دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۱:۵۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۷۸۹۶
رادیو و تلویزیون

گفت‌وگو دو مجری برنامه «حرفشم نزن» درباره برنامه‌ مربوط به مرگ گربه یکی از هنرمندان

مجریان برنامه حرفشم نزن,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

چند روز پیش یکی از آیتم‌های برنامه «حرفشم نزن» حاشیه‌ساز شد و تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌هایی مانند رامبد جوان، مهراب قاسم‌خانی و... در این‌باره واکنش نشان دادند؛ ویدیویی که در آن محمدرضا شهبازی، مجری این آیتم با زبان طنز پست اینستاگرامی بزرگمهر حسین‌پور، کاریکاتوریست که در آن او به دلیل مرگ گربه‌اش ابراز ناراحتی کرده، صحبت می‌کند؛ هر چند حالا خیلی‌ها این برنامه را نه طنز که تمسخر حامی حیوانات می‌دانند.

شهبازی حالا در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید که «هجو هم یکی از زیرمجموعه‌های شوخ‌طبعی است و قطعا ما در کنار طنز گاهی هم از هجو استفاده می‌کنیم و خیلی هم مرسوم است و هیچ اشکالی هم ندارد.»

ایده پرداختن به مرگ گربه یکی از هنرمندان در یکی از قسمت‌های «حرفشم نزن» انتخاب شما بود یا گروه برنامه به این تصمیم رسیدند؟

ایده تیم برنامه‌ بود؛ مانند همه بخش‌ها، در بخش اجتماعی ایده‌هایی را که مد نظرمان است انتخاب کرده و به آنها می‌پردازیم. در قسمت مورد نظر برنامه «حرفشم نزن» یکی از سوژه‌ها ویدیویی بود که در فضای مجازی مطرح بود؛ در خصوص رفتار و سبک زندگی سلبریتی‌ها. به نظر ما اتفاقی افتاده بود که  نیاز به نقد داشت. البته ما قصدمان نقد پست بزرگمهر حسین‌پور نبود. ایشان چه درست چه غلط از آن اتفاق پیش‌آمده ناراحت بودند-رفتارشان البته از نظر ما قابل نقد است- اما در برنامه هیچ نامی از ایشان نیاوردیم و فقط کامنت‌هایی که پای پست ایشان بود را خواندیم و با آنها شوخی کردیم.

«حرفشم نزن» برنامه‌ای است که سعی دارد مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روز جامعه را به شکل طنز بیان کند؛ اما در بخش مربوط به ویدیوی مرگ گربه یکی از هنرمندان حسی که به ‌عنوان بیننده القا می‌کند، حس تمسخر این اتفاق و واکنش است.   

در پاسخ به این سوال باید به دو نکته اشاره کرد؛ یکی این‌که «هجو» هم یکی از زیرمجموعه‌های شوخ‌طبعی است و قطعا ما در کنار طنز گاهی هم از هجو استفاده می‌کنیم و خیلی هم مرسوم است و هیچ اشکالی هم ندارد؛ کلی عرض می‌کنم.

قبول دارید که هجو خیلی پسندیده نیست؟      

نه؛ این را قبول ندارم چون بعضی اوقات تنها هجو پاسخ می‌دهد. چون وقتی که موضوعی آن‌قدر مشهور شده و افرادی آن را جزو مقدسات و بالاخره مشهورات جاافتاده می‌دانند این‌جا چیزی که خبر می‌دهد همان هجو است؛ چون شما با هجو می‌توانید ابهت پوشالی به وجود‌آمده را بریزید. مانند همین قضیه نوع زندگی سلبریتی‌ها آن‌قدر رایج شده- مانند سایر حرف‌های بی‌ارزشی که زده می‌شود مثل چرا در عید قربان گوسفندها را می‌کشید و مبنایی ندارد اما گفته می‌شود- و می‌طلبد با هجو به سراغ آنها بروید تا ابهت ساختگی‌شان فرو بریزد.

حتما از آن روز واکنش‌ها را هم دیده‌اید.  

به نظرم آن واکنش‌ها هیچ ارزشی ندارد؛ خودشان کسانی‌اند که در این قضیه از نظر ما قابل نقدند.

تمام بازیگرانی را که به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، می‌گویید؟

همه کسانی که واکنش نشان داده‌اند. اینها خودشان در این مسائل همین‌گونه‌اند دیگر چرا نباید واکنش نشان بدهند؟ آنها هم اهل حیوانات خانگی نه به معنای متعادلش هستند. این‌که حیوانات خانگی را جای بچه بگذارند و یک‌سری  تعریف‌هایی داشته باشند که منطقی نیست. نکته بعدی این‌که فضای مجازی، فضای استادیومی و هواداری است. خیلی از کسانی که آمده بودند و به ما بدوبیراه می‌گفتند و فحش‌های رکیک می‌دادند، به فرمان آقای حسین‌پور بود که فیلم را گذاشته بود و گفته بود که جوابش با شما. از گفته خیلی از آنها مشخص بود که اصلا فیلم را ندیده‌اند و صرف این‌که آقای حسین‌پور گفته جواب بدهید، آمده‌اند و واکنش نشان می‌دهند. ما در مقابل واکنش‌های منفی واکنش‌های مثبت هم داشتیم.

مثلا چه واکنش‌هایی؟

از همه گروه‌ها بودند. در کامنت‌هایی که خود من گرفتم، خیلی‌ها گفته بودند که حیوان خانگی داریم اما به این شدت و اندازه‌ای که سلبریتی‌ها مسخره‌بازی درآورده‌اند، نیستیم. ما چند نمونه از این واکنش‌ها داشتیم. تقریبا مشخص شد رفتارهای خارج از عرف سلبریتی‌ها واقعا از طرف عموم مردم قابل پذیرش نیست.

آقای شهبازی قبول دارید که این رویه سبکی از زندگی است، فارغ از قبول یا رد آن، بخشی از جامعه به حیوانات خانگی علاقه دارند.  آیا تمسخر سبک زندگی بخشی از جامعه کار درستی بود؟

شما یک موضوع را قبول کرده‌اید؛ همین که به تمسخر گرفته شده است. من عرض می‌کنم که تمسخر نبوده است.

برداشت من به‌عنوان یک بیننده، تمسخر اتفاقی بود که برای فرد دیگری غم‌انگیز بود.

این برداشت شما بوده و از نظر بنده برداشت درستی نداشتید. من ١٥سال است که کار طنز می‌کنم و مرزهای طنز، هجو و تمسخر را می‌دانم. نکته ‌بعدی که می‌گوید این سبک زندگی بخشی از جامعه است؛ بله معتادها هم سبک زندگی‌شان این است که می‌روند تزریق می‌کنند. تنبل‌ها هم سبک زندگی‌شان این است که تنبل‌اند. نباید اینها را نقد کرد؟ به نظرم اینها هم بخشی از مشهورات روشنفکری غلط است. هر عقیده‌ای قابل احترام است. هر سبک زندگی‌ای قابل احترام است. نه این‌طور نیست؛ هر سبک زندگی‌ای قابل احترام نیست.

یعنی قبول ندارید هر عقیده‌ای قابل احترام است؟!

نه، حرف بی‌خودی است. همین عقیده‌ای که هر عقیده‌ای قابل احترام نیست هم قابل احترام می‌شود. مثال می‌زنم؛ معتادها و دزدها هم سبک زندگی‌ای دارند، قابل احترام است؟سگ‌بازی و حیوان‌بازی به این شکل،  اشتباه است و قابل نقد است. کسی که در خانه‌اش ماهی نگه می‌دارد یا پرنده چه اشکالی دارد، اما نگهداری حیوان به این شکل انتقاد دارد.

شما از واژ‌ه‌های سگ‌بازی و گربه‌بازی استفاده می‌کنید. فکر نمی‌کنید نگهداری از حیوانات خانگی با این واژه‌ها تفاوت زیادی دارد؟

نگهداری از حیوانات خانگی این نیست. اولا این‌که سگ در دین ما نجس است. بالا بروید و پایین بیایید و ‌هزار سلبریتی و روشنفکر هم سگ نگه‌ دارند و هرچه بگویند سگ نجس نیست، سگ نجس است. این اول و آخر. نگهداری گربه هم با این‌که قابل نقد است ولی می‌گوییم باشد. این‌که بگویید گربه‌ام را بردم حمام و زیر پتویم خوابید و ... اینها می‌شود گربه‌بازی. نگهداری حیوان خانگی در جای خودش متعادل است و می‌شود در موردش نشست و بحث کرد، اما این حد از اغراق در رابطه انسان با حیوان چیزهایی است که حتما قابل نقد است.

جامعه به سمتی رفته که در مقابل حیوان‌آزاری‌ها واکنش‌های اجتماعی زیادی به وجود می‌آید؛ نمونه‌اش همین واکنش مردم به سگ‌کشی کهریزک. با این تفاسیر و گفته‌های‌تان در سطور قبلی، نظر شما در مورد حمایت از حیوانات چیست؟

اگر آیتم‌های طنز من در برنامه عصرانه شبکه افق را پیگیری کنید، یکی از بخش‌هایی که به‌صورت مستمر به آن پرداخته‌ام بحث محیط‌ زیست و حمایت از حقوق حیوانات و حیوان‌آزاری بود. درباره توله‌خرسی که در سوادکوه سنگ‌باران شد، بنده آیتمی ساختم و آن را رد کردم. زباله ریختن در فضای سبز و آتش درست‌کردن در جنگل و ... جزو مسائلی بود که در این برنامه به آنها پرداخته شد. اتفاقا دوستانی که نقد ما را بردند به این سمت، می‌دانستند کارشان اشتباه است و این شکل از ارتباطشان با حیوانات پذیرفته نیست و با دروغ و فریب گفتند که ما اهل حیوان‌آزاری و .. هستیم. مشخص است که این‌طور نیست.

یکی از نقدها این است که شما جزو حیوان‌آزارها هستید؟

چیزی است که دوستان گفته‌اند. آقای حسین‌پور فضا را به این سمت بردند، چون خودشان هم می‌دانند کارشان از نظر جامعه منفور است و برای این‌که بتوانند موج‌سواری کنند، گفتند ما حامی حیواناتیم و کسانی که ما را نقد می‌کنند حیوان‌آزارند.

تمام گفته‌ها و عکس‌العمل‌ها در برنامه فی‌البداهه بوده یا از قبل مشخص می‌شوند. به‌عنوان مثال همان اشکی که شما در ابتدای صحبت‌های‌تان داشتید.  

کلیت کار مشخص می‌شود. دوباره می‌گویم اشکم تمسخر نبوده حالا شما اصرار کنید تمسخر بوده. کلیت کار با نویسندگان تعیین می‌شود. در زمان اجرا هم موضوعاتی چاشنی کار می‌شود. 

  • 18
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش