دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۴۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۷۹۸۸
رادیو و تلویزیون

نه فردوسی‌پور می‌رود نه فروغی تغییر می‌کند

فردوسی پور و فروغی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

به قرائت بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه رسانه، صداوسیما با ریزش شدید مخاطب مواجه است و اگر نباشد برنامه‌هایی چون «نود» فردوسی‌پور، خندوانه رامبد جوان، «برنده باش» گلزار و اخیرا «عصر جدید» احسان علیخانی، جامعه وقعی به این رسانه نمی‌نهد. چه اینکه هم تاکنون نیز با تمام این اوصاف بسیاری به تلویزیون نگاه نمی‌کنند. در این بین مدیران صداوسیما به جای رویکرد مدبرانه در حفظ سرمایه‌های خود دست به تخریب و مقابله با آنها می‌زند تا به نحوی هیچ‌کس بیش از اندازه لازم بزرگ نشود.

 

این رویکرد علی فروغی مدیر شبکه ۳ سیما بوده که پس از تقابل بسیار با عادل فردوسی‌پور، محمدرضا گلزار را به صرف شهرت و نه کاربلدی روی آنتن شبکه۳ می‌آورد تا به نحوی او را در مقابل عادل قرار دهد، اما دستکاری آرای مردمی نیز نتوانست جایگاه مردمی فردوسی‌پور را خدشه‌دار کند و وی از همه مدیران تشکر می‌کند، جز فروغی مدیر شبکه۳؛ در حالی که گلزار از ابتدا عرض ارادتش به فروغی را ثابت می‌کند. گرچه در این چند روز اخیر گفته شد که فردوسی‌پور از شبکه۳ نقل مکان خواهد کرد یا فروغی عطای مدیریت در این شبکه را به لقایش خواهد بخشید، اما خبرها حکایت از آن دارد که مدیران ارشد تصمیم گرفته‌اند نه اجازه جدایی به فردوسی‌پور بدهند نه فروغی را برکنار کنند.

 

تقابل فروغی-فردوسی‌پور

تاکنون سخنان بسیاری در مورد عملکرد صداوسیما در عرصه‌های مختلف گفته شده و هرکسی دیدگاه خود را در مورد نحوه عملکرد این رسانه اظهار داشته، اما شاید در یک سال گذشته بیشترین تنش را در مجموعه شبکه ۳ صداوسیما و پس از روی کارآمدن مدیر پرحاشیه این شبکه یعنی علی فروغی شاهد بوده‌ایم. گرچه وی به لحاظ فردی شخصیت چندان شناخته شده‌ای به حساب نمی‌آید، اما رویکردها و تقابل‌هایش با مجریان و برنامه‌سازان این شبکه موجب شده تا نام وی نیز بیش از گذشته بر سر زبان‌ها بیاید. البته داستان تنش برخی چهره‌ها با مدیران صداوسیما قصه امروز و دیروز نیست بلکه پیش از این نیز بسیاری از افراد که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار بودند به دلیل برخی تحرکات یا رویکردها از کار با صداوسیما باز مانده و به قول معروف پشت در سازمان مانده‌اند. حال چندان عجیب نیست که برخی مدیران میانی این سازمان با برخی مجریان و برنامه‌سازان برند تلویزیون چون عادل فردوسی‌پور یا رضا رشید‌پور از در مخالفت در آیند و حتی در صدد ایجاد رقیب برای آنها باشند.

 

رویکرد یکسویه و یکجانبه‌نگر صداوسیما و به‌خصوص برخی مدیران موجب شده تا این رسانه با افت شدید مخاطب مواجه شود، اما این سازمان برای درمان این مساله به جای استفاده از چهره‌های کنار گذاشته شده و کاربلد صداوسیما، دنبال سلبریتی‌هایی می‌رود که شاید تا حدودی با اقبال عمومی رو‌به‌رو باشند، اما فاقد توانایی لازم در حوزه اجرا و برنامه‌سازی هستند. رویکردهای اخیر مدیر شبکه ۳ در ۶ ماه اخیر نیز نشان می‌دهد که همین رویه را در پیش گرفته و نمی‌‌خواهد هیچ برنامه یا شخصی آنچنان برند و برجسته شود که خارج از کنترل و اعمال سیاست‌های وی بر شبکه باشد.

 

به طور مشخص رویکرد علی فروغی در نادیده انگاشتن عادل فردوسی‌پور به عنوان چهره‌ای که بیش از ۲دهه در رسانه بوده و از محبوبیت اجتماعی بالایی برخوردار است در ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ نشانه‌های اولیه خود را بروز داد و عدم پخش برنامه «نود» به مدت ۲ هفته دامنه این تنش را بیشتر کرد، اما شاید نقطه عطف اختلاف فروغی و فردوسی‌پور به جشنواره جام جم برسد. جایی که مدیران تمام همت خود را برای قراردادن محمدرضا گلزار در مقابل فردوسی‌پور به خرج دادند و حتی دست به دامن دستکاری در آرای مردمی شدند، اما در نهایت این «نود» فردوسی‌پور بود که به عنوان برنامه شاخص انتخاب شد، وی روی صحنه رفت و از بسیاری چهره‌ها جز مدیر شبکه سوم سیما تشکر کرد؛ وضعیتی که نشان می‌دهد روابط میان فردوسی‌پور و فروغی عادی نیست و باید منتظر تغییر و تحولاتی در این شبکه باشیم.

 

عدم تغییرات در شبکه ۳

پس از حواشی ایجاد شده در جشنواره جام جم گمانه‌زنی‌هایی آغاز شد مبنی بر اینکه عادل فردوسی‌پور از شبکه ۳ کوچ خواهد کرد و به شبکه پنجم سیما می‌رود و برنامه خودش را آنجا راه‌اندازی می‌کند و در این میان حتی برخی از محمدحسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر نیز به عنوان جایگزین فردوسی‌پور یاد کردند. از طرف دیگر برخی ادعا کردند که قرار است در تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما مدیریت ارشد برای رفع مناقشات، دست به تغییر یا جابه‌جایی مدیریت شبکه۳ زده و علی فروعی جای خود را به فردی جدید بدهد.

 

اما شواهد حکایت از آن دارد که هیچ‌ یک از این اتفاقات رخ نخواهد داد و نه تهیه‌کننده و مجری «نود» تغییر خواهد کرد و نه مدیران بالادستی بنایی بر تغییر مدیریت شبکه سوم سیما دارند و دست‌کم در کوتاه مدت تغییری رخ نخواهد داد، اما این به معنی عدم اختلاف میان فردوسی‌پور و فروغی نخواهد بود فقط این وضع شکننده ادامه پیدا می‌کند. پرواضح است که عادل فردوسی‌پور محبوب‌ترین چهره تلویزیون در نزد افکار عمومی محسوب می‌شود و مدیران رسانه ملی قصد ندارند این سرمایه را به سادگی از دست بدهند.

 

در دولت احمدی‌نژاد با وجود فشارهای بسیار گسترده دولتی، مدیران وقت زیر بار تغییر فردوسی‌پور نرفتند؛ چه رسد به امروز که نه تنها بحث فشار دولتی مطرح نیست بلکه فردوسی‌پور در بالاترین درصد از حمایت اجتماعی قرار دارد. از طرف دیگر علی فروغی نیز از عقبه لازم برخوردار است و مشخص است که تا مدتی خبری از تغییر وی نخواهد بود. حال مشخص نیست که پس از این نیز شاهد اختلافات فروغی-فردوسی‌پور خواهیم بود یا شرایط تغییر خواهد کرد.

 

سیاسی نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماجرای دستکاری آرای مردم در نظرسنجی صداوسیما و اختلاف‌ نظرش با صداوسیما در این موضوع اظهار داشت: مساله این ماجرا اختلاف نظر سیاسی نیست، بحث بر سر حق‌الناس است.فکر می‌کنم که مدیریت کلان صداوسیما یا سازمان صداوسیما هم در این مساله خودش شاکی است.خبرآنلابن نوشت، محمدجواد آذری جهرمی گفت: ممکن است یک گروهی در صداوسیما اقدامی کرده باشند اما اینکه مدیریت کلان در صداوسیما چنین نیتی داشته باشد، من چنین چیزی را تاکنون در این ماجرا ندیده‌ام و این موضوع خیلی به اختلاف نظرهای ما و صداوسیما ارتباطی پیدا نمی‌کند. موضوعی پیش آمده و مردم خواسته‌اند که ماجرا را بررسی کنیم. چرا؟ چون بسترش فنی بوده است. ما هم چیزی که عین واقعیت است را به مردم گزارش کرده‌ایم.

 

حمید شجاعی

 

armandaily.ir
  • 19
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
من که از وقتی برنامه نود پخش نمیشه دیگه شبکه ۳ رو نگاه نمیکنم
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش