دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۲۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۲۷۸۲
رادیو و تلویزیون

تهیه‌کننده مجموعه کلاه قرمزی از جمع‌آوری دکورهای این برنامه محبوب و توقف تولید آن خبر داد

کلاه قرمزی هم به سرنوشت «۹۰» دچار شد

مجموعه کلاه قرمزی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

برای خیلی‌ از ما تلویزیون سال‌هاست که جعبه جادو نیست اما عروسک‌های اسفنجی انگار هنوز جادو را بلد بودند، راه دل مخاطب را می‌شناختند و می‌دانستند چطور کودک درون‌مان را به وجد بیاورند و حال خوش لذت بردن از یک برنامه تلویزیونی را زنده کنند و تیتراژ پایانی برنامه‌شان آغازی شود بر مرور دوباره آنچه دیده‌ایم و  با یادآوری آن دل‌مان بتپد برای تک تک‌ شخصیت‌های دوست داشتنی‌شان.

تصدق شیرین‌زبانی کلاه قرمزی برویم، دل‌مان ضعف برود برای مهربانی‌های پسرخاله و شیطنت‌های پسر عمه‌زا و  تکیه کلام‌های فامیل دور ورد زبان‌مان شود. روزهای آخر سال موعد دیدار بود و به خاطرخواهی آنها هم که شده خبرهای مخابره شده از تولیدات تلویزیونی برایمان مهم می‌شد. منتظر بودیم تا از توافق مدیران رسانه با سازندگان کلاه قرمزی خاطر جمع شویم و خیال‌مان راحت شود که قرار است تولد عیدمان را با آقای مجری و عروسک‌های محبوب‌مان مبارک کنیم.

اسفند سال ۹۷ طبق روال روزهای پایانی سال‌های اخیر با خبرهای کلاه قرمزی داغ شد. هر چقدر وعده و وعیدهای مدیران تلویزیون امیدوارکننده بود گپ و گفت با عوامل تولید ته دل‌مان را نسبت به سرنوشت این مجموعه خالی‌تر می‌کرد. اما حالا خبرها قطعی‌تر شده و تیغ تیز تیشه بر نوستالژی جمعی به جان مایه خاطرات‌مان از تلویزیون رسیده است و یادداشت چند روز گذشته تهیه‌کننده کلاه قرمزی، تیر خلاصی بر امید دیدار دوباره‌ با مجموعه محبوب تلویزیون شده است.

آن طور که حمید مدرسی خبر داده، مجموعه کلاه قرمزی و پسرخاله هم گرفتار سرنوشتی مشابه با برنامه «۹۰» شده است: «در این لحظه تلخ که مشغول جمع‌آوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسک‌ها هستیم، دوری نخواهد بود که روی این میز پرخاطره گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسی‌پور که هندوانه به شرط چاقو عرضه می‌کند، فعالیت خود را ادامه دهد! امروزه هندوانه و طالبی ارزان را برای مردم بچسبیم، هنر کیلویی چند؟!»

یادداشت مدرسی در واکنش به صحبت‌های چند روز قبل حامد معینی مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صدا و سیما بود که در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که ترتیبات شکلی اعطای مجوز مالکیت حقوقی مجموعه کلاه قرمزی به سازندگان قانونی نبوده و مالکیت آن را متعلق به صدا و سیما دانست. تهیه‌کننده کلاه قرمزی اما با ارائه توضیحاتی عنوان کرد که طبق چندین توافقنامه و نامه که به امضای مدیران وقت سیما رسیده، کلیه حقوق معنوی و مادی این مجموعه به سازندگان این آثار واگذار شده است.

او در این یادداشت یکی از مدیران سیما و مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل ‌سازمان صدا و سیما را عامل توقیف مجموعه کلاه قرمزی عنوان کرد و گفت که این مجموعه هم دچار سرنوشت «۹۰» شده است.

حمید مدرسی در حالی از توقف ساخت و پخش مجموعه کلاه قرمزی خبر داده  که اسفند سال گذشته مرتضی میرباقری، معاون سیما در نشست خبری از مذاکره با تیم کلاه قرمزی و سفارش ساخت این مجموعه برای نوروز خبر داده بود.

کاظم سیاحی، صداپیشه شخصیت جیگر در مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» اما در پاسخ به سؤال «ایران» در باره آخرین جلسه تمرین و ضبط این برنامه می‌گوید: «حدود دو سال پیش یعنی اسفند سال ۹۶ آخرین برنامه را آماده کردیم که نوروز امسال هم پخش شد. در واقع اسفند سال ۹۷ ما هیچ برنامه تولیدی نداشتیم.»

از سیاحی راجع به نوستالژی کلاه قرمزی قبل از پیوستن‌اش به این مجموعه سؤال می‌کنیم و او توضیح می‌دهد: «من هم خاطرات خوبی با کلاه قرمزی دارم و جزو عروسک‌های محبوب زندگی‌ام از دوران کودکی‌ است. پیوستنم به این مجموعه هم به خاطر همین علاقه‌مندی است. کار کردن با ایرج طهماسب و حمید جبلی، مرحوم دنیا فنی‌زاده و مرضیه محبوب جزو افتخارات زندگی‌ام است و همیشه خدا را شکر می‌گویم.»  

این بازیگر و عروسک‌گردان، در پاسخ به سؤالی درباره دلایل مقبولیت این برنامه تلویزیونی با تأکید بر این نکته که این مردم هستند که باید در این باره نظر بدهند، می‌گوید: «کلاه قرمزی هیچ وقت اسیر زمان نشد و همیشه سعی کرد پیشرفت کند. در عین حال که  تلاش کرد حرفش به روز باشد، سرگرمی و خوشحالی مردم جزو دغدغه‌های سازندگانش بود. شادی و حال خوب مردم اساساً عامل و بانی دور هم جمع شدن عوامل برای ساخت این مجموعه است.  در این سال‌ها که آقای طهماسب را شناخته‌ام، پی برده‌ام که شادی مردم جزو مهم‌ترین دغدغه‌های اوست.»

او در ادامه می‌افزاید: «در جایگاه مخاطب به اعتقاد من رمز موفقیت برنامه برقراری ارتباط با مردم است. این ارتباط به سادگی به وجود نمی‌آید، هزاران برنامه ساخته می‌شود تا برای دقایقی مخاطب را جذب کند اما به این درجه از محبوبیت نمی‌رسد. برای چرایی مقبولیت کلاه قرمزی من هزاران دلیل ریز و جزئی می‌توانم بیان کنم اما چون جزو تیم سازنده هستم ترجیحم این است که راجع به آن حرف نزنم و مردم در این باره قضاوت کنند.» سیاحی می‌گوید: «اینکه مردم چرا یک برنامه را دوست دارند دلایلش واضح و روشن است و اینکه چرا جلوی ساخت چنین برنامه‌هایی گرفته می‌شود هم شاید این روزها مبهم نباشد و مردم هم از این اتفاق تعجب نکنند. فقط می‌توانم بگویم متأسفم برای مسئولانی که موجودیت‌شان را از مردم دارند اما توجهی به علایق آنها ندارند و برایشان اهمیتی ندارد.»

این صداپیشه با اعلام این نکته که ترجیح او به سکوت بوده و مدت‌هاست که تصمیم داشته در باره این مسائل صحبت نکند، می‌گوید: «گفتن این حرف‌ها تأثیری ندارد و برای مدیران اهمیتی ندارد. صحبت‌های من فعال و دغدغه شما اهالی رسانه تأثیری بر تصمیم‌گیرندگان ندارد. همه ما برنامه کلاه قرمزی را دوست داشتیم، چه منی که لذت بردم از دقایقی در کنار آقای طهماسب بودن و چه مردمی که از تماشای ماحصل تلاش این تیم لذت بردند هر چقدر هم بگوییم، تأثیری ندارد. مگر راجع به برنامه نود نگفتیم، این همه درخواست کردیم آیا کسی گوش کرد؟ گوش شنوایی برای شنیدن خواسته مردم وجود ندارد.»

سیاحی در پاسخ به سؤالی درباره تعلق خاطر مردم به عروسک‌های این مجموعه و سلب حق تماشای دوباره آنها از مخاطب می‌گوید: «من در جریان جزئیات دعوای حقوقی نیستم اما خبر دارم که مالکیت حقوقی این عروسک‌ها چند سال پیش به سازندگانش داده شد اما اینکه چه اتفاقی افتاده که این مالکیت  پس گرفته شده و اساساً این مالکیت به چه دردشان می‌خورد وقتی برنامه‌ای ساخته نمی‌شود را نمی‌دانم. مهم این است که یک تیم دور هم جمع شود و برنامه‌ای که هدفش شادی مردم است تولید شود، وقتی شما مالکیت داشته باشید اما برنامه‌ای ساخته نشود این مالکیت به چه دردتان می‌خورد.» «جای خالی کلاه قرمزی در تلویزیون پر شدنی نیست.»

سیاحی با بیان این عبارت ادامه می‌دهد: «جای خالی خیلی از برنامه‌ها که مردم دوست داشتند با هیچ برنامه‌ای پر نشد. چطور ممکن است یک برنامه بتواند جای خالی کلاه قرمزی که بیش از ۲۰ سال است در بین مردم بوده و چنین جایگاهی را به دست آورده را  پر کند. همانطور که امکان ندارد برنامه‌ای جای خالی نود را پر کند.»

صداپیشه شخصیت جیگر در باره تلاش‌های تیم تولید برای مقبولیت این اثر برای مخاطبان می‌گوید: «قبل از اینکه برنامه جلوی دوربین برود، ما حداقل یک پروسه تمرین سه تا چهار ماهه داشتیم تا ایده‌های آقای طهماسب و جبلی پرورش پیدا کند و آزمون و خطاها در تمرین شکل بگیرد. آنچه روی آنتن می‌رفت نتیجه یک دورهمی چند ساعته نیست. ما حداقل ۴ ماه درگیر تمرین و حدود یک و نیم ماه درگیر ضبط بودیم. در همه این دوران تمام تلاش تک تک مان این بود که بهترین اثر خودمان را برای کاراکتر و شخصیتی که کار می‌کردیم داشته باشیم. همه تیم به یک مجموعه با کیفیت فکر می‌کرد ما به پر کردن زمان روی آنتن فکر نمی‌کردیم. به ضرس قاطع می‌گویم همه به بهترین موقعیت کاراکترشان برای مقبولیت نزد مردم و حال خوب مخاطب فکر می‌کردند.»

در شرایطی که بسته شدن پرونده مجموعه محبوب کلاه قرمزی بعد از ۲۳ سال و ابهام سرنوشت عروسک‌های خاطره‌ساز این برنامه علاقه‌مندان را با نگرانی‌ مواجه کرده یکی از نشریات روزانه با اتهام به حمید مدرسی، مدعی شد که برای ساخت کلاه قرمزی ۳ میلیارد تومان هزینه شده و تهیه کننده‌اش آن را صرف زندگی در هلند کرده است.

سیاحی در پاسخ به ادعای این  رسانه درخصوص هزینه ساخت این مجموعه و دستمزد سازندگانش می‌گوید: «من از کم و کیف اعداد و ارقام اعلام شده خبر ندارم و کاری به آن ندارم چون کار ما هنر است و اهل چرتکه انداختن نیستیم. کسانی که با اعداد و ارقام کار هنری را می‌سنجند، اهل هنر نیستند. بالاترین رقم و ارزش برای کار هنری رضایت و حال خوب مردم است. آنهایی که عدد و رقم مطرح می‌کنند چقدر به شادی مردم فکر می‌کنند، برای حال خوب مردم و رضایت آنها باید خیلی بیش از اینها هزینه کنیم که نمی‌کنیم.»

نرگس عاشوری

  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش