چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۴۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۲۲۶۵
رادیو و تلویزیون

بازیگر حضرت موسی(ع) باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

سریال موسی (ع),اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
جمال شورجه همزمان با سالروز درگذشت فرج‌الله سلحشور، از جزییات و آخرین مراحل ساخت این سریال سخن گفت.

مرحوم فرج‌الله سلحشور که کارگردانی آثار تاریخی مانند «یوسف پیامبر (ع)» و «مردان آنجلس» را در کارنامه خود داشت، فیلمنامه سریال «موسی (ع)» را به نگارش درآورد و قرار بود آن را کارگردانی کند اما هشتم اسفند ماه سال ۹۴ درگذشت و فرصت تولید این سریال را پیدا نکرد. پس از مدتی، کارگردانی سریال موسی (ع) به جمال شورجه سپرده شد تا پیش تولید آن از اواخر آذر ماه امسال آغاز شود.

جمال شورجه، کارگردان سریال «موسی (ع)» که به هنگام ساخت سریال یوسف پیامبر (ع) هم همراه سلحشور بود، در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضبط این سریال با فرمت جدید ۸k به جای hd گفت: فیلمبرداری، نوع حساسیت دوربین و مباحثی از این دست کاملاً فنی است و به نظرم طرح این موضوع زود است، زیرا در ابتدای کار هستیم. مسؤول امور فیلمبرداری حتماً باید روی این موضوع نظر بدهد و بفهمیم که آیا دوربین ۸k و سیستم مونتاژ ۸k داریم که وارد کنیم؟ همچنین باید بدانیم برای پخش سریالی با این کیفیت تصویری ظرفیت وجود دارد و صداگذاری آن چگونه است. در واقع باید مسؤول امور فنی و مدیر گروه تصویربرداری انتخاب شوند و با هم درباره این موارد مذاکره کنیم. همچنین باید مشاهده کرد که چه ظرفیتی با فرمت ۸k به سریال اضافه می‌شود و چه کمبود و نواقصی در آن وجود دارد و چه بار هزینه‌ای را می‌تواند به کار تحمیل کند. همه این موارد باید بررسی شود و بعد نظر بدهند.

او ادامه داد: برای تصویربرداری این سریال با آقای تورج منصوری صحبت‌های اولیه انجام شده و ممکن است مجید میر فخرایی هم طراحی صحنه و طراحی هنری کل پروژه را برعهده بگیرد؛ البته فقط صحبت کلی با این دوستان شده و زمانی جدی می‌شود که با آن‌ها قرارداد ببندیم اما هنوز به مرحله قرارداد وارد نشده‌ایم.

شورجه درباره بازیگر حضرت موسی (ع) بیان کرد: بازیگر اصلی حضرت موسی (ع) هنوز انتخاب نشده است و برای انتخاب این نقش بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون را مدنظر ندارم و دنبال چهره جدیدی برای این کار هستیم. حضرت موسی (ع) به لحاظ فیزیکی و جذبه چهره شاخصی بود و فردی که نقش او را ایفا می‌کند باید هم توانایی بازیگری و هم درک و فهم این شخصیت را داشته باشد و خود را به این شخصیت نزدیک کند. در واقع بازیگر این نقش باید بالای ۱۹۰ سانتی متر قد، اندام مناسب و تنومند و چهره جذاب داشته باشد بنابراین باید بگردیم و این شخصیت را پیدا کنیم.

وی درباره اینکه آیا از لوکیشن و بازیگران خارجی در این سریال استفاده خواهند کرد؟ گفت: هنوز معلوم نیست که از لوکیشن خارجی استفاده کنیم؛ زیرا ظرفیت داخل ایران جواب می‌دهد که کل پروژه را در داخل کشور تصویربرداری کنیم اما ممکن است با استفاده از لوکیشن خارجی ظرفیت‌هایی به سریال اضافه شود. البته بعداً در این زمینه باید تصمیم گرفته شود. همچنین شاید در «موسی (ع)» از بازیگران خارجی استفاده کنیم که البته باید جلو برویم و ببینیم که نگاه بین‌المللی به این سریال داریم یا سرمایه گذاران خارجی جذب پروژه می‌شوند؟ در نهایت پس از بررسی این موارد، تصمیم می‌گیریم.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به شرایط حضور بازیگران خارجی در ایران گفت: برای آمدن یک بازیگر از خارج کشور شاید ناگزیر شویم در یک محدوده زمانی کوتاه او را به کشوری مثل لبنان دعوت کنیم و تصویربرداری مربوط به او را به مدت یک ماه انجام دهیم تا آن بازیگر بتواند برگردد. در این صورت باید لوکیشن را هم از آن کشور انتخاب کنیم زیرا ممکن است بازیگران خارجی برای حضور در ایران محدودیتی داشته باشند.

او با بیان اینکه فیلمنامه سریال «موسی (ع)» که توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور به نگارش درآمده، تغییر زیادی نکرده و فقط تا حدی کوتاه شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات شورای طرح و برنامه تلویزیون این بود که فیلمنامه بسیار طولانی بود یعنی ۷۲ قسمت و در نهایت از آقای سعید بهمن پور دعوت کردیم که مطابق با سلیقه و پیشنهاد شورای طرح و برنامه فیلمنامه را کوتاه کند و به آن سر و شکلی دهد اما قصه و شروع داستان همانی است که مرحوم سلحشور نوشته و قرار است بین ۵۲ تا ۵۵ قسمت باشد.

شورجه خاطرنشان کرد: ما چندین سال برای سریال موسی (ع) رایزنی کردیم و خصوصاً ما در مرحله پیش تولید هر ماه چند دکور داخلی یا خارجی داریم و همچنین به دوخت و دوز لباس و مجسمه‌سازی و … نیازمندیم. بنابراین مرحله پیش تولید سریال «موسی (ع)» سنگین است و نیروهایی در این سریال همکاری دارند که به بودجه بیشتری نیاز داریم و سیما هر چقدر بودجه بیشتری بدهد و به همان نسبت کار جلو می‌رود.

این کارگردان سینما و تلویزیون بیان کرد: ما اگر طبق همان مذاکرات سال گذشته به جمع‌بندی می‌رسیدیم، در حال حاضر در مرحله فیلمبرداری قرار داشتیم؛ البته ما پیش بینی کرده بودیم یک سال مرحله پیش تولید سریال طول می‌کشد اما باز پیش بینی می‌کنیم اگر بعد از حدود هشت ماه بتوانیم چند لوکیشن را آماده کنیم، تصویربرداری را آغاز خواهیم کرد البته اگر مانعی مثل بودجه و مشکلات دیگر وجود نداشته باشد. همچنین بلافاصله همزمان با تصویربرداری هم ساخت و ساز دکور برای صحنه‌های بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.

او با بیان اینکه لوکیشن اصلی سریال در شهرک دفاع مقدس است، تصریح کرد: شهر رامسس محل تولد حضرت موسی (ع) و تاج و تخت فرعون است که زمان تولید سریال حضرت یوسف (ع) در این شهرک دکور ساخته شده بود. البته در حال حاضر این دکور در شهرک دفاع مقدس ۲۰ درصد از کار ما را جواب می‌دهد و ۷۰ یا ۸۰ درصد باید اضافه شود. بخشی هم به ساخت و ساز جلوه‌های ویژه اختصاص دارد که آن‌ها هم برنامه ریزی خاص خود را دارند. اگر با برنامه ریزی خوبی پیش برویم در نیمه دوم سال آینده تصویربرداری را شروع می‌کنیم.

کارگردان سریال «موسی (ع)» در پایان گفت: از قرآن پژوهان و مفسران قرآن برای نگارش متن این سریال استفاده شده و چندین مفسر در زمان نگارش فیلمنامه با مرحوم سلحشور همکاری داشتند. بازنویسی فیملنامه هم توسط سعید بهمن پور که خود روحانی است و کاملاً به زندگی حضرت موسی (ع) و روایات تسلط دارد، انجام شده است.

  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش