یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳
۰۱:۳۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۲۷۲۸
رادیو و تلویزیون

دکورها‌ی «کلاه‌قرمزی» بعد از ۲۳سال جمع شدند و برنامه تعطیل‌شد/ چه بر سر عروسک‌های کلاه‌قرمزی می‌آید؟

کلاه قرمزی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در ۲۳سال گذشته، مجموعه‌هایی چون «کلاه‌قرمزی و جغجغه و فرفره»، «کلاه‌قرمزی ۲»، «ژولی‌پولی و گلابی»، «کلاه قرمزی در فرنگ» و برنامه‌های نوروزی کلاه قرمزی در سال‌های ۸۸ تا ۹۷ از تلویزیون پخش شد و ‌‌جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی محسوب می‌شوند. اما عمر این برنامه‌ خاطره‌انگیز حتی به ۳۰سال هم نرسید.‌ دکورها و میز اجرای آقای مجری در محل آخرین پلاتوی این برنامه در ساختمانی حوالی میدان نوبنیاد جمع‌آوری شده است.

حمید مدرسی، تهیه‌کننده این برنامه درباره آن گفته: «مشغول جمع‌آوری دکور و میز آقای مجری و عروسک‌ها هستیم. دوری نخواهد بود که این میز پرخاطره، با فروش گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسی‌پور که هندوانه به شرط چاقو عرضه می‌کند، فعالیت خود را ادامه دهد!»  جمع‌آوری دکور در حالی صورت گرفت که چندی پیش، حامد معینی، مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صدا‌و‌سیما درباره مالکیت حقوقی عروسک‌های کلاه‌ قرمزی صحبت کرد و در نهایت حمید مدرسی که در این سال‌ها اندازه انگشتان یک دست هم گفت‌وگو نکرده، جواب بلندبالایی به آن داده است.

عروسک‌های کلاه‌قرمزی به رسانه ملی تعلق دارد

معینی در گفت‌وگویی درباره وضعیت «کلاه قرمزی» و سایر عروسک‌های آن و مالکیت حقوقی آن عنوان کرده که «کلاه‌قرمزی ‌‌به سفارش صدا‌و‌سیما تولید شده و طرح و برنامه سازمان برای خلق هر کاراکتر آن طبق اسنادی که وجود دارد، از سازمان صدا‌و‌سیما مبالغی را دریافت کرده‌اند که آن را انجام بدهند. در قراردادها هم مقرر به این بودند که مالکیت این اثر متعلق به صدا‌و‌سیما‌ست. به واسطه اینکه سازمان نظارت صحیحی روی این دارایی‌هایش نداشت، در یک برهه با توجه به غفلتی که وجود داشت، دوستان آمدند و از آن بهره‌برداری کردند. کما‌اینکه آنها هم به‌صورت غیرمجاز این کار را انجام نداده بودند. بعضا مجوزهایی بود که از خود اشخاص دارای سمت در سازمان صدا‌و‌سیما انجام شده بود. اما ترتیبات شکلی اعطای این مجوزها کاملا قانونی نبود و رویه خاصی برای این مجوزها نوشته نشده بود، اما بعدها به موجب رأی دادگاه و رسیدگی که انجام شد، حتی به رأی دادگاه هم نرسید و با آشنایی که از پدیدآورندگان و تهیه‌کنندگان خود اثر کلاه‌قرمزی داشتم، پرونده این مجموعه از طریق مصالحه معلوم شد که این حقوق، متعلق به صدا‌و‌سیما‌ست و عملا از بروز دعوای احتمالی جلوگیری کرد و کل آثاری که مالکیت سازمان صدا‌و‌‌سیما بود، تثبیت شد.»

این مدیر یادآور شده: «هر اثری که به سفارش صدا‌و‌سیما تولید می‌شود، کاملا در مالکیت سازمان قرار دارد. در مجلس هم لایحه‌ای تحت عنوان «لایحه مالکیت ادبی- هنری» وجود دارد. این لایحه  در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی است. تمامی دستگاه‌ها و ذی‌نفعان در آن جلسات حضور پیدا کردند. نظرات کارشناسی و استانداردهای بین‌المللی درنظر گرفته شده، همچنین منافع ملی در حمایت بین‌المللی جرح و تعدیل و بررسی می‌شود و با تصویب آن، قانون روزآمدی خواهیم داشت.»

کلاه قرمزی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

تصمیم نادرست و خسارت ۵۰میلیارد تومانی

بعد از صحبت‌های حامد معینی، حمید مدرسی در واکنش به صحبت‌های مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما درباره «کلاه قرمزی» و مالکیت آن به خارج‌شدن آثار تلویزیونی از آرشیو سازمان اشاره کرده و با عنوان این مطلب که در رسانه ملی معاونتی با عنوان مالکیت فکری در صدا‌و‌سیما در راستای هدف حفظ منافع سازمان شکل گرفته، یادآور می‌شود: «با تسلط به مجموعه «کلاه قرمزی» و تولید‌نشدن ۳سال این سریال، آماده ارائه مستنداتی هستم که بیش از ۵۰ میلیارد تومان به صداوسیما ضرر و زیان وارد کردید.  فقط در موضوع مجموعه «کلاه قرمزی» جمع بزنید با پروژه‌های دیگری که توسط جنابعالی و همکاران شما به سرنوشت تعطیلی کامل دچار شده‌اند؛ از برنامه پربیننده «نود» گرفته تا شخصیت عروسکی جناب‌خان و قطعا عروسک‌های معروف و محبوب قبلی سیما، با احترام به حقوق ملی و مردمی صداوسیما که اصولا بودجه اصلی توسط مردم پرداخت می‌شود، حتی با علم به حقوق مادی و معنوی شخصیت‌های عروسکی و برنامه‌های معروف و پربیننده، کدام عقل و منطقی به توقف و تعطیلی کامل برنامه‌های پرمخاطب و محبوب مردمی حکم می‌دهد. سرمایه‌گذاری خود صداوسیما در طول این سال‌ها و شکل‌گرفتن برنامه‌های پرمخاطب، پرتأثیر و فرهنگساز و قطعا مفرح چه می‌شود و این برنامه‌ها با چه توجیهی به تعطیلی کشانده می‌شوند؟»

تعطیلی کلاه‌قرمزی بعد از ۲۳سال

وی با بیان این مطلب که در طول این سال‌ها اکثر هنرمندان و کارگردان‌های بنام سیما به طرف تولیدات ویدئویی- سینمایی هدایت شدند، می‌افزاید: «سازندگان، هنرمندان بنام و ستارگان مجموعه کلاه قرمزی در طول این سال‌ها با هدف ساخت برنامه‌ای مفرح و نشاط‌آور بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای حضور داشتند و انجام وظیفه کردند و شادی را به میان خانواده‌ها و بچه‌ها به ارمغان آوردند. مخالفت بی‌دلیل مدیری در سیما به همراهی جنابعالی، این مجموعه را مورد بی‌احترامی قرار داد و موجبات نقض حقوق آشکار این مجموعه را فراهم کرد و عامل تعطیلی دائمی این برنامه پس از ۲۳ سال در سیما شد.» تهیه‌کننده «کلاه قرمزی» عنوان کرده: «مجموع کلاه قرمزی با بیش از ۲۳ سال قدمت و تولیدات موفق و پرتأثیر و فرهنگساز و اینجانب به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه و به نمایندگی از خالقین اصلی اثر و خلق شخصیت‌های عروسکی آقایان ایرج طهماسب و حمیدجبلی با در دست داشتن چندین توافقنامه و نامه که به امضای مدیران وقت سیما و کارشناسان رسیده در قبال دریافت پول و شرایط اهدایی این مجموعه، کلیه حقوق معنوی و مادی این مجموعه قبلا واگذار شده است. واگذاری این حقوق توسط مدیران وقت سیما با حضور خالقین این مجموعه، آقایان طهماسب و جبلی صورت گرفت، در محیطی دوستانه - منطقی و قطعا با احترام، جنابعالی و همکاران شما معترض به این واگذاری هستید و عملا نقض آشکار قرارداد این واگذاری را رقم زدید. دعوت می‌کردید با اقدام منطقی و محترمانه با حضور کارشناسان محترم سیما و سازندگان این مجموعه، این حقوق را تقدیم می‌کردیم. نیازی به رجوع به دادگاه و تهدید نبود که هیچ‌گاه در دفاع از این حقوق در دادگاه مورد نظر سیما شرکت نکردیم و نخواهیم کرد.»

پرونده جناب‌ خان

کلاه قرمزی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این اتفاق چند سال پیش نیز بر سر جناب‌خان افتاد و در نهایت برای دوره‌ای این عروسک از سازمان جدا شد و بعدها و با برطرف‌شدن مشکلات موجود باز هم جناب‌خان به تلویزیون بازگشت. معینی درباره‌ مالکیت حقوقی عروسک «جناب‌خان» که هم‌اکنون سازمان صداوسیما مالکیت آن را بر عهده دارد، اظهار کرد: «جناب‌خان اثری بود که قبلا توسط تهیه‌کننده جداگانه‌ای تولید و در شبکه نمایش خانگی مالکیت آن را برعهده داشت. باز هم در صداوسیما غفلتی افتاد و بدون اینکه قراردادی درباره نحوه مالکیت این عروسک تنظیم شود، «جناب‌خان» روی آنتن آمد و به هر حال روی آنتن آمدن پخش این اثر هم یک ارزش اقتصادی ایجاد کرد. کما اینکه قیمتی که هر پدیدآورنده‌ برای اثر قبل از پخش از آنتن تلویزیون می‌دهد، با قیمتی که بعد از پخش می‌دهد، قابل توجه و متفاوت است. بعدها طبق مذاکرات به عمل آمده متوجه شدیم که مالک اثر نیستیم، قطعا نقض حقوق نمی‌توانستیم بکنیم و از نظر تجاری هم نمی‌توانستیم مواردی که صاحب عروسک می‌خواست را تقلیل کنیم. در نتیجه در یک بازه زمانی عروسک «جناب‌خان» را نداشتیم. بعد از آن با توجه به اینکه مسئله حقوقی هم برای ایشان روشن شد، در یک سازش و صلح آمدند و مالکیت این اثر را به سازمان صدا‌و‌سیما واگذار کردند.» به گفته معینی، هم‌اکنون تمام مالکیت حقوقی کاراکتر «جناب‌خان» در اختیار سازمان صدا‌و‌‌سیما قرار دارد و هیچ شخصی به جز سازمان نمی‌تواند از عروسک‌های کلاه قرمزی و سایر کاراکترهای اطرافش و جناب‌خان استفاده کند. قطعا ممکن است بعدها مراجعه به سازمان صدا‌و‌سیما را داشته باشند. سازمان صدا‌و‌سیما بسته به فعالیت‌های تجاری که می‌خواهد صورت بگیرد، مجوز بهره‌برداری می‌دهد و مثل مدل‌های تجاری روتین دنیا با آنها برخورد خواهد کرد.

فهیمه پناه آذر

newspaper.hamshahri.org
  • 12
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش