دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۴۴ - ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۳۵۲۲
رادیو و تلویزیون

۲ نماینده مجلس اعلام کردند:

طرح تفحص از قرارداد صدا و سیما و «توسکا» در انتظار اعلام وصول

صدا و سیما و توسکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

شاید شما هم در میان دوستان و آشنایان خود، افرادی را دیده باشید که از کم شدن شارژ تلفن همراه یا مبلغ بالای قبض آن گله داشته‌اند و در آخر فهمیده‌اید به دلیل عضویت بدون اطلاع خودشان در سرویس‌های ارزش افزوده بوده است. سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که بدون ارائه خدمات قابل توجه، درآمدهای خوبی دارند و البته، خودشان هم قربانی یک شرکت بزرگ‌تر با یک قرارداد انحصاری بسیار مشکوک هستند.

این قرارداد انحصاری، مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و احتمالاً به زودی هدف یک طرح تحقیق‌وتفحص خواهد بود. با مطالعه این گزارش، از چندوچون این ماجرا باخبر می‌شوید؛ اصل مسئله ارزش افزوده، تخلفات آن و تحقیقات مجلسی‌ها درباره آن است.

ارزش افزوده چیست؟

خدمات ارزش افزوده ترجمه‌ای از اصطلاح Value Added Services یا به اختصار VAS، مجموعه سرویس‌ها و خدماتی است که بر بستر مخابرات همراه، عرضه و بابت آن از شما پول دریافت می‌شود. انواع مهم خدمات ارزش افزوده در کشور ما عبارت است از: اپلیکیشن‌های تلفن همراه، پیامک‌های متنی، خدمات صندوق پستی تماس، محتوای صوتی و تصویری مانند فیلم، موسیقی، کتاب صوتی و سخنرانی و در نهایت ستاره‌مربع‌ها. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده، اپراتورها و حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارائه آمار و اطلاعات درباره حجم بازار ارزش افزوده در ایران خودداری می‌کنند، اما برآوردهای غیررسمی، از بازاری به حجم سالانه ۵۰۰۰ میلیارد تومان حکایت دارد؛ رقمی نجومی که به طور رسمی هیچ شفافیتی در آن نیست.

سوءاستفاده‌کنندگان در کمین مردم

وقتی چرخ این بازار به گردش درآمد و سوددهی چشمگیر آن مشخص شد، بلافاصله سوءاستفاده‌ها هم شروع شد. تا مدت‌ها بسیاری از دارندگان تلفن همراه، در بسیاری از سرویس‌ها عضو بودند و از هرکدام روزانه چند صد تومان کم می‌شد و خودشان خبر نداشتند یا متوجه آن نبودند. صدای اعتراضات که بالا گرفت، وزارت ارتباطات با دستورالعمل‌هایی جلوی برخی از این سوءاستفاده‌ها را گرفت، هرچند همچنان شرکت‌های زیادی هستند که از ناآگاهی کاربران سوءاستفاده می‌کنند و مبالغ گزافی به جیب می‌زنند. هر از چند گاهی نیز وزیر ارتباطات خبر از کشف یک تخلف در این زمینه می‌دهد؛ مانند گزارشی که آذری جهرمی در توئیتر خود از پنج شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده داده بود که در سال ۹۷، با عضویت اجباری مردم در سامانه‌های خود، ۳۳ میلیارد تومان سوءاستفاده کرده بودند. این بازار بزرگ، برای گسترده‌تر شدن نیاز به تبلیغات در رسانه ملی داشت. گزارش حاضر، درباره این تبلیغات تلویزیونی است.

ورود توسکا به ماجرا

از زمانی که خدمات ارزش افزوده به دلیل سوددهی بالا، توجهات را به خود جلب کرد، یک شرکت خصولتی به نام «توسکا» روی آن دست گذاشت و در سکوت، به طور انحصاری، همه تبلیغات ارزش افزوده را در همه شبکه‌های تلویزیونی در اختیار گرفت. قراردادی که گفته می‌شد برای سه سال بسته شده و به روایت‌های مختلف ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ یا ۳۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. طبق این قرارداد، هر شرکت ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده اگر بخواهد در صداوسیما تبلیغ کند، باید به جای بازرگانی سازمان صداوسیما، به توسکا مراجعه کند.

محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما در کتاب خاطرات خود درباره این قرارداد نوشته است: «[ظرفیت ارزش افزوده در صداوسیما] طی یک مزایده به شرکتی به نام توسکا واگذار شد که با دادن ظرفیت زمانی خارج از قاعده و ارجاع مشتریان بازرگانی همانند USSDها (ستاره‌مربع‌ها) به سمت این شرکت، در عمل تمام این ظرفیت درآمدی به هزینه تبدیل شد.»این  قرارداد از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شد و از آن زمان بود که ستاره‌مربع‌ها روی مخ بیننده‌های تلویزیون رژه رفتند. دیگر تقریباً همه برنامه‌های پربیننده و حتی کم‌بیننده، صاحب کد ستاره‌مربع بودند.

تحقیق و تفحص از قرارداد توسکا

انحصار قرارداد صداوسیما و توسکا، باعث شد طرحی در مجلس برای تحقیق و تفحص درباره این قرارداد به جریان بیفتد. ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۱۹ اسفند سال ۹۷، با امضای نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس خواستار تحقیق و تفحص از این قرارداد شدند. به نقل از جماران، در بخشی از این نامه آمده است: «به تازگی سازمان صداوسیما با قراردادی تبلیغات استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نو را به مجموعه‌ای واگذار کرده که این موضوع ضمن افزایش هزینه تبلیغات استارت‌آپ‌ها و ایجاد خلل در فضای رقابتی، فضای جاری نه چندان مطلوب کسب‌وکارهای نوین را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است. از همین رو خواهشمند است با توجه به مفاد تبصره یک بند ۷ ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی، دستور فرمایید کمیسیون‌های بررسی به بررسی موضوع و اصلاح رویه اقدام کنند.»

در انتظار استعلام از دستگاه‌های نظارتی

با این که این طرح در اواخر سال ۹۷ به امضا رسید، اما پس از شروع سال ۹۸، خبری از آن نشده است. برای اطلاع از چندوچون ماجرا، با عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم. حسین‌زاده دلیل تأخیر در تصویب این طرح را این‌گونه توضیح داد: «بعد از امضای طرح، تعطیلات مجلس پیش آمد و پس از آن نیز زمانی که باید برای جمع‌آوری اطلاعات صرف می‌شد، باعث به تأخیر افتادن طرح شد. اطلاعات مفصلی در حوزه‌های مختلف مدیریتی، مالی و پروژه‌های در جریان جمع‌آوری شده است. بعد از استعلام از دستگاه‌های نظارتی درباره صحت این اطلاعات، طرح را به صحن علنی می‌رسانیم.»

طرحی با هدف پایان‌بخشیدن به قراردادهای انحصاری در صداوسیما

در این باره با سیده‌فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس نیز صحبت کردیم. حسینی در گفت‌وگو با خراسان گفت: «قراردادهای انحصاری صداوسیما با یک شرکت استارت‌آپ ما را بر آن داشت تا در این زمینه تحقیق و تفحص از قراردادهای ارزش افزوده این سازمان را تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنیم.» وی افزود: «طبیعتا شرکت‌های استارت‌آپ در فضای رقابتی می‌توانند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند و اساساً رویه‌ای که در صداوسیما دیده می‌شود، ممکن است خود مانعی برای ارائه خدمات بهتر باشد.» حسینی با بیان این که اقداماتی این چنین از سوی صداوسیما با فضای نوآوری و خلاقیت ضدیت دارد افزود: «هدف از ارائه این تحقیق و تفحص، پایان بخشیدن به قراردادهای انحصاری صداوسیما و جلوگیری از اقداماتی از این قبیل در آینده است.» وی همچنین درباره زمان اعلام وصول تحقیق و تفحص ارائه‌شده به هیئت‌رئیسه مجلس اظهار کرد: «هنوز زمان مشخصی را به ما اعلام نکرده‌اند و این بستگی به تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس دارد، اما ما امیدواریم این تحقیق و تفحص تا پایان عمر مجلس دهم به نتیجه برسد.»

۲ نکته مهم

اول آن که توسکا اکنون صاحب انحصاری خلاف قوانین کشور است. در حالی که در موارد مشابه، مانند انحصار تلگرام، نهادهای نظارتی با انحصار مخالفت کردند و حکم به فیلترینگ آن دادند، اما قوانین ضدانحصار، هنوز برای از بین بردن قرارداد انحصاری توسکا، اقدامی انجام نداده‌اند.

به علاوه، با پایان مدت زمان قرارداد صداوسیما و توسکا، تلویزیون می‌ماند و تغییراتی ساختاری که در آگهی‌های بازرگانی آن به وقوع پیوسته است. تلویزیون در آن زمان با خلأ بزرگی در آگهی‌های خود مواجه می‌شود و وابستگی به توسکا، ممکن است تلویزیون را به گردابی از مشکلات مالی بیندازد.

  • 16
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش