دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۷:۱۳ - ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۷۴۴۰
رادیو و تلویزیون

محمدرضا رضاییان، تهیه‌کننده «کتاب باز»؛

می‌خواهیم مخاطب عام را پله‌‌پله حرفه‌ای کنیم

محمدرضا رضاییان,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

محمدرضا رضاییان، تهیه‌کننده برنامه «کتاب باز» است. او می‌گوید «چیزهای عجیبی از دورترین مناطق کشور می‌شنویم که بچه‌هایی که از سواد خاصی هم بهره‌مند نیستند، با یک کتاب کوچک دنیای متفاوتی پیدا می‌کنند و رویاهایشان شکل می‌گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، خیلی از مشکلات‌مان حل می‌شود. اگر فرهنگ مطالعه جا بیفتد، مشکلات اقتصادی حل و کار قوه قضائی هم سبک‌تر می‌شود.» رضاییان در گفت‌وگو با «شهروند» از تغییرات فصل جدید «کتاب باز» و نگاه تلویزیون و به‌ویژه شبکه نسیم درباره برنامه‌سازی حوزه کتاب می‌گوید.

عملکرد صداوسیما در حوزه برنامه‌سازی در زمینه کتاب را چطور می‌بینید؟

چیزی که شاید عموم مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی یادشان باشد، بیشتر به برنامه‌های تخصصی‌ای برمی‌گردد که شبکه‌ای مثل شبکه چهار کار کرده است. مخاطب آن برنامه‌ها مخاطب خاص و فرهیخته بوده است. حتی برای مخاطب‌های حرفه‌ای هم در همان برنامه‌های شبکه چهار حوزه‌ها خیلی خاص‌تر می‌شود. البته در شبکه‌های دیگر هم برنامه‌هایی ساخته شده؛ مثلا شایک از شبکه سه پخش می‌شد. یا مثلا در خندوانه مسابقه بزرگ کتابخوانی اتفاق افتاده بود. این برنامه‌ها خیلی مهم‌اند و لازم. تا حدی هم خوب‌اند. اما واقعیت آن است که ما با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که جامعه کتابخوانی نیست و در آن فرهنگ مطالعه نهادینه نشده است و مردم درگیر کتاب نیستند و در سبد فرهنگی‌شان کتاب جای خاصی ندارد.

مردم برای حل مسائل‌شان خیلی به کتاب مراجعه نمی‌کنند. با این‌که ما در حوزه‌های مختلف کتاب داریم و تعدد کتاب وجود دارد، اما مسأله جامعه ما این نبوده است. با این‌که در مقایسه با غرب که مدیوم آنها مدیوم تصویر است، و مدیوم ما همواره مدیوم شعر و ادبیات بوده است، متاسفانه در این روزگار فرهنگ مطالعه ما خیلی فرهنگ غنی نیست.

طبیعتا وقتی این اتفاق می‌افتد، سابقه این برنامه‌ها سابقه چندان درخشانی نبوده است و جریان‌ساز نبوده. عمر برنامه‌ها به درازا نکشیده و همین نشان از عدم اثرگذاری آنها و عدم پیگیری و رضایت مخاطب‌ها بوده است. همه‌شان البته نه. من خودم برنامه کاغذرنگی را از شبکه چهار می‌دیدم. این برنامه با این‌که از شبکه چهار پخش می‌شد، اما خیلی از جاها مخاطب عام می‌توانست آن را ببیند. اما در مجموع برنامه‌هایی در این حوزه سابقه درخشانی ندارند.

به کتاب باز برسیم. آمار مشخصی در زمینه میزان استقبال مخاطبان از این برنامه به ‌دست آمده؟

نظرسنجی‌هایی در سازمان شده است. آمارهای کتاب باز هم در فصول مختلف وجود دارد و به اطلاع ما هم رسیده است. روند رو به رشد و رضایت‌بخشی داشته است. ما از جاهای مختلفی مثل پیج اینستاگرام یا پیامک‌ها و برخوردهای میدانی و رودررو با افراد مختلف جامعه که آقای صحت یا دیگران را می‌بینند، به این نتیجه رسیده‌ایم که تا این جای کار مسیر را به شکل قابل قبولی طی کرده‌ایم و جا دارد که بهتر هم شود.

معمولا این برنامه‌ها از شبکه چهار پخش می‌شد. به ‌نظرشما پخش «کتاب‌باز» از شبکه نسیم چه نتیجه‌ای داشته؟

بله؛ معمولا از شبکه چهار پخش می‌شد. این خیلی خوب است که کتاب باز از شبکه نسیم پخش می‌شود.‌ ای کاش همه شبکه‌ها، مخصوصا شبکه‌های پربیننده‌ای مثل یک، دو و سه برنامه‌هایی از جنس کتاب باز که به فرهنگ مطالعه اختصاص پیدا می‌کند، داشته باشند.

این یک نگاه پیشرو است که شبکه نسیم که شعارش نشاط و سرگرمی است و مخاطب مشخصی دارد، در کنار همه برنامه‌های سرگرم‌کننده‌اش، به این نتیجه رسیده‌اند که کنار این برنامه‌ها به فرهنگ مطالعه هم احتیاج داریم. و می‌شود با کتاب هم سرگرم شد و فضای نشاط‌آوری را به وجود آورد. همان لذتی که از سرگرمی‌های مختلف می‌توان به دست آورد، از کتاب هم می‌توان به شکل عمیق‌تر و ماندگارتر به دست آورد.

به نظرم می‌آید این حرکت خیلی هوشمندانه بوده و آرزویم این است که شبکه‌های پربیننده این کار را انجام دهند و در کنار برنامه‌های بزرگ‌شان برنامه‌هایی مثل کتاب باز را بسازند که مخاطب به سمت کتابخوانی برود. ما در کتاب باز درباره فرهنگ مطالعه صحبت می‌کنیم؛ اما صرفا مطالعه را کتاب‌خواندن نمی‌دانیم.

یعنی فیلم خوب‌دیدن، مستند خوب‌دیدن، تئاتر خوب‌دیدن، سفررفتن، گفت‌وگوی عمیق بین دونفر… همه اینها را جزیی از مطالعه می‌دانیم و معتقدیم که کتاب‌خواندن می‌تواند همه اینها را با خودش همراه کند و برای فرد کتابخوان هدیه بیاورد. این برنامه‌ها اگر در شبکه‌های مختلف شکل بگیرد، به راحتی تلویزیون می‌تواند بخش جدی‌ای از این معضل فرهنگی را در جامعه حل کند. آن هم با تمام مشکلاتی مثل گرانی کاغذ که وجود دارد.

ما در این برنامه عهد کرده‌ایم که درباره مشکلات این حوزه حرف نزنیم. سرانه پایین مطالعه همواره سر مخاطب کوبیده شده و حس ناخوشایندی در ذهن او ایجاد می‌کند. ما به اینها کاری نداریم و همان یک کتابی که در کتابخانه فرد وجود دارد و می‌تواند خوانده شود، یک اتفاق خوب برای شخص است. مهمترین آرزوی ما این است که مردم ما اهل مطالعه و گفت‌وگو شوند.

مهمترین تغییر فصل جدید کتاب ‌باز؟

مهمترین تغییر در چهارشنبه‌ها به چشم می‌آید. می‌خواهیم به مرور به باشگاه کتاب بازها برسیم. می‌خواهیم جمع کتابی از سراسر کشور دور هم جمع شود؛ با عنوان باشگاه کتاب بازها. برای رسیدن به این باشگاه داریم زمینه‌ای ایجاد می‌کنیم که چهارشنبه‌ها اتفاق می‌افتد. این بخش میزبان‌های مختلفی دارد که الزاما سروش صحت نیست.

چهره‌های مختلفی از حوزه‌های مختلف دور هم می‌نشینند و با محوریت یک موضوع با هم کتاب‌بازی می‌کنند و لذت‌های کتاب‌شان را با هم به اشتراک می‌گذارند. فصل‌های مختلف ما همواره تغییرات ساختاری داشته‌اند و فکر می‌کنم با استقبال مخاطب هم مواجه شده است. آیتم‌های متنوع و متعددی هم در برنامه خواهیم داشت. کارشناس کودک به برنامه اضافه شده است و کتاب کودک جزو سیاست‌های اصلی ما خواهد بود. میهمان‌های عمومی‌تر هم مثل همیشه حضور خواهند داشت.

مخاطبان «کتاب‌ باز» را می‌توانیم مخاطبان حرفه‌ای کتابخوان بدانیم؟

قطعا یکسری از آنها مخاطبان حرفه‌ای کتاب‌اند. ما با آنها قرار گذاشته‌ایم و ارتباط گرفته‌ایم؛ از مشهد تا سیستان‌وبلوچستان. مخاطبان کتابی خیلی حرفه‌ای داشته‌ایم، اما نمی‌خواهیم برنامه تخصصی کتاب باشیم. کتاب باز برای مخاطب عام ساخته می‌شود. مخاطبان عام وفاداری که در کتاب باز وجود دارند را می‌خواهیم پله به پله حرفه‌ای‌تر کنیم.

می‌توان گفت که «کتاب ‌باز» در بالابردن فرهنگ کتابخوانی تأثیرگذار بوده؟

قطعا بوده است. من این را به گواه مشاهده‌هایی که در نمایشگاه کتاب یا تماس‌هایی که با ناشران داشته‌ام، می‌گویم. اما حیف که فقط کتاب باز است. امیدوارم که تلویزیون و دیگر رسانه‌ها در این زمینه تلاش بیشتری کنند.

صداوسیما در این میان چقدر موثر است؟

واقعا با یک برنامه تلویزیونی نمی‌شود این مسأله را حل کرد. ده‌ها برنامه تلویزیونی لازم است و از همه مهمتر لازم است که از دوره کودکی این فرهنگ‌سازی شروع شود و بچه‌ها از همان اول با کتاب‌خواندن آشنا شوند. در مدارس و سیستم آموزشی هم باید این نکته جدی گرفته شود و زنگ‌های کتابخوانی جدی و با خلاقیت انجام شود.‌ ای کاش در نظام آموزشی‌مان در دانشگاه‌ها تدبیری اندیشیده می‌شد که فقط در فضای تخصصی خلاصه نشود و آدم‌ها با ابعاد مختلف تحصیل کنند.

همه و همه باید دست به دست هم دهند تا اتفاق مبارکی در این حوزه بیفتد. پتانسیل این ماجرا وجود دارد. پس از ۳۰۰ قسمت از کتاب باز می‌توانیم بگوییم که می‌شود این کار را کرد. مردم نیاز به نیروی محرکه و آشنایی دارند. در شهرستان‌های دورمان بچه‌ها تشنه کتاب‌اند. چیزهای عجیبی از دورترین مناطق کشور می‌شنویم که بچه‌هایی که از سواد خاصی هم بهره‌مند نیستند، با یک کتاب کوچک دنیای متفاوتی پیدا می‌کنند و رویاهایشان شکل می‌گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، خیلی از مشکلات‌مان حل می‌شود. اگر فرهنگ مطالعه جا بیفتد، مشکلات اقتصادی ما حل و کار قوه قضائی هم سبک‌تر می‌شود.

آرزو مدنی

  • 9
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش