دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۱:۳۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۶۹۳۷
رادیو و تلویزیون

ذات تبلیغ، اغراق کردن است/ تأثیر آگهی بر روحیه مردم مدنظر شرکت‌های تبلیغاتی نیست

تأثیر آگهی بر روحیه مردم,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

مدتی است که محتوای برخی تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون در رسانه‌ها مورد انتقاد است. مثلاً تبلیغ آدامسی که باعث می‌شود خواب آلودگی از بین برود و برای اینکه به بیننده ثابت کند این قضیه اتفاق می‌افتد، راننده‌ای را نشان می‌دهد که خوابش می‌آید و بعد از خوردن این آدامس خواب از سرش می‌پرد.

 

آن هم به‌خاطر داشتن مقداری کافئین در آدامس که البته به گفته سازندگان آگهی مورد تأیید وزارت بهداشت هم هست. این در حالی است که راهنمایی و رانندگی از مردم بارها درخواست کرده است که به علت آمار بالای تصادفات بر اثر خواب آلودگی از رانندگی در این شرایط خودداری کنند. پیشتر هم تبلیغ کرم حلزون از رسانه ملی مشکل ساز شد. کرمی که ادعا می‌کرد حاوی ماده الاستین است و برای پوست بسیار مفید است در حالی که وزارت بهداشت پس از بررسی کرم متوجه شد که چنین ماده‌ای در آن وجود ندارد.

 

شاید این دست آگهی‌‌ها فقط منحصر به صداوسیما نباشد و حتی در مجلات و روزنامه‌ها هم باشد اما وقتی از رسانه ملی پخش شود در نظر مردم کالایی است بی‌عیب ونقص که می‌توان به آن اعتماد کرد. درست است که آگهی تبلیغات برای رسانه مهم است و حتی برخی از رسانه‌ها حیاتشان فقط به آگهی متکی است، اما چرا رسانه ملی با وجود اینکه بودجه‌اش حتی نسبت به وزارتخانه‌ای مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاتر است و رقمی معادل ۱۵۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، اما به هر نوع آگهی تن می‌دهد؟ تیزرهایی که اگر یک ماه هر شب در یک برنامه خوب و پربیننده تلویزیونی پخش شود رقمی معادل یک میلیارد تومان یا حتی بیشتر برای رسانه ملی سودآوری می‌کند.

 

تعیین‌کننده محتوای تبلیغ، سفارش‌دهنده آگهی است

اما ساخت تیزر با ساخت فیلم و مجوزها و نظارت‌های سفت و سختش کاملاً متفاوت است. امیرحسین رسائل که خود سازنده آگهی تبلیغاتی است، دراین باره می‌گوید: «ما تیزر را بر اساس سفارش مشتری می‌سازیم و یکسری مقررات و قوانینی  را که در آیین‌نامه سازمان آگهی‌های صدا‌وسیماست  هم رعایت می‌کنیم و بعد تیزر را برای تأیید به شورای نظارت در صدا و سیما می‌فرستیم تا با آن آیین نامه مغایرت نداشته باشد. یعنی مثلاً حجاب بازیگران یا مجوزهای لازمی که از وزارت بهداشت یا سایر مراکزی که نیاز است، مشکلی وجود نداشته باشد.»

 

او در خصوص اینکه آیا صدا وسیما تعیین‌کننده محتوای آگهی هاست، می‌گوید: «تعیین‌کننده محتوای تبلیغ کسی است که سفارش آگهی می‌دهد.»

 

تأثیر آگهی بر روحیه مردم مدنظر شرکت‌های تبلیغاتی نیست

مریم قانع کارشناس واحد پخش آگهی‌های بازرگانی شرکت طرح باران سما در پاسخ به اینکه چگونه شرکتشان رقم‌های میلیاردی برای پخش تیزر به صدا وسیما را تأمین می‌کند، می‌گوید:«شرکت ما توان پرداخت چنین رقم‌هایی را ندارد. شرکت‌هایی مثل همراه اول وایرانسل این گونه رقم ها را پرداخت می‌کنند. ما معمولاً واسطه هستیم یعنی مشتری را به صدا وسیما معرفی می‌کنیم و از ۱۰ تا ۲۰ درصد بسته به نوع آگهی از سازمان کارمزد می‌گیریم.»

 

او در مورد ساخت تیزرهای تبلیغاتی شرکتشان می‌گوید: «خودمان بر اساس تجربیاتمان تبلیغ‌ها را می‌سازیم. ما ایده و محتوای تیزر را از مشتری می‌گیریم و اینکه آگهی ما چه تأثیری در روحیه مردم می‌گذارد اصلاً مد نظر ما و نه هر شرکت تبلیغاتی نیست.فقط سعی می‌کنیم مواردی  را که برای سازمان صدا وسیما مهم است رعایت کنیم تا شورای نظارت بدون هیچ ایرادی به ما کد پخش تیزر دهد.»

 

او در خصوص موارد مهم برای شورای نظارت بر تبلیغ صداوسیما تصریح می‌کند: «مثلاً حروف انگلیسی نباید بزرگ‌تر از فارسی باشد. هر نوع ادعایی باید یک نامه رسمی از وزارتخانه یا مراکز معتبر داشته باشد. البته بستگی به نوع آگهی دارد، اگر غذا باشد از معاونت غذا و دارو و....»

 

قانع در خصوص صحت آدامسی که خواب آلودگی را از بین می‌برد، می‌‌گوید:«اینها ثابت شده است. یعنی ثابت شده که درصدی از خواب با کافئین موجود در آدامس از بین رفته است.حرف هایشان نمی‌تواند بی‌پایه و اساس باشد و گرنه صدا و سیما کد پخش نمی‌دهد.»

 

او در مورد تبلیغ‌های ماهواره و فرق آن با صدا وسیما تصریح می‌کند:«بیشتر تبلیغات ماهواره بی‌پایه و اساس است، اما تیزرهای ما صداقت دارد.» وی در پاسخ به اینکه اما همه تیزرها آن‌طور که نشان می‌دهند نیستند و مردم گاهی از خریدشان ناراضی اند، می‌گوید:«پخش تیزر دلیل بر صحت و کاملاً خوب بودن کالا نیست فقط برای این است که در بازار رقابت عقب نیفتند.»

 

ذات تبلیغ، اغراق کردن است

دکتر اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات که خود قبلاً از مدیران بخش خبر صدا وسیما بوده است، در مورد این گونه آگهی‌ها و اینکه چقدر رسانه ملی بر محتوای آگهی‌ها نظارت می‌کند، می‌گوید: «هیچ رسانه‌ای در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند بدون داشتن شورا و ضوابط و شاخص‌هایی که منافع مردم و امنیت ملی را در نظر بگیرد، تبلیغاتی را آماده و منتشر کند. بنابراین نظارت در صداوسیما وجود دارد. شورایی هست که آن را بازبینی می‌کند. حتی شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها و ضوابطی مثل قیمت آگهی‌ها در سایت آگهی‌های بازرگانی صدا و سیما وجود دارد،  اما ذات کار تبلیغ این است که کالایی را بیش از آنچه که جذابیت دارد، نشان می‌دهند و با قیمت کم اما کیفیت و کارایی بالا جلوه می‌دهند و در این زمینه اغراق می‌کنند.»

 

اودر ادامه می‌گوید:«باید سازمان هایی که آگهی بازرگانی پخش می‌کنند، هم منافع خود و هم اقتصاد رسانه و نیز منافع مردم را در نظر بگیرند. قطعاً تبلیغ نیاز است و به تولید کشور و تصمیم‌گیری مردم برای خرید کمک می‌کند. اما مشروط به اینکه آن تبلیغات واقعی باشد، اما سازمان‌های رسانه‌ای و صاحبان کالاها به منافع خود و رسانه بیشتر توجه دارند تا منافع مردم و در نهایت منافع مردم مغفول می‌ماند.»

 

چقدر خوب است که صاحبان کالاها و خدمات به حدی از کیفیت و خودکفایی مالی برسند که مجبور نباشند برای فروش کالاهایشان دروغ بگویند.متأسفانه شبکه‌های مجازی، مجلات، روزنامه‌ها‌ و شبکه‌های ماهواره‌ای بشدت در این زمینه مشکل دارند و هیچ نظارتی بر آنها نمی‌شود. بویژه شبکه‌های ماهواره‌ای که با تلفن‌های چهاررقمی که در داخل ایران شناخته شده‌اند، بدون هیچ مالیاتی این کالاها را معرفی می‌کنند و تأثیر مخرب آگهی‌هایی که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود به مراتب بیشتر از رسانه داخلی است.

 

نصراللهی در ادامه تصریح می‌کند:«لازم است هم دستگاه‌های متولی رسانه در این زمینه حساس باشند و هم دستگاه‌های دیگر مثل وزارت بهداشت آنها هم باید رسانه را رصد کنند و وقتی دیدند کالایی با سلامت مردم در تعارض است ، معرفی کنند و آنها را به دادگاه بکشانند. اگر قانون و مقرراتی هم در این زمینه وجود ندارد هم رسانه‌ها و هم دولت به‌دنبال وضع آن باشند تا آگهی مغایر با سلامت روان و جسم مردم نباشد.رسانه خود نمی‌تواند مرجعی برای تقلبی بودن یا نبودن یک کالا باشد.»

 

 

تردیدی نیست افتادن در دام هرگونه ساده اندیشی و سهل‌انگاری در تولید و پخش برنامه‌ها و نمایش‌های کوتاه تبلیغی و بازرگانی، نشان دهنده خلأ آشکار فکر و اندیشه و تأمل درخور توجه و بی‌برنامگی و افتادن در کج راهه و چه بسا بی‌راهه بی‌برنامگی است. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های افتادن در چنین کج راهه یا بی‌راهه، دور شدن از سیاست‌های کلان کشور در عرصه‌های تولید، خودکفایی، خوداتکایی، حمایت از تولید ملی و پرهیز از روحیه مصرف‌گرایی و وابستگی به واردات کالاهای خارجی است.

 

درحالی که کشور به‌دلیل شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های چند سال اخیر، بیش از پیش نیازمند نوعی ریاضت، صرفه‌جویی و دورشدن از مصرف‌گرایی است، تلویزیون به‌عنوان یک رسانه رسمی، در مسیر دیگری حرکت می‌کند. فضای کارهای تبلیغی تلویزیون، زمانی به اوج تناقض نمایی خود نزدیک می‌شود که تبلیغات ، مخاطبان کودک ونوجوان خود را نشانه می‌گیرد! یعنی درست در حالی که می‌دانیم، انجام کارهای فرهنگی- هنری برای کودکان و نوجوانان در هر شکل و قالبی نیاز به شناخت دقیق ویژگی‌های جسمی، عاطفی و روحی آنان دارد، بی‌تأمل، به دنیای ذهنی و فضای پاک و بی‌آلایش عاطفی - روانی آنان نزدیک می‌شویم وناخواسته از زودباوری‌ها، کم تجربگی‌ها و حتی سهل‌انگاری‌ها و ساده اندیشی‌های این گروه از مخاطبان خود سوء‌استفاده می‌کنیم و به سود حامیان مالی برخی تبلیغات تلویزیونی یا تولید‌کنندگان برخی کالاها و سایر منفعت طلبان و کاسبکاران وابسته به آنان عمل می‌کنیم!

 

iran-newspaper.com
  • 13
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش