چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۳:۰۸ - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۷۸۵۵
رادیو و تلویزیون

مجری برنامه «اختیاریه»:

از مقایسه‌‌ شدن‌ با «ماه‌عسل» نه‌ خوشحال‌ می‌شوم‌ نه‌ ناراحت

مرتضی فاطمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
«اختیاریه» عنوان برنامه‌ای محصول شبکه پنج سیماست که از چندماه پیش روی آنتن رفت. «اختیاریه این‌روزها در قالب ویژه‌برنامه افطار این شبکه به روی آنتن می‌رود.

تهیه‌کننده و مجری «اختیاریه»، آقای سید‌مرتضی فاطمی است. فاطمی از سال‌ها پیش در رسانه‌های مختلف فعال بوده و در حوزه تلویزیون چند برنامه و سریال ساخته است. به بهانه پخش ویژه‌برنامه اختیاریه در ماه مبارک رمضان با سیدمرتضی فاطمی گفت‌وگویی با صبح نو انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 باتوجه به رویه جدید شبکه پنج، «اختیاریه» چگونه شکل گرفت؟

از طرف شبکه پنج سیما به من پیشنهادی ارائه شده بود که من آن را دوست نداشتم. آن ایده جزو دغدغه‌ها و اولویت‌های من برای کار نبود. در عین حال پیشنهاد دیگری به شبکه ارائه کردم. قبلاً برنامه «۱۸۰درجه» را ساخته و افق جدیدی را در رسانه ایجاد کرده بودیم. به نظرمان رسید می‌توانیم همان مسیر را این‌بار در یک گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره داشته باشیم. این جنس از گفت‌وگو پیچیدگی‌هایی دارد و در بین برخی از مردم به‌عنوان هاردتاک شناخته می‌شود. اصولاً در رسانه ما رفتن به سراغ این فرم از کار جواب نمی‌دهد. علتش، دلایل مختلفی مثل محدودیت‌های سازمانی و فراسازمانی است؛ حتی به لحاظ فرهنگی-اجتماعی هم با جامعه ما آن‌چنان که باید همخوانی ندارد. در رسانه ما هرکس به روی پیشانی برنامه‌اش عنوان هاردتاک را چسبانده، بیش از چند قسمت دوام نیاورده است. با توجه این توضیحات به این تحلیل رسیدیم که هاردتاک نباشیم اما گفت‌وگوهایمان از جنسی متفاوت، پرسشگرانه، صریح و شفاف باشد.

 

پیش‌تولید برنامه چقدر زمان برد؟

حدود ۶ماه برای پیش‌تولید زمان گذاشتیم. راستش خیلی وقت‌ها برای تولید یک فیلم و سریال این زمان پیش‌تولید درنظر گرفته نمی‌شود. در این چند ماه پژوهش انجام دادیم. تحلیل می‌کردیم که چه کسانی احتمالاً مهمان ما خواهند بود. وقتی پالایش اطلاعات انجام شد، پژوهش مهمانان احتمالی تمام شد. برای مثال پرواز همای را احتمال کمی می‌دادیم به برنامه بیاید اما با این حال کار پژوهش درباره او را انجام دادیم. 

 

آیا «اختیاریه»، شباهتی با دیگر برنامه‌های گفت‌وگومحور مشهور شبکه پنج مثل «عبور شیشه‌ای» و... دارد؟

خیر، اصلاً! به جرات می‌توانم بگویم که برای طراحی و تولید «اختیاریه» هیچ برنامه‌ای را برای الگوبرداری ندیدم؛ البته خاطرم هست که برنامه‌های آقای رضا رشیدپور آن موقع در شبکه پنج موفق بودند اما به نظر من «اختیاریه» هیچ شباهتی به آن‌ها ندارد.

 

شما مهمانانی از حوزه‌های مختلف دعوت می‌کنید؛ سیاستمدار، بازیگر، خواننده و... ؛ با این تعدد می‌توانید به یک هویت مشخص دست یابید؟

به هرحال مگر در روزنامه‌نگاری هم همین اتفاق نمی‌افتد؟ اکثر رسانه‌ها به حوزه‌های مختلف سیاست، فرهنگ و... ورود می‌کنند، هرچند رسانه‌های تخصصی محدود در یک حوزه هم داریم. جنس برنامه ما طوری است که برای همه ذائقه‌ها ساخته شده است. یک روحانی جذاب صرفاً برای یک قشر خاص از مردم جذاب نیست. هر چهره‌ای که مردم از آن‌ها پرسش‌هایی داشته باشند را دعوت می‌کنیم، پس به نظرم این تعدد که گفتید نه‌تنها بد نیست، بلکه نکته جذاب برنامه است. 

 

پس اولویت شما آدم‌های جذابی‌اند که مخاطبان از آن‌ها سوالاتی هم داشته باشند؟

باید دلیلی وجود داشته باشد که مخاطب او را دنبال کند. اگر این‌طور نباشد، کلی آدم نخبه داریم که اگر هزار ساعت هم حرف بزنند، بازهم برای مخاطب جذاب نخواهد بود. شخصاً تجربه این جنس از برنامه‌ها را کم نداشته‌ام.

 

از اتاق فکر برنامه می‌گویید؟

بله! البته اتاق فکر به این معنای مرسوم که یک میز کنفرانسی باشد و چندین نفر دورش بنشینند، نداریم! اما برای هر برنامه فکر می‌کنیم و پژوهش داریم. قبل از هر برنامه این مسائل را مرور می‌کنیم.

 

برنامه‌ای که مثلاً مرحوم مشایخی در «اختیاریه» حاضر شدند، حواشی زیادی داشت. آیا در طراحی سؤالات علاقه‌مند به مواردی هستید که سروصدا کند؟

در مورد برنامه مذکور، بحث مربوط به مرحوم تختی جزو سؤالات ما نبود. مرحوم استاد مشایخی این موضوع را پیش کشیدند و من عامدانه اجازه دادم که ایشان حرف‌هایشان را بزنند؛ البته خودم هیچ واکنش سلبی یا ایجابی نسبت به موضوع نشان ندادم. این همان بخش بداهه برنامه ماست و ربطی به مسائل پژوهشی ندارد؛ یعنی مجری باید در لحظه تصمیم بگیرد که چه کند.

 

دکور برنامه از یک فضای شبیه به انبار الگوبرداری شده است؛ علتش چیست؟

بله! دلیلش این است که می‌خواهیم از انبار ذهن مهمان آن چیزهایی را که گرد و خاک گرفته، بیرون بکشیم. به هرحال هر فردی که در یک موضوعی، خاص و رسانه‌ای است، حتماً چیزهای زیادی برای گفتن دارد که احتمالاً قبلاً بیان نکرده است. 

 

فضا و چینش برنامه‌های افطار امسال تلویزیون دچار تغییراتی جدی شده است. در این شرایط برخی معتقدند که «اختیاریه» شباهت زیادی با «ماه عسل» دارد؛ نظرتان چیست؟

سوژه‌ها و قصه‌ها همیشه ثابت‌اند اما نوع پرداخت به آن‌ها متفاوت است. برنامه‌های دیگری با مختصات ماه عسل هم ساخته شده است. راستش از مقایسه شدن با ماه عسل نه خوشحال می‌شوم و نه ناراحت. دلیلش این است که سوژه‌های ما شبیه به قصه آدم‌هاست؛ ماه عسل هم همین کار را می‌کرد. البته حتماً در فرم و پرداخت با ماه عسل تفاوت‌های جدی داریم. ضمناً رویکردم به آدم‌ها و قصه‌ها متفاوت است. زیرلایه فکرم این است که اگر روایتی مطرح می‌شود، حتماً امید هم در آن وجود داشته باشد. به تعداد هر برنامه‌ساز، احتمالاً روایت‌های مختلفی هم می‌تواند وجود داشته باشد، پس احتمالاً با توجه به روایت قصه مردم در «اختیاریه»، می‌شود شباهت‌هایی با ماه عسل در آن پیدا کرد.

 

در برنامه ماه رمضان یک مهمان دومی هم دارید که معمولاً از افراد شناخته‌شده است. دلیل این رویکرد چیست؟ آیا همین منجر به سلبریتی‌زدگی نمی‌شود؟ 

سعی می‌کنیم مهمانی به برنامه بیاوریم که متناسب با موضوع باشد. کارکرد مهمان برای ما، صرف چهره‌بودنش نیست؛ البته همین چهره‌بودن در جاهایی کارکرد دارد. وقتی آقای مهران احمدی از برنامه رفتند، بلافاصله پیگیر مشکلات سوژه‌های برنامه شدند و مدام در تلاش‌اند. وقتی چهره‌ها به برنامه بیایند و سفیر «اختیاریه» بشوند، باعث می‌شود موج اجتماعی بهتری ایجاد شود. 

 

در مواردی مثل خانم متین ستوده، این هدف به ضد خودش تبدیل نشد؟

خیر! اتفاقاً از نظر من خوب است که مخاطب جنس و عیار مختلفی از آدم‌ها را روی آنتن ببیند. با این کار هم تضارب آراء شکل می‌گیرد و هم اینکه به مهم‌ترین مؤلفه برنامه‌سازی یعنی سرگرمی متعهد خواهی بود. وقتی مخاطب در کنار برنامه سرگرم شود، حتماً برداشت خودش را هم از لابه‌لای مباحث خواهد داشت. این اصلاً ایراد ندارد. این رویه به زایش و رونق گرفتن برنامه در جذب مخاطب منجر خواهد شد.

 

آیا همین اتفاق شبیه به مورد خبرساز بنیامین بهادری نیست؟ 

ما سلبریتی دعوت نمی‌کنیم. ما از چهره‌های شناخته‌شده برای حضور در «اختیاریه» دعوت می‌کنیم. نکته مهم دیگر این است که این چهره‌ها، کارشناس یا مجری برنامه نیستند. این‌ها برای مخاطب منبر نمی‌روند؛ بلکه به مهمان دل می‌دهند و با قصه آن‌ها همراهی می‌کنند. 

 

یکی از رسانه‌ها، غلبه بر فضای احساسی در «اختیاریه» را پاشنه آشیل برنامه دانسته؛ موافقید؟

من این را قبول ندارم. آلفرد هیچکاک می‌گوید در تولید فیلم و سریال، کارگردان خدای پروژه است؛ اما در کار مستند، خود خدا کارگردان است. وقتی خدا کارگردانی می‌کند که ما بتوانیم یک فرزند را بعد از ۱۸سال به پدر معتادش برسانیم، طبیعی است که فضا احساسی خواهد بود و نباید توقع خنده داشت؛ البته شخصاً سعی می‌کنم مدیریت کنم که برنامه به سمت اشک و آه نرود اما وقتی پیش بیاید به عنوان یک انسان در یک موقعیت دراماتیک، قاعدتاً مجبورم صرفاً فضا را مدیریت کنم. 

 

بین تهیه‌کنندگی فیلم و سریال و ساخت برنامه تلویزیونی، کدام برایتان اولویت دارد؟

این دو را از هم جدا نمی‌دانم. من کار رسانه را خیلی دوست دارم. هرجا که بشود پیامی را انتقال داد، سراغش می‌روم. شاید از طریق سینما، شاید سریال و ممکن است همین برنامه‌سازی باشد.

 

 

  • 9
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش