جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۳۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۳۳۹۰
رادیو و تلویزیون

محمد بحرانی: قرار نیست سری تازه‌ای از «کلاه‌قرمزی» ساخته شود

محمد بحرانی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

«نمايش‌هاي عروسکي» از نوستالژيک‌ترين برنامه‌هايي‌ هستند که از گذشته تاکنون در خاطر ما باقي مانده‌اند. «خانه مادر بزرگه»، «مدرسه موش‌ها»، «کلاه‌قرمزي»، «زي‌زي‌گولو» و «مجيد دلبندم» با تکيه بر عروسک نه‌تنها مورد استقبال کودکان قرار گرفتند، بلکه توسط بزرگسالان نيز دنبال مي‌شدند و اکنون هم با گذشت چنددهه، عروسک‌هاي آن دوران، همچنان مورد توجه مخاطبان امروز است.

با اين وجود مي‌توان دهه هشتاد را دوران بي‌توجهي تلويزيون به عروسک‌ها دانست. در همين سال‌ها بود که بسياري از کارشناسان اعلام کردند، زمان مرگ عروسک‌ها فرارسيده اما برپايي دوباره برنامه کلاه‌قرمزي و ظهور عروسک‌هايي همچون جناب‌خان، بسياري از ذهنيت‌ها نسبت به عروسک را تغيير داد. به گزارش ايلنا، براي بررسي نمايش‌هاي عروسکي در شرايط فعلي با محمد بحراني که گويندگي عروسک‌هاي مختلفي همچون جناب‌خان، ببئي، آقاي همسايه و بسياري ديگر را برعهده داشته به گفت‌و‌گو پرداختيم که در ادامه مي‌خوانيد.

چندي پيش برخي کارشناسان رسانه اعلام کردند که زمان مرگ عروسک‌ها فرارسيده اما در اين چندسال ما شاهد ظهور عروسک جناب‌خان بوديم که با استقبال خوبي از سوي مخاطبان مواجه شد. از سوي ديگر وقتي به تاريخ نمايش‌هاي عروسکي ايران در تلويزيون نگاه مي‌کنيم، در هر دهه نوستالژي‌هاي بسياري را به‌خاطر مي‌آوريم که همچنان مردم با آنها ارتباط برقرار مي‌کنند. «خانه مادربزرگه» در دهه ۶۰ و «مدرسه موش‌ها» در دهه ۷۰ از جمله همين موارد هستند. چه اتفاقي رخ مي‌دهد که حتي با گذشت چهار دهه هنوز مردم با عروسک‌هاي اين مجموعه‌ها ارتباط برقرار مي‌کنند؟

شخصا با اين جمله که زمان مرگ عروسک‌ها فرارسيده موافق نيستم و همين عروسک‌هايي که در دو سه‌سال اخير مخاطبان دوستشان داشتند، مثال نقضي بر اين موضوع است چراکه با وجود اينکه مجموعه کلاه‌‌قرمزي، جناب‌خان و کارهاي عروسکي ديگر تلويزيون از تلويزيون پخش نمي‌شوند، همچنان مردم آنها را دوست داشته و ويدئوي اين برنامه‌ها در فضاي مجازي دست‌به‌دست شده و بازديد به‌شدت بالايي دارند. علاوه بر اين، همين الان عروسک لقمه که حتي هيچ‌وقت در تلويزيون نبوده و از امکان مخاطب ميليوني آن هم استفاده نکرده، به‌واسطه تخصص محمد لقمانيان و تيمش و ايده تازه‌اي که داشتند، مورد استقبال قرار گرفته و مردم به آن خيلي علاقه‌مند هستند. در نهايت نمي‌توان گفت زمان مرگ عروسک‌ها فرارسيده است.

اما در مورد اينکه چه مي‌شود که يک‌سري عروسک ماندگار مي‌شوند؛ به نظرم خيلي بحث گسترده‌اي است. به‌عنوان مثال چند جمله از آقاي طهماسب در اين‌باره ذکر مي‌کنم. اولا اينکه اين موضوع خيلي جادويي ندارد و رمز و رازي در کار نيست. به‌نوعي هر چقدر پول بدهيد، آش مي‌خوريد؛ يعني تا وقتي روي چيزي خون دل، زمان و تمام وجود خود را نگذاريد، نمي‌توان از آن توقع يک کار خيلي ماندگار را داشت. کارهاي عروسکي که در آن سال‌ها ساخته شده‌اند؛ مثل خانه مادربزرگه، کلاه‌قرمزي و مدرسه موش‌ها، تمام زندگي سازندگانشان بودند. من اول مخاطب اين دوستان بودم و بعدها همکارشان شدم و اين را به عينه ديده‌ام و از آنها ياد گرفته‌ام که چطور تمام زندگي‌شان را روي اين موضوع معطوف مي‌کنند.

براي مثال خود آقاي طهماسب در آن چندسالي که کلاه‌قرمزي را توليد کرديم، واقعا در تمام زماني که مشغول توليد نبوديم هم در حال فکرکردن به کار و ايده‌پردازي‌هاي جديد بود. همچنين فکرکردن به آيتم‌ها، داستان، عروسک جديد و آماده‌کردن بچه‌ها براي زمان ضبط، ايشان را درگير مي‌کرد. يعني کل ۱۲ماه سال با مجموعه همراه بود و مدام مي‌خواند و برايش فکر مي‌کرد. در نتيجه کاري مثل کلاه‌قرمزي توليد مي‌شود. يک حرفي که گاهي اوقات آقاي طهماسب مي‌زد، اين بود که وقتي سراغ مفاهيم ابدي ازلي مي‌رويم؛ يعني چيزهايي که در فطرت آدم‌ها هستند، خيلي ديگر زمان‌دار نيست و چيزهايي نيست که وابسته به طبقه اجتماعي خاصي باشد. وقتي يک کاراکتر درست پرداخته شود و راجع به اين موارد حرف بزند، به نظرم کماکان مردم آن را دوست خواهند داشت.

کاراکتر «جناب‌خان» به‌صورتي طراحي شده که هم مي‌تواند مردم را بخنداند و هم آنها را به گريه بيندازد.چه اتفاقي مي‌افتد که يک کاراکتر عروسکي مي‌تواند هم خنده به لب‌هاي مردم بياورد و هم پاي انتقاد گسترده از وضع موجود باشد؟ همچنين در عين حال سانسور کمتري هم در تلويزيون متوجه او شود؟

اينکه يک عروسک مي‌تواند کمي راحت‌تر از آدم‌ها حرف بزند و انتقاد کند، در سابقه تاريخي نمايش عروسکي ما هم هست؛ يعني مبارک هم همين کار را انجام مي‌داد. به‌عنوان مثال در خيمه‌ شب‌بازي‌ها، مبارک انتقادهايي را به وضع حاکم مي‌کرد و بعد فلان حاکم مي‌گفت که اين حرف‌ها چيست و باباي خيمه هم مي‌گفت که من نگفتم، مبارک گفته است. انگار تيزي انتقاد از زبان عروسک کمي کندتر مي‌شود.

راجع به شخصيت جناب‌خان نيز بايد بگويم که حقيقتا تصميم تيمي که پشت آن است، اين بود که ما سعي کنيم با جناب‌خان تا انتهاي احساسات بشري را تست بزنيم، يعني همان‌قدري که اين آدم ممکن است غصه‌دار، عاشق و عصباني شود، ما هم همگي سعي کنيم که همه راه را با اين عروسک برويم. براي اين موضوع تلاش کرديم و نتيجه آن را هم ديديم و اکنون جناب‌خان مي‌تواند حتي بيشتر از يک آدم خشمگين شود و کاملا درباره يک پديده غم‌انگيز حرف بزند و آدم‌ها هم با او گريه کنند. اين در حالي است که اگر شما براي اولين‌بار چهره عروسک را ببينيد، شايد اصلا فکر نمي‌کنيد که ممکن است، با يک حرف يا عملي از اين عروسک به گريه بيفتيد، ولي فکر کنم قسمت‌هاي کمي هم نبوده که مخاطبان با جناب‌خان اشکي هم ريخته‌اند.

باتوجه به اينکه جز تيم اصلي مجموعه کلاه‌قرمزي هم هستيد، در نهايت اين مجموعه به کجا رسيد؟ آيا نوروز سال آينده مي‌توان شاهد مجموعه جديد کلاه‌قرمزي باشيم؟

ما آنجا جز عوامل برنامه هستيم و خيلي از اتفاقاتي که در حوزه تهيه‌کنندگي، مديريت و کارگرداني مي‌افتد، باخبر نيستيم. حتي خيلي اوقات اصلا در جريان موضوعات قرار نمي‌گيريم و اخبار را از خبرنگاران فعال خيلي ديرتر مي‌شنويم. من هم عين شما چيزهايي که شنيده‌ام اين است که مقداري اختلافات بين مديران تلويزيون، سازندگان و تهيه‌کنندگان برنامه بوده که همچنان هم انگار حل نشده است، چراکه ما دعوت به ادامه کار در برنامه نشده‌ايم و تا آنجايي که من مي‌دانم فعلا قرار نيست سري تازه‌اي از اين برنامه ساخته شود، ولي اينکه در آينده چه اتفاقي مي‌افتد مشخص نيست. من شخصا نظرم اين بوده که خيلي خوب است، دوباره ساخته شود، چراکه درواقع ساختن برندهايي از اين دست اصلا ساده نيست. چه بايد بشود که شرايط مهيا شود و برندي اين چنين ساخته شود.

اکنون شما هم در عرصه گويندگي نمايش‌هاي عروسکي فعاليد و هم به بازيگري مشغوليد. محمد بحراني را بيشتر مي‌توان صداپيشه دانست يا بازيگر؟

من نظري روي اين موضوع ندارم. کاري که به من پيشنهاد شود و آن را دوست داشته باشم انجام مي‌دهم. تمام زور خودم را هم مي‌زنم که بهترين اتفاق را ايجاد کنم. بعضي از آنها خوب مي‌شود و بعضي هم نه.

armanmeli.ir
  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش