جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۳:۱۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۱۷۶۸
رادیو و تلویزیون

دکور کلاه قرمزی هم جمع شد

برنامه کلاه قرمزی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
حمید مدرسی در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما درباره «کلاه قرمزی» و مالکیت آن توضیحاتی را مطرح کرد و در عین حال گفت: در این لحظه تلخ که مشغول جمع‌آوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسک‌ها هستیم، دوری نخواهد بود که این میز پرخاطره، با فروش گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسی‌پور که هندوانه به شرط چاقو عرضه می‌کند، فعالیت خود را ادامه دهد!

حمید مدرسی - تهیه‌کننده «مجموعه کلاه‌قرمزی» - در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، در توضیحاتی درباره مجموعه‌ی «کلاه قرمزی» و سرنوشتی که دچار شد، آورده است:

«جای تعجب دارد، پس از سال‌های طولانی غارت و خروج آثار تلویزیونی از آرشیو صداوسیما به شبکه‌های ماهواره‌ای که قصه جدیدی نیست، مدیر کل محترم، فکرِ این اتفاق است.

اکثر آرشیو صداوسیما در سال‌های گذشته توسط افرادی در داخل سازمان به بیرون از ایران انتقال پیدا کرده است و در این لحظه شاهد پخش مهمترین برنامه‌های مستر با بهترین کیفیت از شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی از جمله من‌وتو، بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم که جای تأسف دارد.

این فاجعه درخصوص آثار سینمایی و خروج غیرقانونی و نمایش آنها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز سال‌های طولانی است که به چشم می‌خورد و به دلیل عدم قانون ثبت آثار، شاهد سوء استفاده وسیع و ضرر و زیان‌های ناشی از آن برای تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون بودیم و اصلاً هیچگونه توجیهی - چه اقتصادی و چه اعتباری - برای هیچ تهیه‌کننده‌ای در سینما و سیما جهت ارائه این آثار به شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد.

تلخ‌تر از این قصه، این است که در طول این سال‌ها تهیه‌کنندگان فقط شاهد سوء استفاده گسترده از پخش غیرقانونی آثارشان در شبکه‌های ماهواره‌ای بودند و مدیران وقت سینما فقط قول و سخنراهای تبلیغاتی بدون هیچگونه راهکار اجرایی جهت جلوگیری از این سوء استفاده‌ها داده‌اند.»

تهیه‌کننده «کلاه‌قرمزی» در ادامه این یادداشت خطاب به حامد معینی، مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما آورده است:

«چند سالی است معاونتی به عنوان مالکیت فکری در سازمان صدا و سیما با مدیریت جنابعالی شکل گرفت در راستای هدف حفظ منافع سازمان صدا و سیما ولی عملاً در راستای همین حفظ منافع صداوسیما، لطمات اقتصادی - اجتماعی، بزرگی به اکثر پروژه‌ها تحت نظر جنابعالی وارد شد.

اینجانب با تسلط به مجموعه «کلاه قرمزی» و تولید نشدن سه سال این سریال، آماده ارائه مستنداتی هستم که بیش از ۵۰ میلیارد تومان به صداوسیما ضرر و زیان وارد کردید. فقط در موضوع مجموعه «کلاه قرمزی» جمع بزنید با پروژه‌های دیگری که توسط جنابعالی و همکاران شما به سرنوشت تعطیلی کامل دچار شده‌اند؛ از برنامه پربیننده «نود» عادل فردوسی‌پور گرفته تا شخصیت عروسکی جناب‌خان و قطعاً عروسک‌های معروف و محبوب قبلی سیما، با احترام به حقوق ملی و مردمی صداوسیما که اصولاً بودجه اصلی توسط مردم پرداخت می‌شود، حتی با علم حقوق مادی و معنوی شخصیت‌های عروسکی و برنامه‌های معروف و پربیننده، کدام عقل و منطقی به توقف و تعطیلی کامل برنامه‌های پرمخاطب و محبوب مردمی حکم می‌دهد. سرمایه‌گذاری خود صداوسیما در طول این سال‌ها و شکل گرفتن برنامه‌های پرمخاطب، پرتأثیر و فرهنگ‌ساز و قطعاً مفرح چه می‌شود و این برنامه‌ها با چه توجیهی به تعطیلی کشانده می‌شوند؟»

مدرسی ادامه داده است:

«با توضیحات فوق، پر طبیعی است در طول این سال‌ها اکثر هنرمندان و کارگردان‌های به‌نام سیما به طرف تولیدات ویدئویی، سینمایی هدایت شدند! کافی است نگاهی به امروز برنامه‌های سیما در حوزه نمایش، سریال‌ها و برنامه‌های کودک و نوجوان و غیره بیندازید، برنامه‌های بدون روح، خنثی و بی‌خاصیت به‌دلیل به‌کار نگرفتن متخصصین هر حوزه به نمایش درآمده است. در این شرایط ویژه کشور، قطعاً یکی از بهترین راهکارهای مدیران محترم سیما رو آوردن به تولید مجموعه‌های مفرح و سرگرم‌کننده است که متأسفانه هیچ خبری نیست؟

واقعاً این سوال عمومی و مردمی از طرف چه ارگان و نهادی باید از صداوسیما پرسیده شود؟ کمیسیون نظارت بر صدا و سیمای مجلس؟! یا ابتکار عمل خود سیما در تشکیل میزگردی با حضور متخصصین این حوزه و ایجاد راهکار این معضل اجتماعی؟!

بیش از ۱۲ سال از پخش غیرقانونی تعداد زیادی از فیلم‌های سینمایی این دفتر از شبکه‌های مختلف سیما می‌گذرد، بدون هیچگونه قرارداد و توافق تمدید، طبق روال قوانین خود صداوسیما؛ سال‌هاست پیگیر شدیم، نامه دادیم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم و متوجه شدیم، این مساله مشکل خیلی از تهیه‌کنندگان است. چه کسی در راستای نقض حقوق تهیه‌کنندگان پاسخگو است؟ فقط پناه بردیم به قرآن و اعلام حرام بودن پخش این آثار بدون مجوز، اما باز هم پخش شد!»

«جناب معینی، باید احترام گذاشت به هنرمندان و تولیدکنندگان وفادار این سرزمین که هر پیشنهاد اغوا کننده و میلیاردی را در خارج از ایران رد کردند، ماندند و تماشاگر حال خراب مردم در حوزه هنر هستند، اما هنر محصورشدنی نیست. در واقع هنرمندان معدودی که قابلیت تولید و خلق هنر در ارائه برنامه‌ای طنز و مفرح با تماشاگران میلیونی را دارند و می‌توانند مردم را پای این جعبه جادویی بی مخاطب امروز سیما بکشانند، اکنون بی‌انگیزه و خانه‌نشین شدند.

جنابعالی و همفکران شما اگر به جای بی‌احترامی، نقض حقوق هنرمندان و سازندگان، تهدید به دادگاه کشیدن، رویه دیگری را در قالب احترام به سازندگان و هنرمندان در پیش بگیرند، قطعاً نتایج بهتری هم برای سیما و هم برای مردم به دنبال خواهد شد.

به یاد ندارم در طول ۳۰ سال فعالیت تولید در سیما درخصوص نقض قرارداد و بدهی‌های سیما به تهیه‌کنندگان و یا هنرمندانی در زمان مقرر توانسته باشند به حقوق قانونی خود حتی در دادگاه رسیده باشند که حالا قرار باشد ما به حقوق قانونی و مستند خود برسیم.

تمنا می‌کنم اجازه دهید حال که در شرایط گذار از این بحران‌های بی‌سابقه در کشور هستیم، موضوع کلاه قرمزی موضوع بحث رسانه‌ها نشود. همان‌گونه که سازندگان این مجموعه با دلی پر و جفا شده به حقوق قانونی از هرگونه مصاحبه و خبری در سال‌های گذشته پرهیز کردند، متأسفانه قبل از نوروز مدیران محترم سیما خبر از تولید و پخش مجموعه جدید کلاه قرمزی دادند، خبری که اصلاً واقعیت نداشت و دور از شأن حرفه‌ای رسانه‌ای و خبررسانی مدیران محترم سیما بود.»

حمید مدرسی نوشته است:

«سازندگان، هنرمندان به‌نام و ستارگان مجموعه کلاه قرمزی در طول این سال‌ها با هدف ساخت برنامه‌ای مفرح و نشاط آور بدون هیچ گونه حاشیه ای حضور داشتند و انجام وظیفه کردند و شادی را به میان خانواده‌ها و بچه‌ها به ارمغان آوردند. مخالفت بی‌دلیل مدیری در سیما به همراهی جنابعالی این مجموعه را مورد بی‌احترامی قرار داد و موجبات نقض حقوق آشکار این مجموعه را فراهم کرد و عامل تعطیلی دائمی این برنامه پس از ۲۳ سال در سیما شد. تبریک می‌گویم به جنابعالی و همفکران شما.

تهیه‌کننده «کلاه قرمزی» با اعلام خبرهای جدید از این پروژه، در یادداشت خود چنین نوشته است:

«ولی چند نکته، مجموعه کلاه قرمزی با حضور ستارگان و هنرمندان خود شرایط تولید و نمایش خیابانی را در نظر دارد، به صورت کاملاً عام‌المنفعه برای سیل‌زدگان و نیازمندان، که در حال پیگیری است. شک ندارم خانواده و بچه‌های خودتان در جمع این نمایش حضور نداشته باشند.

مجموع کلاه قرمزی با بیش از ۲۳ سال قدمت و تولیدات موفق و پرتاثیر و فرهنگ‌ساز و اینجانب به عنوان تهیه‌کننده برنامه و به نمایندگی از خالقین اصلی اثر و خلق شخصیت‌های عروسکی آقایان ایرج طهماسب و حمیدجبلی با در دست داشتن چندین توافقنامه و نامه که به امضا مدیران محترم وقت سیما و کارشناسان رسیده است در قبال دریافت پول و شرایط اهدایی این مجموعه، کلیه حقوق معنوی و مادی این مجموعه قبلاً واگذار شده است.

قابل ذکر است واگذاری این حقوق توسط مدیران وقت سیما با حضور خالقین این مجموعه، هنرمندان مردمی آقایان طهماسب و جبلی صورت گرفت، در محیطی دوستانه - منطقی و قطعاً با احترام، جنابعالی و همکاران شما معترض به این واگذاری هستید و عملاً نقص آشکار و قرارداد این واگذاری را رقم زدید. دعوت می‌کردید با اقدام منطقی و محترمانه با حضور کارشناسان محترم سیما و سازندگان این مجموعه، این حقوق را تقدیم می‌کردیم. نیازی به رجوع به دادگاه و تهدید نبود که هیچگاه در دفاع از این حقوق در دادگاه مورد نظر سیما شرکت نکردیم و نخواهیم کرد.

فقط با جسارت و جرأت اعلام فرمایید اختتامیه و تعطیلی دائمی این مجموعه کلاً قرمزی در سیما از زمان اقدام جنابعالی صورت گرفت و خودتان جوابگوی مردم، مدیران محترم سیما و رسانه‌ها باشید، نه هنرمندان و سازندگان این مجموعه.

در این لحظه تلخ که مشغول جمع‌آوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسک‌ها هستیم، دوری نخواهد بود که روی این میز پرخاطره گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسی پور که هندوانه به شرط چاقو عرضه می‌کند، فعالیت خود را ادامه دهد! امروزه هندوانه و طالبی ارزان را برای مردم را بچسبیم، هنر کیلویی چند؟!

و در انتها موفقیت و خلق هنر هرگز به مالکیت کسی درنمی‌آید. موفقیت تنها اجاره داده می‌شود و اجاره بهای آن را باید روزانه پرداخت.»

  • 13
  • 7
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش