دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۵۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۶۱۹۸
رادیو و تلویزیون

عادل؛ چقدر خوبی تو...

عادل فردوسی‌پور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

۲۰سال همراهی صادقانه با مردم، طبیعی است به همذات‌پنداری مردم منجر می‌شود. ۲۰سال اجرای برنامه۹۰ توسط عادل‌فردوسی‌پور در فضای فوتبالی که سوءاستفاده برای سوءاستفاده‌گران یکی از سهل‌ترین کارها است، ۲۰سال تلاش مجدانه و مبارزه در فوتبالی که فساد و رانت برای مفسدین و رانت‌خواران یکی از سهل‌ترین کارها است، باعث شده عادل فردوسی‌پور به یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها تبدیل شود.

آن هم در شرایطی که مدیریت به غایت کج‌سلیقه درست در یکی از آخرین شب‌های سال گذشته عادل را از آنتن و شاید بهتر است، گفته شود‌ آنتن را از عادل محروم کرد. اینکه عادل فردوسی‌پور در جشن حافظ که اصولا به چهره‌های عرصه بازیگری اختصاص دارد، مفتخر به انتخاب شدن به عنوان «چهره برتر مردمی» می‌شود، نشانگر چیزی نیست جز اینکه مردم حق را به حق‌دار می‌رسانند،‌ حتی اگر تشخیص مسئولین حذف یا حاشیه‌نشین کردن باشد.

در همین ۴ماهی که برنامه ۹۰ با کج‌سلیقگی تعجب‌برانگیز تعطیل شده است، اتفاق‌هایی افتاده است که حتما اگر ۹۰ بود،‌ متخلفانش تاوان سنگینی می‌دادند. اینکه چرا فینال جام حذفی که باید به مثابه جشنی برگزار می‌شد، به یک دردسر عظیم تبدیل شد و اینکه چطور شد، قراردادهای فوتبالیست‌های چند صد میلیونی به یکباره سه‌چهار میلیارد تومانی شد را می‌توان به غیبت۹۰ هم ربط داد. ۹۰ در شرایطی تعطیل شد که حالا دیگر همه می‌دانند، عادل فردوسی‌پور برای عادل فردوسی‌پور ماندن به ۹۰ احتیاج نداشت، بلکه این فوتبال بود که برای سلامت ماندن به ۹۰ احتیاج داشت و به عادل فردوسی‌پور.

****

جای خالی برنامه ۹۰ و برنامه‌های مطالبه‌گر 
 بیش از بیست سال پیش که برنامه ۹۰ با حضور جوانی عاشق و آگاه در زمینه فوتبال و در عین حال تحصیل‌کرده شروع به فعالیت کرد‌، هیچ‌کس حتی مدیران وقت صدا وسیما هم این تصور را نداشتند که به پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون پس از دوسه سال تبدیل شود و مجری آن هم محبوبیتی بیش از سوپراستارهای ورزش و سینما پیدا کند‌، این مهم دلایل بسیاری داشت که به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌شود: 

همراهی این برنامه با شرایط روز جامعه و استفاده از تکنولوژی رسانه‌ای‌، اشراف به مسائل فوتبالی و حواشی آن‌، ارتباط خوب با مسئولین مرتبط با ورزش و فوتبال و سایر رسانه‌ها‌، پرهیز از چاپلوسی و تملق‌گویی‌های معمول در رسانه ملی‌، پرداختن به مسائل اجتماعی که دغدغه مردم و بینندگان بود که بعضی از اوقات با فوتبال هم مرتبط نبود‌، حمایت همه جانبه مسئولین وقت صداوسیما از برنامه و مجری آن و دلایل دیگر که عامل محبوبیت و ثباتش شد.

 ولی دلیل و نکته بسیار مهم تفکر مطالبه‌گری برنامه ۹۰ و شخص عادل فردوسی‌پور بود‌، تفکری که بسیاری از مفسده‌های فوتبال و ورزش و مسائل اجتماعی و فرهنگی را نه تنها بازگو کرد، بلکه عاملی شد که دستگاه‌های نظارتی در حد بضاعت با این مسائل برخورد کنند‌. در آموزه‌های دین مبین اسلام هم ستمگری گناه است و هم ستم‌پذیری‌، گناهی که بسیاری از جامعه امروز ما را گناهکار ساخته و نسبت به هر ظلم و ستم چنان منفعلانه برخورد می‌کنیم که ستمگر تصور می‌کند که نه تنها ظالم نیست، بلکه لطف هم می‌کند‌، نمونه آن همین گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی بی‌دلیل و منطق است که از سوی اقلیتی ناچیز بر کل مردم و جامعه و نظام هر روز بیش از روز قبل وارد می‌شود‌، براین اساس مدیران فعلی صداوسیما و در راس آنها مدیر جوان و بی‌تجربه ولی با ژن خوب شبکه ۳ به دلیل بینش و تفکر خود نتوانستند مطالبه‌گری برنامه ۹۰ در زمینه فساد در فوتبال و مسائل جانبی آن را تحمل کنند، چرا که خود با مشکلات و مصائب بیگانه هستند و انگار مرجع و مقامی هم نیست که از آنها پرسش گری کند و خود هم به هیچ عنوان جوابگو نیستند. وقتی به فضای فوتبال همین دوسه ماهه در غیاب برنامه ۹۰ نگاه می‌کنیم کاملا متوجه می‌شویم گروه منفعت‌طلب فوتبال چون خیالشان از سوال و جواب و مطالبه‌گری فردوسی‌پور راحت است چگونه مشغول تاخت و تاز هستند . 

فوتبال هم مثل سینما و چرخه بانکی کشور عرصه حضور آقازاده‌ها و خواهرزاده‌ها و دامادهایی شده است که بدون ذره‌ای تخصص و تعهد‌، فقط به دلیل اینکه بوی پول کثیف را به خوبی استشمام می‌کنند، در این وادی وارد شده‌اند. قصه مطالبه‌گری برنامه ۹۰ فقط قصه فوتبال نیست قصه برخی بانک‌های خصوصی و خصوصا موسسه‌های مالی خصوصی و ده‌ها محفل سودآور دیگر است که به‌نام فوتبال و سینما و ... منافع ناحق بیشتری را این گروه منفعت‌طلب به چنگ بیاورند . 

مسائل غیر اخلاقی‌، دلالی بازیکن و مربی‌، گردش مالی بی‌حساب و کتاب‌، ضعف شدید مدیریت و عدم تعهد و تخصص ورزشی و فوتبالی‌، شرط‌بندی و قمار‌، مسائل فنی و رسانه‌ای فوتبال و ده‌ها موضوع دیگر از عناوینی بود که برنامه۹۰ نسبت به آنها مطالبه‌گری می‌کرد و در کنار آن حتی به بحث زندانیان مشکل‌دار‌، زلزله‌، گرد و خاک هوای خوزستان و موارد بسیار دیگری ورود کرده بود که برای اکثریت بینندگان میلیونی برنامه خوشایند و جذاب بود و به نوعی برنامه ۹۰ به مسئولیت اجتماعی خود در تعریف واقعی یک رسانه موفق‌، به خوبی عمل می‌کرد که متاسفانه به دلایل واهی از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد، هرچند که نباید از یکسری ضعف‌های برنامه و لج‌بازی‌های فردوسی‌پور به راحتی عبور کرد . خلاصه مطلب اینکه اکثریت جامعه از صدا وسیما ادامه فعالیت برنامه ۹۰ و برنامه‌های مطالبه‌گرانه را خواستار هستند و امید که صدا وسیما از این آزمایش مردمی سربلند بیرون بیاید و بداند توجه به خواسته به حق مخاطب بالاترین رکن یک رسانه ممتاز است.


 

hamdelidaily.ir
  • 16
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش