، اصرار به حضور محمدرضا گلزار در قامت مجری برنامه داشتند و در پایان موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند.

صدا و سیما در خدمت مافیای کنکور

بحث حضور پررنگ برنامه های کمک آموزشی در تلویزیون هم دیگر ماجرای تازه ای نیست، در حال حاضر ۱۳ برنامه آموزشی و مشاوره برای کنکور از صدا و سیما پخش می شود که به طور میانگین، یک ساعت از کنداکتور پخش تلویزیون در هر روز را به خود اختصاص می دهد. یکی از اتهامات بزرگی که به صدا و سیما وارد می‌شود، سود عظیمی است که از «کنکور» می برد و با استفاده از اهرم فشارش نیز اجازه حذف غولِ کهنه آموزشی را نمی دهد. ماجرا وقتی آزاردهنده تر می شود که نیمی از تبلیغات میان برنامه های محبوب مانند سریال ها هم به پخش آیتم هایی با محوریت کلاس ها و کتاب‌های کمک آموزشی اختصاص دارد؛ انتشارات و موسسات مختلف با پرداخت هزینه تبلیغات به صدا و سیما، آنتن را می خرند و هر چه چاپ کرده اند فارغ از کیفیت و اثبات تاثیرش در بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموز، در مقابل چشمان بچه ها و پدران و مادران شان رژه می برند. حالا هم بسته های کمک آموزشی که چند سی دی کنار کتاب در آن گنجانده اند، اضافه شده و صدا و سیما را به تریبونی برای درآمدزایی اسپانسرها تبدیل کرده است.

واکنش دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما

عجیب آن که دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما سعی دارد فشار را از روی رسانه ملی بردارد اما به مشکلات مالی و نرمش سازمان هم اعتراف می کند. محمدحسین صوفی درباره برنامه‌های «اسپانسرمحور» تلویزیون می گوید: «روی همه این برنامه ها نظارت وجود دارد و حتی شورای نظارت بر صداوسیما نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها را مشخص می‌کند اما مشکل عمده سازمان صداوسیما، کمبود اعتبار است. نظر همه بر این است که اگر اعتبارات مکفی در اختیار سازمان صداوسیما قرار بگیرد، نیازی به اسپانسر و برنامه‌های مشارکتی نیست و بستگی به مجلس شورای اسلامی و دولت دارد که متناسب با نیازهای سازمان این اعتبارات را تامین کنند». البته صوفی می پذیرد حضور پررنگ اسپانسرها در برنامه های تلویزیون به اعتبار رسانه ملی صدمه می زند: «کارشناسان، اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران و مسئولان کشوری این را آفت می‌دانند که اعتبارات صداوسیما از طریق اسپانسرها تامین شود اما در حال حاضر چاره‌ای نیست و اگر گشایشی در تامین اعتبار به وجود آید مسئولان سازمان هم علاقه‌مند هستند از حجم این اسپانسرها کم کنند. این یک نقص است که به جای توجه به کیفیت برنامه‌ها، به خواسته اسپانسرها اهمیت داده می‌شود و قرار است نظارت‌ها در این حوزه بیشتر شود تا هم مشکلات کمبود اعتبار تامین شده و هم اهداف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تلویزیون محقق شود».

مهدی فیضی‌صفت

hamdelidaily.ir
  • 14
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش