روزنامه اعتماد در گزارشی که به سخنرانی حجت الاسلام عبادی امام جمعه بیرجند پرداخته نوشته است:کتاب به دست مقابل جمع نشسته است. خود نیز چفیهای هم رنگ جماعت به گردن آویخته و با عبا و عمامهای مشکی رنگ مقابل جماعتی سخنرانی میکند که روبرویش بر زمین نشستهاند. کتابی زرد رنگ به دست دارد و با عینکی که روی بینیاش گذاشته از شلوغیهای اخیر ایران و روزهای پیشرو میگوید.
«منتظر باشید که چگونه در این فتنه، نتیجه نهایی یک بصیرت جدیدی خواهد بود که درنتیجه آن، آنهایی که در کشور چرت میزنند و خوابند و خواب میبینند هم از خواب بیدار شوند.» اینها را میگوید و دوباره نگاهش را به کتاب زردرنگ دستش خیره میکند. کتابی نوشته «شیخ عباس مصباحزاده کرمانی».
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی براساس این کتاب از روزگار ایران حدود یکماه بعد از نخستین ماه زمستان میگوید. او بهمن را ماه «پرده دری» در ایران توصیف کرده و تاکید میکند که «بهمن ماه، ماه کشف استار است. جریانات امروز یک لایه ظاهری دارد که در خیابانها مشخص است ولی لایه پنهانی نیز وجود دارد. استار به معنی نمایش پشتپرده است که در آن چه خبر بوده که این فتنهها ایجاد شده و حالا هرکس میگوید، که بود که بود، من نبودم!»
او در ادامه درباره نتیجه این افشاگری میگوید: «کشف توطئه کفار و استار و عزل برخی اربابان مناسب اتفاق میافتد یعنی کسانی که دارای مقام و منسبی هستند، در این کتاب خبر میدهد که در بهمن ماه بعد از آنکه پشت پردهها ظاهر میشود، تاریخ مصرفشان تمام خواهد شد.»
تحلیلهای ضد«روحانی» یک روحانی
نماینده ولیفقیه در خراسان جنوبی در اظهارات خود مشخصا نامی از حسن روحانی به عنوان رییسجمهوری به میان نمیآورد ولی مرور اخبار اخیر ایران و نوع واکنشهای ائمه جمعه به ماجرای افزایش قیمت بنزین بهنحوی نشانگر آن است که تحلیلهای عبادی فردی را هدف قرار داده که عالیترین مقام روی کار آمده با رای مردم در نظام جمهوری اسلامی است؛ کما اینکه او با به کار بردن کلیدواژههایی نظیر «سازشکار» که بارها و بارها از سوی اصولگرایان و «دلواپسان» نزدیک به این جناح سیاسی بهمنظور حمله به رییسجمهوری به کار رفته، میگوید: «در این ۴۰ سال اخیر آسیبهایی زیادی دیدیم که همه از ناحیه افراد منفعل حاصل شده است حتی فتنه اخیر در کشور نیز نتیجه وادادگی عدهای است... آسیبهای ما از خودیهای ولنگار است نه از بیرون، زیرا امریکا، صهیونیست، انگلیس و فرانسه کارهای نیستند، آنی که کار را بر مسلمانان سخت میکنند، سازشگران داخلی هستند.»
او در بخش دیگری از اظهارات خود اعتراضات رخ داده در سالهای ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ را نتیجه توطئه «دشمنان» دانسته و تاکید میکند: «هر روز از ناحیه دشمن به صورت کارشناسی توطئه فتنه در ابعاد مختلف وجود دارد که یکی از صدها نمونه آن در چند روز اخیر بود.» اگر برداشتهای ناظران از اظهارات امام جمعه بیرجند ملاک قرار گیرد، با اتکا به اظهاراتی که از او خواندیم، میتوان به این نتیجه رسید که احتمالاً «ارباب مناسب» مدنظر او که در بهمنماه با «ظاهر شدن پشتپردهها» عزل شده و «تاریخ مصرفش تمام میشود»، رییسجمهوری است.
رمز و راز یک کتاب
این کتاب که این روزها با قیمت ۷ هزار تومان به فراوانی در شهرهای مذهبی ایران بهویژه قم در دسترس است، «تقویم سالانه» نام دارد که همانطور که گفته شد نوشته «عباس مصباحزاده کرمانی است.»
عبادی نگارنده این کتاب را «ریاضیدان و منجم مومن و متدین» معرفی کرد که «در دوران طاغوت هیچگاه چاپلوسی آنها را نمیکرد و کتابش با حضرت مهدی (عج) پیوند داشت.»
او میزان آشنایی خود با این کتاب را ۴۰ سال عنوان کرده و تاکید میکند که «مصباحزاده در هر ورقی از کتاب ارادت خود را به حضرت مهدی (عج) نشان میدهد و در خصوص آذرماه ۹۸ نیز بعد از اخباری که میدهد، از بروز بعضی فتنهها و گرفتاری خائنان و اعداء خبر میدهد.»
بهرغم این توصیفها پیگیریها نشان داد که این کتاب نهتنها کتابی رایج میان حوزویها نیست؛ بلکه عملا در شرایط کنونی مورد استفاده نیز قرار نمیگیرد. کمااینکه «محمد تقی فاضل میبدی یزدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید این استان در همین زمینه به «اعتماد» میگوید که «این کتاب نهتنها جزو منابع نیست؛ بلکه بیشتر در خانوادههای سنتی کاربرد دارد. در روزگار قدیم عوامالناس مراجعه میکردند و افراد با استفاده از این کتاب میگفتند که فلان زمان برای ازدواج خوب است یا بد است. این کتاب به هیچ عنوان رایج نیست بنابراین نمیتوان به آن استناد کرد.»
این استاد حوزه علمیه همچنین با انتقاد از بیان مطالبی علیه رییسجمهوری با استناد به این کتاب تاکید میکند: «اگر قرار باشد سرنوشت یک نظام را به این کتاب گره زد باید فاتحه آن نظام را خواند. براساس استخاره و کتاب مصباحزاده نمیتوان نظام را اداره کرد. اداره کشور براساس اقداماتی تماما علمی صورت میگیرد و به عقیده من اداره کشور کاری نیست که بتوان آن را دینی دانست چراکه صددرصد علمی است.»
- 16
- 3