یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۸:۴۶ - ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۱۷۱۰
رادیو و تلویزیون

انتقاد روزنامه اصولگرا از مدیر شبکه۳:رهبری می گویند نگاه را عوض کنید، شما از تغییر اسپانسر حرف می زنید؟

برنده باش,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
 رهبر انقلاب روز چهارشنبه در جریان دیدار هزاران نفر از کارگران صنایع مختلف، توانایی‌های ملت ایران و جوانان پرتلاش و خوش‌استعداد میهن را بسیار فراتر از وضع فعلی خواندند و خاطرنشان کردند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.»

مدیر شبکه‌۳‌سیما پس از آن از تغییر اسپانسر این برنامه خبر داد. از سویی دیگر علی عسکری، رئیس سازمان صدا وسیما در دستوری به اداره کل بازرگانی رسانه ملی خواستار تجدید نظر در ظهور و بروز اسپانسرهای صدا و سیما شد، اما سؤال جدی این است که آیا مشکلاتی از این دست با تغییر اسپانسر قابل حل شدن است؟ علی فروغی پیرامون برنامه‌های اسپانسرمحور گفت: «تصمیم بر این شد تا سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه «برنده باش» را انجام می‌دهد، اصلاح و ظرفیت‌های جدیدی به این برنامه اضافه شود.

 

در همین راستا، با این تغییرات پیش‌برنده از این پس مردم نقش‌آفرینی بیشتری در برنامه «برنده باش» خواهند داشت همانطور که مرجع بزرگوار در جلسه درس خارج فقه فرمودند: اگر محل تأمین جوایز مسابقه از محل وجه دریافتی از شرکت‌کنندگان مسابقه تفکیک شده باشد، مشکل شرعی ندارد. در همین راستا، با توجه به سابقه دیرینه سازمان در اینگونه برنامه‌ها و بررسی‌های شرعی لازم، از همان ابتدا پیش‌بینی شده بود که محل تأمین جوایز از برآورد مصوب در شبکه باشد و نه وجه احتمالی دریافتی از شرکت کنندگان؛ لذا مفروض استفتا مصداق این برنامه نیست.»

 

تغییر اسپانسر یا تغییر نگرش! 

 روز گذشته فتوایی از رهبر معظم انقلاب درباره شرکت در مسابقات و دریافت پول منتشر شد با این سؤال که آیا شرکت در مسابقه‌ای که از خود بازیکنان پول جمع کرده و از آن پول به برنده جایزه می‌دهند، اشکالی دارد؟ که رهبر انقلاب پاسخ داده‌اند: «اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط‌بندی حرام است؛ ولی اگر برگزارکننده مسابقه، مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق‌الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد.» 

 

به نظر می‌رسد واکنش مدیر شبکه‌۳۳ ناظر به فتوای منتشر شده از رهبر انقلاب و برداشت وی از آن بوده باشد، اما روح سخنان رهبری انقلاب در روز چهارشنبه ناظر به ترویج نکردن فرهنگ یک شبه پولدار شدن است. یک دغدغه فرهنگی به منظور تغییر رویکردهای سازمان به سمت رونق تولید در سطح جامعه است. 

 

 موضوع شبهه دار ترویج بخت‌آزمایی در سایر برنامه‌های صداوسیما نیز جریان دارد. خندوانه، دوره همی و هوش برتر شبکه نسیم، برنامه هشتگ شبکه‌یک و همچنین گزارش ورزشی و برنامه ستاره‌ساز شبکه‌۳ نیز درگیر این مسئله هستند. 

 

 درباره اینگونه برنامه‌ها به نظر می‌رسد مشکل اصلی ترویج یک فرهنگ غلط اقتصادی باشد که با تغییر اسپانسر تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. برنامه‌هایی که در واقع با خود یک فرهنگ را انتقال می‌دهند که جنبه‌های مخربی دارد. در شرایطی که کشور با بحران تولید ملی دست و پنجه نرم می‌کند و اصلی‌ترین چالش کشور ضعف دستگاه اجرایی در به کارگیری و هدایت مناسب سرمایه‌ها و منابع انسانی مستعد در خط تولید است، رسانه ملی باید ورود جدی‌تری به این موضوع مرتبط با منافع ملی داشته باشد. عوامل این برنامه همواره بر رویکرد فرهنگی آن و اینکه قرار است از طریق آن اطلاعات عمومی مخاطبان افزایش یابد تأکید دارند، اما واقعیت چیز دیگری است. 

 

رهبر انقلاب ۱۱ آذر ۱۳۸۳ در همین زمینه تذکراتی به مدیران صداوسیما داده‌اند: «یک‌روز من دیدم در یک برنامه تلویزیونی  ۵ میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای اینکه به چند سؤال جواب داد! این سرگرمی خیلی جالبی نیست. ۵ میلیون تومان، تقریباً حقوق دو، سه‌سال یک کارمند متوسط است. ممکن است بگویند این کار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راه بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عده‌ای که اینگونه مسابقات را نگاه می‌کنند، به ذهنشان می‌آید که این کار منطقی ندارد که مثلاً بنده بدانم انجیل عربی یا یونانی است یا لاتینی است بعد بگویند حالا که شما دانستید، این ۵۰۰ هزار تومان یا فلان مبلغ مال شما! این کار معنی ندارد. بنابراین، مقوله سرگرمی و تفریح، لزومش یک مسئله است؛ با برنامه‌ریزی بودن آن یک مسئله است؛ بامحتوا بودنش یک مسئله است؛ پرهیز از جهات منفی هم در آن یک مسئله است...»

 

چالش‌هایی که باید به فال نیک گرفت 

 اما سخنان رهبری معظم انقلاب درباره مسائل مربوط به قرعه‌کشی در صداوسیما را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود تا این سازمان با اصلاح برخی روش‌ها چالش‌های مالی را پشت سر بگذارد. جذب مخاطب و درآمدزایی دو رویکردی است که به نظر می‌رسد طی یک پروسه زمانی در سازمان صداوسیما تبدیل به هدف شده‌است و همین باعث شده تا اولویت‌ها ناخواسته و نادانسته جابه‌جا شوند. درآمدزایی و جذب مخاطب اگرچه اهمیت دارد، اما اگر برای یک مجموعه فرهنگی این مسائل از تاکتیک تبدیل به راهبرد شد به طور عادی و تدریجی همه چیز را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. 

 

 شاید آن‌هایی که طی سال‌های اخیر کوشیدند با تحدید بودجه صداوسیما آن‌را تحت فشار قرار دهند، می‌دانستند که سازمان برای جبران کسری بودجه خود بی‌محابا به سمت جذب اسپانسر خواهد رفت، اما قطعاً به این فکر نمی‌کردند که همین چالش‌ها در نهایت منجر به خیر شود؛ چراکه صداوسیما اکنون در وضعیتی است که باید در برخی روش‌ها و رویکردهایش تجدید نظر کند و همین اصلاحات اگر هوشمندانه انجام شود در دراز مدت به سود صداوسیما خواهد بود. چه بسا اگر این چالش‌ها ایجاد نمی‌شد هیچگاه انتظار پویایی و حرکت برای رفع ایرادها نیز رقم نمی‌خورد. 

 

درباره برنده‌باش پس از سخنان رهبر انقلاب شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند مدیر شبکه ۳۳ به سرعت اعلام کند که با حذف این برنامه در جهت تولید برنامه‌هایی که منطبق با شعار سال یعنی رونق تولید و کار باشد، اقدام کند، اما تلاش برای حفظ برنامه صرفاً با تغییر اسپانسر رویکردی است که خیلی‌ها را متعجب کرد. تجربه نشان داده بهترین راه حذف مدیر کارآمد و انقلابی، قرار دادن او مقابل ولایت فقیه است. اینجور مواقع غیرانقلابی‌ها از هر دو طیف به شدت ولایتمدار می‌شوند. مدیر جوان و خوش آتیه شبکه ۳ خوب است خود را از اتهام دور نگه دارد. آن‌ها که از حذف انقلابی عادل فردوسی‌پور ناراحتند به دنبال انتقام‌گیری هستند، مدیر شبکه سوم بدون برنده‌باش هم می‌تواند برنده باشد اگر جذب مخاطب و درآمدزایی برایش هدف نباشد و با همفکری نیروهای خوش‌فکر به فکر رقم زدن برنامه‌هایی در جهت حل مشکلات کشور باشد. کاری که به طور قطع شدنی است.

 

javanonline.ir
  • 10
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش