سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۵:۲۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۱۸۰۱
رادیو و تلویزیون

سوژه «گاندو ۲» چه خواهد بود؟

سریال گاندو,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
نویسنده سریال «گاندو» گفت: شاید شائبه بر این اساس بوده که برخی ارگان‌ها می‌خواستند در فیلمنامه دخل و تصرف داشته باشند، اما زمانی همه متوجه گاندو شدند که کلاً فیلمبرداری تمام شده بود و دیگر به هیچ عنوان امکان هیچ حذف و اضافه‌ای در سریال وجود نداشت.

به گزارش میزان، نام "آرش قادری" نویسنده تلویزیون و سینما طی ماه‌های گذشته بیش از پیش در میان اهالی رسانه و دوستداران سینما و تلویزیون شنیده می‌شود که دلیل اصلی آن نگارش و پخش سریال تلویزیونی «گاندو» است.

قادری کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال ۱۳۸۴ در "سریال ریحانه" به کارگردانی "سیروس مقدم" به عنوان نویسنده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی‌اش مانند سریال «هوش سیاه ۲» بیشتر نبود، اما تجربه خوبی برای آرش قادری محسوب می‌شود.

وی در سال ۱۳۹۲ دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در ۳ فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم آرش قادری در این سال، فعالیت در فیلم «آتیش بازی» به کارگردانی بهمن گودرزی، فعالیت در سریال «هوش سیاه ۲» به عنوان نویسنده و فعالیت در سریال «ماتادور» به عنوان نویسنده محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی آرش قادری فعالیت در سریال هوش سیاه ۲ بوده است. آرش قادری سال۱۳۹۲ با سریال هوش سیاه ۲ به عنوان نویسنده توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند.

آرش قادری علاوه‌ بر سریال هوش سیاه ۲، سال ۱۳۹۵ در سریال «برادر» نیز حضور داشت. آرش قادری این‌بار با جواد افشار یعنی کارگردان سریال برادر و هنرمندانی، چون حسین یاری، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی و حسن پورشیرازی همکاری داشت.

وی علاوه بر نویسندگی به عنوان کارگردان و مشاور نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار وی در مقام کارگردان به سریال «کیلومتر ۱۴» و فیلم «روی خط صفر» است، اما نام وی امروز تنها با سریال «گاندو» در ذهن مخاطب تداعی می شود، به همین مناسبت با وی  به گفت‌وگو نشستیم.

حواشی پیرامون اینکه بخش هایی به فیلمنامه سریال گاندو پس از اتمام نکار فیلمنامه اصلی اضافه شده است، شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

قادری: نه، چراکه سریال گاندو به طور کامل نوشته شد، بعد از آن بار‌ها بازنویسی و دورخوانی شد، این دورخوانی توسط عوامل تولید بار‌ها و بار‌ها صورت گرفت اما در اواسط سریال بخشی و یا از طرف کسی به این سریال اضافه و یا حذف نشد.

 در نگارش گاندو تا چه حد حساسیت وجود داشت؟

قادری: همانطور که گفتم طی این دورخوانی‌ها که کارگردان، تهیه کننده و برخی دیگر از عوامل حضور داشتند، همگی از متن یادداشت برداشته و نقد و نظر و یا سوال خود را عنوان می‌کردند، تمامی حساسیت‌هایی که ممکن بود از آن‌ها سوء برداشت شود هم در این دورخوانی‌ها شناسایی شده و اثر باز هم بازنویسی شد.

 تا آنجایی که میدانیم نگارش گاندو نزدیک به دو سال طول کشید، کمی درمورد این زمان و دلیل طولانی شدن آن بگویید؟

قادری: گاندو در قالب پنج هزار صفحه نوشته شد، یعنی ما پنج بار فیلمنامه را بازنویسی کردیم، البته اینطور نبود که عیناً از اول نوشته شود، اما پنج نسخه کامل متفاوت از این اثر وجود داشت.

آیا اضافه شدن برخی سکانس‌ها خارج از فیلمنامه به سریال گاندو صحت دارد؟

قادری: در همان ابتدا تصمیماتی مبنی بر اضافه شدن برخی سکانس‌ها وجود داشت، این اضافه شدن در راستای روشنگری بیشتر و بهتر در مورد مبحث مطرح شده در اثر بود که هربار در قسمت بعدی اضافه می‌شد، اما اینکه موضوعی از بیرون به اثر تزریق شود و یا شخصی بخواهد موضوعی را به داخل داستان اضافه کند نبود و هیچوقت این اتفاق نیفتاد.

 پس هیچ ارگان یا نهاد غیرمرتبطی دخل و تصرفی در گاندو نداشت؟

قادری: شاید شائبه بر این اساس بوده که برخی ارگان‌ها می‌خواستند در فیلمنامه دخل و تصرف داشته باشند، اما زمانی همه متوجه گاندو شدند که کلاً فیلمبرداری این سریال تمام شده بود و دیگر به هیچ عنوان امکان هیچ حذف و اضافه‌ای وجود نداشت.

 حواشی بسیاری درباره تخیلی و یا واقعی بودن گاندو به وجود آمد اما این موضوع که تمام موضوع داستان گاندو بر اساس مستندات است را شما تنها در نشست خبری رسانه ملی مطرح کردید و این در حالی است که قبل از نشست خبری رسانه ملی گفت و گوهایی با برخی رسانه ها داشتید؟

قادری: نزدیک به قسمت سیزدهم نشستی خبری برای سریال «گاندو» در نظر گرفته شد که البته همان موقع هم با آن مخالف بودم، زیرا فکر می‌کردم که برای نشست و حرف زدن در مورد گاندو زود است، همان نشست کمی افکار را به حاشیه برد اما موضوع تخیلی یا واقعی بودن سریال به این دلیل در نشست رسانه ملی مطرح شد که سریال تمام شد بود و همه به طور کامل سریال را دیده بودند و این سوال برایشان بوجود آمده بود.

 حواشی و التهابات پیرامون گاندو را پیش بینی کرده بودید؟

قادری: واقعیت امر خود ما هم فکر نمی‌کردیم این سریال تا این حد التهاب بی دلیل ایجاد کند و راستش را بخواهید واقعا از این اتفاق غافلگیر شدیم، من بار اولی نیست که فیلمنامه می‌نویسم و این ژانر هم برای من تازه نیست، از طرفی جواد افشار هم برای اولین بار این چنین موضوعی را کارگردانی نکرده است، پس ما از همان ابتدا برآورد اتفاقاتی که برای فیلمنامه می‌افتد را کاملاً می‌سنجیم.

 نظر مخاطبان در مورد گاندو چیست؟ خود شما نظر مستقیمی را دریافت کرده اید؟

قادری: ما از همان ابتدا درباره درصد مخاطبان گاندو پیش بینی‌هایی کرده بودیم، اما به شخصه بدون اغراق غافلگیر شدم، نه تنها مخاطب داخلی با گاندو به شدت ارتباط برقرار کرده بلکه همچنان از برخی نقاط دنیا پیام‌هایی دریافت می‌کنم که اعلام می‌کنند به دیدن سریال گاندو علاقمند هستند و با دیدن آن غرور ملی در آن‌ها ایجاد شده است.

در کل اثری مثل گاندو با خودش حاشیه می آورد، این ریسک تولید را بالا نمی برد؟

قادری: شما وقتی حرف بزرگی می‌زنید بدون شک تبعات بزرگی هم در پی خواهد داشت، موضوعات همانقدر که برای مخاطب حساسیت برانگیز است بدون شک برای آن‌ها که به دنبال حاشیه سازی هستند هم حساس است، از نظر من دامن زدن به حواشی در شرایط فعلی قشنگ نیست، حاشیه ساختن برای سریالی مثل گاندو به نفع هیچکس نیست.

 از نظر شما مردم سریال گاندو را باور کردند؟

قادری: من نماینده مردم نیستم و فقط در مورد نظراتی که به خودم منتقل شده اظهار نظر می‌کنم، تاکنون آن چیزی که به من منتقل شده این است که سریال گاندو در افراد احساس غرور ملی و اقتدار ایجاد کرده است، مردم اقتدار بالای نیرو‌های امنیتی کشور خود را خیلی دوست داشتند، دلیل این اتفاق هم شفافیت و گام برداشتن لحظه به لحظه مخاطب با عملیات‌های داخل سریال است، به همین طریق مخاطب عملیات و فعالیت‌های نیرو‌های امنیتی را از نزدیک دیده و آن‌ها را لمس و باور می‌کند.

حالا که پخش سریال تمام شده، آیا اگر به گذشته برگردید با علم بر حواشی باز هم گاندو را خواهید نوشت؟

قادری: واقعیت اگر باز هم به عقب برگردیم قطعا گاندو را خواهم نوشت و این سریال ساخته خواهد شد، البته این بار قطعا نه در جهت تن دادن به حاشیه‌ها بلکه برای بالا بردن کیفیت اثر تمرکز و انرژی بیشتری خواهیم گذاشت.

 به ساخت نسخه سینمایی گاندو هم فکر کرده اید؟

قادری: بحث سینما با مدیوم تلویزیون بسیار متفاوت است، این ژانر و این نوع داستان برای تلویزیون نوشته شده و به سختی می‌توان برای آن مخاطبان را به سینما کشاند.

 پس از نظر شما گاندو اثری مخصوص به تلویزیون است؟

قادری: بله، در هر کشور یک محصول استراتژیک وجود دارد، به عنوان مثال گندم برای ما محصولی استراتژیک است، به همین دلیل ما همواره حتی با ضرر برای تولید گندم سوسبید می‌دهیم، دلیل این اتفاق آن است که اگر روزی مسیر ورود گندم بسته شد، مردم گرسنه نمانند، در محصولات فرهنگی هم این اتفاق وجود دارد، همه دولت‌ها مسئول تولید برخی محصولات استراتژیک فرهنگی هستند.

معمولاً تمامی دولت‌ها و حکومت‌ها به صراحت موضع خود را در قبال مسائل اعلام کرده و برای تثبیت آن موضع و ساخت آثار استراتژیک هزینه می‌کنند.

رسانه ملی در همین راستا یکی از مراکز اصلی ساخت محصولات فرهنگی استراتژیک است، رسانه ملی می‌تواند همانطور که در مورد ورزش تولیداتی را ارائه می‌دهد، به مسائلی مثل سریال گاندو هم بپردازد، گاندو نمونه واضح یک اثر استراتژیک است و به همین دلیل برای ساخت آن همه ارگان‌ها باید همراه شوند، این نزدیکی و دست به دست هم دادن نهاد‌ها ساخت چنین آثاری را سهل و آسان می‌کند.

قادری درباره ساخت گاندو سینمایی اذعان کرد: قصه سریال گاندو قصه تلویزیون است، شاید الان که سریال پخش شده بتوان به نسخه سینمایی آن فکر کرد، اما ساخت محصول سینمایی آن مخصوصاً در بخش خصوصی سخت خواهد بود.

 صحبت های فراوانی درباره ساخت فصل دوم گاندو زده شده، آیا شاهد ساخت سری دوی این سریال خواهیم بود؟

قادری: واقعیت امر ما دوست داریم گاندو ۲ ساخته شود، اما همه چیز به سفارش دهنده و شرایط بستگی دارد، شاید اصلا در گاندو ۲ من حضور نداشته باشم، اما قطعا این مجموعه حتی با نامی دیگر ساخته خواهد شد.

 به طور معمول ساخت فصل دوم هر سریالی بسیار سخت‌تر است، این برای شما یک ریسک محسوب نمی شود؟

قادری: اگر فصل دوم گاندو ساخته شود، قرار است از فصل اول خودمان جلوتر برویم، شاید در گاندو ۲ سوژه برای نگارش به شخص دیگری سپرده شود، اما آنچه مسلم است این است که همت برای ساخت فصل دوم وجود داشته و دارد و فکر نمی کنیم که شاید این مجموعه در سری دوم خود با شکست مواجه شود چراکه سوژه های معمایی و امنیتی همیشه برای مخاطب جذاب خواهد بدو و آن را دنبال خواهد کرد.

 پس برای ساخت فصل دوم سریال گاندو به همین پرونده ها و سوژه جدید نیاز دارید؟

قادری: اگر برای ساخت فصل دوم گاندو مجموعه‌ای از پرونده‌ها کنار هم جمع شد و به موضوعی رسید که باید مردم در مورد آن آگاهی داشته باشند، این فصل ساخته خواهد شد و اگر نه هیچ عجله‌ای نیست و ممکن است گاندو با ۲ یا ۳ یا ۴ سال تاخیر ساخته شود، از نظر من اظهار نظر در مورد اینکه گاندو ۲ به جذابیت فصل اول نخواهد شد و این جور حرف‌ها کاملا حاشیه سازی و التهاب الکی است، در هر صورت مطمئنا گاندو ۲ سریال امنیتی معمایی خواهد بود و در این امر شکی نیست.

در حال حاضر سوژه خاصی برای فصل دوم گاندو در ذهنتان نیست؟

قادری: به هیچ عنوان نمی‌توان در مورد موضوع گاندو ۲ نظری داد، به عنوان مثال هنوز جیسون رضاییان زنده است و اتفاقا به فعالیت خود در آمریکا ادامه می‌دهد، هر چند پرونده جیسون رضاییان در گاندو یک بسته شد، اما نمی‌توان در مورد ادامه گاندو و اینکه دیگر به وی در سری دوم این سریال پرداخته نمی شود هیچ نظر قطعی داد.

 شایعاتی مبنی بر سانسور و حذفیات بسیاری در سریال گاندو وجود داشت، تایید می کنید؟

قادری: واقعیت امر خود ما تماماً اصرار داشتیم که هیچ حذفیاتی در سریال صورت نگیرد، زیرا دقیقاً این حذفیات در دفاع از کسانی بود که بر این حذفیات اصرار داشتند، اما متاسفانه گاهی اوقات این اتفاقات می‌افتد و ما مجبور بودیم اگر جوابی را به سوالی که در مورد بخش های حذف شده داده بودیم آن جواب را هم حذف کنیم.

به عنوان مثال در بخشی از سریال دیالوگی وجود دارد که می گوید چهل سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و شما هنوز از برهه حساس تاریخی حرف می زنید، من خودم باورم نمی‌شد این دیالوگ پخش شود اما وقتی پخش شد خود سریال کمی جلوتر جواب این سوال را داد که می گفت تا زمانی که تنگه هرمز بزرگترین شریان انتقال انرژی در جهان است ما در همین وضع و التهاب هستیم، پس شاید مورد برخی حذفیات هم اگر صبر بیشتری رخ می داد اتفاقات بسیار بهتری می افتاد.

 به عنوان سوال آخر اینکه گاندو با اینکه پخش شده اما هنوز حواشی پیرامون آن وجود دارد چه تحلیلی از این حواشی دارید؟

قادری: بعد از پخش گاندو موجی راه افتاد و افراد به سه دسته تقسیم شدند، برخی دوست داشتند خودشان را وسط انداخته و تیتر شوند، اینها همان هایی بودند که در مورد همه چیز به جا و بیجا نظر می دادند، گروه دوم افرادی بودند که با گاندو احساس خطر کردند که بازهم معتقدم که احساسشان اشتباه بوده است، گروه آخر افرادی هستند که در زمین حریف بازی می کنند، از نظر من در این میان مخاطب اصلی مردمی بودند که در هر نقطه از جهان سریال را دیده و با آن ارتباط برقرار کردند.

  • 13
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش