جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۵۴ - ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۰۱۷۲
رادیو و تلویزیون

وقتی تلویزیون ستاره‌ساز می‌شود

برنامه ستاره ساز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
استعدادیابی در فوتبال یا هر رشته‌ورزشی دیگر، فرآیندی است که باید از سوی باشگاه‌ها انجام شود، نه فدراسیون فوتبال و نه برنامه تلویزیونی!

برنامه ستاره‌ساز، از ابتدای نوروز ۹۸، با شعار کشف استعدادهای فوتبالی در سراسر ایران از تلویزیون پخش می‌شود. برنامه‌ای که مدعی شده می‌خواهد در فوتبال ایران ستاره‌سازی کند و معتقد است که مشابه چنین برنامه‌ای در کره، بازیکن بزرگی ساخته که راهی لیگ‌های اروپایی شده است اما آیا مسیر استعدادیابی فوتبال از یک برنامه تلویزیونی می‌گذرد؟ برنامه‌ای که پر شده از شوخی‌های بی مزه مجریانش و خداداد عزیزی در آن خود را غزال و دیگران را شغال می‌نامد؟

 

بیش از ده قسمت از برنامه ستاره‌ساز پخش شده و سازندگان این برنامه با انتخاب چند تن از مربیان و بازیکنان قدیمی فوتبال به عنوان استعدادیاب، مدعی سکان‌داری استعدادیابی در فوتبال ایران شده‌اند. فیروز کریمی، خداداد عزیزی، مجتبی جباری، اسماعیل هلالی و ادموند بزیک افرادی هستند که برای استعدادیابی در این برنامه انتخاب شده‌‌اند اما سوال اینجاست که جز پیشینه این افراد در زمینه مربیگری و بازیگری، هیچ معیار دیگری برای انتخاب آن‌ها وجود داشته است؟ جز فیروز کریمی، کدام‌یک از استعدادیاب‌های دیگر این برنامه سابقه بازیکن‌سازی داشته‌اند؟ به هرحال این یک واقعیت است که کارگردان برنامه برای مفرح‌تر شدن برنامه‌اش، ویژگی طنازی اشخاصی چون فیروز کریمی و خداداد عزیزی را هم در انتخاب‌شان لحاظ کرده و همین نگاه در ساخت یک برنامه تلویزیونی می‌تواند انتخاب شایسته‌ها را زیر چتر خود قرار دهد.

 

به هرحال برنامه با همین استعدادیاب‌ها شروع شد. مرحله مقدماتی به این شکل بود که داوطلبان به نقاط مشخص شده از سوی برنامه می‌رفتند. انتخاب از میان ده‌ها کودک و نوجوانی که به خواست خود یا خانواده‌شان به مراکز مشخص شده آمده بودند، کار ساده‌ای نبود و البته معیار خاصی هم نداشت. اتفاقاً بازیکنان حاضر در این مرحله از مسابقه هم بارها در آیتم‌هایی نسبت به ناهماهنگی‌ها و ضعف اطلاع‌رسانی، انتقاد کردند و کارگردان برنامه هم احتمالاً برای نشان دادن صداقت خود و جلوگیری این انتقادها از کانال‌های دیگری چون فضای مجازی، همه آن‌ها را پخش کرد.

 

هرچند که همچنان در اینجا و آنجا می‌شد از پدر و مادرهایی که فرزندان خود را به مراکز استعدادیابی برده بودند، شرحی از هرج و مرج شدید و بی توجهی استعدادیاب‌ها و انتخاب‌های پر نقد خواند. و این سوال پررنگ و پررنگ‌تر شود که آیا باور کنیم دغدغه سازندگان این برنامه جز ساخت یک شوی تلویزیونی، واقعاً استعدادیابی هم بوده است؟ و اینکه چرا نباید فدراسیون فوتبال در این امر مشارکت داشته باشد؟ چه نظارتی بر این انتخاب‌ها وجود دارد و چه تضمینی می‌تواند وجود داشته باشد که این انتخاب‌ها سالم و به دور از هر حاشیه‌ای خواهند بود؟ آیا صرف انتشار این خبر که فیروز کریمی نوه‌های خود را هم انتخاب نکرده کافی است برای اینکه سلامت این انتخاب‌ها تضمین شوند؟

 

حالا که برنامه وارد مرحله جدیدتری شده و استعدادهای انتخاب شده، در فضایی سربسته زیر نظر سرمربی‌های خود در قالب تیم‌هایی با یکدیگر بازی می‌کنند، ابعاد شگفت‌انگیز و غیرقابل باوری از برخورد استعدادیاب‌ها به ویژه خداداد عزیزی با بازیکنانی که به زور می‌توان نوجوان نامیدشان به چشم می‌خورد.

 

مزه‌پرانی‌ها و تلاش خداداد برای جذب بینندگان این برنامه تا اندازه‌ای پیش رفته که او در حضور کودکان و نوجوانان حاضر در تیمش به مربیان تیم حریف توهین می‌کند و برای انگیزه دادن به بازیکنان خود، بازیکنان حریف را در حضور خودشان تخریب!

 

عجیب‌ترین جمله‌ای که خداداد عزیزی در این برنامه به زبان آورده مربوط می‌شود به یکی از آخرین پخش‌های آن که خداداد برای تأکید بر لزوم استفاده از هر دو پا، به بازیکنان تیمش می‌گوید: «من بازیکن دو پا بودم و شدم غزال، آن‌ها (اشاره به مربیان تیم حریف که ادموند بزیک و اسماعیل هلالی بودند) یک پا بودند و شدند شغال!»

 

این توهین آشکار به تیم حریف، چیزی است که خداداد عزیزی در مراحل اولیه آموزش به استعدادهایی که هنوز وارد فضای فوتبال نشده‌اند، به آن‌ها می‌آموزد. بعد هم در شرایطی که بازیکنان تیم حریف می‌توانند صحبت‌های او با بازیکنانش را از طریق تلویزیون مقابل‌ خود ببینند، خداداد با تحقیر بازیکنان حریف به تیمش انگیزه می‌دهد.

 

این صحنه‌های دردناک از روند آموزش به تیم‌های پایه در شرایطی از صدا و سیما پخش می‌شود که چهره عریان فوتبال ماست و ریشه همه مشکلاتی که امروز در لیگ فوتبال شاهدش هستیم. همان عواملی که کمیته اخلاق برای توجیه فرهنگ ضعیف فوتبال در میان موی بلند بازیکنان و تتوهای روی بدن‌شان به دنبالش می‌گردد.

 

بروز چنین رفتاری از چهره‌ای چون خداداد عزیزی در آموزش این استعدادها، چطور می‌تواند امیدوارمان کند که حتی نسل بعدی این فوتبال هم از توهین و تحقیر تیم حریف در امان باشند؟  

 

مهم‌تر از همه این‌ها مسیری است که فوتبال ما در استعدادیابی همچنان اشتباه می‌رود و حالا صدا و سیما هم به توجیه این مسیر اشتباه دامن زده است. هنوز شعارهای فدراسیون فوتبال مبنی بر تعیین کمیته‌های استعدادیابی در شهرهای مختلف کشور تمام نشده که این برنامه با شعار استعدادیابی وارد عرصه می‌شود. غافل از اینکه این مسیر از همان ابتدا اشتباه است و استعدادیابی در فوتبال یا هر رشته‌ورزشی دیگر، فرآیندی است که باید از سوی باشگاه‌ها انجام شود، نه فدراسیون فوتبال و نه برنامه تلویزیونی!

 

 

iran-varzeshi.com
  • 12
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش