چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۱۱ - ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۲۸۷۵
رادیو و تلویزیون

پشت پرده قرارداد تلویزیون با شرکت عالیس چیست؟

برنامه‌های تلویزیونی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

اگر یکی از میلیون‌ها بیننده برنامه‌های تلویزیونی یا یکی از افرادی باشید که فقط بازی های فوتبال یا والیبال یا کشتی را پیگیری می کنید یا آخر شب ها که از سر کار خسته به خانه بر می گردید و سریال خاصی از تلویزیون را می بیند یا حتی برای دیدن یک برنامه در شبکه ۴ تلویزیون را روشن کرده اید حتما در محاصره تبلیغی که این روزها در همه شبکه ها در حال پخش است، قرار گرفته اید.

منظورمان آن دسته پیام‌های بازرگانی است که کافی است یک بار در هر ساعتی از شبانه روز با کنترل تلویزیون شبکه‌ها را بالا و پایین کنید تا پی ببرید در چه حجمی تکرار می‌شوند و چه حجم گسترده‌ای از ثانیه‌های آنتن تلویزیون و گاهی رادیو را تصاحب کرده اند.

تبلیغاتی که در دوره‌های مختلف ممکن است کمی متغیر باشد. در دوره ای کتاب های کمک درسی، دوره ای فلان کفش، در دوره ای سردوشی خاص و حالا تلویزیون و حتی رادیو مدتی است سوزنش روی تبلیغ محصولات شرکتی گیر کرده که با تولید دوغ اولین بار با آن آشنا شده ایم. این نوع آگهی‌ها که در این حجم بالا در تلویزیون پخش می شود این روزها با واکنش‌های تند برخی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است تا جایی که برخی از روزنامه ها هزینه قراردادها با صدا و سیما را محاسبه کرده اند و پای بعضی از اعضای شورای نظارت بر این سازمان هم به اظهار نظر در باره این قرارداد  باز شده است.

هزینه قرارداد با توجه به نرخ مصوب

چندی پیش یکی از روزنامه‌های سراسری گزارش مفصلی درباره هزینه های تبلیغاتی عالیس در تلویزیون کار کرد که در بخشی از آن آورده است: «کارخانه «عالیس» تنها برای پخش تبلیغاتش در شبکه‌های ۱،۲،۳،۵ و نسیم، باید ماهانه «یک‌هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان» به صداوسیما پول بدهد؛ کمی کمتر از بودجه سالانه صداوسیما که حدود دو هزارمیلیارد تومان است.»نکته‌ای که در نوع محاسبه روزنامه فرهیختگان مغفول مانده این است که صداوسیما موظف است با هدف حمایت از تولیدات داخلی، به شرکت‌های داخلی تخفیف‌های ویژه‌ای بدهد.

جدا از این تخفیف در صورت تبلیغ دوره ای در حجم بالا بازهم تخفیف جداگانه ای شامل حال تبلیغ دهنده می شود که این را هم لحاظ نکرده است. اما قبول داریم که تبلیغات شرکت عالیس به اندازه‌ای گسترده است که حتی با احتساب این تخفیف‌های ویژه هم، باز هم درآمد بالایی برای تلویزیون خواهد داشت.

نامه آشنا

هفته پیش حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا  و سیما  هم به ماجرا ورود کرد ودر نامه ای خطاب به حجت الاسلام اژه ای رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما درباره مدل جدید کسب درآمد صداوسیما تذکر داد. در بخشی از این نامه آمده است: «سازمان صداوسیما در حوزه تبلیغات تجاری، مدل جدید کسب درآمد تحت عنوان «revenue sharing» را برگزیده است.

تبلیغات شرکت عالیس نمونه این مدل جدید کسب درآمد است. در این مدل، سازمان در افزایش درآمد آگهی‌دهنده شریک است.» البته برخی از کاربران معتقدند که انتقاد آشنا ممکن است به خاطر کم شدن وابستگی مالی صداوسیما به دولت باشد.  

ایرادهای مشارکت در سود فروش

جدا از این که تلویزیون نمی تواند وارد فعالیت های تولیدی شود بزرگ ترین ایرادی که می توان به این نوع قرارداد که تلویزیون در سود فروش شرکت تبلیغ دهنده شریک می شود، گرفت ایجاد شائبه انحصار تبلیغاتی است چون تلویزیون به جای پول تبلیغ درصدی از درآمد حاصل از فروش را دریافت می کند پس هر چه فروش شرکت تبلیغ دهنده بیشتر شود، درآمد تلویزیون هم بیشتر خواهد شد. در این مورد خاص، انحصار تبلیغاتی عالیس در صداوسیما و تبلیغات پرفشار این شرکت ممکن است باعث ‌شود تا فروش شرکت‌های رقیب عالیس، به نحو قابل توجهی کاهش یابد.

در واقع، انحصار تبلیغاتی، شرایط رقابت آزاد بین شرکت‌های فعال در یک حوزه اقتصادی را از بین می‌برد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که تلویزیون یک رسانه عمومی است که با منابع عمومی اداره می شود و باید در زمینه منافع عمومی باشد نه در خدمت منافع عده ای خاص که  با ایجاد نوعی انحصار تبلیغاتی، عدالت اقتصادی را تضعیف کند و رقابت را برای عده ای از بین ببرد.

جدای از آن رسانه عمومی حق ندارد با بمباران تبلیغ شرکت خاصی مخاطبانش را آزرده کند  و آرامش روانی آن ها را به هم بریزدچیزی که هم اکنون تا حد زیادی در بین مخاطبان در خصوص تبلیغات بی حد و  حساب عالیس  ایجاد شده است اما گویا صدا و سیما قصد نداردواکنشی به این انتقاد و احساس ناخوشایند مخاطبان نشان دهد.

برخورد غیرمشابه با تبلیغ مشابه

فروردین و اردیبهشت امسال در بین پخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی تبلیغی با مضمون اهدای عضو به روی آنتن می‌رفت که در آن مردی جوان به مناسبت سالگرد اهدای عضو همسرش که بر اثر تصادف از دنیا رفته جشنی ترتیب داده بود. پخش بسیار و پرتعداد این پیام بازرگانی در بین برنامه‌های تلویزیونی به دلخوری و اعتراض بخشی از مخاطبان تلویزیون منجر شد که در همین زمینه محمدحسین رنجبران مدیرکل اداره روابط عمومی اعلام کرد به رغم این که این پیام به ۴۰ برابر شدن اهدای عضو در ایران منجر شده به دلیل توجه به احترام مخاطبان با مدیر کل مرکز بازرگانی سازمان صدا و سیما صحبت کرده است تا پخش این تبلیغ کاهش یابد.

اما این اتفاق برای آگهی جدیدی که صدای بیشتر بیننده های تلویزیون را در آورده، نیفتاده است و به نظر می رسد سود حاصل از آن باعث شده این اتفاق به این راحتی ها صورت نگیرد.

khorasannews.com
  • 12
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش