یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۷:۱۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۳۷۷۰
رادیو و تلویزیون

تمام جنجال‌های جشنواره جام‌جم، از پست تنابنده تا قهر دور‌همی‌ها

جشنواره جام‌جم,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این روزها جشنواره جام‌جم در تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی ترند شده. جنجالی پردامنه‌تر از تقریبا اغلب موارد جنجالی و بحرانی صداوسیما در سال‌های اخیر که در بدترین شرایط نیز همیشه یک گروه را شاکی می‌کرد و گروهی دیگر را شادمان و راضی. اما این‌بار اتفاقی که رخ داده، چپ و راست و میانه نمی‌شناسد و اعتماد عمومی را مخدوش کرده. جنجالی که باعث شده برای- شاید- نخستین‌بار همزمان نام و عکس دو برنامه روی صفحه اول روزنامه‌ها بیاید. مسئولان و مدیران صداوسیما و حتی برخی وزرا  درباره سبقت ناگهانی یک برنامه تلویزیونی از برنامه‌ای دیگر به اظهارنظر پرداخته‌اند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پست اینستاگرامی درباره جزییات آرای مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم منتشر کرد و با مقایسه تصویری از آمار دستکاری‌شده و واقعی نوشت. جشنواره‌ای که قرار بوده انتخاب‌هایش براساس آرای مردمی باشد، فعلا متوقف شده. مردم هم با داغ کردن چندین و چند هشتگ مختلف به جشنواره جام‌جم هجوم آورده و در این بین رأی‌سازی سازمان‌یافته انجام‌شده را نشانی از بی‌اعتباری تمام رأی‌گیری‌ها و نظرسنجی‌های صداوسیما- تاکنون- عنوان کرده‌اند. نظرسنجی مخدوشی که چنین وانمود شده که تنها و تنها برای کاستن از هیمنه یکی از محبوب‌ترین مجریان صداوسیما دستخوش اخلال شده. آزاردهنده‌تر از همه اینها، اما داستان «دیو و دلبر»ی است که درست شده و به‌ناگاه محمدرضا گلزار شده بدمن ماجرا؛ بی‌این‌که واقعا خود آن بدبخت نقشی در ماجرا داشته باشد. مگر این‌که باور داشته باشیم، او آگاهانه در بازی کمرنگ کردن عادل فردوسی‌پور وارد شده باشد که البته تاکنون کوچکترین جمله‌ای از او درباره جلو افتادن و عقب‌ماندن از برنامه نود نشنیده و نخوانده‌ایم!

 

اما آیا واقعا جشنواره جام‌جم سزاوار این‌همه موضع‌گیری و واکنش و بازتاب -مثبت و منفی- هست یا نه؟!

 

تلویزیون علیه عادل!

رأی‌گیری جشنواره جام‌جم در چند رشته مختلف ازجمله سریال‌های منتخب، برنامه‌های شاخص، برنامه‌های پرمخاطب، بازیگران و مجریان زن و مرد و البته تیتراژ انجام شده و در این بین حواشی رخ‌داده بیشتر در یکی دو رشته مهم بوده است. در بخش‌هایی چون برنامه‌های شاخص و البته مجریان؛ با این‌که در بخش سریال‌ها و حتی بازیگران نیز اعتراضات و انتقادات و کناره‌گیری‌هایی را نیز شاهد بوده‌ایم... دعوای اصلی در این میان البته بر سر عادل فردوسی‌پور است که از همان ابتدای ورود مدیر جوان و تازه‌کار شبکه سه داستان  درگیری‌های این‌دو سر زبان‌ها بوده و انگار هر اتفاق و اقدامی در شبکه سه تنها و تنها در جهت کاستن از نفوذ عادل و نودش به انجام رسیده است. در مورد جشنواره جام‌جم و نظرسنجی مربوط به آن نیز این درگیری را به‌عینه مشاهده کردیم. جالب این‌که اتفاق پرواکنش دیروز و رأی‌سازی برای برنامه‌ای که تنها رقیب بالقوه نود فردوسی‌پور در آرای مردمی می‌توانست باشد، تنها اقدام علیه این مجری محبوب- فارغ از تمام انتقادهایی که علیه او وجود داشته و دارد- نبوده است...

 

عادل که مجری نیست!

اقدام مهمتر علیه عادل فردوسی‌پور اتفاقا بسیار پیشتر از این ماجرای معروف و در همان نخستین گام‌ها به انجام رسید. جایی‌که برای نخستین بار بدعتی در معرفی کاندیداها رخ داد و نام عادل از بین نامزدهای بخش مجریان برتر مرد بیرون کشیده شد و برای این‌که ظاهر ماجرا درست شود، مجریان ورزشی دیگر را نیز به ‌پای عادل سوزاندند و در تصمیمی عجیب اعلام کردند که اصلا مجری ورزشی مجری حساب نمی‌شود! چنین شد که در بخش مجریان مرد در کنار رشیدپور، علیخانی، رامبد جوان و مهران مدیری؛ حتی نام نیما کرمی و نجم‌الدین شریعتی هم آمد، اما عادل نه. دلیل این کار نیز از همان ابتدا مشخص بود: تنها برای این‌که مبادا خدای‌نکرده عادل فردوسی‌پور در این بخش نیز بالاترین رأی را به‌دست آورد که در آن‌صورت دیگر بستن دست‌وپای او ممکن نمی‌شود!

 

من نیستم!

در این بین البته اتفاقات دیگری نیز در این جشنواره رخ داده که زیر سایه جنجال‌های مربوط به عادل نادیده مانده‌اند. مثلا کنارکشیدن برنامه دورهمی مهران مدیری که عنوان کردند «با توجه به این‌که مجموعه دورهمی در دو ‌سال گذشته توانسته تقریبا تمامی جوایز مردمی و داوری را به خود اختصاص دهد، از شرکت در این نظرسنجی انصراف می‌دهیم.» مدیری البته درباره جزییات دلایل انصرافش حرفی نزد؛ اما همزمانی این اتفاق با ماجراهای عادل و گلزار بی‌تردید نشان از نارضایتی مدیری از شرایط دارد...

 

بهنوش بی‌بهنوش

بهنوش بختیاری دیگر چهره‌ای بود که از شرکت در جشنواره جام‌جم انصراف داد. دلیل او البته متفاوت بود و او که به‌ گفته خودش «دوبار کاندیدا شده و یک بار تندیس بهترین بازیگر زن را برای محله گل و بلبل دریافت کرده بود»، عطای این جایزه را به لقایش بخشید، آن‌هم به‌دلیل فرار از «حسادت»! بهنوش خانم البته برای بردن این جایزه باید با مریم مؤمن، ریما رامین‌فر، گلچهره سجادیه، مهرانه مهین‌ترابی و لعیا زنگنه رقابت می‌کرد...

 

سریال‌های جنجالی

بخش سریال‌ها هم البته از جنجال بی‌نصیب نماند. دیروز محسن تنابنده در پستی از نتایج آرای دو سریال پایتخت و بانوی عمارت در جشنواره تلویزیونی جام‌جم انتقاد کرد: «تو شرایطی نبودم که پست بزارم ولی مگه می‌ذارن؟ تعداد آرای دو سریال رو ببینید، دقیق اندازه هم؟؟ این آمار رو روزنامه جام‌جم زده و البته اضافه‌کرده پایتخت ٣٠‌درصد و عمارت ٢٣ درصد. لطف مردم نه یک‌بار بلکه بارها شامل حال پایتخت شده و اهالی پایتخت هم همیشه به احترام مردم تلاش کردن، پس دست از تلاش مذبوحانه بردارید و اجازه بدین مردم خودشون انتخاب کنن.»

 

در اهمیت جام‌جم

اگر از خوره‌ترین مخاطبان تلویزیون بپرسند که برنده فلان رشته در جشنواره‌ سال گذشته چه ‌کسی بوده؛ یقین بدانید که نخواهد توانست جواب دهد. طبیعی هم هست. جایزه‌ها، حتی اسکار، قابلیت ماندگاری یک اثر یا چهره را ندارند. جوایز تنها به درد بولدکردن بهترین‌ها می‌خورند و نه ساختن بهترین‌ها.

 

این امر در تلویزیون بدتر هم هست. اساسا تلویزیون مدیوم جشنواره و جایزه نیست و اغلب برنامه‌هایش تاریخ مصرف دارد. پس دلیل این عطش برنامه‌ها و برنامه‌سازان برای تبلیغ خود در این جشنواره را نمی‌دانم. عطش مدیران برای نظرسازی و جهت‌دهی را هم اصلا! مجری محبوب بی‌جایزه هم محبوب است و مجری یا هنرمند یا برنامه نامحبوب را هم نمی‌توان با هیچ ضرب‌وزوری محبوب کرد.

 

پولاد امین

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 19
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش