سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۵:۴۹ - ۰۵ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۱۳۷۱
رادیو و تلویزیون

مهدی همایونفر:

سریال «مینو» رضایت بیننده را جلب کرده است/ هزینه‌های بسیاری برای ساخت دکور شهر قونیه در منطقه شهریار کردیم

مهدی همایونفر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
تهیه‌کننده سریال «مینو» گفت: ابتدا قرار بود تا این سریال در ۳ فصل ساخته شود. فاز اول تا دوران محاصره خرمشهر و فاز دوم برای بازپس‌گیری خرمشهر که حتی متن‌هایش به طور کامل نوشته شده بود، اما متاسفانه تمایلی به تولید ادامه سریال نداشتند.

به گزارش فارس، در این سالها بعد از دوران دفاع مقدس و پایان جنگ تحمیلی سریال، فیلم و آثار نمایشی بسیاری در این ژانر به تصویر کشیده شده است که هر کدام بنا به زاویه دید مؤلفان آن به نوعی متفاوت از دیگری بوده است. حالا تعدادی از این آثار نقش زن‌ها در دوران دفاع مقدس را هدف قرار داده‌اند و حضور پررنگ آنها را در پشت جبهه‌های جنگ را به تصویر کشیده‌اند.

 

قصه سریال «مینو» نیز در دوران قبل از محاصره خرمشهر روایت می‌شود. این سریال جزو همان دسته آثاری است که نقش اصلی آن را زنی به نام مینو بازی می‌کند. زنی پرستار که شرایط پیچیده‌ای دارد و قصه اصلی حول زندگی او می‌چرخد. فضایی که در این سریال پیش چشم مخاطبان قرار گرفته فضایی آشنا است که با حضور بازیگرهای جدید این سریال و همچنین قصه‌ای که تعریف می‌کند کمی از این تکرار فاصله گرفته است.

 

فضایی که پُر از سکانس‌های تلخ و رقت‌بار است و گاها مخاطب را آزار می‌دهد.  «مهدی همایون‌فر» تهیه کننده سریال «مینو» که پیشتر در تولید و ساخت آثار مستند از دوران دفاع مقدس تجربه داشته درباره کمبود بودجه‌ای که در این سریال نیز گریبانشان را گرفته بود، انتخاب بازیگران، کمبود تجهیزات جنگی و ... با ما به گفت‌وگو نشست.

 

**آقای همایون‌فر تا به اینجای پخش، از بازخوردها راضی بوده‌اید؟

- در مجموع این مجموعه تلویزیونی رضایت بیننده را جلب کرده است و البته نقطه عطف قصه در زمان جنگ اتفاق می‌افتد و داستان با محاصره خرمشهر شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

 

** اما تا به اینجای قصه طور دیگری است و آنچه مخاطب با آن ارتباط خوبی گرفته همان داستان ملودرامی است که بین شخصیت‌های اصلی وجود دارد.

 

- بله همین طور است و طبیعتا بهانه اصلی‌مان همین بود که طوری این مثلث عشقی را در قصه بگنجانیم تا بتوانیم داستان اصلی خودمان را بگوییم. یک طرف داستان عماد شخصیت اصالتا ایرانی عراقی است که برای جاسوسی به ایران آمده اما در پوشش تاجری ایرانی در خرمشهر فعالیت دارد و آن طرف بچه‌های شهر هستند که رضا نماد مردم شهر است و بار اصلی بر دوش او است و هر چه جلوتر می‌رویم تکاورهای ارتش و بچه‌های سپاه را می‌بینیم. همین الان هم شخصیت مهدی که از بچه‌های پاسدار است که گهگاه در سکانس‌ها رفت و آمد دارد و مشخص شده که از بچه‌های سپاه است.

 

** از این به بعد مخاطب شاهد اتفاق‌های جدیدی خواهد بود؟

- این مثلثی که الان داریم رضا، مینو و عماد تا پایان قصه ادامه خواهد داشت و عماد نیز تا آخر و با اینکه جنگ شروع می‌شود در خرمشهر می‌ماند.

 

**  طرح مینو از ابتدا تا به مرحله اجرا رسید چقدر تغییر کرد؟

- تغییرات زیادی داشتیم اما آنچه برایمان به عنوان هدف مشخص بود نشان دادن مقاومت مردم خرمشهر بود و خرمشهر از معدود شهرهایی بوده که در همان روزهای ابتدایی جنگ، مردم نیز در کنار نیروهای نظامی می‌جنگیدند و همچنین از مناطق معدودی است که زن‌ها نیز در کنار مردانشان می‌جنگیدند و مقاومت خود را نشان می‌دادند. مسئله ما این بود که حضور خانم‌ها را در صحنه مستقیم نبرد نشان دهیم و بعد از این کم کم داستان شکل گرفت.

 

شاید نزدیک به یکسال طول کشید تا بتوانیم به شکلی که امروز شما می‌بینید برسیم و قهرمان‌ اصلی‌‌مان خانمی شود که به خاطر شغلش در شهر بماند. گرچه خیلی از خانم‌ها در شهر ماندند، اما برخی از مشاغل اجازه نداشتند که در آن شرایط شهر را ترک کنند چراکه به حضورشان نیاز داشتند. دو سال تحقیق‌های ما طول کشید و تمام سال ۹۵ را روی این متن کار می‌کردیم. اواخر سال ۹۵ متن‌ها تمام شد و در سال ۹۶ کار را کلید زدیم.

 

مهدی همایونفر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

** شما عامدانه برای مینو که شخصیت اصلی‌تان بود، شغل پرستاری را انتخاب کردید؟

- بله، می‌خواستیم یک زن پرستار قصه ما باشد تا در ادامه مخاطب نگوید چرا این زن شهر را ترک نمی‌کند؟

 

** در مدت زمانی که تصویربرداری‌ انجام می‌شد، تجهیزات جنگی را به راحتی فراهم کردید؟

- در کل تولید کارهایی در ژانر دفاع مقدس به این خاطر که با تجهیزات نظامی سر و کار دارد کار راحتی نیست. سکانس‌های انفجار، بمب‌گذاری و ... همه با استفاده از این تجهیزات انجام شد، اما طبیعتا کار دفاع مقدسی پیچیده‌تر از کارهای آپارتمانی است. در مجموع هم روایت فتح و هم سازمن اوج از ما حمایت کردند تا به مطلوبمان برسیم. ضمن اینکه در مقطعی که ما داشتیم سریال مینو را می‌ساختیم اولویت سازمان اوج روی کارهای سینمایی (تنگه ابوقریب و به وقت شام) و رساندن آنها به جشنواره فیلم فجر بود و به دو دلیل به نظر می‌رسید که انگیزه‌ زیادی برای تولید سریال ما ندارند و سینمایی‌ها مهم‌تر است یکی از اینها وجود کارگردان جوان ما بود که کسی فکر نمی‌کرد آقای پوروزیری بتواند «مینو» را به این خوبی کارگردانی کند و دیگری اینکه اولویتشان کار سینمایی بود.

 

** و این ماجرا در مورد انتخاب بازیگران سریال نیز مصداق داشت؟

-همانطور که اشاره کردم همزمان با ما دو کار سینمایی در سازمان اوج ساخته می‌شد که باید بگویم که ما نصف هزینه‌های تنگه ابوقریب را هم نکردیم و بودجه بیشتری نداشتیم تا بتوانیم از بازیگران صاحب نام استفاده کنیم. در هر حال خوشحالیم که بازیگران‌مان همگی حرفه‌ای هستند و در جایگاه خودشان بسیار خوب بازی کردند و همه اینها جز با حمایت و اعتماد و تلاش آقای پور وزیری ممکن نبود.

 

** در این یک سالی که مشغول تحقیق بودید از چه منابعی کمک گرفتید؟

-یکی از منابع ما میدانی بود و از طریق روایت فتح با خیلی از خانم‌ها و آقایانی که خودشان در روزهای جنگ در خرمشهر حضور داشتند و درگیر جنگ بودند گفت‌وگو کردیم. همانطور که می‌دانید در زمان جنگ خرمشهر ۱۳ رزمنده خانم داشتیم که همه آنها با اسلحه می‌جنگیدند. ما در گذشته برای روایت فتح مستندهایی ساخته بودیم و در همان زمان با این افراد آشنا شده بودیم و تصویرهایی از همه آنها در اختیار داشتیم و این منابع اولیه ما را در شکل گرفتن داستان به طور واقعی و حقیقی خیلی کمک کرد.

 

**ولی در حالی که سریال روایتگر جنگ است، اما ریتم سریال خیلی کند پیش می‌رود.

- ما به متن‌هایمان پای‌بند بودیم و شاید یکی از ویژگی‌هایی که متن داشت همین بود که قصه‌ها به کندی پیش می‌رفت و از طرفی اصرار کارگردان بود که بازیگرها در نقش‌هایشان جا بیفتند و مخاطب نیز اینکه کار ما خانوادگی است را بپذیرد، چراکه وقتی وارد سکانس‌های جنگ می‌شویم دیگر فرصتی نیست که مخاطب بخواهد شخصیت‌ها را بشناسد و در اصل خواست کارگردان بوده که ریتم به کندی پیش رود. ناگفته نماند هر چه به سمت فضای جنگ می‌رویم ریتم‌مان تندتر می‌شود.

 

مهدی همایونفر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

** پایان‌بندی سریال به گونه‌ای است که بتوانید ادامه آن را نیز بسازید؟

- از ابتدا قرار بود تا این سریال در سه فصل ساخته شود. فاز اول تا دوران محاصره خرمشهر، فاز دوم برای باز پس گیری خرمشهر که حتی متن‌هایش هم به طور کامل به نگارش درآمده بود، اما متاسفانه نه سازمان صداوسیما و نه سازمان اوج هیچ کدام تمایلی به تولید ادامه سریال مینو نداشتند. حتی برای فاز دوم مسجد جامع خرمشهر را در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساختیم که متاسفانه به دلیل عدم حمایت از این سریال و اینکه طبق برنامه‌ریزی‌هایمان هنوز کامل نشده بود، نتوانستیم از آن برای فصل اول سریال نیز استفاده کنیم. لازم می‌دانم در اینجا اشاره‌ای به تخریب لوکیشن‌های سریال مینو کنم. واقعا نمی‌دانم چه دلیلی پشت این کار بود و به نظرم به کوتاهی نگاه مسئولین فرهنگی هنری برمی‌گردد.

 

** گویا برای فاز دوم سریال «جلال الدین» هم که فاز اول آن در سال ۹۳ پخش شد، دکورهایی ساخته بودید. سرنوشت آنها به کجا رسید؟

- ما هزینه‌های بسیاری برای ساخت دکور شهر قونیه در منطقه شهریار کردیم و سریال آماده بود تا تصویربرداری را آغاز کنیم که متاسفانه سازمان صداوسیما کار را متوقف کرد.

 

** نام سریال شما نیز در مرحله پخش تغییر یافت.

- اوایل نام سریال ما آشوب بود اما یکی از دوستان کاری را با این عنوان برای شبکه نمایش خانگی ساخته بود و این هم نامی باعث شد تا نام سریال را تغییر دهیم. نام مینو را پیشنهاد دادیم که در ابتدا موافقت نشد اما در ادامه موافقت کردند که با کار همخوانی دارد.

 

مهدی همایونفر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

سریال «مینو» به کارگردانی امیر مهدی پور وزیری و تهیه کنندگی مهدی همایونفر هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود. در این سریال سیاوش طهمورث، محمود پاک نیت، پروانه معصومی، سلمان فرخنده، عباس غزالی، مهدیه نساج و .. به ایفای نقش پرداختند.

 

  • 10
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش