یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۴:۰۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۰۷۴۱
رادیو و تلویزیون

تهیه‌کننده برنامه دعوت:

ادای برنامه دیگری را درنمی‌آوریم/ ماه عسل یک برنامه اجتماعی عام بود

برنامه دعوت,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مجتبی کشاورز با بیان اینکه یکی از مشکلات روز جامعه ما نپرداختن صحیح به بحث‌های خانواده است، درباره نشان دادن عقدکنان در تلویزیون گفت: هیچکس به تنهایی نمی‌تواند برای یک برنامه زنده تلویزیونی تصمیم بگیرد اما هدف ما از نشان دادن صحنه عقد این بود که به مردم بگوییم شما هم می‌توانید به شروع یک زندگی کمک کنید.

مجتبی کشاورز (تهیه‌کننده برنامه دعوت) درباره سری تازه این برنامه که هر روز قبل از افطار روی آنتن شبکه یک می‌رود به ایلنا گفت: دعوت یک سابقه سه ساله دارد و به نوعی چند سال مستمر روی آنتن شبکه یک رفته و تجربه ایجاد شده از آن به هیچ وجه بد نبوده است و در سنوات گذشته هم با استقبال مخاطبان همراه بوده است. به نوعی ما جزو استیج‌هایی بودیم که روی استیج، فرم خاص خود را داشتیم اما بعد از چند سال کار کردن، دعوت باید به یک تفاوت‌هایی می‌رسید تا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. به طور کلی کار همیشه باید تکامل پیدا کند و برنامه‌ها در هر سری خود باید حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.

 

وی افزود: به این ترتیب امسال تصمیم گرفتیم که به این صورت کار کنیم چراکه اگر می‌خواستیم دوباره با فرم جُنگ قبلی روی آنتن برویم، برنامه‌های دیگری بودند که در حال انجام همین کار هستند. به همین دلیل شاید خیلی تناسبی نداشت اگر ما هم دوباره با همان فرم، برنامه را روانه آنتن می‌کردیم. همچنین شبکه یک نیز سیاست‌های تازه‌ای داشت که ما هم بر اساس همین تفاوت‌ها و سیاست‌ها سعی کردیم در این سری با پختگی بیشتر به برنامه بپردازیم.

 

کشاورز ادامه داد: بر همین اساس در این پختگی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه برنامه مصادف با ماه رمضان است و در لحظه‌های نزدیک به افطار روی آنتن می‌رود، موضوع خانواده را برای برنامه انتخاب کنیم چراکه آن لحظات، قاعدتا لحظه‌های خانوادگی دورهمی برای هر خانواده‌ای به شمار می‌آید. علاوه بر این نیز یکی از مشکلات روز جامعه ما هم نپرداختن صحیح به بحث‌های خانواده است. به این ترتیب طرحی را به تلویزیون دادیم که امسال روایت‌های خانوادگی با رویکرد سبک زندگی ایرانی اسلامی، پیشنهاداتی برای دوام و استحکام بنیان خانواده و امید در زندگی در قالب برنامه تلویزیون دعوت مطرح شود.

 

وی همچنین درباره دلیل تغییر مجری در سری تازه این برنامه اظهار داشت: ما مجری را تغییر ندادیم؛ در واقع مجری را از برنامه خود حذف کردیم چراکه تایم افطار شبکه یک با محدودیت‌های ذاتی همراه بود و برنامه ما در محدودیت زمانی خبر ۱۹ شبکه یک و لحظه اذان مغرب بود. در این محدودیت زمانی که تایم برنامه نمی‌توانست خیلی کش پیدا کند و وقت برای پلاتوهای مرسوم مجری وجود نداشت، ما لاجِرَم بودیم از یک شخصیت متخصص برای راهبری گفتگوها به جای مجری استفاده کنیم.

 

کشاورز افزود: نکته دوم نیز این بود که ما در این تایم محدود می‌خواستیم با محوریت و تخصص خانواده حرف بزنیم و برای اینکه برنامه کمی تخصصی‌تر باشد، این کار لازم بود. زمان‌هایی در برنامه وجود دارد که وقتی فرد در حال روایت درست بحث است، مجری غیرمتخصص با ورود به بحث، ممکن است مطلب برنامه‌ریزی شده را به حاشیه براند. بر همین اساس آقای برمائی که در حوزه خانواده متخصص است را به عنوان کارشناس دعوت امسال در نظر گرفتیم. حضور مداوم ایشان در برنامه دعوت سنوات گذشته و آشنایی با تیم برنامه‌ساز و تخصص ایشان در بحث خانواده که می‌داند چطور در جای درست وارد مکالمه شود، از جمله دلایل اصلی برای انتخاب ایشان برای راهبری گفتگوها بود.

 

این تهیه‌کننده همچنین درباره نقدهایی که نسبت به نشان دادن لحظه عقد در تلویزیون مطرح می‌شود و برنامه دعوت هم از ‌آن بهره برده است نیز توضیح داد: تلویزیون یک ساختار محکم و اصولی دارد و هیچکس به تنهایی نمی‌تواند و نباید برای یک برنامه زنده تلویزیونی که با اهمیت هم است، تصمیم بگیرد. برنامه ما با یک هماهنگی کامل در حال پیشرفت بوده و خرد جمعی در آن نقش دارند. به این ترتیب، نه من و نه هیچکس دیگر نمی‌تواند بگوید که تصمیماتی که روی آنتن می‌افتد، تصمیم شخصی او بوده است. در واقع تلویزیون جای تصمیم‌گیری شخصی نبوده و فضایی نیست که شما بخواهید آنتن را شخصی‌سازی کند.

 

وی افزود: به عنوان مثال اگر چند روز قبل صحنه عقد کنان در برنامه نشان داده شده، این کار تنها به صحنه عقدکنان محدود نبوده و نتیجه یک فرآیند است. به نوعی ما با این کار می‌خواستیم بگوییم که در اوج بحران هم می‌توان یک زندگی را شروع کرد. یعنی این موضوع درست بوده که در آق‌قلا سیل آمد و خیلی‌ها اذیت شدند اما همین خانواده‌ها با یک کمک کوچک می‌توانند یک زندگی را شروع کنند. در نهایت باید بگویم که ما با این کار می‌خواستیم با مردم حرف بزنیم و بگوییم شما هم بیایید به شروع یک زندگی کمک کنید.

 

کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: در اینکه برنامه ماه عسل یکی از موفق‌ترین و مخاطب‌پسندترین تاک‌شوهای تلویزیون ایران در چند سال گذشته بوده، هیچ شکی نبوده و من هم به عنوان تهیه‌کننده و برنامه‌ساز به این موضوع اذعان می‌کنم. البته این را باید بگویم که هیچ برنامه تلویزیونی از جمله ماه عسل یک برنامه صد در صد درست نبوده و می‌توانست از چیزی که بود بهتر باشد. علاوه بر این موضوع فراموش نکنید که ماه عسل یک برنامه ۱۳ ساله روی آنتن تلویزیون بوده و نمی‌توان سری ۱۳ ام آن را با سری اولش مقایسه کرد. به نوعی این برنامه در ۱۳ سال به اوج رسید و در اوج هم خداحافظی کرد. ولی جدا از این موضوع برنامه آقای علیخانی یک برنامه صرف خانواده نبود؛ ماه عسل یک برنامه اجتماعی عام بود. این برنامه مختص به یک موضوع خاص به شمار نمی‌آمد و می‌توانست به همه موضوعات اجتماعی بپردازد ولی برنامه دعوت مختص به یک موضوع خاص یعنی خانواده است.

 

برنامه دعوت,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 

تهیه‌کننده برنامه دعوت در ادامه گفت: به نوعی مردم بعد از ۱۳ سال عادت کردند که قبل از افطارها ماه عسل ببینند و ناخودآگاه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم همه برنامه‌های افطار را با ماه عسل مقایسه می‌کنند؛ کما اینکه مردم می‌خواستند ماه عسلِ احسان علیخانی را ببینند. چراکه ما در چند سری از این برنامه مجریان دیگری هم داشتیم که اجرای ماه عسل را برعهده گرفتند ولی با وجود اینکه مجریان قوی بودند، هیچگاه به موفقیت احسان در ماه عسل نرسیدند و توسط مردم در این برنامه پذیرفته نشدند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه دعوت قرار است در ادامه چه مسیری را طی کند تا در سال آینده به نوعی مردم منتظر پخش آن باشند، گفت: قطعا برنامه دعوت از چیزی که دیدید می‌توانست خیلی بهتر باشد و باید هم بهتر بشویم. کما اینکه دعوتی که امروز روی آنتن می‌رود با دعوتی که روز اول ماه رمضان روی آنتن رفت، قابل مقایسه نیست. ما از روز اول سعی کردیم سیر ترمیم ایرادها و تقویت نقاط قوت‌مان را در این برنامه داشته باشیم و اتفاقا از هفته دوم به بعد طرفداران برنامه افزایش پیدا کرد و شکر خدا امروز بسیاری منتظر پخش برنامه هستند. چراکه مردم احساس کردند ما ادای برنامه دیگری را درنمی‌آوریم و هویت مستقل خود را داریم.

 

کشاورز ادامه داد: من هیچ مشکلی ندارم که از ۲۰ برنامه خیلی خوب تلویزیون الگو بگیرم و از خوبی‌های آنها در برنامه خود استفاده کنم. به نوعی اگر یک برنامه نقاط قوتی دارد ما موظف به استفاده از آنها هستیم ولی زمانی که دعوت را برای امسال شروع می‌کردیم، اصلا نمی‌دانستیم که برنامه شبکه‌های دیگر چه چیزی است و فقط روی برنامه خود تمرکز کردیم و خدا را شکر تا به حال نتیجه خوبی حاصل شده است.

 

وی در پایان درباره هزینه‌های برنامه دعوت نیز اظهار داشت: هزینه‌های این برنامه نسبت به دکور و ویژگی‌های بصری که امسال از آن استفاده شده، بسیار کم بوده است. بودجه برنامه ما با توجه به محتوای خاص و اهمیتی که بحث خانواده برای سازمان صداوسیما داشت، با حمایت مدیران ارشد شبکه یک تامین شده و هیچ اسپانسری نداشتیم. در نهایت باید بگویم که هیچ ولخرجی در این برنامه نبوده و ما با هزینه معقولی برنامه دعوت امسال را روی آنتن بردیم.

 

 

  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش